کد خبر: 712561
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
تنها چند روز پس از پاكسازي تكريت از دست تكفيري‌هاي داعش، نخست وزير عراق دستور آغاز عملياتي گسترده براي ‏پاكسازي استان الانبار را صادر كرد.
به گزارش «جوان»، با آزادسازي موفقيت‌آميز تكريت مركز استان صلاح الدين كه ضربه مهلكي را بر پيكر تروريست‌هاي داعش وارد كرد، اكنون ارتش و نيروهاي مردمي عراق با روحيه‌اي مضاعف سراغ تكفيري‌ها در استان الانبار رفته‌اند تا اين منطقه را نيز از دست داعش آزاد كنند. پس از آنكه دولت عراق و اقليم كردستان مواضع خود را براي مقابله با تروريست‌ها هماهنگ كردند، نخست وزير عراق روز چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي آغاز عمليات گسترده آزادسازي الانبار را صادر كرد تا ضربه سخت ديگري را بر تكفيري‌ها وارد كنند. حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق ‏شخصاً براي اشراف بر اين عمليات كه يكي از مهم‌ترين عمليات‌هاي ارتش اين كشور خواهد بود، به شهر الرمادي مركز استان ‏الانبار رفته است. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، به غير از پيشمرگ‌هاي كرد در اين عمليات تمامي نيروهاي نظامي عراقي اعم از ارتش، نيروهاي قبيله‌اي، برخي يگان‌ها از ‏نيروهاي داوطلب مردمي، پليس محلي و فدرال، نيروهاي واكنش سريع و سازمان مبارزه با تروريسم با پشتيباني هوايي ‏جنگنده‌هاي ائتلاف و نيروي هوايي عراق، شركت دارند. نيروي اصلي براي آزادسازي استان الانبار را بر خلاف صلاح‌الدين، ارتش و نيروهاي رسمي عراق تشكيل مي‌دهند و پس از آنها ‏نيروهاي عشايري كه از قبايل الانبار گردآوري و تجهيز شده‌اند قرار مي‌گيرند و در حال حاضر بيش از 10 هزار نيرو از ارتش و ‏قبايل در اين عمليات شركت دارند. در عمليات آزادسازي صلاح‌الدين نيروهاي مردمي نقش اصلي را داشتند كه به دليل برخي قانون شكني‌ها در اين عمليات و نيز ‏بافت جمعيتي الانبار كه سني نشين است، در عمليات آزادسازي اين استان نيروهاي مردمي شيعه نقش حاشيه‌اي و پشتيبان دارند. يك افسر پليس در استان الانبار اعلام كرد كه مسئولان عراقي با آغاز عمليات نظامي براي آزادسازي شهر ‏‏«السجاريه‌» در شرق الرمادي، در اين شهر منع آمد و شد اعلام كرده‌اند. السجاريه يكي از خاستگاه‌هاي اصلي داعش در اطراف الرمادي است و ساعت صفر عمليات آزادسازي الانبار از آنجا آغاز شده است. وي افزود: «تجهيزات نظامي زيادي به الرمادي منتقل شده و عمليات از محورهاي شرقي، غربي و جنوبي السجاريه آغاز شده است. ‏با شروع عمليات دهها تن از تروريست‌هاي داعش از طريق رود فرات از السجاريه گريختند‌.» صباح كرحوت، رئيس شوراي استانداري الانبار نيز از آغاز عمليات نظامي براي آزادسازي تمامي شهرهاي اين استان خبر داد و ‏گفت: «اين عمليات روز چهارشنبه با نام «‌عمليات بزرگ آزادسازي الانبار‌» از السجاريه آغاز شده است.‌» كرحوت خاطرنشان كرد كه نيروهاي عراقي با آغاز عمليات آزادسازي الانبار توانستند كنترل السجاريه و الفلاحات را در شرق الرمادي در دست گرفته و ده‌ها داعشي را از پاي درآورند.  پيروزي نيروهاي مردمي و ارتش عراق در الانبار مي‌تواند زمينه آزادسازي موصل مركز خلافت خودخوانده داعش را فراهم كند. هرچند قرار بود در فصل بهار عمليات آزادسازي موصل شروع شود اما آغاز عمليات الانبار پيش از عمليات موصل بيانگر اين است كه ارتش و نيروهاي مردمي عراق سعي دارند با آزادسازي اين استان از دست تكفيري ها، با روحيه‌اي بالا و تجهيزات بيشتر به جنگ داعش در موصل بروند.  پاكسازي كامل صلاح‌الدين و الانبار در آينده نزديك امكان ارتباطي بين داعش مستقر در استان‌هاي رقه و ديرالزور سوريه و داعش مستقر در استان نينواي عراق را قطع مي‌كند و اين مسئله ضربه بسيار تعيين ‌كننده‌اي بر داعش وارد خواهد كرد و اين پيروزي‌ها مي‌تواند به قدرت داعش در عراق پايان دهد.
  هلاكت 200 داعشي در مناطق مختلف عراق
ارتش و نيروهاي مردمي عراق در ادامه موفقيت‌هاي خود در برابر تكفيري‌ها در مناطق مختلف اين كشور، ضربات سختي را به تروريست‌ها وارد كرده و ده‌ها داعشي را به هلاكت رساندند. وزارت دفاع عراق روز چهارشنبه اعلام كرد كه بيش از ۲۰۰ تروريست داعشي در مناطق مختلف عملياتي در اين كشور به هلاكت رسيدند. به گزارش پايگاه خبري الاخبار عراق، اين وزارتخانه با صدور بيانيه‌اي افزود: «واحدي از نيروهاي دستگاه اطلاعات و امنيت كشور موفق شد مجموعه‌اي متشكل از 24 تروريست را بازداشت كند. اعضاي اين گروه در زمينه كشتار مردم، آدم‌ربايي و بمبگذاري در مناطق مختلف فعاليت مي‌كردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار