کد خبر: 700698
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷
10 درصد حيوان گزيدگي‌ها در پايتخت است
در حالي كه نگهداري انواع و اقسام حيوانات خانگي و گاه غيرخانگي به يكي از مدهاي اجتماعي تازه در جامعه‌مان تبديل شده است، معاون مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هشدار مي‌دهد: 60 درصد بيماري‌هاي عفوني، بيماري‌هايي هستند كه از حيوان به انسان منتقل مي‌شوند.
زهرا چيذري
در حالي كه نگهداري انواع و اقسام حيوانات خانگي و گاه غيرخانگي به يكي از مدهاي اجتماعي تازه در جامعه‌مان تبديل شده است، معاون مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هشدار مي‌دهد: 60 درصد بيماري‌هاي عفوني، بيماري‌هايي هستند كه از حيوان به انسان منتقل مي‌شوند.
سگ، ‌گربه، ميمون، انواع و اقسام پرندگان و حتي حيوانات غيرمعمولي مثل سمندر، بچه تمساح و بچه شير و ببر هم مدتي است كه به جمع حيوانات خانگي اقشار مرفه جامعه اضافه شده‌اند و همين مسئله موجب شده تا در مناطق ثروتمند‌نشين شهرها بيمارستان‌هاي مجهز و حتي اورژانس دامپزشكي براي فوريت‌هاي پزشكي سگ و گربه راه بيفتد. با وجود اين صرف‌نظر از چالش‌هاي اجتماعي اين مد جديد اجتماعي، نگهداري از حيوانات به دليل بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و حيوان تهديدي جدي براي سلامت افرادي مي‌شود كه از اين حيوانات نگهداري مي‌كنند و حتي مي‌تواند در زندگي‌هاي امروزي آپارتمان‌نشيني سلامت خانواده و حتي همسايگان را هم به خاطر حضور حيوان بيمار در خانه به خطر بيندازد. به گفته محمود نبوي سالانه بالغ بر 150 هزار مورد حيوان‌گزيدگي در كشور اتفاق مي‌افتد كه بيش از 10 هزار مورد مربوط به شهر تهران است و همه اين موارد به طور رايگان در مراكز درمان پيشگيري هاري تحت واكسيناسيون قرار مي‌گيرند.
    نگراني از شيوع بيماري‌هاي مشترك انسان و حيوان
عكس‌هاي بازيگران و چهره‌هاي مشهور با سگ و گربه‌هايشان حالا به مدد شبكه‌هاي اجتماعي بيش از پيش جلب توجه مي‌كند و خواه ناخواه مد نگهداري از حيوانات را بيشتر در جامعه رواج مي‌دهد. به همين خاطر هم اگر در گذشته نگراني‌ها براي انتقال بيماري از انسان به حيوان در جوامع روستايي بود اما حال اين نگراني هم به دليل نگه داشتن انواع و اقسام حيوانات و هم به دليل وجود سگ و گربه‌هاي ولگرد، در شهرها هم وجود دارد. نبوي با اشاره به اينكه بيشتر گروه‌هاي در معرض خطر بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و حيوان، روستاييان و دامداران هستند، مي‌افزايد: در مناطق شهري نيز افرادي كه حيوانات را در منزل نگه مي‌دارند، در معرض خطر هستند و لازم است به طور مرتب حيواناتشان تحت نظر دامپزشك باشند و واكسن‌ها و داروهاي لازم را دريافت كنند. وي از اجراي برنامه كنترل بيماري‌هاي زئونوز (بيماري‌هاي قابل انتقال مشترك بين انسان و حيوان) با مشاركت سازمان‌هايي مانند دامپزشكي و حفاظت محيط‌زيست خبر مي‌دهد؛‌برنامه‌اي براي تضمين سلامت حيوانات و البته كنترل سلامت انسان‌ها. اين متخصص به افرادي كه با حيوانات سروكار دارند هشدار مي‌دهد اقدامات بهداشتي لازم را رعايت كنند تا به بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان مبتلا نشوند.
    هاري در كمين شهروندان
هاري يكي از مهم‌ترين بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و حيوان است كه اين بيماري معمولاً بنا به تأكيد معاون مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، يك بيماري كشنده است كه هركس علائم اين بيماري را بگيرد فوت مي‌كند. نبوي با اشاره به اينكه در سال 92، چهار مورد ابتلا به اين بيماري در كشور گزارش شده است، مي‌افزايد: اين افراد پس از گزش توسط حيوانات به مراكز درمان پيشگيري هاري مراجعه نكرده‌اند. به گفته وي بالغ بر 600 مركز درمان پيشگيري هاري در سراسر كشور به صورت رايگان و به طور شبانه‌روزي توسط كارشناسان دوره‌ديده به مراجعه‌كنندگان خدمت ارائه مي‌دهند.
  اگر دچار حيوان گزيدگي شديم
اما چنانچه از سوي حيوانات خانگي يا ولگرد مورد گزش قرار گرفتيد بايد چكار كنيد؟ نبوي در اين باره مي‌گويد:اولين اقدام براي فرد گزيده شده، شست‌وشوي محل گزيده شده به مدت 15 تا 20 دقيقه با آب و صابون، شست‌وشو با بتادين و الكل و سپس تزريق واكسن و سرم است.  معاون مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، با اشاره به مشاهده يك مورد گربه مبتلا به هاري در غرب تهران مي‌افزايد: شهروندان حتي‌المقدور نبايد با حيوانات در تماس باشند و در صورت گزش توسط حيوانات حتماً بايد به مراكز درمان پيشگيري از هاري مراجعه كنند.
بنا به تأكيد وي سالانه 500 تا هزار مورد دامي مشكوك يا مورد گزش قرار گرفته يا داراي علايم مشكوك در كل كشور توسط سازمان پزشكي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند.  به گفته معاون مركز مديريت بيماري‌هاي واگير با هماهنگي‌هاي انجام شده با سازمان‌هاي دامپزشكي، حفاظت محيط‌زيست و شهرداري، اقدامات لازم در خصوص كنترل اين بيماري در حيوانات ولگرد شهر تهران و حيوانات صاحب‌دار به عمل آمده است.  وي تأكيد مي‌كند: در مجموع 75 درصد موارد ثبت شده حيوان گزيدگي در كشور مربوط به سگ گزيدگي، 15درصد گربه گزيدگي يا خراش توسط پنجه‌هاي گربه و بقيه مربوط به ساير حيوانات است كه ضرورت دارد مردم آموزش‌هاي لازم را كسب نمايند تا در صورت گزش توسط پستانداران يا خراشيدگي توسط آنها، بلافاصله به مركز بهداشت درماني مراجعه كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار