کد خبر: 704563
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
گزارشي از دو بازي دوستانه ايران با سوئد و شيلي در فروردين 94
اگر دلتان براي تماشاي بازي ملي‌پوشان فوتبال مقابل ستاره‌هاي فوتبال دنيا تنگ شده...
سعيد احمديان
اگر دلتان براي تماشاي بازي ملي‌پوشان فوتبال مقابل ستاره‌هاي فوتبال دنيا تنگ شده براي نوروز امسال حتماً دو جاي خالي براي تماشاي دو بازي بزرگ تيم‌ملي فوتبال كنار بگذاريد، شاگردان كرش طبق برنامه‌اي كه قطعي شده پنج فروردين با شيلي بازي مي‌كنند و 11 فروردين با سوئد روبه‌رو مي‌شوند.
 
با توجه به اينكه دو بازي در روزهاي فيفا برگزار مي‌شود هم شيلي و هم سوئدي‌ها با ستاره‌هايشان مقابل ايران به ميدان مي‌روند تا شاگردان كرش در نوروز 94 يك محك جدي بخورند و به نوعي نداشتن حريف تداركاتي بزرگ و اسم و رسم‌دار كه در سال‌هاي گذشته يكي از انتقادات جدي به كرش و فدراسيون فوتبال بوده، جبران شود!
   
«چرا تيم‌ملي با تيم‌هاي بزرگ بازي نمي‌كند؟ چرا فقط بايد با تيم‌هاي درجه3 آفريقايي بازي كنيم؟» اين لب انتقاداتي است كه در سال‌هايي كه از نشستن كرش روي نيمكت ايران مي‌گذرد، بارها در رسانه‌ها مطرح شده است. به جز يك بازي دوستانه آن هم با كره جنوبي، تيم‌ملي از زمان آمدن كرش تاكنون از رويارويي با تيم‌هاي بزرگ و نامي فراري بوده و همان ديدارهاي اندك تداركاتي تيم‌ملي هم برابر تيم‌هاي گمنام بوده است. در اين شرايط بود كه آبان امسال اعلام شد، ايران در نوروز 94 قرار است با تيم‌ملي سوئد يك بازي دوستانه برگزار كند. رويارويي با سوئد كه ستاره‌هاي زيادي مانند زلاتان ايبراهيموويچ را در تركيبش دارد يك خبر خوب براي فوتبال ايران بود. البته ابتدا كمتر كسي بود كه آن را جدي گرفت و برخي عنوان كردند كه مطرح شدن نام سوئد تنها يك شوي تبليغاتي از سوي فدراسيوني‌ها قبل از جام‌ملت‌ها است.
 
اما اين بار اين خبر واقعيت داشت و چند روز بعد از شايعه احتمال برگزاري بازي دوستانه ايران و سوئد، مسئولان فدراسيون فوتبال اين كشور، بازي با ايران را تأييد كردند. اين فدراسيون اعلام كرد كه ديدار دو تيم روز 31 مارس (11 فروردين) در ورزشگاه 50 هزار نفري فرندز آره‌نا شهر استكهلم برگزار خواهد شد. لارش ريش مدير تيم‌ملي فوتبال سوئد در اين خصوص گفت: «تيم‌ملي ايران يك تيم قدرتمند است كه در تابستان در جام جهاني هم بازي‌هاي خوبي انجام داد.» با توجه به اينكه مسابقه در روز فيفا برگزار مي‌شود، سوئدي‌ها با تمام قوا مقابل ايران صف‌آرايي خواهند كرد تا رويارويي خط دفاعي ايران كه در جام ملت‌ها مستحكم نشان داده با زلاتان مهاجم برجسته سوئد كه در پي‌اس‌جي بازي مي‌كند از جذابيت‌هاي بازي 11 فروردين ايران و سوئد خواهد بود.
 
قرار است سوئدي‌ها طي يك هفته ميزبان كاروان 43 نفره كشورمان باشند كه علاوه بر پرداخت هزينه‌هاي يك هفته اقامت در هتل پنج ستاره از سوي مسئولان فدراسيون سوئد، قرار است بهترين امكانات تمريني نيز قبل از برگزاري ديدار دو تيم، در اختيار تيم‌ملي كشورمان قرار بگيرد. همچنين سوئدي‌ها قرار است مجوزهاي لازم براي حق پخش ديدار دو تيم به صورت مستقيم را نيز در اختيار صدا‌و‌سيماي ايران قرار دهند.
 
با توجه به جمعيت زياد ايراني‌ها كه در سوئد حضور دارند، مسئولان فدراسيون فوتبال اين كشور، انتظار يك بازي پرتماشاچي را دارند و گفته مي‌شود روي پر شدن ورزشگاه حساب باز كرده‌اند. طبق آخرين خبرها اين ديدار قرار است در ورزشگاه 50 هزار نفري فرندز برگزار شود و حدود 20 تا 25 هزار بليت اين ديدار پيش‌فروش شده كه بخش قابل‌توجهي از اين تعداد را ايراني‌هاي مقيم كشور سوئد و ساير كشورهاي اروپايي تهيه كرده‌اند. بدين ترتيب به نظر مي‌رسد مانند بازي‌هاي تيم‌ملي در جام‌ملت‌هاي استراليا، در بازي با سوئد هم تماشاگران ايراني زيادي در ورزشگاه حضور داشته باشند.
 
با وجود قطعي شدن بازي ايران و سوئد و پيش‌فروش بليت اين مسابقات، برخي رسانه‌هاي سوئدي به دنبال ربط دادن اين مسابقه با مباحث سياسي بودند تا اين مسابقه لغو شود. در همين راستا برخي مطبوعات مانند روزنامه آفتون‌بلات مباحث بي‌ربطي مثل موضوعات سياسي و حقوق زنان را در كشورمان مطرح كرده و با نظرخواهي از خوانندگان، افكار عمومي را تحريك كردند كه فشار بر فدراسيون فوتبال سوئد افزايش دهند و اين ديدار لغو شود. هرچند اين فشارها نتيجه‌اي نداشت تا مسابقه ايران و سوئد در 11 فروردين 94 قطعاً برگزار شود.
   
 
علاوه بر بازي با سوئد، تيم‌ملي در نوروز يك بازي تداركاتي بزرگ ديگر هم دارد و شاگردان كرش طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته پنج فروردين با شيلي مسابقه مي‌دهند. بر همين اساس، هماهنگي‌ها به عمل آمده است تا تيم‌ملي فوتبال ايران در كمپ هارتبرگ كه آماده‌سازي خود را براي جام جهاني 2014 در اين كمپ انجام داده به مصاف تيم‌ملي شيلي برود، تيمي كه مانند سوئد ستاره‌هاي زيادي در تركيبش دارد و شايد جالب باشد بدانيد كه دو بازيكن شيلي در حال حاضر نزديك به 100 ميليون يورو ارزش دارند؛ آلكسيس سانچز كه با 49 ميليون يورو از بارسلونا راهي آرسنال شد و آرتور ويدال كه با وجود دريافت پيشنهاد 47 ميليون يورويي با مخالفت يوونتوسي‌ها نتوانست راهي منچستريونايتد شود.
 
اين سومين بازي ايران و شيلي خواهد بود. اولين بازي برمي‌گردد به سال 1972 در كشور برزيل كه ايران در تورنمنت ايندپندت كاپ به مصاف شيلي رفت و با نتيجه 2 بر يك باخت كه زننده تنها گل ايران، مجيد حلوايي بود. 26 سال بعد اين بار در شرق قاره آسيا دو تيم در تورنمنت چهارجانبه هنگ‌كنگ دوباره مقابل هم صف‌آرايي كردند كه هدايت ايران بر‌عهده توميسلاو ايويچ فقيد بود و هدايت شيلي بر‌عهده نلسون آكوستا اروگوئه‌اي. در اين بازي ايران و شيلي در وقت‌هاي قانوني و اضافه به تساوي يك - يك رسيدند تا سرنوشت بازي رده‌بندي در ضربات پنالتي مشخص شود و در نهايت ايران از سد شيلي بگذرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار