کد خبر: 738654
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
محمدجواد اخوان
با اعلام جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي، يكي از مهم‌ترين مسائلي كه ذهن تحليلگران و ناظران سياسي را به خود معطوف كرده است، تأثيرات پايان مذاكرات بر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است. دليل اين توجه خاص را بايد در اهميت راهبردي جمهوري اسلامي ايران جست‌وجو كرد، چراكه اكنون ايران اسلامي نقش فعال و تأثيرگذاري در بسياري از تحولات منطقه‌اي و جهاني دارد و نمي‌توان آن را در معادلات بين‌المللي ناديده انگاشت.
بر همين اساس است كه اين روزها در برخي محافل رسانه‌اي و سياسي، تلاش مي‌شود ‌ اين‌گونه وانمود شود كه مشي انقلابي و آرمان‌خواهانه نظام اسلامي دچار افول شده و در دوره به‌اصطلاح «پسابرجام» يا «بعد از برجام» قرار است تغيير مهمي در اصول سياست خارجي كشورمان اتفاق افتد؛ اما با توجه به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در مقطع اخير مي‌توان مهم‌ترين مختصات سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را در دوره آتي چنين ترسيم كرد:
1- تداوم مشي استكبارستيزي: به رغم آنكه به‌ضرورت، در مذاكرات هسته‌اي، مذاكرات مستقيمي ميان ايران و امريكا درگرفت، اما اين مذاكره به‌معناي پايان تخاصم با سلطه‌گران، خصوصاً ايالات‌متحده امريكا نيست. به بيان معظم‌له «سؤال كردند، تكليف مبارزه با استكبار پس از مذاكرات چيست؟ خب، مگر مبارزه با استكبار، تعطيل‌پذير است؟ مبارزه با استكبار، مبارزه با نظام سلطه تعطيل‌پذير نيست. اين هم جزو همين حرف‌هايي است كه اتفاقاً امروز من يادداشت كرده‌ام كه به شما بگويم. اين جزو كارهاي ما است، جزو كارهاي اساسي است، جزو مباني انقلاب است؛ يعني اگر مبارزه با استكبار نباشد، ما اصلاً تابع قرآن نيستيم. مبارزه با استكبار كه تمام نمي‌شود. در مورد مصاديق استكبار، امريكا اتم مصاديق استكبار است.» بنابراين در اصول و برنامه‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، استكبارستيزي همچنان تداوم خواهد يافت.
2- تداوم حمايت از محور مقاومت: حضور و نفوذ منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران و حمايت از محور مقاومت بخشي از دكترين سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و برگرفته از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و قانون اساسي كشورمان است؛ بنابراين اقتضائات مقطعي نمي‌تواند اين راهبرد كلان را مورد خدشه قرار دهد. چنانكه در بيان معظم‌له نيز آمده است «چه اين متن تصويب بشود و چه نشود، ما از حمايت دوستانمان در منطقه دست نخواهيم كشيد؛ از ملت مظلوم فلسطين، از ملت مظلوم يمن، از ملت و دولت سوريه، از ملت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرين، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطين؛ [اينها] همواره موردحمايت ما خواهند بود.»
3- تقويت توان بازدارندگي و دفاعي كشور: بي‌ترديد، مذاكره به‌معناي پايان تخاصم دشمن نيست. چنان‌كه اميرالمؤمنين در عهدنامه مالك اشتر مي‌فرمايند: «سخت از دشمنت پس از بستن پيمان صلح بر حذر باش! چراكه دشمن گاهي نزديك مي‌شود كه غافلگير سازد، بنابراين دورانديشي را به كار گير و در اين موارد روح خوش‌بيني را كنار بگذار.» لذا ضروري است كه بدون هيچ‌گونه خوش‌خيالي توان رشد دفاعي بازدارنده كشور استمرار يابد. همان‌گونه كه رهبر انقلاب و فرمانده معظم كل قوا فرمودند: «چه اين متن تصويب بشود و چه نشود، به حول و قوه الهي، اجازه هيچ‌گونه سوءاستفاده‌اي از آن داده نخواهد شد؛ اجازه خدشه در اصول اساسي نظام اسلامي به كسي داده نخواهد شد؛ قابليت‌هاي دفاعي و حريم امنيت كشور، به فضل الهي حفظ خواهد شد، اگرچه مي‌دانيم دشمنان روي اين نقطه به خصوص، تكيه زيادي دارند. جمهوري اسلامي، در زمينه حفظ قابليت‌هاي دفاعي و امنيتي خود - آن‌هم در اين فضاي تهديدي كه دشمنان برايش به‌وجود مي‌آورند- هرگز تسليم زياده‌خواهي دشمن نخواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار