کد خبر: 720674
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
كنگره فيفا سياسي‌تر از هميشه
شصت و پنجمين كنگره فيفا در حالي ديروز برگزار شد كه اين نشست به شدت تحت تأثير بازداشت سران فيفا قرار داشت. نشستي با حاشيه‌هايي پررنگ‌تر از متن از تهديد به بمب‌گذاري گرفته تا خطر لغو آن! نشستي كه تا آخرين لحظات تهيه خبر ادامه داشت.
وحید صابری
شصت و پنجمين كنگره فيفا در حالي ديروز برگزار شد كه اين نشست به شدت تحت تأثير بازداشت سران فيفا قرار داشت. نشستي با حاشيه‌هايي پررنگ‌تر از متن از تهديد به بمب‌گذاري گرفته تا خطر لغو آن! نشستي كه تا آخرين لحظات تهيه خبر ادامه داشت.
    
پرونده بازداشت مديران فيفا هرچند پرونده‌اي ورزشي است، اما با واكنش‌هايي كه سران چند كشور از جمله روسيه و انگليس نشان دادند، بيشتر رنگ و بويي سياسي به خود گرفت.  اما از نكات قابل توجه در ابتداي اين مراسم كه براي ايران بسيار خوشايند بود، يك دقيقه سكوت براي ادعاي احترام به غلامحسين مظلومي و عزيز اصلي، دو پيشكسوت فوتبال ايران بود كه در يك سال اخير از دنيا رفته‌اند.
    
 چند روز پس از حمله پليس سوئيس به هتل محل اقامت اعضاي بلندپايه فيفا و دستگيري ۱۱ نفر از آنها، هر روز اخبار جديد‌تري در اين باره منتشر مي‌شود.  اتهام پولشويي و فساد مالي در فيفا باعث شد تا اين بازداشت‌ها از سوي FBI صورت گيرد. جفري وب، ادواردو لي، خوليو روچا، كاستاس تاكاس، جك وارنر، اگوئينو فيگوئردو، رافائل اسكوئيول، ژوزه ماريا مارين، نيكولاس لئوز، چاك بلازر و دريل وارنر از جمله مديران ارشد فيفا هستند كه توسط پليس سوئيس بازداشت هستند.
هرچند در بين افراد بازداشت شده نام بلاتر ديده نمي‌شود، اما دادستان سوئيس رسما اعلام كرده كه رئيس فيفا ممنوع‌الخروج است و حق خارج شدن از كشور را ندارد. هانس يواخيم اكرت، رئيس كميته اخلاق فيفا با همكاري دادگاه آمريكايي درباره پرونده فساد در فوتبال دادگاهي را تشكيل دادند و ۱۱مدير ارشد فيفا را مادام‌العمر در تمامي سطوح باشگاهي و ملي در رشته فوتبال محروم كردند.  رئيس‌جمهوري روسيه پس از اينكه گفته شده كشورش با تباني توانسته ميزبان جام‌جهاني شود، گفت: ما بار ديگر شاهد يك جو‌سازي از سوي ايالات متحده هستيم. آنها هميشه دنبال اين هستند كه صلاحيت همه چيز را زير سؤال ببرند. امريكايي‌ها مثل هميشه مي‌خواهند همه چيز به نفع آنها باشد.
پوتين كه در يك برنامه تلويزيوني صحبت مي‌كرد، با آمريكايي خواندن اين جريان دسيسه گفت: اين اتفاقات موقعي برنامه‌ريزي شده كه انتخابات رياست فيفا بايد برگزار شود. آنها مي‌خواهند با اين مناقشات مانع رياست دوباره بلاتر شوند اما ما همواره از رئيس سوئيسي فيفا حمايت خواهيم كرد. آلكسي سروخين، رئيس فدراسيون فوتبال روسيه هم در اين باره گفت: بايد براي چندمين بار تكرار كنم كه ترسي از تحقيقات پليس نداريم. در دو سال گذشته با دادن اطلاعات به مسئول امريكايي درباره فساد در فيفا با اين تحقيقات همكاري كرده‌ايم. تمام اطلاعات و مدارك لازم را تسليم كرده و به طور كامل با اين پروسه همكاري داشته‌ايم. نمي‌دانيم كه ديگر چطور مي‌توان به اين وضعيت كمك كرد. تكرار مي‌كنم كه پروسه ميزباني ما شفاف است و ترسي از تحقيقات نداريم. عجيب است كه بار ديگر همان مسائل در شرايطي كه تمام شده به نظر مي‌رسيدند، مطرح مي‌شوند.
اين در حالي است كه ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس كشف فساد گسترده در فوتبال را نتيجه تلاش چند ماهه نيروهاي امنيتي انگليس و امريكا مي‌داند و مي‌گويد: نگراني‌هاي پوتين را درك نمي‌كنم، او چرا بايد دلخور باشد، ما بايد نگران كثيفي و ناپاكي در فوتبال باشيم و از بلاتر با صداي بلند بپرسيم كه چرا قطر و روسيه ميزبان جام‌جهاني‌شده‌اند؟
ميشل پلاتيني، رئيس يوفا با انتقاد شديد از سپ بلاتر، فيفا را تهديد به تحريم كرد و گفت: من به بلاتر گفتم كه بايد استعفا بدهد. او بايد شهامت داشته باشد و استعفا دهد، وگرنه فيفا را تحريم مي‌كنيم.
رئيس فدراسيون فوتبال آلمان هم خواستار بركناري بلاتر بعد از بازداشت‌هاي اخير اعضاي فيفا شد. ولفگانگ نيرزباخ، رئيس فدراسيون فوتبال آلمان در بيانيه‌اي گفت: اگر اين اتهامات ثابت شود، براي نهادي همچون فيفا بسيار خطرناك است. اين اتفاقات بسيار شرم‌آور است و اصلاً نمي‌توان آن را قبول كرد. فدراسيون فوتبال آلمان چنين اتفاقاتي را محكوم مي‌كند. ما از كشورهايي هستيم كه ضرر كرده و خواستار بركناري بلاتر هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار