کد خبر: 712419
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
سخنگوي وزارت ارشاد در اولين نشست خبري سال در جمع خبرنگاران خبر داد
بحران براي اصحاب و اهـالي خبـر در نيمه‌هاي اولين هفته از سال جديد ! روز گذشته سخنگوي وزارت ارشاد، سؤال « جوان » درباره صحت و سقم قطع بيمه ارشاد خبرنگاران از ابتداي سال جاري را به صورت غير مستقيم تأييد كرد و گفت كه صاحبان رسانه‌ها مسئول اصلي بيمه خبرنگاران هستند و دولت سعي دارد خودش را به صورت مستقيم با بحث بيمه خبرنگاران درگير نكند
الناز خمامي‌زاده
بحران براي اصحاب و اهـالي خبـر در نيمه‌هاي اولين هفته از سال جديد ! روز گذشته سخنگوي وزارت ارشاد، سؤال « جوان » درباره صحت و سقم قطع بيمه ارشاد خبرنگاران از ابتداي سال جاري را به صورت غير مستقيم تأييد كرد و گفت كه صاحبان رسانه‌ها مسئول اصلي بيمه خبرنگاران هستند و دولت سعي دارد خودش را به صورت مستقيم با بحث بيمه خبرنگاران درگير نكند. اين موضوع اما موجب سردرگمي هزاران خبرنگار در سرتاسر كشور مي‌شود كه در روز گذشته شماري از آنها با « جوان » تماس گرفته و نسبت به آينده شغلي خود ابراز نگراني كرده‌اند.

  نوش آبادي: خودمان را مستقيما با بيمه خبرنگاران درگير نمي‌كنيم!
به گزارش « جوان »، حسين نوش آبادي، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نخستين نشست خبري در سال جديد در محل اين وزارتخانه حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت. جلسه آقاي سخنگو البته با تأخيري نيم ساعته برگزار شد و او در ابتداي جلسه به ارائه گزارشي كلي از عملكرد اين وزارتخانه در سال گذشته و نيز برخي سياست‌هاي آن در سال جديد پرداخت.
نوش‌آبادي اما در بخشي از اين نشست كه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت در پاسخ به سؤال «جوان» درباره قطع ناگهاني بيمه خبرنگاران از سوي وزارت ارشاد و صحت و سقم اين خبر كه از طريق تني چند از خبرنگاران آزاد تهراني و شهرستاني به استماع «جوان» رسيده است بدون اينكه پاسخ قطعي و مشخصي بدهد به صورت غير مستقيم اين موضوع را تأييد كرد و گفت: ‌«سياست دولت و وزارت ارشاد حمايت از بيمه خبرنگاران و رسانه‌ها است و از هر تلاشي براي بيمه خبرنگاران و كاهش دغدغه‌هاي شغلي آنها و تامين امنيت شغلي اين قشر بهره مي‌گيرد. ما به همين منظور به همه رسانه‌ها اعلام كرديم كه افراد تحت پوشش خود را اعلام كنند تا ما يارانه بيمه را مستقيماً به رسانه‌ها پرداخت كنيم. »
به گفته سخنگوي وزارت ارشاد، تاكنون هر رسانه‌اي كه اسامي خبرنگارانش را بر اساس ضوابط اعلام كرده يارانه‌اش را از دولت دريافت كرده است. او بيمه خبرنگاران را جزو وظيفه صاحبان رسانه‌ها و نيز حق خبرنگاران دانست كه نبايد از آن تخطي صورت بگيرد. با استناد به قانون مطبوعات، صاحبان نشريات و رسانه‌ها ملزم به بيمه خبرنگارانشان هستند با اين حال نوش آبادي به اين سؤال « جوان » كه اين اقدام در حالي كه هنوز قطع يارانه رسانه‌هاي كم‌كار در حوزه بيمه خبرنگاران به نتيجه مشخصي نرسيده و هزاران خبرنگار آزاد را سردرگم كرده است تنها به اين پاسخ بسنده كرد: ‌«‌ تا امروز تمامي مطبوعاتي كه خبرنگاران بيمه شده خود را در ليست‌شان به وزارت ارشاد ارسال كرده‌اند يارانه بيمه را دريافت كرده‌اند ضمن آنكه خبرنگاراني كه بيمه آنها توسط رسانه‌هايشان برقرار نشده نيز مي‌توانند به اداره كل مطبوعات داخلي شكايت كنند.»
نوش‌آبادي در پاسخ سؤال ديگري درباره وضعيت نامشخص خبرنگاران آزاد و قطع بيمه شان از سوي دولت هم گفت: ‌«‌‌اعتقاد داريم كه هر خبرنگاري بايد تحت مديريت يك سازمان يا مديريت سايتي قرار بگيرد. خبرنگار آزاد به اين معنا كه من وابسته به هيچ پايگاهي نيستم نمي‌تواند تحت حمايت ما قرار بگيرد. به همه خبرنگاران آزاد توصيه مي‌كنيم كه تحت پوشش موسسات رسانه‌اي و مطبوعاتي قرار بگيرند تا بتوانيم از آنها دفاع كنيم. اين اتفاق كه مديران خودشان حق بيمه خبرنگاران را پرداخت كنند براي خبرنگاران بسيار امن‌تر و پايدارتر است. »
سخنگوي وزارت ارشاد اين را هم گفت كه سياست وزارت ارشاد نه درگيري مستقيم با بحث بيمه خبرنگاران بلكه حمايت از اين بحث است. روز گذشته شماري از خبرنگاران در تماس با «جوان» خبر دادند كه در مراجعه به ادارات مربوط بيمه براي پرداخت حق بيمه خود با اين عبارت مواجه شدند كه وزارت ارشاد از ابتداي سال جاري پرداخت حق دولتي بيمه خبرنگاران را قطع كرده است.
 
  كتابفروش‌ها از ماليات معاف شدند
سخنگوي وزارت ارشاد در بخشي از اين نشست خبري كه به ارائه گزارش كلي عملكرد اين وزارتخانه در سال گذشته و سياست‌هايش براي سال جديد اختصاص داشت به موضوعات مهمي، اعم از معافيت تمام كتابفروشي‌هاي كشور از پرداخت ماليات، تشكيل كارگروه نظارت بر چاپ و توزيع غير قانوني كتاب در داخل و خارج از كشور اشاره كرد كه در واقع به نظر مي‌رسد واكنشي به انتشار بدون مجوز كتاب‌« من اين نسل » در خارج از كشور باشد.
ظاهراً مبناي معافيت كتابفروشي‌هاي كشور از پرداخت ماليات كه خبر خوشحال كننده‌اي براي اين قشر است امضاي تفاهمنامه‌اي ميان سازمان امور مالياتي اقتصادي كشور و وزارت ارشاد است كه در هفته آخر اسفند ثبت شده است. خبر ديگري كه سخنگوي وزارت ارشاد داد، تشكيل شدن كارگروه نظارت بر چاپ و توزيع غير قانوني كتاب در داخل و خارج از كشور بود آن هم به اين اميد كه وزارت ارشاد بتواند با هرگونه اقدام غير قانوني در خصوص چاپ فاقد مجوز و غير قانوني كتاب در خارج از كشور و ورود غير قانوني آن به كشور برخورد شود. ‌به گفته نوش آبادي در حوزه سينما نيز از ابتداي دولت يازدهم تا كنون 305 فيلم پروانه ساخت گرفتند كه از اين تعداد 149 فيلم موفق به ساخت و اخذ پروانه نمايش سينمايي شده‌اند.
   كارگردانان، تهيه كنندگان و فيلمسازان خارجي در ايران!
خبر جالب توجه ديگر آقاي سخنگو به بخش بين‌المللي جشنواره فيلم فجر مربوط مي‌شد، آنجا كه وي از حضور فيلمسازان، تهيه كنندگان و كارگردانان خارجي از نقاط مختلف دنيا در اين رويداد خبر داد كه از تاريخ 5 تا 12 ارديبهشت قرار است برگزار شود و بيش از 80 كشور متقاضي حضور در آن بوده‌اند. به گفته نوش آبادي مجموعا 22 فيلم از كشورهاي خارجي و سه فيلم از ايران با رويكرد جهاني در اين جشنواره نمايش داده مي‌شود. نوش آبادي در خصوص شبهات نمايش يا عدم نمايش فيلم «محمد(ص) » مجيدي در قالب اين جشنواره نيز گفت كه هنوز تصميم قاطعي در اين خصوص گرفته نشده است.

  مدير جديد اداره كل كتاب تا پيش از نمايشگاه كتاب منصوب مي‌شود
در بخش ديگري از اين نشست خبري، سخنگوي وزارت ارشاد به سؤال‌هاي ديگري درباره صندلي خالي مدير اداره كل كتاب در وزارت ارشاد، مميزي كتاب و دعوت از كشور عمان در جشنواره‌هاي فرهنگي و ادبي كشور پاسخ داد. به گفته او گزينه‌هاي مختلفي براي تصدي‌گري سمت مدير اداره كل كتاب وجود دارد كه هنوز قطعي نشده و با توجه به اهميت حوزه كتاب تا پيش از آغاز به كار نمايشگاه كتاب، حتماً فردي واجد شرايط، با تجربه، توانمند و آشنا با موضوع كتاب براي اين سمت انتخاب مي‌شود. او همچنين گفت كه مميزي كتاب در سال جاري به روال قبل و بر اساس قانون دنبال مي‌شود. چرايي حضور مقامات ارشد كشور عمان به عنوان مهمان ويژه در جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري مثل نمايشگاه كتاب پيش رو نيز سؤال ديگري بود كه طرح شد و نوش آبادي در پاسخ به اين سؤال حضور عمان به عنوان يك كشور عربي در خليج فارس را به مثابه ارسال پيامي به ساير همسايگان حوزه خليج فارس دانست چراكه عمان هم روابط سياسي و فرهنگي خوب با ايران دارد و هم همكاري آن با ايران در بخش بين‌الملل خوب بوده است.
نوش آبادي همچنين درباره تجاوز چند شرطه عربستاني در فرودگاه جده به دو تن از حجاج ايراني و سرنوشت سفر حجاج در پي بي‌احترامي‌هاي عربستاني‌ها به ايراني‌ها نيز گفت اگر قرار باشد تغييري اتفاق بيفتد، در قالب تصميمات وزارت امور خارجه اتخاذ مي‌شود، همچنان كه كاردار عربستان در تهران احضار و مجاب به پاسخگويي شد و اين وزارتخانه بر اساس سياست‌هاي دولت و برنامه‌هايي كه از قبل اعلام شده است برنامه‌هاي سفر حجاج ايراني به عمره و تمتع را دنبال مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار