کد خبر: 714818
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴
به بهانه سالروز تاسيس سپاه پاسداران
دوم ارديبهشت‌ماه سالروز تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اين مشت گره كرده نظام جمهوري اسلامي ايران در مقابل تمام تهديداتي است كه امنيت اين سرزمين و اين نظام را با چالش روبه‌رو كرده است.
مهدي پورصفا
دوم ارديبهشت‌ماه سالروز تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اين مشت گره كرده نظام جمهوري اسلامي ايران در مقابل تمام تهديداتي است كه امنيت اين سرزمين و اين نظام را با چالش روبه‌رو كرده است.
درباره نحوه تشكيل اين نهاد انقلابي سخنان بسياري گفته شده است و نكته جالب اينجاست كه برخي انقلابي‌هاي پشيمان خارج نشين كه حالا علم دشمني با آيت نظام را برداشته‌اند نيز ابايي از ذكر نقش در شكل‌گيري آن ندارند و حتي تلاش مي‌كنند با بزرگنمايي آن خود را سهيم در تشكيل اين نهاد انقلابي نشان دهند.
شايد پايه‌گذاران اوليه اين نهاد انقلابي هرگز چنين آينده‌اي را در مخيله خود براي آن تصور نمي‌كردند، اما تاريخ و تقدير الهي نشان داده است كه كمتر از پيش‌بيني‌هاي انسان تاثير مي‌پذيرد.
سپاه پاسداران تاكنون به همراه انقلاب فراز و نشيب‌هاي فراواني را از سرگذرانده است و تاكنون نيز از تمام آنها سربلند بيرون آمده است.

از يك نيروي چريكي تا  نيروي منظم
سپاه پاسداران در ابتدا براي مقابله با حملات مداوم ضدانقلاب در داخل تجهيز و ساماندهي شد كه دو مصداق بارز آن خنثي‌سازي كودتاي نوژه و مقابله با نيروهاي تجزيه‌طلب با همراهي نيروهاي ارتش در كردستان و گنبد بود كه سپاه در سركوب اين توطئه‌ها نقشي بارز ايفا كرد، اما حمله ناجوانمردانه رژيم بعث سبب شد تا سپاه تبديل به يك نيروي نظامي تمام‌عيار شود.
سپاه در اوايل انقلاب به عنوان يك نهاد نظامي فاقد ساختار مدون نظامي در داخل خود بود و از سوي ديگر عدم همكاري بني‌صدر رئيس‌جمهور وقت با اين مجموعه نظامي سبب شده بود كه عملاً دسترسي نيروهاي سپاه به تجهيزات نوين بسيار محدود شود.
اما شكست راهكارهاي نظامي بني‌صدر در چهار عمليات گوناگون در زمستان سال ۵۹ و انهدام ۹۰ درصد توان زرهي ارتش و در كنار آن بركناري بني‌صدر از رياست جمهوري و فرماندهي نيروهاي مسلح زمينه را براي تبديل شدن سپاه به يك سازمان كلاسيك نظامي فراهم كرد.
در اولين مرحله، سازمان چينش نيروها در سپاه از حالت توده‌اي به ساختار كلاسيك به شكل دسته، گروهان و گردان و تيپ درآمد و هركدام از فرماندهان شاخص سپاه با تشكيل يك تيپ خاص از نيروهاي هر استان پايه‌اي براي تشكيل لشكرهاي زميني سپاه را تشكيل دادند.
نكته جالب توجه در اين ميان اين بود كه سپاه پاسداران به طور كامل فاقد تشكيلات سنگين نظامي بود و تنها پس از عمليات موفق فتح‌المبين و طريق القدس بود كه زمينه براي تشكيل نيروي توپخانه سپاه فراهم شد. در ادامه جنگ نيز با تبديل تيپ‌هاي زميني به لشكرهاي سازمان يافته سپاه به يك نيروي رزمي تمام عيار تبديل مي‌شود.
اتفاق ديگري كه زمينه را براي حضور سپاه به عنوان يك نيروي تمام عيار فراهم كرد، دستور رهبر كبير انقلاب براي تشكيل سه نيروي جداگانه در اين نهاد انقلابي بود.
نيروي دريايي سپاه بعد از تشكيل با نبردهاي ماندگار خود در عمليات‌هاي دريايي از جمله انهدام سكوهاي البكر و الاميه و نبرد با ناوهاي امريكايي و انهدام يك هليكوپتر امريكايي تبديل به نيرويي محوري در زمان جنگ شد و در بعد هوايي نيز اين نيرو پايه‌گذار اولين يگان موشكي ايران شد.
در بُعد امنيت داخلي، سپاه پاسداران با سركوب شورش نظامي منافقين و انهدام تيم جاسوسي حزب توده گام‌هاي مؤثري در مقابله با توطئه‌هاي داخلي برداشت كه از مصاديق مهم توانمندي سپاه در اين حوزه انهدام هسته رهبري سازمان منافقين در ۱۹ بهمن سال ۱۳۶۰ را مي‌توان نام برد.
در حوزه سازندگي با تشكيل قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا اين نيرو قدم‌هاي بزرگي در راه ساخت و توسعه زير ساخت‌هاي داخلي كشور برداشت.

هدف عمق دشمن
در دوران پس از جنگ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه كشور را با خطرات داخلي و خارجي فراوان مواجه مي‌ديد، تدارك ابزارهاي جديد را براي موقعيت فوق در دستور  كار خود قرار داد و براي به دست آوردن توانايي ضربه به عمق مراكز فرماندهي دشمن را در دستور كار خود قرار داد كه به صورت شاخص در برنامه‌هاي موشكي تبلور پيدا كرد.
قلب فعاليت‌هاي فوق در نيروي هوايي سپاه كه بعدها به نيروي هوافضا تغيير نام پيدا كرد، قرار داشت كه مهم‌ترين محصول مهم اين همكاري موشك شهاب ۳ و دستيابي به توانمندي توليد سوخت جامد بود.
در نهايت، پيشرفت در اين حوزه بعدها راه را براي دستيابي ايران به فضا با قرار دادن اولين ماهواره غير نظامي ايران در فضا به نام اميد و با پرتابگري به نام سفير فراهم كرد.

دفاع موزاييكي راهبرد جديد سپاه
 
همچنين در اين دوره با توجه به سرمايه‌گذاري سنگين نيروهاي متخاصم و به‌خصوص ايالات متحده در نيروهاي هوايي و ويژه براي انهدام مراكز فرماندهي و عملياتي دشمن كه در جنگ دوم خليج فارس در سال ۱۹۹۱ آزموده شده بود، طرح ايجاد سيستم دفاع موزاييكي مورد توجه فرماندهي سپاه قرار گرفت.
در اين طرح كه به صورت عملياتي و موفقيت‌آميز از سوي حزب الله لبنان ضد حملات سنگين نيروهاي اسرائيلي در سال ۲۰۰۶ به كارگرفته شد، با ايجاد واحدهاي مستقل دفاعي امكان عملكرد مستقل آنها در برابر نيروهاي دفاع تأمين مي‌شود و انهدام مقرهاي فرماندهي نيز تاثيري در توان دفاعي آنها نخواهد داشت.
در بُعد داخلي تشكيل هسته‌هاي ذي نفوذ دشمن در سطح كشور براي مقابله با نظام از جمله راهكارهاي ديگر نيروهاي خارجي براي مقابله با نظام بود و در چنين شرايطي نقش امنيتي و اطلاعاتي سپاه بيش از پيش نمايان شد.
تأمين امنيت اجلاس سران كشورهاي اسلامي از جمله تلاش‌هاي سپاه در اين حوزه محسوب مي‌شد.
شايد مهم‌ترين عمليات هجومي سپاه براي مقابله با تيم‌هاي ترور، موشكباران سنگين پايگاه‌هاي ترور منافقين در عراق بود كه در پاسخ به ترور شهيد صياد شيرازي از سوي نيروي هوايي سپاه و همچنين توپخانه آن صورت گرفت.
 
حضور در جبهه فرهنگي
در بعد فرهنگي نيز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي گسترش فرهنگ بسيجي تلاش‌هاي فراواني را در دستور كار خود قرار داد كه شايد مهم‌ترين آن توسعه اردوهاي راهيان نور به عنوان يك راهبرد فرهنگي مهم بود.  در حوزه فضاي مجازي نيز سپاه دفاع از عرصه‌هاي مهم امنيتي را براي مقابله با توطئه‌هاي دشمن در دستور كار خود قرار داد و بسياري از تلاش‌هاي صورت گرفته براي انحراف نسل جوان كشور را به طور كامل بي‌اثر كرد.

بيمه كردن تداوم انقلاب اسلامي
واقعيت آن است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان نهادي كه وظيفه پاسداري از نظام انقلاب اسلامي را بر عهده دارد با تهديدات متنوعي روبه‌رو است كه طيف وسيعي از نبردها را در بر مي‌گيرد. اين در حالي است كه با گذشت زمان اين تهديدها به روز شده و بار ديگر از سوي دشمن مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
از همين رو است كه سپاه امروز حوزه‌هاي مختلفي را از سرورهاي رايانه‌اي گرفته تا مرزهاي رژيم اشغالگر قدس به عنوان جبهه نبرد خود انتخاب كرده است و براي دفاع از منافع نظام جمهوري اسلامي ايران در هيچ چارچوبي نمي‌گنجد.
رمز موفقيت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي امروز حضور و مقابله با تهديدات دشمن در تمام جبهه‌ها است؛ امري كه توانسته تداوم انقلاب اسلامي را بيمه كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار