کد خبر: 727396
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
ارزيابي منتقدان و كارشناسان رسانه از سريال‌هاي رمضاني سيما در گفت‌وگو با «جوان»:
با نزديك شدن روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان، سريال‌هاي رمضاني سيما هم به قسمت‌هاي پاياني خود نزديك مي‌شوند، به همين بهانه پاي سخن كارشناسان و منتقدان رسانه نشستيم...
سپيده آماده
با نزديك شدن روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان، سريال‌هاي رمضاني سيما هم به قسمت‌هاي پاياني خود نزديك مي‌شوند، به همين بهانه پاي سخن كارشناسان و منتقدان رسانه نشستيم تا از كم و كيف عملكرد سريالي رسانه ملي در رمضان امسال بپرسيم.
طهماسب صلح‌جو، كارشناس و منتقد رسانه در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص سريال‌هاي رسانه ملي در ماه رمضان مي‌گويد: سريال دردسرهاي عظيم و پايتخت 4، جذاب‌تر از ساير سريال‌ها بودند، سريال پايتخت به دليل داشتن كاراكترهاي آشنا، بيش از ساير گزينه‌ها توانست با مخاطبان ارتباط برقرار كند اما نويسندگان اين سريال نتوانستند داستان‌هاي پرفراز و نشيبي را براي مخاطب تعريف كنند و از طريق قصه‌گويي روي مخاطبان تأثير بگذارند اما همين كه مخاطبان چهار سال است كه كاراكترهاي سريال پايتخت را مي‌شناسند، باعث شده كه داستان اين شخصيت‌ها را دنبال كنند و گوشه‌هاي تازه‌ زندگي آنها را ببينند. در واقع پايتخت روايت زندگي آدم‌هايي آشنا با مايه‌هاي كمدي است و اين آشنا بودن، پايتخت را از ساير نمونه‌هاي مشابه متمايز مي‌كند.

   ساخت پايتختي مخاطب‌پسند

صلح‌جو درخصوص پايتخت4 ادامه مي‌دهد: از نظر تكنيك و تصويربرداري «امير معقولي» و تدوين خوب سريال، فضاي فانتزي و روحيه كمدي متفاوتي را در فيلم ايجاد كرده است و فرم خشكي براي بيان لحظه‌هاي فيلم ندارد. وي در خصوص سريال دردسرهاي عظيم نيز تأكيد مي‌كند: دردسر‌هاي عظيم در كشش داستاني و ماجراهايي كه بر سر كاراكتر‌هاي داستان مي‌آيد و نوع روابط خانواده‌هايي كه در يك مجموعه زندگي مي‌كنند، توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار كند، فيلم دردسرهاي عظيم كمدي خالص نيست، يك ملودرام است كه دو روايت تراژيك و روايت كميك ملودراماتيك را به صورت همزمان پيش مي‌برد. اين كارشناس رسانه تصريح مي‌كند: عنصر دردسرهاي عظيم وجود نوزاد چندماهه‌اي است كه به گرماي اين روابط و اتفاق‌ها اضافه كرده، كودكي كه در اين سن مسلماً دركي از دوربين ندارد و عنصر مستند به حساب مي‌آيد، عنصر مستندي كه وارد فضاي دراماتيك شده واكنش‌هايش بقيه اتفاق‌ها و ساير آدم‌هاي داستان را باورپذير مي‌كند و در باوراندن ماجراها نقش تعيين‌كننده‌اي دارد.

   نمره قابل قبول سريال‌ها

جبار آذين، ديگر منتقد رسانه هم در گفت‌وگو در «جوان» در خصوص عملكرد سيما در زمينه سريال‌هاي رمضاني امسال مي‌گويد: رسانه ملي امسال با دستاني پر، برنامه‌هايي متنوع، ويژه و كم و بيش همسو با ابعاد معنوي، ديني و اجتماعي ماه مبارك رمضان به استقبال اين ماه مبارك آمد، با اين احوال و به‌رغم پخش سه مجموعه تلويزيوني هيچ كدام از اين مجموعه‌ها ارتباط موضوعي شاخصي با ويژگي‌هاي ماه خدا نداشتند، هرچند بخشي از ماجراهاي سريال پايتخت در ايام رمضان رخ مي‌داد. وي مي‌افزايد: در ميان مجموعه‌ها به‌رغم چهار ساله بودن مجموعه خوب پايتخت و سريال بالاي متوسط دردسرهاي عظيم و استقبال به نسبت خوب مخاطب از آنها، مجموعه متفاوت و جذاب «گاهي به پشت سر نگاه كن» از منظر ساختار هنري و فني، كاركرد دراماتيك متن، كارگرداني حرفه‌اي و بازي‌هاي خوب، جلوتر از دو سريال ديگر ايستاد و مباحث معنوي، اخلاقي و انساني‌اش به سبك زندگي ايراني - اسلامي و فرهنگ جامعه نزديك‌تر بود. آذين بيان مي‌كند: رسانه ملي در مجموع به‌رغم كاستي‌هاي مشخص در مناسبت‌سازي و نداشتن مجموعه‌هاي ممتاز رمضاني با لحاظ تلاش‌هاي خود، كمبود بودجه، فرصت محدود و مشكلات ريز و درشت اداري و اجرايي، در ماه رمضان 94، نمره قبولي در كارنامه رمضاني خود نشان داده است.

   اخت شدن با كاراكترهاي پايتخت

سعيد مستغاثي، منتقد رسانه هم در خصوص سريال پايتخت به «جوان» مي‌گويد: سريال پايتخت به دليل پيش‌زمينه‌اي كه در اذهان عمومي ايجاد كرده بود، توانست با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود اما اين سريال از نظر كيفيت از سري سومش فاصله داشت. دردسرهاي عظيم هم قرار بود ادامه سري پيش باشد اما داستان‌هاي تكراري داشت كه قابل پيش‌بيني بود و نسبت به سري قبل با افت كيفي روبه‌رو شد. وي ادامه مي‌دهد: مديران سيما تلاش كرده بودند سريال‌هاي پرمخاطبي را بر آنتن رمضاني جاي دهند، اما انگار داستان‌هاي نويسندگان و تهيه‌كنندگان ته كشيده بود و اين اتفاق به كشدار شدن سريال‌ها انجاميد. از اظهارنظرهاي كارشناسان و منتقدان رسانه اين گونه مي‌توان نتيجه گرفت كه هرچند سريال‌هاي رمضاني امسال نتوانستند باكيفيت‌تر از سري پيشين‌شان ظاهر شوند اما در كل مي‌توان به عملكرد سريالي رسانه ملي در ماه رمضان نمره قبولي داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار