کد خبر: 729909
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
پس از بمباران مواضع حزب كارگران كردستان از سوي جنگنده‌هاي تركيه، رئيس اقليم كردستان عراق نيز با انتقاد از كردها حمايت خود را از اين حملات ابراز داشت. بارزاني گفت كه دولت تركيه اقدامات مثبتي براي حل مسالمت‌آميز در پيش گرفت اما برخي از اعضاي پ.ك.ك از اين فرصت‌ها استفاده نكردند.
در شرايطي كه انتظار مي‌رفت حملات هوايي تركيه به مواضع حزب كارگران كردستان (پ ك ك) در عراق و سوريه واكنش تند مقامات اقليم كردستان را به همراه داشته باشد اما سه روز پس از اين حملات نه تنها واكنشي انجام نشد بلكه مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان عراق، با انتقاد از كردها حمايت تمام قد خود را از حملات تركيه اعلام كرد. بارزاني ضمن انتقاد شديد از اعضاي حزب كارگران، اين گروه را به خاطر عدم استفاده از فرصت‌ها، مقصر حملات اخير ارتش تركيه به مواضع كردها در سوريه خواند. به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روزنامه «ديلي صباح»، مسعود بارزاني گفت: «دولت تركيه اقدامات مثبتي اتخاذ كرد و رويكرد مثبتي براي حل مسالمت‌آميز در پيش گرفت اما ما شاهد بوده‌ايم برخي طرف‌ها (در گروه پ‌ك‌ك) از اين موضوع مغرور شده و از فرصت‌ها استفاده نكردند.» رئيس اقليم كردستان عراق با بيان اينكه اختلافات و مسائل را نمي‌توان با اقدامات تحريك‌آميز، شعار، ‌جنگ و خشونت حل كرد، بر لزوم حل اختلافات از راه مذاكره و گفت‌وگو تأكيد كرد. اين درحالي است كه حملات اخير تركيه به مواضع كردها، به مذاكرات صلح دو طرف كه از يك سال پيش انجام شده بود، پايان داد. بارزاني در ادامه با اشاره به نقض شدن آتش‌بس پ‌ك‌ك و تركيه افزود: «صلح يك فرايند طولاني مدت است و زمان طولاني براي آن نياز است. اكنون شاهد جنگ‌هاي زيادي در منطقه هستيم و نيازي به جنگ‌هاي جديد وجود ندارد.» اين اظهارات در حالي مطرح شده كه احمد داود اوغلو، نخست‌وزير تركيه روز جمعه گفت كه نظر بارزاني را در ارتباط با حمله به كردها جويا شده است.  حمايت رئيس اقليم كردستان عراق واكنش پارلمان اين منطقه را در پي داشته است. ‌كميسيون حقوقي پارلمان كردستان، ديروز با استناد به‌اظهارات داوداغلو و نيز بيانيه‌رياست اقليم در خصوص بمباران‌هاي مواضع كردها، خواستار ارائه‌توضيح از سوي بارزاني شد. گواران آزاد، مسئول امور اجر‌ايي اين كميسيون، اعلام كرد كه‌لازم است بارزاني در مورد سخنان داود اغلو، توضيحات روشن و كافي به‌پارلمان ارائه‌دهد، چراكه‌بيانيه‌رياست اقليم تأييد اين اظهارات است.
  حمله تركيه به كردهاي سوريه
اگرچه آنكارا معتقد است تنها مواضع داعش در شمال سوريه را بمباران مي‌كند، اما نيروهاي كرد سوريه، تركيه را متهم مي‌كنند كه واحدهاي آنها را مكررا در امتداد مرز هدف حمله قرار داده‌اند. به گزارش بي‌بي‌سي، يگان‌هاي مدافع خلق، شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك از گروه‌هاي كرد سوريه گفته است كه تانك‌هاي تركيه دهكده تحت كنترل آنها را يك‌شنبه شب گلوله ‌باران كرده‌اند. اين گروه همچنين روز دوشنبه اعلام كرد كه يكي از خودروهاي آنها «‌زير آتش سنگين ارتش تركيه در دهكده تيل فايندير هدف قرار گرفته است.» تركيه با اشاره به اينكه در اين مورد تحقيق خواهد كرد، گفت كه «واحدهاي كرد سوريه ‌از محدوده حملات نظامي فعلي خارج هستند.» جنگجويان كرد در يك ماه گذشته موفقيت‌هاي قابل توجهي را در عقب راندن گروه داعش از برخي مناطق تحت كنترل خود كه اتفاقا برخي از آنها در نزديكي خاك تركيه مي‌باشد، كسب كرده‌اند؛ مسئله‌اي كه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه و مشاورانش هرگز تاب تحمل آن را ندارند و از اين رو مبارزه با داعش بهانه‌اي براي هدف قرار دادن كردها است تا روند پيشروي‌هاي آنها را متوقف كند. اردوغان از اين هراس دارد كه قدرت‌يابي كردها در شمال سوريه، وضعيت پ ك ك در تركيه را ارتقا دهد و آنها را در مقابل دولت آنكارا تجهيز كند.  از سوي ديگر، ينس استولتنبرگ، دبير كل سازمان ناتو نيز در خصوص تشديد حملات عليه گروه‌هاي كرد، به آنكارا هشدار داد. به گزارش خبرگزاري ريانووستي، استولتنبرگ روز دوشنبه در گفت‌وگو با يك شبكه راديويي نروژي با تأكيد بر اينكه هر اقدامي بايستي با وضعيت موجود تناسب داشته باشد تصريح كرد: «همه كشورها حق دارند از خودشان در برابر تروريسم و ساير خطرات دفاع كنند. تركيه هم از اين قاعده مستثني نيست، اما تشديد درگيري با كردها، آن هم در شرايطي كه نيازي به اين كار نيست، هيچ توجيهي ندارد. نبايد به بهانه مبارزه با تروريسم، تلاش براي يافتن راهكارهاي سياسي صلح آميز را متوقف كرد.» روزنامه حريت به نقل از داود اوغلو، نوشته است: «حضور تركيه كه مي‌تواند به نحو مؤثري از نيروهايش استفاده كند، تبعاتي خواهد داشت كه مي‌تواند به تغيير اوضاع در سوريه، عراق و كل منطقه منجر شود.»
   نيروي زميني به سوريه اعزام نمي‌كنيم
در شرايطي كه به گفته رسانه ها، تركيه و امريكا بر سر ايجاد منطقه پرواز ممنوع در خاك سوريه به توافق رسيده‌اند تا به گفته خودشان از تروريست‌هاي ميانه رو حمايت كنند، اما داود اوغلو مي‌گويد تركيه قصد ندارد نيروي زميني به سوريه اعزام كند. اوغلو گفت: «اگر ما واحدهاي زميني را نفرستيم كه اين كار را نخواهيم كرد، آن دسته از نيروهاي در حال فعاليت به عنوان نيروي زميني كه با ما همكاري مي‌كنند، امنيت خواهد داشت.» همچنين رجب طيب اردوغان در تماس تلفني با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه درباره اوضاع خاورميانه خصوصا وضعيت موجود در سوريه و عراق بحث و گفت‌وگو كرد. علاوه بر اين دوطرف در مورد تحكيم همكاري براي مبارزه با داعش با يكديگر صحبت نمودند.
  پيشروي ارتش سوريه در پالميرا
همزمان با پيشروي ارتش سوريه به سمت شهر باستاني پالميرا (تدمر)، منابع سوري از فرار گروهي 300 تروريست داعش از اين شهر خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، ارتش سوريه در ادامه پيروزهاي خود در ميدان‌هاي نبرد عليه تروريسم موفق شد تا يك كيلومتري شهر باستاني پالميرا در مركز اين كشور پيشروي كند. منابع سوري گزارش دادند ارتش با حمايت كميته‌هاي مردمي به پيشروي‌هايي به سمت شهر باستاني پالميرا دست يافت و بخشي از رشته‌كوه‌هاي پالميرا در جنوب غرب اين شهر را تحت كنترل درآورد. همچنين نيروهاي ارتش سوريه با همكاري نيروهاي دفاع مردمي اين كشور در ادامه عمليات خود در استان قنيطره و ريف قنيطره موفق شدند، محاصره شهرك دروزي نشين «حضر» واقع در ريف قنيطره را درهم بشكنند. اين شهرك عمدتاً توسط گروه‌ تروريستي تكفيري «جبهه النصره» كه در جنوب سوريه مورد حمايت مستقيم رژيم صهيونيستي قرار دارد، محاصره شده بود. شكست محاصره حضر پس از آن صورت گرفت كه نيروهاي ارتش سوريه موفق شدند، تپه راهبردي «قبع الحمريه» را آزاد كنند و كنترل آن را به دست گيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار