کد خبر: 705724
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
كالاها دير نقد مي‌شود
يكي از آسيب‌هاي ركود در اقتصاد آن است كه شاخص نقد شوندگي كالا‌ها با چالش مواجه مي‌شود، به طوري كه براي تبديل كالا به ريال بايد زمان بيشتري را صرف كنيم و دست آخر نيز مشخص نيست بتوان كالا را به قيمت پيشنهادي به فروش رسانيم.
هادي غلامحسيني
يكي از آسيب‌هاي ركود در اقتصاد آن است كه شاخص نقد شوندگي كالا‌ها با چالش مواجه مي‌شود، به طوري كه براي تبديل كالا به ريال بايد زمان بيشتري را صرف كنيم و دست آخر نيز مشخص نيست بتوان كالا را به قيمت پيشنهادي به فروش رسانيم.
به رغم افزايش بي‌محابا و مستمر نقدينگي در اقتصاد باز هم شاهد آن هستيم كه ركود در حال تعميق است و اغلب بازار‌هاي كالايي به ويژه بازارهايي چون مسكن و خودرو كه به طور معمول نقدينگي بيشتري را براي مبادله طلب مي‌كنند در حال ركود است و اين امر نشان مي‌دهد كه در عين حالي كه نقدينگي در حال رشد است دولت از طريق سياست‌هاي پولي و مالي انقباضي در حال جمع‌آوري سريع نقدينگي از سطح جامعه است تا تورم با رشد همراه نشود.
در اين بين در هر حال ركود براي مردم مشكلات قابل ملاحظه‌اي را رقم زده است كه نا‌كامي در فروش كالاهايي چون املاك و مستغلات يكي از بارزترين اين چالش‌ها‌ست و موجب شده مردم براي فروش ملك خود به راهكارهاي گوناگوني چون افزايش آگهي، فروش اقساطي و... روي آورند.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد ركود در بازار مسكن تا جايي تعميق شده است كه مالكان از فروش ملك خود نا‌اميد شده‌اند و راهكارهاي ديگري چون سكونت در ملك را به اجبار جايگزين فروش ملك كرده‌اند. در اين بين به نظر مي‌رسد ميزان و درجه نقد‌شوندگي مسكن بسيار كاهش پيدا كرده است.  در شرايط كنوني بازارمسكن آپارتمان‌هاي نقلي هم سخت به فروش مي‌رود، چه برسد به آنكه بخواهيم ملك كلنگي يا زمين را به فروش رسانيم، در اين بين مالكان كم‌كم از فروش ملك خود نا‌اميد مي‌شوند.  قدرت خريد مردم بسيار كاهش يافته است، از همين رو املاك روي دست مالكان باد كرده است و خريداري براي ملك در بازار پيدا نمي‌شود و حتي در برخي از مواقع با تخفيف‌هاي قابل ملاحظه نيز مالك نمي‌تواند ملك مورد نظر خود را بفروشد.
در بازاري كه آپارتمان كوچك هم به زور به فروش مي‌رسد، نبايد انتظار داشت كه ساير املاك مورد معامله قرار بگيرد، اين در حالي است كه كارشناسان تعميق ركود در بازار مسكن را براي اقتصاد چندان مطلوب ارزيابي نمي‌كنند.
گفتني است به‌رغم برخي ادعاها مبني بر بهبود شرايط معاملات در بازار مسكن، بازار مسكن در حالي كه در شب عيد قرار داريم در شرايط نامطلوبي به سر مي‌برد و بسياري از مالكاني كه قصد فروش يا تبديل به احسن ملك خود را داشتند بايد سال نو را در همين ملك فعلي خود تحويل كنند زيرا بازار مسكن راكد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار