کد خبر: 706817
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
مفاد كنوانسيون رفع تبعيض از زنان با شرع و قانون كشور ما مغايرت دارد
180 زن ايراني عازم اجلاسي با عنوان «رفع تبعيض از زنان» در نيويورك هستند كه بايد پاسخ داده شود چرا اين تعداد؟! و چرا به اجلاسي كه مفاد آن با شرع و قانون ما مغايرت دارد، از اين اجلاس چه مي‌خواهيد بياوريد يا چه اهدا كنيد؟! و چرا حالا كه زمان اجلاس به پايان مذاكرات ما با امريكا نزديك است، از اين سفر صرف‌نظر نكرديد، آيا قادر به فهم اهميت همزماني اين دو نيستيد؟! و آيا مي‌توانيد حامل پيام رهبر معظم انقلاب باشيد كه «ما، در موضوع زن و خانواده از غرب طلبكاريم»؟!
زهرا چيذری
كمتر از يك هفته به برگزاري پنجاه و نهمين اجلاس كميسيون مقام زن پكن +20در نيويورك باقي مانده است؛‌اجلاسي كه قرار است هيئتي 180 نفره از كشورمان نيز در آن شركت كنند و گزارشي از وضعيت زنان در جمهوري اسلامي ايران ارائه شود.

 اين در حالي است كه به باور كارشناسان، مفاد كنوانسيون رفع تبعيض از زنان با شرع و قانون كشور ما مغايرت دارد و دستاوردي از آن انتظار نمي‌رود، ضمن آنكه معلوم نيست اين هيئت كه بيش از 100 نفر از آنها نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد هستند، بر چه اساسي انتخاب شده‌اند و پشت پرده اين انتخاب چه اهدافي را دنبال مي‌كنند.

مولاوردي با اين تعداد همراه زن چه پيامي به امريكا مي‌برد، آن هم درست چند هفته مانده به پايان مذاكرات نفسگير ما در مسئله هسته‌اي و باز آن هم وقتي رهبر انقلاب همواره در موضوع زن جمهوري اسلامي ايران را طلبكار امريكا و غرب مي‌داند و نه بدهكار و پاسخگوي آنان.

لشكركشي زنانه به سرزمين شيطان!

مدت زمان زيادي از سفر معاون زنان رئيس‌جمهور به واتيكان به منظور تعامل درباره موضوع زنان و خانواده نمي‌گذرد؛ سفري كه صرف‌نظر از انتقادات وارده، با توجه به نگاه و داشته‌هاي ديني و ملي ما در ارتباط با موضوع زن و خانواده و تفاوت اين نگاه با نگاه واتيكان، دستاورد محسوسي نداشت. پيشتر از اين نيز شاهد حركت چراغ خاموش و بدون هماهنگي مركز زنان و خانواده رياست جمهوري در انعقاد تفاهمنامه‌اي با صندوق جمعيت سازمان ملل و مغايرت بخش‌هايي از آن با اصول 77، 82 و 125 قانون اساسي بوديم كه موجب موضع‌گيري و انتقاد نمايندگان مردم در خانه ملت شد. حالا اما حضور هيئتي 180 نفره در اجلاس پكن +20 كه قرار است از 9 تا 20 مارس در نيويورك برگزار شود موجب شده است حساسيت‌هايي در اين باره شكل بگيرد.

سفر گروه 180 نفره به نيويورك

 از سال 1995، كميسيون مقام زن، اهدافي مانند دستيابي به برابري جنسيتي، توسعه و صلح را به عنوان دستور كار خود اعلام كرده است. طي 20 سال گذشته، كميسيون مقام زن بر اولويت‌هاي مندرج در اعلاميه و برنامه عمل پكن تمركز كرده است. در بيستمين سالگرد كنفرانس پكن، در سال 2015 قرار است ارزيابي جامعي از اقدامات ملي توسط دولت‌هاي عضو صورت گيرد و نيز چالش‌هاي مطرح، ارزيابي عملكرد كميسيون‌هاي منطقه‌اي ملل متحد و ارزيابي جهاني اقدامات كميسيون مقام زن در پنجاه و نهمين اجلاس كميسيون مقام زن در مارس 2015 به عمل آيد.

حالا شهيندخت مولاوردي معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور و دو تن از نمايندگان زن مجلس و 11 نفر ديگر از دولت به زودي رهسپار اين كميسيون خواهند شد اما اين گروه 14 نفره را بيش از 100 نفر از نمايندگان سازمان‌ها‌ي‌ مردم‌‌نهاد كشورمان همراهي مي‌كنند. اين در حالي است كه به باور زهره طبيب‌زاده‌نوري، عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي شركت بالغ بر 180 عضو سازمان‌هاي مردم‌نهاد بدون مشخص شدن اهداف و عملكرد در اجلاس پكن + 20 جاي بسي تأمل دارد و حتي حضور 11 مسئول دولتي هم زياد است.

انتخاب عامدانه يا ناشيانه!؟

در حالي كه رهبر معظم‌انقلاب بارها تأكيد كرده‌اند كه «ما در موضوع زن و خانواده از غرب طلبكاريم» و نيز در حالي‌كه چند هفته به پايان مذاكرات هسته‌اي بيشتر نمانده است، تصميم به حضور اين تعداد زن كه برخي از آنها چهره‌هاي شناخته شده با عقايد فمينيستي هستند و برخي نيز كاملا ناشناخته و مبهم و شمارشان هم  كم از يك لشكر نيست، خود حامل پيام‌هايي منفي است كه بايد ديد آيا اين كار ناشيانه انجام شده است يا عامدانه؟!

 مسئول خواهران سازمان بسيج دانشجويي هم با اشاره به صبغه و سابقه فمينيستي بسياري از نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهادي كه در اين سفر حضور خواهند داشت، مي‌گويد: فمينيست‌ها خودشان هم مي‌دانند كه در حوزه مسائل زنان و خانواده موفق نبوده‌اند، چراكه اگر موفقيتي داشتند، تا اين حد ايده‌هاي تجديدشده مانند «پست‌فمينيسم» و امثال آن را توليد نمي‌كردند. حالا سؤال اين است كه اين افراد در اين سفر قرار است دقيقاً روي چه مسائلي بحث كنند!؟ چه بسا طرح برخي از ايده‌ها و مسائل آنان در اين قبيل نشست‌ها، در آينده براي زنان جامعه ما فشار‌ها و مشكلاتي را پديد بياورد.

 فرشته روح‌افزا تأكيد مي‌كند:‌مشكل ما اين است كه نگاه‌هاي فمينيستي و غربي نجاتگر زن ايراني نيست، چراكه اگر اينگونه بود، زن غربي امروز در اين وضعيت قرار نداشت. اگر تا چند سال پيش مواد مخدر حرف اول را در تجارت جهان مي‌زد، چرا الان تجارت جهاني به سمت پورنوگرافي رفته است!؟ به باور وي اين كنوانسيون نه تنها ابقا‌كننده حقوق زنان نيست، بلكه از بين برنده آن نيز هست. از جمله نكاتي كه در رابطه با اين سفر وجود دارد، اين است كه برخي شركت‌كنندگان در اين نشست در رابطه با آسيب‌هاي اجتماعي حوزه زنان و خانواده از جمله ايدز، به شدت به موضوع آموزش غربي مسائل جنسي به ويژه در سنين دبستان تأكيد دارند.

اجلاسي بدون كارايي بين‌المللي

طبيب‌زاده درباره دلايل انتقادش از تعداد زياد شركت‌كنندگان در اين اجلاس مي‌گويد: اين اجلاس در سطح بين‌المللي كارايي ندارد چراكه ما به كنوانسيون رفع تبعيض از زنان نپيوستيم و اين اجلاس هر ساله مربوط به تعهد كشور‌ها نسبت به اين كنوانسيون است، بنابراين حضور مسئولان دولتي و حتي سازمان‌هاي مردم‌نهاد با چنين اشل و تعدادي در اين اجلاس معنا ندارد.

وي با اشاره به اينكه مفاد كنوانسيون رفع تبعيض از زنان با شرع و قانون كشور ما مغايرت دارد، گفت: سازمان‌هاي مردم‌نهاد با محتواي سياسي و با تغذيه از بودجه بيت‌المال در اجلاس مذكور حضور مي‌يابند كه بايد حاميان مالي اين سازمان‌هاي مردم‌نهاد مشخص شوند تا به اهداف سياسي و پشت پرده اهداف آنها دست پيدا كنيم.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هزينه يك نفر از افراد براي حضور در نيويورك و اجلاس فوق، 30 ميليون تومان است كه بايد ديد اين همه هزينه از كجا براي سازمان‌هاي مردم نهاد تأمين مي‌شود، مي‌افزايد: دولت و وزارت كشور نه تنها در بحث محتوا بلكه در خصوص بودجه تأمين‌ شده براي حضور سازمان‌هاي مردم نهاد در اجلاس پكن+20 بايد ورود كنند و ارزيابي و نظارت داشته باشند.

طبيب‌زاده با اشاره به اينكه از سوي معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري هيچ‌ نظارتي بر عملكرد و گزارش سازمان‌هاي مردم نهاد كه قرار است در اجلاس حضور يابند، وجود ندارد و مشخص نيست كه اين افراد چه محتوا و گزارشي را در راستاي وضعيت زنان كشور ارائه خواهند كرد، مي‌افزايد: وزارت كشور در بحث نظارت سازمان‌هاي مردم‌نهاد و مطالب آنها در اجلاس و كميسيون فرهنگي مجلس در خصوص گزارش مسئولان دولتي اعزامي نظارت كند.

عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري با رويكرد اصلاحات و با حمايت از رفع تبعيض از زنان كه در كشور رأي نياورد، قصد دارد در اجلاس حضور يابد، عنوان كرد: بايد نظارت صورت گيرد و ريز مطالب ارائه شده در آنجا مشخص شود و حتي بروشور‌هاي ارائه شده در آن‌جا نيز مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد.

گروهي بدون تأييد صلاحيت امنيتي

اينكه نمايندگان اين 100 سازمان مردم‌نهاد چه كساني هستند و چگونه انتخاب شده‌اند، يكي از پرسش‌هاي بي‌پاسخ در ارتباط با اجلاس پكن +20 است. نكته قابل تأمل اينجاست كه ظاهراً كشور امريكا براي افراد، ويزاي سه ماهه با عدم محدوديت تردد در سراسر امريكا را صادر كرده، اين در حالي است كه طي سال‌هاي گذشته امريكايي‌ها بيشترين سخت‌گيري‌ها را براي هيئت‌هاي ديپلماتيك ايراني داشته‌اند و آنها پس از اخذ ويزا تنها تا چند كيلومتر آن‌طرف‌تر از محل اقامت خود مي‌توانند بروند آن هم با يك ويزاي چندروزه!

 بنا به تأكيد معصومه حاج‌حسيني، كارشناس امور زنان، تعداد و تركيب گروه سازمان‌هاي مردم نهاد شركت كننده در اين اجلاس جاي تأمل دارد زيرا هيچ‌كدام از آنها از مراجع امنيتي صلاحيت و تأييديه لازم را ندارد.

وي با اشاره به حضور برخي چهره‌هاي مسئله‌دار در بين اعضاي سازمان‌هاي مردم نهاد مي‌گويد: اين نگراني وجود دارد كه اعضاي سازمان‌هاي مردم نهاد مسائل غيرواقعي در خصوص زنان كشور را آنجا از تريبون جهاني ارائه دهند.

بيان واقعيت‌ها يا سياه‌نمايي

شهيندخت مولاوردي، معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور درباره اجلاس پكن+20 و محتواي گزارش تهيه شده براي ارائه به اجلاس مي‌گويد: ما تعهدي نسبت به سازمان ملل متحد داريم و معتقد هستيم بايد در كنار دستاوردها به چالش‌ها و موانع موجود نيز بپردازيم چراكه بايد گزارش‌ها در قالب خاصي ارائه شود اما گمانه‌زني‌هايي كه هم اكنون در مورد گزارش كشورمان مطرح مي‌شود مانند ارائه گزارش با رويكرد فمينيستي صحيح نيست چراكه اين گزارش با نظارت وزارت امور خارجه تهيه و ارسال شده است.

معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده مي‌افزايد: همچنين كتابچه دستاوردها و توانمندي‌هاي زن ايراني براي ارائه در اجلاس پكن+20 در حال تهيه و تدوين است تا در زمان برگزاري اجلاس بتوانيم آن را به شركت‌كنندگان ارائه دهيم.

رئيس دانشگاه حضرت زينب(س) با بيان اينكه طبق قانون بايد تمام گزارش‌هايي كه از هر مرجع رسمي به اجلاسيه بين‌المللي مخابره مي‌شود در دو قسمت مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد نقد و بررسي قرار گيرد، تصريح مي‌كند: چهارشنبه بعدازظهر گزارش مربوط به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شد كه اين زمان براي بررسي گزارش 80 صفحه‌اي بسيار محدود است.

نبايد فراموش كرد اجلاس پكن +20 در حالي با حضور بيش از 100 نماينده ايران برگزار مي‌شود كه تفاوت اساسي ميان نگاه اسلام و غرب در ارتباط با زنان از جمله نگاه غرب به برابري جنسيتي در برابر عدالت جنسيتي مطرح شده در اسلام وجود دارد. از سوي ديگر در اين كنوانسيون به بهائيان اجازه فعاليت فرهنگي داده مي‌شود تا بتوانند كتاب‌هاي ضاله خود را منتشر كنند و اين تفاوت‌ها و تناقضات ابهام دستاوردهاي احتمالي چنين اجلاسي را بيشتر مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
3
5
سرانجام کار واضح است چند تا سخنرانی فمینیستی تعدادی ملاقات با عوامل ضد انقلاب شرکت در مراسمهایی که ابروی نظام را میبرد و در مقابل در داخل کشور خط ونشان کشیدن برای انها و دفاع روزنامه های زنجیری از اونها و سرانجام موفقیت در اخذ پناهندگی باید گفت چشم سردسته فمینیستهای داخل (ف-ه) روشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
5
2
قرار نیست همه انچه در اجلاس میگذرد با شرع ویا فرهنگ ایران مطابقت داسته باشد باید تفاوتهای ان از زبان همین شرکت کنندگان در ان اجلاس بیان شود وتفاوت دیدگاه غرب به زن ونگاه اسلام به حقوق زن در ان اجلاس گفته شود مگر در اجلاس دیگری که مردان در ان شرکت می کنند انچه می گذرد ویا تصویب میشود با شرع وقانون مورد قبول ایران است؟متاسفانه شما همه چیز را از نگاه تنگ خود می بینید وغیر ان راضد دین تعبیر میکنید
کاشف
|
Netherlands
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
1
این نشست از اعزام گروه ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
3
3
یللی تللی با پول مردم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
4
1
ای کاش ما هم می رفتیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
0
ف- ه که بینشون نیست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
3
2
یاد اون احمدی نزاد افتادم که 200 نفر از فامیل و دوستان را نیویورک میبرد با پول بیت المال مردم و نشریه ای مثل شما ... سکوت میکرد
دلسوخته انقلاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
4
3
خانم مولا وردی وقتی خانواده های بسیاری برای خرید عید فرزندانشان شرمنده اند چرا باید بودجه بیت المال صرف سفری شود که دهن کجی به انقلاب است . من روز قیامت به عنوان بخشی از بیت المال از شما نمی گذرم.
عبد الله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
3
4
واقعا اين حركات ضد فرهنگ و ضد تفكر انقلاب اسلامي ...
آرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
3
5
واقعا متأسفم... از نماینده ها و دولتمردان انتظار داریم جلوی این حرکت ناشیانه و بدون تدبیر را بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
بی شک کنفراس برلین در زمان اصلاحات وتوهین به ملت ایران بار دیگر تکرار خواهدشد
ناشناس
|
United States
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
3
3
چرا ...
محمد حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
3
2
چرا کسی در این مملکت اسلامی نیست که جلوی این غلط کاری های بزرگ رو بگیره؟ نماینده های مجلس چرا ساکتند؟! مسئولین قوه قضائیه چرا ساکتند؟
zahra
|
Netherlands
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
چرا وقتی احمدی نژاد فک وفامیل اش را به نیویورک سرازیر کرد صدایتان در نیامد؟چرا برای ...بیلیاردی صدای تان در نیامد ؟...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار