کد خبر: 700964
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
همزمان با چهارمين سالگرد انقلاب مردمي مصر كه با خشونت‌هاي گسترده همراه بود، تروريست‌هاي داعش نيز از ناآرامي‌هاي اين كشور استفاده و با حمله به شمال سينا، نزديك به 200 تن را كشته و زخمي كردند. مقامات نظامي، تدابير امنيتي شديدي را در شهرهاي اين استان اتخاذ كردند.
همزمان با چهارمين سالگرد انقلاب مردمي مصر كه با خشونت‌هاي گسترده همراه بود، تروريست‌هاي داعش نيز از ناآرامي‌هاي اين كشور استفاده و با حمله به شمال سينا، نزديك به 200 تن را كشته و زخمي كردند. مقامات نظامي، تدابير امنيتي شديدي را در شهرهاي اين استان اتخاذ كردند.
به گزارش «جوان»، اوضاع بي‌ثبات سياسي مصر و شروع دوباره اعتراضات مردمي در چهارمين سالگرد انقلاب نيمه تمام اين كشور بستر لازم را براي بروز برخي مسائل امنيتي ايجاد كرده است، گروه تروريستي داعش در مصر فعال شده و از ناآرامي‌هاي اين كشور نهايت استفاده را برده و با انجام حملات تروريستي در منطقه سينا به افزايش ناامني‌ها در مصر دامن زده است. تروريست‌هاي داعش (شاخه سينا) پنج‌شنبه شب يك پايگاه پليس و يك مجتمع مسكوني افسران ارتش در العريش مركز سيناي شمالي و همچنين يك پست ايست و بازرسي را در رفح مصر هدف قرار دادند. گروه «انصار بيت المقدس» وابسته به داعش در صفحه رسمي خود در توييتر مسئوليت اين حملات را برعهده گرفت.  به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز، محمد سمير، سخنگوي نيروهاي مسلح مصر اعلام كرد: «افراد مسلح با استفاده از خودروهاي بمب گذاري شده و خمپاره‌ها به مراكز وابسته به نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي امنيتي در شهر العريش حمله كردند كه موجب كشته شدن 30 نظامي مصري و زخمي شدن 80 تن ديگر شد». هرچند آمار دقيق كشته و زخمي‌ها مشخص نيست اما شبكه الجزيره ديروز از كشته شدن 45 تن و زخمي شدن بيش از 150 نفر ديگر خبر داد. به گفته محمد سمير، همچنين درگيري‌هايي ميان نظاميان مصري با افراد مسلح رخ داد. در ماه‌هاي اخير منطقه سينا كانون تحركات داعش در مصر بوده است. تروريست‌ها با حمله به ايست‌هاي بازرسي و همچنين مقرهاي ويژه نظاميان مستقر در منطقه سينا، فضا را براي نيروهاي امنيتي مصر در اين منطقه به شدت ناامن كرده است و درگيري‌هاي متعددي بين دو طرف رخ داده و ده‌ها تن نيز كشته شده‌اند.  محمد سمير، گروه اخوان المسلمين را به دست داشتن در اين حمله متهم و اعلام كرد: «اين حمله نتيجه حملات موفقيت آميز نيروهاي مسلح و پليس عليه افراد مسلح طي دوره اخير در شمال سينا است». هرچند تروريست‌ها مسئوليت اين حملات را بر عهده گرفته‌اند، اما باتوجه به اعتراضات طرفداران اخوان المسلمين در هفته‌هاي اخير عليه دولت مصر، اين حملات مي‌تواند بهانه‌اي براي تشديد تدابير امنيتي و افزايش فشارها به گروه اخوان باشد. دولت مصر همواره اخوان‌المسلمين را عامل حملات تروريستي معرفي مي‌كند تا بتواند از اين طريق، به سركوب مخالفان داخلي اقدام كند ولي اخوان‌المسلمين هميشه اين حملات را محكوم و دست داشتن اين گروه در حملات ترويستي را رد كرده است. همچنين نيروهاي امنيتي مصر، عمليات نظامي گسترده‌اي را با استفاده از جنگنده‌ها و بالگردهاي آپاچي در داخل شهرهاي العريش، الشيخ زويد و رفح آغاز كردند. نيروهاي امنيتي مصر در تمامي مناطق شمال سينا مستقر شده و تدابير امنيتي شديدي را در اطراف مراكز امنيتي و دولتي اتخاذ كردند. همچنين مسئولاني از وزارت كشور مصر براي پيگيري اوضاع و عمليات نيروهاي مصري وارد شهر العريش شده‌اند. اين حملات كه چند روز پس از سالگرد انقلاب 25 ژانويه رخ داد، بهترين بهانه براي تشديد تدابير امنيتي در مصر است تا زمينه فشار بر مخالفان داخلي و سركوب اعتراضات مردمي را فراهم كند. همچنين گروهك انصار بيت‌المقدس در يك پيام ويدئويي، عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر را فرعون زمان خواند و با بيان اينكه فرعون فعلي مصر از فرعون تاريخ بدتر است، مدعي شد كه فرعون فعلي مصر زنان و كودكان را به قتل مي‌رساند ولي ما زندانيان خود را فراموش نخواهيم كرد.
  جبران شكست در عراق و سوريه
هرچند هدف و انگيزه اين حملات هنوز مشخص نشده است اما با توجه به شكست‌هاي پي در پي تروريست‌هاي داعش در سوريه و عراق در ماه‌هاي اخير، مي‌توان گفت كه داعش براي اينكه به شكست‌هاي خود در منطقه سرپوش بگذارد سعي دارد از اين طريق ناكامي‌هاي خود را جبران كند. ناآرامي‌هاي مصر و كشورهاي شمال آفريقا بهترين منطقه براي اجراي چنين برنامه‌هايي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار