کد خبر: 740334
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
محمدجواد اخوان
رهبر معظم انقلاب اسلامي، هفته گذشته در جمع اقشار مختلف مردم با معرفي «حفظ روحيه انقلابي‌گري» در مردم و به خصوص در جوان‌ها به‌عنوان يكي از مهم‌ترين راه‌هاي تقويت دروني، فرمودند: «سعي دشمنان اين است كه جوان ما را لاابالي بار بياورند، نسبت به انقلاب بي‌تفاوت بار بياورند، روحيه حماسه و انقلابي‌گري را در او بكشند و از بين ببرند؛ جلوي اين بايد ايستاد. جوان، روحيه انقلابي‌گري را بايد حفظ كند و مسئولان كشور جوان‌هاي انقلابي را گرامي بدارند؛ اين‌همه جوان‌هاي حزب‌اللهي و انقلابي را برخي از گويندگان و نويسندگان نكوبند به اسم افراطي و امثال اينها. جوان انقلابي را بايد گرامي داشت، بايد به روحيه انقلابي‌گري تشويق كرد؛ اين روحيه است كه كشور را حفظ مي‌كند، از كشور دفاع مي‌كند؛ اين روحيه است كه در هنگام خطر به داد كشور مي‌رسد. سه عامل اساسي اقتدار ملّي اينها است: اقتصاد قوي و مقاوم، علم پيشرفته و روزافزون و حفظ روحيه انقلابي‌گري در همه به خصوص در جوان‌ها؛ اينها است كه مي‌تواند كشور را حفظ كند؛ آن‌وقت دشمن مأيوس خواهد شد.»
اشاره معظم‌له نخست به اينكه مسئولان كشور بايد جوان‌هاي انقلابي را گرامي بدارند و نيز دوم آنكه برخي اين قشر از مردم را با برچسب «افراطي» نكوبند، اشاره لطيفي است به رويكردي ناصواب در برخي تريبون‌هاي رسمي خصوصاً برخي از مسئولان كه به‌جاي تكريم جبهه جوانان مؤمن انقلابي، با زدن اين قبيل برچسب‌هاي مخرب، تلاش مي‌كنند آنها را به حاشيه ببرند.
مروري بر بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌ طي دو سال اخير به‌خوبي نشانگر آن است كه كليدواژه اساسي «جبهه مؤمن انقلاب» و «جوانان انقلابي» كه هر دو بار معنايي مشابهي دارند، در بيان معظم‌له بسيار برجسته شده است، به‌گونه‌اي كه مي‌توان گفت در منظومه فكري ايشان، جايگاه ويژه‌اي براي اين نيروي عظيم اجتماعي، تعريف‌شده است. تأكيد ايشان بر رضايت از اقدامات اين جبهه عظيم در سراسر كشور از يك‌سو و نيز ناخرسندي ايشان از برخي ناملايمات از سوي برخي مسئولان و تريبون‌ها در برابر اين جريان مي‌تواند نشانگر اهميت اين موضوع در ميان دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب باشد.
اما در اين ميان نوع رويكرد برخي مسئولان و به‌خصوص دولتمردان در مواجهه با اين جريان اجتماعي فرهنگي انقلابي حائز اهميت است. طبعاً انتظار رفته و مي‌رود كه با توجه به هم‌راستايي اقدامات جبهه جوانان مؤمن انقلابي با اهداف عالي انقلاب اسلامي، اين جريان و فعاليت‌هاي آن موردحمايت تمام‌عيار مسئولان اجرايي كشور قرار گيرد. با اين‌حال به‌خوبي روشن است كه حمايت چنداني در بسياري از بخش‌هاي ذي‌ربط از اين فعاليت‌ها انجام نمي‌گيرد. حتي گاه آش چنان شور مي‌شود كه برخي مديران مياني مسئول، رسماً از حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي انقلابي استنكاف كرده و تأكيد مي‌كنند كه مدير فرهنگي انقلاب اسلامي نيستم!
اما كار به همين‌جا ختم نمي‌شود، نه‌تنها حمايت مشاهده نمي‌شود گاه چنان كه رهبر معظم انقلاب نيز اشاره كردند، اين فعاليت‌ها توسط برخي مسئولان، گستاخانه مورد حمله قرار گرفته و با برچسب‌هايي از قبيل افراط، تندروي و. . . تخطئه مي‌شود. به‌طور مشخص مي‌توان گفت در دو سالي كه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد، در بخش‌هايي از قوه مجريه چنين رويكردهايي مشاهده مي‌شود و حتي پس از هشدار اخير معظم‌له نيز ادامه يافته است. چنان كه رسانه‌ها از رئيس‌جمهور نقل كردند: «آنهايي كه روي كلمات اين توافق پرافتخار كه در آينده در خصوص جزئيات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند كه نخواهم گذاشت عده‌اي افراطي بخواهند به اميد اين ملت ضربه بزنند.»
اينكه چرا دولت يازدهم نمي‌خواهد با جبهه جوانان انقلابي از سر آشتي درآيد و در برابر انتقاد و پيشنهاد مشفقانه آن با خضوع و فروتني برخورد كند را مي‌توان به‌حساب نوع سلوك سياسي و سعه‌صدر برخي مديران و نيز انتقادپذيري‌شان گذاشت، اما آسيب چنين رويكردي در قوه مجريه چيزي نيست كه بتوان از كنار آن به‌راحتي گذشت.
همان‌گونه كه در بيان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز مورد تأكيد واقع‌شده بود امروز كشور بيش از هر زمان ديگري به حفظ روحيه انقلابي نيازمند است و شايد بتوان گفت اين روحيه مهم‌ترين مانع در برابر نفوذ نظام سلطه و امريكاست. نيك مي‌دانيم كه اين روحيه در جبهه مؤمن انقلابي متراكم و اثربخش بوده و از طريق همين جريان مؤثر اجتماعي است كه اين تفكر، گفتمان و روحيه در جامعه تقويت و نهادينه مي‌شود.  اينكه بيش از هر زمان ديگري، به حفظ و تقويت موضع و اقدامات جبهه جوانان مؤمن انقلاب اسلامي، نيازمنديم، با تأسف بايد گفت نيروهاي مؤثر ديگري كه بعضاً در مسندهاي اجرايي نيز قرار گرفته‌اند، كمر همت به خنثي‌سازي اين فعاليت‌ها بسته‌اند و انرژي خود را مصروف به بي‌اثرسازي اقدامات انقلابي مي‌كنند. در مواجهه با اين رخداد تأسف‌برانگيز، بايد اولاً جبهه مؤمن انقلابي را به ادامه اين راه خير و صلاح دعوت كرد و توصيه نمود تا اين ناملايمات، آنها را از اين مسير بازندارد و ديگر دعا كرد هدايت‌هاي الهي همه آناني را كه دانسته يا نادانسته به خطا مي‌روند، به راه صواب بازگرداند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار