کد خبر: 701454
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲
يكي از نكاتي كه در فهم عميق و تحليل صحيح از انقلاب اسلامي حائز اهميت است، ميزان همراهي نسل‌هاي متمادي با اصول، اهداف و آرمان‌هاي آن است؛ انقلابي كه نه اهداف معطوف به زمان و مكان خاص كه داعيه‌اي فرازماني و فراجغرافيايي داشت.
محمدجواد اخوان
يكي از نكاتي كه در فهم عميق و تحليل صحيح از انقلاب اسلامي حائز اهميت است، ميزان همراهي نسل‌هاي متمادي با اصول، اهداف و آرمان‌هاي آن است؛ انقلابي كه نه اهداف معطوف به زمان و مكان خاص كه داعيه‌اي فرازماني و فراجغرافيايي داشت.
در تحليل نسبت نسل‌ها با پيشرفت انقلاب اسلامي، معمولاً به سه نسل اشاره مي‌گردد؛ نسل اولي كه نهضت را آغاز كرد، فراگير كرد و آن را به پيروزي رساند، نسل دومي كه ‌ نقشي اساسي در حفظ و تثبيت انقلاب اسلامي ايفا كرد و نسل سومي كه اكنون ميراث‌دار اين انقلاب ريشه‌دار اما پوياست.
در تبيين نقش‌آفريني هر يك از نسل‌ها بايد به اين نكته اشاره كرد كه پيروزي انقلاب اسلامي، بستر شكل‌گيري و در حقيقت «رسالت نسل اول» بود، نسل دوم در بستر «دفاع مقدس» سر برآورد، بالنده شد و اعجاب جهانيان را معطوف به خود كرد و نسل سوم نسلي است كه تربيت‌يافته دوره انقلاب اسلامي است؛ نسلي كه ميراث‌دار «اعتمادبه‌نفسي » است كه از مبارزه با استبداد ستمشاهي متكي به ابرقدرت‌ها و سپس به خاك ماليدن بيني سلطه‌گران در دهه اول انقلاب اسلامي، رهين ملت ايران شده است.
در دهه دوم انقلاب اسلامي، بسياري از عنودان و برخي از بي‌خبران گمان مي‌كردند نسلي كه در حال رشد و پرورش است، نسبتي با شعارها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ندارد و اينچنين بود كه يكي از مدعيان اصلاح‌طلبي با وقاحت تمام از سپرده شدن امام خميني (ره) به موزه تاريخ سخن مي‌گفت. جداي از اينها، نگراني جدي نيز در دلسوزان انقلاب اسلامي وجود داشت كه با وقوع پديده «انقطاع نسل‌ها» مفاهيم و ارزش‌هاي والاي انقلاب، به نسلي كه وقوع آن را مشاهده نكرده و پس از آن رشد يافته، منتقل نگردد.
از سويي فضاي آرمان‌زدايانه دوره تكنوكراسي ليبرال و نيز بعدها تجديدنظرطلبي سكولار، به‌گونه‌اي بر محيط جامعه سنگيني مي‌كرد و از سوي ديگر تهاجم نرم متكي به فناوري مدرن، به گونه‌اي كشور را از لحاظ سياسي و فرهنگي دستخوش آماج خود كرده بود كه برخي از خودي‌ها نيز حتي به انفعال كشيده شده بودند. در آن سال‌ها به‌گونه‌اي تلاش مي‌شد تا نسل جوان و نوجوان با آرمان‌هاي امام (ره) و انقلاب بيگانه جلوه داده شود كه حتي سخنرانان موجه نيز در پيش‌درآمد سخنان خود اگر به حقانيت «جامعه مدني»(!) شهادت نمي‌دادند، متهم به ضديت با مردم و ارتجاعي بودن مي‌شدند. گويا شعارهاي ترجمه‌شده از نظريات متفكران ليبرال غربي، از انديشه و مكتب امام براي آناني كه بر سفره امام و انقلاب نشسته بودند، جذاب‌تر بود.
هرچند تهاجم فكري و فرهنگي غرب و نيز ظهور و استحاله تجديدنظرطلبان سبب شد شاهد ريزش‌هايي در صف انقلاب باشيم اما برخلاف آمال و آرزوهاي دشمن و نيز برخي پيش‌بيني نسل سوم انقلاب اسلامي؛ نسلي وفادار به آرمان‌ها و بلكه پيش‌رونده‌تر و پيش‌برنده‌تر از نسل گذشته است. اين ادعا نه گزافه و مجامله يا به سبب آن نيست كه نگارنده خود را جزو همين نسل مي‌داند بلكه به دلايلي منطقي و مستدل مستند است كه در ادامه بالاجمال بدان اشاره خواهد شد:
اولاً برخلاف دهه اول انقلاب كه غلبه احساسات موجب مي‌شد برخي احتمالاً با عمق كم‌معرفتي با شعارهاي انقلاب همراه شوند، اكنون ديگر از آن هيجانات اوليه، خبري نيست و آرمان‌گرايي نسل سوم كاملاً عقلاني و مبتني بر منطق است. طبعاً چنين آرمان‌خواهي‌اي به‌مراتب راقي‌تر از دوره پيشين است.
ثانياً نسل سوم از چالش‌هاي تكنوكراسي، تجديدنظرطلبي و فتنه 88 عبور كرده و همچنان بر سر آرمان‌هاي خود ايستاده است، طبعاً معرفت انقلابي آن بسيار مستحكم‌تر است.
ثالثاً انقلاب در تداوم عمر خويش طي 36 سال گذشته، متكامل شده و با موضوعات و مسائل جديدي مواجه شده كه نسل سوم با آنها بيشتر آشنا شده است.  علاوه بر اينها شاخصه‌هاي عمومي پيشرفت كه در حوزه توليد دانش، اقتدار نظامي و علمي و نيز جبهه فرهنگي انقلاب به‌دست‌آمده، عمدتاً متكي به قشر جوان و نسل سوم انقلاب اسلامي بوده كه اينها همه دلايل مؤيد ادعاي پيش‌گفته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در تبيين اين مهم مي‌فرمايند: «يكي ديگر از نقاط قوت ما در اين مدت، انتقال ارزش‌هاي انقلاب به نسل دوم و سوم بود. امروز شما جوان‌ها را نگاه مي‌كنيد، مي‌بينيد اين ارزش‌ها را دريافت كرده‌اند. همين شهيد عزيز اخير ما، مصطفي احمدي‌روشن - شهيدي كه شهادتش دل ما را سوزاند - يا آن شهيد جوان قبلي، شهيد رضايي‌نژاد، اينها دو تا جوان، دانشمند، سي‌ودو سه‌ساله بودند؛ امام را درك نكردند، جنگ را درك نكردند، دوران انقلاب را درك نكردند، اما اين‌جور با شجاعت، با شهامت درس مي‌خوانند، تحصيلات مي‌كنند، مقامات عالي را طي مي‌كنند، مي‌دانند و مي‌فهمند هم كه مورد تهديدند، اما مي‌روند، اين خيلي مهم است، اين ارزش است، اين ارزش‌هاي انقلاب است در نسل سوم. احمدي‌روشن و رضايي‌نژاد و امثال اينها نسل سوم انقلابند. همين حركت عظيم اين جوان‌ها كه بعد از شهادت احمدي‌روشن اعلام كردند ما حاضريم بياييم كار كنيم، خيلي مهم است، اينها را نبايد دست‌كم گرفت. يكي از نقاط قوت و مثبت ما همين است كه اين ارزش‌ها به نسل‌هاي دوم و سوم منتقل شد، البته ريزش داشته‌ايم، توبه‌كار از انقلاب و پشيمان از انقلاب داشته‌ايم اما رويش‌هاي ما بيشتر از ريزش‌هاي ما بوده است. نيروهاي فرسوده ريزش پيدا كردند اما نيروهاي جوان و باطراوت بالا آمدند و رويش پيدا كردند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار