کد خبر: 729710
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹
معاون اجرايي و امور انتخاباتي شوراي نگهبان«‌فتنه» را خط قرمز احراز صلاحيت در انتخابات مجلس عنوان كرد و گفت: اگر در پرونده كسي اطلاعاتي وجود داشته باشد كه در فتنه مؤثر بوده، شوراي نگهبان طبق وظيفه رسيدگي و به عنوان رد شده يا احراز نشده، آن را بررسي مي‌كند. 
به گزارش ايرنا، سيامك ره‌پيك كه از حقوقدانان برجسته و باسابقه شورا محسوب مي‌شود، در گفت‌وگويي در پاسخ به اين سؤال كه ساز و كار شوراي نگهبان براي جلوگيري از ورود افرادي كه به نوعي آلوده به جريان فتنه هستند يا نوعي وابستگي فكري و سازماني به اين تفكر انحرافي دارند به عرصه انتخابات مجلس دهم چيست، گفت: به طرق گوناگون اين مسئله بررسي و احراز مي‌شود و شوراي نگهبان وظيفه نظارتي‌اش را انجام مي‌دهد. يك بخش كساني هستند كه در اين حوادث محكوميت‌هايي پيدا كرده‌اند كه بخش زيادي از آن جنبه‌هاي امنيتي بوده است. در استعلام‌هايي كه از دستگاه قضايي و امنيتي اخذ مي‌شود، اين موارد روشن مي‌شود. علاوه بر اين خود شوراي نگهبان هم دفاتري دارد و اين دفاتر اطلاعاتي در اختيار شوراي نگهبان قرار مي‌دهند. در مجموع اگر در پرونده كسي اطلاعاتي وجود داشته باشد كه شخص در موضوع فتنه كه رهبر معظم انقلاب صريحاً به عنوان خط قرمز اعلام كردند؛ مؤثر بوده و جزو آن معيارهايي كه گفتند - اخيراً هم ايشان صحبتي كردند مبني بر اينكه كساني كه در آن حوادث شركت داشتند، قابل اعتماد نيستند- آن اشخاص باشند، شوراي نگهبان طبق وظيفه رسيدگي مي‌كند و به عنوان كسي كه صلاحيتش رد شده و احراز نشده است، بررسي مي‌كند. 
در واقع شوراي نگهبان يا احراز صلاحيت مي‌كند؛ يعني كسي كه شرايط قانوني را دارد يا كسي را رد صلاحيت مي‌كند به اين معنا كه روشن است كه جرائمي را انجام داده و مسلماً شرايط را ندارد يا كساني هم هستند كه اطلاعات در مورد آنها كم است و شناخته شده نيستند كه آنها را هم شوراي نگهبان عدم احراز صلاحيت مي‌زند، چراكه وظيفه شوراي نگهبان احراز صلاحيت است، يعني فرض بر اين نيست كه افراد صلاحيت دارند بلكه شورا بايد شرايط را احراز كند. بنابراين اگر استعلامات چهارگانه شخص و اطلاعات پرونده‌اش بيانگر اين باشد كه اين فرد از مصاديق آن خط قرمز هست؛ شوراي نگهبان علي‌القاعده بايد رسيدگي كند. ‌
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار