کد خبر: 718487
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
نبرد الرمادي بين نيروهاي عراقي و داعش تشديد شده و به دليل مخالفت برخي گروه‌ها با ورود نيروهاي بسيج مردمي به استان الانبار، تروريست‌ها به پيشروي‌هايي دست پيدا كرده‌اند. امريكا نيز اعلام كرده است كمك‌هاي تسليحاتي به ارتش عراق را تسريع مي‌كند تا موازنه به نفع عراقي‌ها تغيير يابد.
نبرد الرمادي بين نيروهاي عراقي و داعش تشديد شده و به دليل مخالفت برخي گروه‌ها با ورود نيروهاي بسيج مردمي به استان الانبار، تروريست‌ها به پيشروي‌هايي دست پيدا كرده‌اند. امريكا نيز اعلام كرده است كمك‌هاي تسليحاتي به ارتش عراق را تسريع مي‌كند تا موازنه به نفع عراقي‌ها تغيير يابد.
به گزارش «جوان»، اوضاع اين روزهاي استان الانبار عراق چندان خوب به نظر نمي‌رسد و دليل آن كارشكني‌هاي برخي نيروهاي سياسي، امريكايي‌ها و برخي كشورهاي منطقه در مسير نبرد با داعش است. مخالفت گروه‌هاي سياسي و كشورهاي خارجي با ورود نيروهاي حشد الشعبي (نيروهاي بسيج مردمي) به استان الانبار تكفيري‌هاي داعش را گستاخ‌تر كرده تا جايي كه در هفته‌هاي اخير پيشروي هايي را در شهر الرمادي، مركز استان الانبار به دست آورده‌اند. مقامات الانبار در هفته‌هاي گذشته مدعي بودند مي‌توانند به تنهايي داعش را شكست دهند و گفته بودند به نيروهاي مردمي نيازي ندارند، اما باتوجه به پيشروي‌هاي داعش در الرمادي آنها اكنون خواستار مشاركت جدي نيروهاي مردمي در عمليات الانبار هستند.
درحالي كه مقامات امريكايي تاكنون در ارسال سلاح به ارتش عراق كارشكني كرده و به بهانه‌هاي مختلف از ارسال سلاح به دولت مركزي بغداد سر باز زده‌اند اما جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور امريكا روز جمعه در گفت و گوي تلفني با حيدر العبادي، نخست وزير عراق گفت كه ارسال سلاح به ارتش عراق تسريع مي‌شود. به گزارش رويترز، كاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام كرد: «اين كمك‌ها شامل ارسال تسليحات سنگين، راكت‌هاي دوش‌پرتاب AT- 4 براي مقابله با خودروهاي بمب‌گذاري شده، مهمات بيشتر و تداركات براي نيروهاي عراقي است.» هرچند مقامات امريكايي به طور آشكار مخالفت خود را با ورود نيروهاي مردمي به استان الانبار اعلام نكرده‌اند اما شواهد و قرائن نشان مي‌دهد واشنگتن با ورود نيروهاي بسيج مردمي براي آزادسازي اين استان مخالف است. تسريع در ارسال سلاح‌هاي امريكايي به ارتش عراق نيز در همين راستا قابل بررسي است. امريكا مي‌خواهد با ارسال سلاح، نبود نيروهاي حشد الشعبي در الانبار را جبران كند تا موازنه ميداني را به نفع ارتش عراق تغيير دهد، حتي پس از آزادسازي تكريت، مركز استان صلاح الدين برخي رسانه‌هاي غربي براي اينكه وجهه و نقش نيروهاي مردمي در عمليات تكريت را تخريب كنند، اعلام كردند نيروهاي مردمي كشتار وسيعي را در تكريت انجام داده‌اند تا به اين طريق افكار عمومي را عليه نيروهاي مردمي شيعه سوق دهند، حتي پيشتر سفير امريكا در بغداد در اقدامي مداخله جويانه اعلام كرده بود كاخ سفيد حملات هوايي آن كشور عليه داعش در الانبار را مشروط به عدم ورود نيروهاي مردمي به اين استان كرده است. اين بر همگان آشكار است كه حضور نيروهاي مردمي مي‌تواند موازنه ميداني در الانبار را به نفع نيروهاي عراقي تغيير دهد، همانگونه كه در تكريت و ساير مناطق شاهد بوديم واشنگتن از حضور نيروهاي مردمي در آزادسازي تكريت نيز رضايت نداشت.
همچنين موافقت امريكا با ارسال سلاح به ارتش عراق براي مبارزه با داعش در الانبار به اين دليل است كه مقامات امريكايي مي‌خواهند پيروزي احتمالي در اين استان را به نفع خود تمام كنند زيرا امريكايي مي‌توانند ادعا كنند آزادسازي الانبار با كمك سلاح‌هاي اين كشور انجام گرفته است؛ چيزي كه در تكريت به وضوح مشاهده كرديم و در پايان عمليات، جنگنده‌هاي امريكايي با چند حمله به مواضع داعش آنها را مجبور به تسليم كردند تا اين پيروزي را به نام خود تمام كنند.
  داعش در الرمادي به زودي شكست مي‌خورد
نخست‌وزير عراق با تأكيد بر اينكه گروه تروريستي داعش به ‌زودي در الرمادي و الانبار شكست خواهد خورد، گفت: «جناياتي كه داعش مرتكب مي‌شود، آخرين تلاش‌هاي اين گروه تروريستي براي جبران شكست‌هاي خود و بالا بردن روحيه اعضايش است.» به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه مصري اليوم السابع، حيدر العبادي در گفت‌وگوي تلويزيوني در خصوص نفوذ تروريست‌هاي داعش به شهر الرمادي از همه رؤساي گروه‌هاي سياسي، مقامات و نمايندگان عراق دعوت كرد در ميادين نبرد با داعش از نيروهاي عراقي حمايت كنند و از آنچه نبرد را از مسير درستش منحرف مي‌كند، دوري كنند چراكه دشمن مردم عراق يكي است. العبادي افزود: «نيروهاي مسلح عشاير عراقي در الرمادي و الانبار به بهترين وجه در مقابل داعش ايستادگي مي‌كنند و به زودي داعش، پس از شكست‌هاي خود در تكريت و صلاح‌الدين كه در واقع آغاز فروپاشي اين گروه تروريستي است، در الانبار نيز شكست خواهد خورد.» داعش كه شكست سختي در تكريت متحمل شده است، سعي مي‌كند براي ايجاد موازنه و جبران شكست‌هاي خود در عراق، استان الانبار را به كنترل خود دربياورد و با افزايش روحيه نيروهاي خود زمينه را براي پيشروي‌هاي بعدي فراهم كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار