کد خبر: 721384
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
درجريان سفر فرانك اشتاين ماير وزير خارجه آلمان به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، اين بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بود كه در مصاحبه مطبوعاتي با او شركت كرد.
احمد كاظم‌زاده
درجريان سفر فرانك اشتاين ماير وزير خارجه آلمان به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، اين بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بود كه در مصاحبه مطبوعاتي با او شركت كرد. علت اين است كه نتانياهو به رغم گذشت نزديك به سه ماه از برگزاري انتخابات پارلماني گذشته هنوز نتوانسته است كابينه جديد خود را تكميل كند و لذا مجبور است تا زمان معرفي وزير امور خارجه جديد كفالت وزارت امور خارجه را بر عهده بگيرد. آويگدور ليبرمن رهبر حزب افراطي «اسرائيل خانه ماست» مسئوليت وزارت امورخارجه اين رژيم را در كابينه قبلي برعهده داشت. با وجود اينكه اين حزب افراطي در انتخابات اخير شش كرسي به دست آورد اما رهبر آن به علت اختلاف با نتانياهو و ديگر احزاب تشكيل دهنده ائتلاف جديد از جمله نفتالي بنت رهبر حزب افراطي خانه يهود از شركت در تشكيل دولت جديد خودداري كرد و بدين ترتيب نتانياهو مجبور شد كابينه ائتلافي جديد خود را با اكثريت ضعيف 61 كرسي در پارلمان تشكيل دهد. كابينه جديد نتانياهو يكي از شكننده‌ترين كابينه‌هاي تاريخ رژيم صهيونيستي محسوب مي‌شود و احتمال اين وجود دارد كه همانند خيلي ديگر از كابينه‌هاي قبلي، پيش از پايان مهلت قانوني چهارساله منحل شود. زيرا نه تنها رقباي انتخاباتي نتانياهو (كه در چارچوب تشكل نوپاي اتحاديه صهيونيسم با اختلاف شش كرسي در انتخابات شكست خوردند) از شركت در تشكيل دولت و كابينه جديد خودداري كردند بلكه با تشكيل اپوزيسيوني قوي در پارلمان از اين امكان برخوردار شده‌اند كه برنامه‌هاي كابينه جديد را به چالش بكشند. البته همچنان كه گفته شد اپوزيسيون تنها به چپگرايان محدود نمي‌شود بلكه آويگدور ليبرمن شريك ائتلافي نتانياهو در دولت گذشته نيز جبهه معارض جديدي تشكيل داده است. به نظر مي‌رسد وضعيت متعارض حاكم بر تشكيل كابينه جديد برعملكرد آن نيز تأثير گذاشته و آن را به اتخاذ رفتارهاي متناقض واداشته است.
نتانياهو براي حفظ كابينه شكننده جديد خود كه خروج تنها يك نماينده از ائتلاف مي‌تواند آن را به بن‌بست بكشاند كماكان درصدد است به خواسته‌هاي احزاب تشكيل دهنده ائتلاف كه همگي از طرفداران ضد صلح و تشكيل دولت فلسطيني يا از هواداران سرسختانه اقدامات ضد صلح همچون شهرك‌سازي هستند پاسخ دهد. او در نشست هفتگي كابينه خود، طرح تخصيص 25 ميليون دلار به سرمايه‌گذاري و ساخت‌وساز در صحن براق در قدس اشغالي را تصويب كرد و با اين ادعا كه طي پنج سال گذشته شمار يهوديان بازديدكننده از ديوار براق به شدت افزايش يافته، درصدد توجيه اين مسئله بر آمد اما در عين حال براي حفظ همبستگي خود با صهيونيست‌هاي تندرو گفت:«اين ديوار متعلق به همه اسرائيلي‌هاست.» به گفته نتانياهو، اين مصوبه نشان دهنده پايبندي به ادامه ساخت‌وساز در قدس است. «ميري رگو» وزير جديد فرهنگ رژيم صهيونيستي نيز از تصميم براي انتقال دفاتر وزارتخانه‌اش به قدس اشغالي خبر داده است.
نتانياهو با توجه به اينكه احتمال مي‌دهد فشارهاي احتمالي وارده از سوي كشورهاي غربي از جمله اتحاديه اروپا علاوه بر انزواي سياسي اين رژيم بتواند هزينه‌هاي اقتصادي نيز براي اين رژيم داشته باشد يا به فعال شدن اپوزيسيون داخلي كمك كند، براي مقابله با اين پيامدها سعي مي‌كند خود را به از سرگيري مذاكرات سازش راغب نشان دهد. همچنين نتانياهو از تمايل خود براي اجراي طرح دو دولت خبر داده است. البته ترديدي در اين نيست كه نتانياهو با اين اظهارات كشورهاي اروپايي و تشكيلات خودگردان را فريب مي‌دهد تا جلوي توسل آنها به اهرم‌هاي فشار ممكن از جمله ممنوعيت ورود كالاهاي ساخت شهرك‌نشينان صهيونيست به اتحاديه اروپا يا شكايت تشكيلات خودگردان به ديوان كيفري بين‌المللي را بگيرد. شواهد و شاخص‌هاي زيادي در دست است كه نشان مي‌دهد نتانياهو هيچ اعتقادي به حل بحران فلسطين بر اساس طرح تشكيل دو دولت ندارد و برخي از اظهارات اخير او در ملاقات با مسئولان اروپا كاملاً فريبكارانه بوده است. نتانياهو، سيلوان شالوم را مأمور از سرگيري مذاكرات كرده است كه از چهره‌هاي تندروي اسرائيلي است و اعتقادي به مذاكرات صلح ندارد. علاوه بر اين، اطمينان خاطري كه نتانياهو از جانب امريكا پيدا كرده و ورود امريكا به فاز انتخابات رياست جمهوري سال 2016 موجب شده است كه از هم اكنون دو حزب رقيب دموكرات و جمهوريخواه براي كسب آراي يهوديان وارد عمل شوند. جاش ارنست سخنگوي كاخ سفيد در يك كنفرانس مطبوعاتي در كاخ سفيد در واكنش به اظهارات بنيامين نتانياهو كه آمادگي خود را براي از سرگيري مذاكرات صلح با فلسطيني‌ها ابراز كرده است، گفت:«من جواب مستقيمي براي اين اظهارات ندارم. ما از ديرباز گفته‌ايم كه كشمكش اسرائيل و فلسطيني‌ها در نهايت فقط زماني حل و فصل مي‌شود كه دو طرف پشت ميز مذاكره بنشينند و به صورت رودررو به حل مسائل خود بپردازند. امريكا و مسلماً دولت باراك اوباما، آمادگي خود را براي تسهيل چنين مذاكراتي اعلام كرده است. ما در اين راه تلاش‌هاي زيادي كرده‌ايم... ما هميشه خواستار اين بوده‌ايم كه دو طرف رودررو بنشينند و مسائل خود را حل و فصل كنند. اين فقط شروع كار خواهد بود تا دو طرف در نهايت اين كشمكش طولاني را پايان دهند.» در همين حال سناتور ليندسي گراهام در جريان سفر اخير خود به فلسطين اشغالي در سخناني با بيان اينكه سازمان ملل نبايد اجازه داشته باشد طرح صلح خاورميانه بين اسرائيل و فلسطين را ديكته كند، گفت: «به اينجا آمده‌ام تا با همپيمانان اسرائيلي درباره نگراني آنها در ارتباط با تبيين خطوط كلي روند صلح از سوي سازمان ملل گفت‌وگو كنم. سياست امريكا به مدت 40 سال اين بوده است كه اجازه چنين كاري ندهد. من به اينجا آمده‌ام تا به همپيمانان مان در اسرائيل اطمينان دهم كه دموكرات‌ها و جمهوريخواهان از توقف تلاش‌هاي فرانسه يا هر كشور ديگر براي تسلط بر روند صلح خاورميانه، حمايت مي‌كنند.» با توجه به اينكه رويكرد رژيم صهيونيستي به خصوص جناح راستگراي حاكم به رهبري نتانياهو از همان ابتدا محدود كردن مسئله فلسطين به يك موضوع دوجانبه بوده است لذا مي‌توان به روشني همسويي بين اظهارات مسئولان دولتي و كنگره امريكا و مواضع اين رژيم پي‌برد.
از طرف ديگر اظهارات اخير مسئولان رژيم صهيونيستي در خصوص نقش و كاركردي كه داعش براي اين رژيم ايفا كرده است، اين اطمينان را در مسئولان اين رژيم ايجاد كرده كه با فرصت‌سازي از بحران‌ها و آشوب‌هاي منطقه‌اي بر سرسختي‌هاي خود در فلسطين بيفزايند. روزنامه راستگراي «اسرائيل اليوم» در مقاله‌اي نوشت: «داعش آنتي بيوتيكي در برابر ايران و متحدانش است و در صورتي كه اين سازمان از بين برده شود، آخرين سد در برابر ايران در منطقه فروخواهد ريخت.» عاموس يادلين رئيس سابق دستگاه اطلاعات نظامي اسرائيل نيز گفته است كه داعش در10 سال آينده خطري عمده براي اسرائيل نخواهد بود.
در مجموع نتانياهو از برگزاري انتخابات زودهنگام به هدف اصلي خود يعني تشكيل كابينه‌اي قوي‌تر از گذشته نرسيد و در نهايت به كابينه‌اي شكننده تن داد كه در لبه پرتگاه قرار دارد و به يك تار مو بند است و همين شرايط نتانياهو را بر آن مي‌دارد كه به يك بندباز تبديل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار