کد خبر: 708483
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
گزارش «جوان» از لغو دومين مزايده فروش سرخابي‌هاي پايتخت
با لغو مزايده دوم سرخابي‌ها به دليل نداشتن مشتري به نظر مي‌رسد واگذاري اين دو تيم بزرگ پايتخت به...
سعيد احمديان
با لغو مزايده دوم سرخابي‌ها به دليل نداشتن مشتري به نظر مي‌رسد واگذاري اين دو تيم بزرگ پايتخت به بخش خصوصي به بن‌بست رسيده است. در حالي قرار بود مراسم مزايده دوم استقلال و پرسپوليس ديروز برگزار شود كه به دليل نرسيدن پيشنهادي براي خريد اين دو تيم، اين مراسم برگزار نشد و حالا مسئولان سازمان خصوصي‌سازي مي‌گويند در انديشه برگزاري مزايده سوم هستند؛ مزايده‌اي كه سال آينده برگزار خواهد شد. با اين حال قيمت 290 ميلياردي دو تيم و همچنين بسته بودن راه‌هاي درآمدزايي، بي‌ميلي سرمايه‌داران را به همراه داشته است، اين در شرايطي است كه مسئولان خصوصي‌سازي مي‌گويند دست‌هايي در كار است كه نگذارد اين دو تيم به بخش خصوصي واگذار شود، البته آنها برابر اينكه برخي مي‌گويند قيمت بالا مانع پا پيش گذاشتن سرمايه‌دارها شده هم عنوان كرده‌اند نمي‌توانند برند دو تيم را ارزان بفروشند. حالا قرار است هفته آينده در شوراي خصوصي‌سازي درباره تغيير شرايط فروش و تعيين زمان مزايده سوم تصميم‌گيري شود تا شايد اين سرخابي‌ها از بن‌بست نداشتن مشتري خلاص شوند.
   
27 بهمن موعد اول براي واگذاري استقلال و پرسپوليس بود، قرار بود پس از سال‌ها طلسم خصوصي‌سازي اين دو تيم شكسته شود.290 ميليارد هم قيمت پايه دو تيم بود و افرادي كه تمايل داشتند مالك سرخابي‌ها شوند تا 26 بهمن وقت داشتند تا پاكت پيشنهادي‌شان را به سازمان خصوصي‌سازي ارسال كنند. انتظارها براي رسيدن پيشنهاد بي‌فايده بود و همين بود كه سبب شد تا 24 ساعت قبل از برگزاري مزايده، سازمان خصوصي‌سازي اعلام كند با توجه به اينكه پيشنهادي به اين سازمان نرسيده است، مزايده روز 27 بهمن برگزار نمي‌شود. پس از لغو مزايده دوم خيلي از خريداران منتظر بودند تا سازمان خصوصي‌سازي قيمت 290 ميلياردي دو تيم را تعديل كند اما مسئولان اين سازمان آب پاكي روي دست متقاضيان احتمالي ريختند و عنوان كردند كه قيمت فروش دو تيم تغييري نمي‌كند. 19 اسفند هم زمان برگزاري مزايده دوم اعلام شد و كساني كه مي‌خواستند اين دو تيم را بخرند تا پايان وقت اداري 18‌اسفند فرصت داشتند پاكت‌هاي پيشنهادي‌شان را به سازمان خصوصي‌سازي بفرستند. اين‌بار هم انتظارها بي‌فايده بود و باز هم كسي براي خريد دو تيم پا پيش نگذاشت تا عصر دوشنبه اين هفته سازمان خصوصي‌سازي خبر از لغو مزايده دوم سرخابي‌ها داد تا واگذاري قرمزها و‌ آبي‌ها در يك بن‌بست قرار بگيرد و فروش دو تيم به مزايده سوم در سال آينده حواله شود.
   
خريدار نداشتن استقلال و پرسپوليس باعث شد چرايي اين موضوع به موضوع بحث رسانه‌ها تبديل شود و گفت‌وگوي وي‍ژه خبري شبكه دوم سيما در برنامه دوشنبه شب به بررسي اين موضوع اختصاص داده شود. میرعلی‌اشرف پوری‌حسینی، رئيس سازمان خصوصي‌سازي كه مهمان تلفني برنامه بود، بحث فروش نرفتن سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در مزایده‌ها را موضوعی عادی دانست. او در پاسخ به این پرسش که پیش از این عنوان کرده‌ بودید، برخی‌ها در این خصوص سنگ‌اندازی می‌کنند و نمی‌خواهند مزایده فروش سرخابی‌ها اتفاق بيفتد و این دو تیم خصوصی شوند، تأکید کرد: «بدیهی است عده‌ای با مال یا دارایی‌اي که از دولت بخواهد به بخش خصوصی منتقل شود، مخالفت کنند. از کسانی که اکنون شرکت را مدیریت می‌کنند تا یک رده بالاتر در شرکت‌های مختلف می‌توانند جزو این عده باشند. اکنون مدیری از طرف دولت منصوب شده و بدون اینکه پولی برای این شرکت داده باشد، در حال مدیریت است و دوست ندارد پول بدهد و همان مدیریت را انجام دهد.»
 
پوری‌حسینی در مورد اینکه دو گمانه در افکار عمومی وجود دارد، یکی سنگ‌اندازی و دیگر اینکه برخی معتقدند دل کندن از این دو باشگاه برای دولت کمی مشکل است زیرا اینها از نظر اجتماعی و سیاسی، اهرم‌های پروزنه‌ای هستند، هم اين‌طور پاسخ داد: «استقلال و پرسپولیس چندین سال است در لیست واگذاری هستند و تا به امسال هیچ‌گاه سازمان خصوصی‌سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و دولت این دو را پای مزایده نبردند. اینکه در دولت تدبیر و امید این دو باشگاه تا پای مزایده رفته‌اند، یعنی دولت از آنها دل کنده است اما اینکه ما به هر قیمت و تحت هر شرایطی این دو باشگاه را بفروشیم، چنین اجازه‌ای را نداریم.»
 
رئیس سازمان خصوصی‌‎سازی در پاسخ به انتقاد برخی از خریداران مبنی بر بالا بودن قیمت پیشنهادی هم گفت: «در فوتبال خود مشکلاتی برای صاحبان باشگاه داریم و درآمدزایی باشگاه‌‎ها خیلی مشخص نیست اما به علت اینکه این جای کار اشکال ندارد، نباید برند را ارزان، قیمت‌گذاری کنیم. غیر از حسین هدایتی با چند نفر دیگر از متقاضیان خرید سرخابی‌ها صحبت کردم و تقریباً اکثریت قریب به اتفاق آنان معترض قیمت ۲۹۰ میلیارد تومانی نبودند.»
 
پس از پا پيش نگذاشتن افراد حقيقي براي خريد دو تيم، شايعاتي درباره واگذاري استقلال و پرسپوليس به شركت‌هاي خودروسازي شنيده مي‌شود. سيدجعفر سبحاني مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي ديروز درباره اينكه آيا بحث‌هایی پیرامون واگذاری این دو باشگاه به شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا صورت گرفته به خبرگزاري مهر گفت: «مذاکرات صورت گرفته پیرامون واگذاری این دو باشگاه به دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب. اینکه مذاکراتی توسط افرادی در این‌باره صورت گرفته شاید اینگونه باشد ولی خود اینها دارای شرایطی هستند که بهتر است به آن ورود نکنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار