کد خبر: 701429
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
پيشمرگ‌هاي كرد در مدت كمتر از يك روز مناطقي از شهر يك ميليون نفري كركوك را از دست تروريست‌هاي داعش آزاد كردند. رئيس دستگاه امنيت اقليم كردستان گفته كه ايران به كردها كمك نظامي مي‌كند ولي از رويكرد امريكا در برخورد با كرد‌ها انتقاد كرده است.
پيشمرگ‌هاي كرد در مدت كمتر از يك روز مناطقي از شهر يك ميليون نفري كركوك را از دست تروريست‌هاي داعش آزاد كردند. رئيس دستگاه امنيت اقليم كردستان گفته كه ايران به كردها كمك نظامي مي‌كند ولي از رويكرد امريكا در برخورد با كرد‌ها انتقاد كرده است.

به گزارش «جوان»، پيشمرگ‌هاي كرد توانستند بعد از درگيري‌هاي سنگين با گروه تروريستي داعش، مناطق جنوبي شهر يك ميليون نفري كركوك را آزاد كنند. داعش روز جمعه، با فاصله‌اي اندك از آزاد‌سازي شهر كوباني سوريه به دست كردها، شهر نفت خيز كركوك را از چهار محور مورد حمله قرار داد و بخش‌هاي مهمي از آن، از جمله چاه نفتي «‌خباز‌» را به تصرف خود در آورد. حدود 40 درصد نفت عراق در كركوك است و تصرف اين منطقه، نه تنها مي‌توانست به بودجه دولت مركزي ضربه بزند، بلكه درآمد‌هاي نفتي داعش را نيز افزايش مي‌داد. روز جمعه درگيري‌هاي شديدي بين پيشمرگ‌هاي كرد و تروريست‌هاي داعش به وقوع پيوست كه در جريان آن شماري از پيشمرگ‌هاي كرد از جمله يك فرمانده آنها كشته شد. داعش در جريان اين حمله ضرباتي سنگين متحمل شد و ده‌ها نفر از داعشي‌ها نيز در اين درگيري‌ها كشته شدند. العربيه ديروز گزارش كرد كه فقط طي 24 ساعت 137 داعشي كشته شده‌اند.

داعش روز شنبه اقدام به آتش زدن چاه‌هاي نفتي كركوك كرد و عمليات آزاد‌سازي كركوك از روز شنبه با نبرد رو در روي پيشمرگ‌هاي كرد شروع شد و دولت عراق نيز 5 هزار نيروي كمكي براي كرد‌ها اعزام كرد. شنبه عصر درگيري‌هاي شديدي بين داعش و كرد‌ها رخ داد و كرد‌ها توانستند تا ديروز بخش‌هاي جنوبي اين شهر را تحت كنترل خود بگيرند. منابع امنيتي ديروز گفتند كه عمليات نظامي عليه داعش از سه محور انجام شده و پيشمرگ‌ها كنترل روستاي ملاعبدالله در جنوب كركوك را در دست گرفتند. پيشمرگ‌ها همچنين كنترل بخش اعظمي از مناطق جنوب كركوك را كه تحت سيطره داعش در آمده بود، در دست گرفتند. ژنرال «حيوا عبدالله‌» از افسران بلند پايه عراقي ديروز گفت كه بخش جنوبي كركوك در يك عمليات و پس از سه روز نبرد سنگين در اين منطقه، از دست داعش آزاد شد.

نيروهاي پيشمرگ‌ و پليس عراق همچنين توانستند كنترل كامل چاه نفتي «‌خباز‌» را در دست گرفته و كاركنان آن را كه ربوده شده بودند، آزاد كنند. اين حوزه نفتي روزانه 35 هزار بشكه نفت توليد مي‌كند. چاه نفتي «‌خباز‌» در منطقه، ملاعبدالله واقع در 35 كيلومتري جنوب غربي كركوك است و انتشار خبر كنترل آن به دست داعش باعث افزايش 8 درصدي قيمت نفت شد. با وجود آزاد شدن شماري از كاركنان نفتي، ظهر ديروز اعلام شد هنوز 20 تن از كاركنان شركت نفت شمال در اين منطقه نفتي گروگان داعش هستند. منابع وابسته به شوراي استان كركوك مي‌گويند كه مناطق جنوب و غرب كركوك به طور كامل به زودي آزاد خواهد شد.

  بارزاني: ايران كمك مي‌كند
حمله داعش به كركوك تقريبا با آزاد‌سازي شهر كرد‌نشين كوباني همزمان شد و به همين خاطر بيشتر، اقدامي واكنشي به نظر مي‌رسد. پايگاه خبري المختصر مي‌گويد كه حمله داعش به كركوك پس از آن آغاز شد كه عناصر داعش در كوباني- شمال سوريه- شكست سختي را متحمل و از اين شهر و اطراف آن متواري شدند. عقب نشيني داعش از شهر كردنشين كوباني سوريه فرصتي بود تا اين گروه از صدها نفر از عناصر خود كه از كوباني فرار كرده‌اند بتواند در جبهه‌هاي ديگر بهره بگيرد. منابع غربي ادعا مي‌كنند كه هواپيماهاي نيروهاي ائتلاف نقشي تعيين‌كننده در پشتيباني هوايي از پيشمرگ‌هاي كرد داشته‌اند ولي مسرور بارزاني از نحوه كمك‌هاي امريكا به كرد‌ها انتقاد كرده است.

مسرور بارزاني نهاد امنيت اقليم كردستان در مصاحبه با بلومبرگ، از امريكا به سبب آنچه تبعيض قائل شدن ميان اربيل و بغداد در تقسيم سلاح و تجهيزات خواند، انتقاد كرد، ولي بر اساس گزارش كرد پرس، يك مقام وزارت خارجه امريكا گفته كه هيچ قصدي براي محروم كردن كردها از سلاح وجود ندارد و تاكنون محموله‌هاي سلاح و مهمات زيادي براي اقليم كردستان عراق ارسال شده است. بارزاني گفته كه اقليم كردستان از ايران مهمات سنگين دريافت كرده و جيمز جفري، سفير سابق امريكا در عراق نيز درباره نوع كمك نظامي ايران به كردهاي عراق گفت: كمك نظامي ايران به كردها شامل ارسال راكت و ديگر سلاح‌هاي خاص بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار