کد خبر: 720034
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
تحليلي از راشاتودي
سلفی گری – که فتنه ضد شیعه است- در اصل، دقیقا همان چیزی است که غربی ها می خواستند از آن به عنوان بخشی از جنگشان نه تنها علیه دولت سوریه بلکه علیه گسترش شیعه در عراق نیز استفاده کنند.
دن گلیزبروک
جوان آنلاين: بمب گذاری های انتحاری روز جمعه (22 می 2015) داعش در یمن و عربستان سعودی - حداقل 43 نفر کشته شدند- میوه تلخ سیاستی است که توسط بریتانیا، فرانسه و آمریکا و متحدان خلیج فارس آنها در هشت سال گذشته دنبال می شد. این استراتژی – رشد خشونت فرقه ای علیه شبه نظامیان شیعه به منظور نابودی نظام سوریه و انزوای ایران – بخشی از جنگ گسترده غرب علیه تمام کشورهای جنوب با هدف تضعیف همه قدرت های مستقل منطقه ای، گروه بریکس و به خصوص روسیه است.  

این استراتژی اولین بار در مقاله سیمون هرش، با نام " تغییر مسیر" فاش شد که چگونه مقامات دولت جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا با سعودی¬ ها، میلیاردها دلار برای کسانی که می توانند در حمله به حزب الله، مقتدی صدر، ایران و سوریه نقش ایفا کنند، صرف می کنند تا خشونت های مرگبار فرقه ای را ایجاد کنند. اینها جملات به یادماندنی از یک مقام آمریکایی است.

تاکنون شواهد بیشتری در مورد چگونگی جزئیات برملا شدن این راهبرد روشن شده است.  دوشنبه گذشته صدها صفحه از اسناد طبقه بندی شده آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) پس از دو سال منازعه دادگاهی در آمریکا، منتشر گردید. این اسناد نشان می دهد در حقیقت، رشد داعش توسط آمریکا و متحدان آن در سال  2012 پیش بینی شده بود اما اعلام این مسئله از سوی رسانه های وابسته به غرب یک سورپرایز کامل و غیرقابل پیش بینی بود.

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که به طور گسترده ای در بین آژانس های مختلف امنیتی و نظامی آمریکا منتشر شده است: اشاره می کند که احتمال تاسیس یک اصالت سلفی اعلام شده یا اعلام نشده در شرق سوریه وجود دارد، و این دقیقا چیزی است که قدرتهای بزرگ از آن حمایت می کنند تا به عنوان اپوزیسیون برای انزوای نظام سوریه که عمق استراتژیک برای گسترش شیعه (عراق و ایران) در نظر گرفته شده، استفاده کنند. کشورهای غربی، دولتهای خلیج فارس و ترکیه، "قدرتهای حامی مخالفان" هستند. 

به عبارت دیگر، سلفی گری – که فتنه ضد شیعه است- در اصل، دقیقا همان چیزی است که غربی ها می خواستند از آن به عنوان بخشی از جنگشان نه تنها علیه دولت سوریه بلکه علیه گسترش شیعه در عراق نیز استفاده کنند. در واقع، این مسئله به طور ویژه تصدیق شده بود که داعش همچنین می تواند از طریق اتحادش با دیگر سازمانهای تروریستی در عراق و سوریه یک دولت اسلامی تشکیل دهد. 


طرح آمريكا براي «خشونت‌های مرگبار ضدشيعه» در منطقه

خالد عبدالله، یک کارشناس پزشکی قانونی و افراد دیگر شاهد انفجار بمب در مسجدی در صنعاء، پایتخت یمن در 22 می 2015 بودند. دقت پیش بینی ها از حالت طبقه بندی خارج شده، شگفت آور است. (اسناد اطلاعاتی طبقه بندی شده از اهمیت بالایی برخوردارند). نه تنها پیش بینی شده بود که گروه های تروریستی در سوریه توسط واشنگتن و لندن حمایت می شوند همچنین تاکید شده بود که پیش‌‌سازه‌های داعش یعنی القاعده عراق و دولت اسلامی عراق به همراه دیگر گروههای وابسته به القاعده به معارضان سوری تسلط دارند. این گزارش تاکید می کند که عواقب این مسئله برای عراق این است که یک فضای آرمانی را ایجاد خواهد کرد تا نیروهای القاعده عراق به پناهگاه های قدیمی شان در موصل و رمادی برگردند و نتیجه آن سقوط این مناطق به دست تروریستها است.

موصل، اشغال شدنش توسط داعش در ژوئن 2014، و رمادی سقوطش در می 2015 از یاد نمی رود

در ماه های اخیر، غرب و متحدان منطقه ای آن به طور گسترده از خشونت های مرگبار ضد شیعه حمایت کرده اند. در اواخر ماه مارس، عربستان سعودی باتوجه به دستاوردهای نظامی شبه نظامیان حوثی ( شیعه) در یمن، حمله هوایی به این را شروع کرد. حوثی ها، تنها نیروی موثر برای نبرد با القاعده در این کشور، از اواخر نوامبر 2014، بخش های مهمی از یمن را به ست گرفتند و سپس آنها برای باقی ماندن در پایگاههای تحت کنترل خودشان تهدید شدند. وقتی سعودی ها با حمایت آمریکا و انگلیس بمباران یمن را شروع کردند، جای تعجب نبود القاعده که در این مداخله ذی نفع بود با استفاده از ایجاد یک فضای تنفسی، قلمرو از ست رفته ارزشمند خود، یعنی بندر کلیدی "مکلا" را در عرض یک هفته از زمان شروع حمله سعودی ها، دوباره بازپس بگیرد. القاعده همچنین در ماه گذشته با حمایت نظامی ترکیه، قطر و عربستان سعودی دستاوردهایی را در دو شهر مهم استان ادلب سوریه کسب کرد.

و البته، انگلیس در حال رهبری روشی برای مداخله نظامی مجدد در لیبی در پوشش "جنگ علیه قاچاق انسان" است، همچنانکه من در جای دیگر گفته ام، به طور حتمی به تقویت شرورترین باندها عمدتا داعش و القاعده که درگیر تجارت هستند، پایان خواهد داد. 

چه فوریتی از طرف غرب و متحدانش برای مبارزه با القاعده در حال حاضر وجود دارد؟

پاسخ در افزایش نفرت مردم از فعالیت گروه های مرگ در سراسر منطقه نهفته است. ترویستها دیگر به عنوان مبارزان شجاع راه آزادی که در سال 2011 به تصویر کشیده شده بودند، نیستند و نقشی را که آنها با عنوان "نیروهای حمله" که به دنبال استراتژی "تقسیم و ویرانی" غرب است، اعلام می کنند، چیز امیدوار کننده ای نیست بلکه آسیبهای فوق العاده خشونت و پاکسازی قومی در آینده را افزایش می دهد. از اواسط 2013 تا اواسط 2014 نقطه عطف در پیوند علیه این گروهها را مشاهده کردیم.  

این مسئله در جولای 2013 با برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر که می ترسیدند او ارتش مصر را برای کمک به شورشیان سوریه اعزام کند، شروع شد. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور جدید مصر نه تنها به اعزام احتمالی ارتش مصر، بلکه به جریان اعزام جنگجویان از مسیر مصر به سوریه نیز پایان داد. یک ماه بعد از آن، غرب امیدوار بود تا حملات هوایی علیه دولت سوریه را عملی کند اما تلاشهای آنها برای مطمئن شدن از رضایت ایران و روسیه در چنین حرکتی به شکست منجر شد و آنها مجبور شدند این حقارت را بپذیرند.

سپس با تسلط ارتش بر استان حمص در می 2014، نیروهای دولت سوریه یک دژ کلیدی را از شورشیان باز پس گرفتند. این حرکت به نفع دولت بود، زیرا این منطقه تا آن زمان در دست داعش بود - و بهانه مناسبی برای مداخله ائتلاف به رهبری آمریکا بود که یک سال قبل از آن رد شده بود. با این حال، در لیبی، احزاب طرفدار خشونت مرگبار، برای اولین بار انتخابات را در مجلس نمایندگان در ژوئن 2014، از دست دادند. امتناع آنان از پذیرش شکست، منجر به فصل جدیدی در فاجعه پس از سازمان ناتو در لیبی شد همانطور که آنها دولت رقیب جدیدی در تریپولی به وجود آوردند و به ایجاد جنگ علیه مجلس منتخب پرداختند.

به دنبال قتل عام مصری ها توسط داعش در لیبی در فوریه 2015، مصر نیروی هوایی اش را به سمت لیبی فرستاد، و الآن ظاهرا، به دنبال ارسال نیروهای زمینی است. استراتژی کلی غرب برای استفاده از سلفی های مسلح به عنوان ابزارهای ایجاد بی ثباتی به خاطر از دست دادن زمین در یمن، لیبی، مصر و سوریه است.


منبع: راشاتودی
مترجم: روح الله صالحی 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
خیلی مغشوش است. از گسترش شیعه ستیزی چه سودی برای غرب متصور است؟ بیثباتی منطقه حاورمیانه و خلیج فارس چه نفعی برای امریکا دارد؟
این تحلیل قصد دارد نقش اسرائیل را در منطقه کمرنگ و پنهان کند. با فرستادن ما به دنبال نخود سیاه از غزب برای روسیه امتیاز بگیرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
1
لعنت الله علی القوم الظالمین! هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بزنید(امام خمینی ره) تمام بدبختی خاورمیانه از امریکاست و بس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار