کد خبر: 712548
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
سردرگمي و بلاتكليفي خبرنگاران در ابتداي سال
يكي از خبرهايي كه در يكي دو روز گذشته كام شمار زيادي از خبرنگاران را تلخ كرده است عدم پرداخت شدن سهم دولت از بيمه آنها از ابتداي سال و به عبارتي قطع بيمه آنها از سوي وزارت ارشاد است.
الناز خمامي‌زاده
يكي از خبرهايي كه در يكي دو روز گذشته كام شمار زيادي از خبرنگاران را تلخ كرده است عدم پرداخت شدن سهم دولت از بيمه آنها از ابتداي سال و به عبارتي قطع بيمه آنها از سوي وزارت ارشاد است. هر چند كه معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در توصيه‌اي جديد از اين خبرنگاران خواسته است كه براي پيگيري حق و حقوقشان به اداره خبرنگاران اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي مراجعه و به عبارتي طرح شكايت كنند اما همچنان اين سؤال به حال خود باقي مي‌ماند كه تكليف آن دسته از خبرنگاراني كه به عنوان خبرنگار آزاد شناخته مي‌شوند و براي رسانه‌هاي مختلف مطلب مي‌نويسند چيست؟ آنها بايد گلايه‌هايشان از اوضاع نابسامان شغلي خود را از كدام رسانه يا از چند رسانه به اين اداره ببرند آن هم در حالي كه هنوز به عنوان خبرنگار تمام‌وقت در فضاي رسانه به رسميت شناخته نمي‌شوند؟!
حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه خود از چهره‌هاي نام‌آشناي عرصه رسانه است در مدت حضور خود در اين سمت اقدامات مثبت و درخور توجهي را در حوزه مطبوعات و رسانه انجام داده است؛ از جمله اين اقدامات شفاف‌سازي اين حوزه آن هم از طريق فرمول‌گذاري شيوه ارائه يارانه به مطبوعات يا امتيازدهي و رتبه‌بندي رسانه‌ها از نظر كيفي است. انتظامي از همان روزهاي نخست ورودش به معاونت مطبوعاتي اما تأكيد ويژه‌اي بر برداشته شدن بار بيمه‌اي خبرنگاران از دوش دولت و انتقال آن به مجموعه وظايف صاحبان رسانه‌ها در قبال اصحاب رسانه داشت.  
سال‌ها است كه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي پديد آوردن آرامش شغلي براي خبرنگاراني كه از سوي رسانه‌هاي متبوعشان بيمه نشده‌اند يا خبرنگاراني كه آزاد هستند و به صورت پيوسته و مداوم براي رسانه‌هاي مختلف مطلب مي‌نويسند طرح بيمه خبرنگاران را ارائه مي‌دهد؛ اين طرح اما بيشتر از هر چيز حاشيه امني براي همين خبرنگاران آزاد است؛ آن دسته از اهالي رسانه كه زير برند و نام رسانه مشخصي مشغول به كار نيستند؛ افرادي كه معمولاً رسانه‌اي براي زير بال و پر گرفتن آنها پيشقدم نمي‌شود؛‌خبرنگاران از جمله مظلوم‌ترين اصناف در جامعه هستند كه عدم وجود امنيت شغلي براي آنها هميشه مورد سؤال بوده است. چه بسا در سال‌هاي گذشته موارد بسياري وجود داشته است از خبرنگاراني كه با تغيير و تحول مديريتي رسانه متبوعشان از كار بيكار شدند يا به رغم سال‌ها تلاش در عرصه رسانه هنوز جذب رسانه‌اي خاص و بهره بردن از حقوق و مزاياي بيمه‌اي آنها نشده‌اند. در اين بين با قطع بيمه دولتي اين دسته از خبرنگاران مشخص نيست كه سرنوشت آنها چه خواهد شد. معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در اين راستا به خبرنگاراني كه هنوز بيمه آنان توسط رسانه متبوعشان برقرار نشده توصيه كرده كه به اداره خبرنگاران اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي مراجعه كنند. معاونت مطبوعاتي به رسانه‌ها اعلام كرده است يكي از شروط پرداخت يارانه بيمه كاركنان و ساير حمايت‌هايي كه وزارت ارشاد انجام مي‌دهد نبود اعتراض خبرنگاران تمام وقت آن رسانه است. اما وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتي هنوز به طور مشخص اعلام نكرده است كه تكليف آن دسته از خبرنگاران آزاد كه سال‌ها است با كمك دولت حق بيمه خود را پرداخت كرده‌اند و حالا ناگهان با قطع بيمه ارشاد مواجه شده‌اند چيست؟ تكليف مبالغي كه آنها در اين سال‌ها براي تداوم بيمه دولتي ارشاد پرداخت كرده‌اند چه مي‌شود؟
سخنگوي وزارت ارشاد چند روز پيش در نشست خبري گفته بود كه خبرنگار آزاد به اين معنا كه خود را وابسته و متعلق به هيچ رسانه‌اي نداند نمي‌تواند تحت حمايت دولت قرار بگيرد اما در دنياي رسانه‌اي امروز كه در آن تنوع قلم از اهميت بسياري برخوردار است بسياري از رسانه‌ها ترجيح مي‌دهند كه از صدها قلم متفاوت مطلب دريافت كنند و حق‌التحرير آن را بپردازند آن هم در شرايطي كه مسلماً توان جذب و بيمه كردن اين تعداد خبرنگار را ندارند.
كمتر خبرنگاري دوست دارد كه به صورت آزاد فعاليت كند و اگر در فضاي پر استرس خبري، فرصت امن شغلي براي اين دسته از خبرنگاران فراهم شود بعيد است كه آنها اين فرصت را از دست بدهند. در اين شرايط واقعاً چرا بايد ديوار امنيت و آرامشي كه دولت براي اين قشر پرزحمت فراهم كرده بود پشتشان را ناگهان خالي كند؟‌ معاونت مطبوعاتي بايد بيش از هر چيزي درتلاش براي ارتقاي امنيت شغلي و آرامش خبرنگاران باشد؛ صنفي كه براي رفع دغدغه تمام اصناف جامعه تلاش و همت مي‌كند و سختي مي‌كشد اما خودش مورد بيشترين محروميت‌ها و‌كم‌لطفي‌هاي شغلي قرار مي‌گيرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار