کد خبر: 694366
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
در آستانه حمله بزرگ ارتش عراق به تكفيري‌ها ارسال شد
نمايندگان مجلس عراق: سفير امريكا در بغداد را احضار كنيد
منابع امنيتي در عراق مي‌گويند كه ارتش و نيروهاي مردمي عراق طي روز‌هاي آتي عمليات گسترده‌اي را عليه داعش شروع خواهند كرد، عملياتي كه شواهد و نشانه‌هاي ميداني هم وقوع آن را تأييد مي‌كنند.

موازي با شمارش معكوس شروع اين عمليات، شواهد غير قابل انكاري منتشر شده كه نشان مي‌دهد امريكايي‌ها تلاش كم سابقه‌اي را براي جلوگيري از شكست داعش شروع كرده‌اند. كار به جايي رسيده كه مثال آلوسي، عضو كميته روابط خارجي پارلمان عراق خواستار احضار سفير امريكا در بغداد شده است.

به گزارش «جوان»، حسن دانايي‌فر، سفير ايران در بغداد و هيئت همراه او با «‌خالد العبيدي‌» وزير دفاع عراق ديروز ملاقات كرد، ديداري كه در آن، تهديدات داعش بررسي شده است. پيش از اين ملاقات، روز شنبه يك منبع بلند پايه امنيتي با يك واسطه به خبرنگار جوان گفته بود كه طي روز‌هاي آينده خبرهايي بزرگ از شكست‌هاي داعش در عراق منتشر خواهد شد.

روز شنبه منابع امنيتي در عراق گفتند كه شهر 700 هزار نفري الرمادي در حاشيه رود فرات آزاد شده و ديروز هم نيروهاي عراق بر دو منطقه الرميلات و البو حنظل در شمال شهرستان بلد در 80 كيلومتري جنوب تكريت سيطره يافتند و به اين شهرستان از محور البوحشمه وارد شدند.

نيروهاي مردمي عراق همچنين از مناطق يثرب و الضلوعيه و تل‌الذهب و عزيز بلد پيش رفتند و پرچم عراق را در اين دو منطقه برافراشتند تا مقامات امنيتي عراق، از سيطره ارتش عراق بر استان‌هاي الانبار و صلاح‌الدين صحبت كنند. يك منبع امنيتي عراق در استان صلاح الدين هم در گفت‌وگو با الحدث فاش كرد 123 نفر از جنگجويان داعش در درگيري‌ها دو روز گذشته در يثرب و 250 نفر از اعضاي داعش هم در درگيري‌ها در جنوب تكريت و حملات هوايي به الحويجه، موصل و الانبار در عراق كشته شده‌اند.

  داعش خندق حفر كرد
 تحت چنين شرايطي، شمارش معكوس براي عمليات‌هاي گسترده‌تري كه منابع امنيتي از آن سخن گفته‌اند، شروع شده است. هم تحرك نيروهاي عراقي اين را تأييد مي‌كند و هم چينش ميداني تروريست‌هاي داعش آمادگي آنها براي مواجهه با چنين عملياتي را نشان مي‌دهد. هادي العامري دبير كل سازمان بدر ديروز از ساكنان مناطق شمال المقداديه در ديالي خواست كه با توجه به حملات كوبنده قريب الوقوع عليه داعش، اين منطقه را ترك كنند.

العامري گفت: «جنگ آينده ما آزاد‌سازي شمال المقداديه است.» در مقابل، داعش براي مقابله با حمله ارتش عراق، در اطراف شهر تكريت مركز استان صلاح به حفر خندق و ايجاد خاكريزهاي متعدد روي آورده است. پايگاه خبري رأي اليوم از قول يكي از عشاير عراق نقل كرد: عمليات حفر خندق پس از احداث صدها متر خاكريز در پايگاه‌هاي حساس، دومين اقدام اين گروه در اين شهر بوده است. به گفته وي، گروه داعش در حال تحكيم استحكامات خود در تكريت است و در مناطقي كه احتمال مي‌رود نيروهاي عراقي به عنوان گذرگاه براي ورود به شهر استفاده كنند، بمب و مين كار مي‌گذارد.

پرتاب سلاح‌هاي امريكايي براي داعش
ژنرال دمپسي، رئيس ستاد ارتش امريكا اواسط ماه نوامبر در بغداد گفت كه مبارزه با داعش ممكن است سال‌ها طول بكشد. پيش از او، لئون پانتا وزير دفاع سابق امريكا هم در ماه اكتبر گفته بود كه داعش يك تهديد منطقه‌اي نيست و نابودي اين گروه‌هاي تروريستي 20 تا 30 سال طول مي‌كشد. با اين حال، منابع امنيتي ايراني طي روز‌هاي اخير گفته‌اند كه فروپاشي داعش به شكل كنوني آن، نه چند سال بلكه چند ماه طول مي‌كشد. طي ماه‌هاي گذشته، گزارش‌هاي غير رسمي مختلفي درباره كمك‌هاي غير مستقيم امريكايي‌ها به داعش منتشر شد، ولي طي روز‌هاي اخير انتشار يك گزارش درباره ارسال بسته‌هاي تسليحاتي امريكا به نيروهاي داعش در عراق، با شواهد استنادي گسترده تري منتشر شده است.

 به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم به نقل از پايگاه خبري السومريه نيوز، «‌مفيد البلداوي‌» فرماندار منطقه بلد شنبه شب فاش كرد كه ساعت 12 ظهر شنبه يكي از جنگنده‌هاي ائتلاف بين‌المللي، چتري را به منطقه الخضيره شرقي رها كرده است. الخضيره تحت اشغال داعش است ولي طي روز‌هاي اخير درمحاصره نيروهاي امنيتي و مردمي و نيروهاي مقاومت قرار دارد.

البلداوي افزود كه اين چتر با عرض حدود شش متر، حامل مقادير زيادي كالا و سلاح و تجهيزات بوده است و صدها نفر از ساكنان منطقه «بلد‌» شاهد فرود آمدن آن درمنطقه تحت اشغال داعش بوده‌اند. برخي از رسانه‌هاي محلي عراق نيز روز جمعه، فايل ويدئويي را منتشر كردند كه در آن يكي از جنگنده‌هاي ائتلاف بين‌المللي ضد داعش چتري را در منطقه الخضيره شرقي درجنوب صلاح الدين پايين انداخته‌اند كه تاكنون معلوم نشده كه محتويات اين بالون چه بوده است.

فرمانده تيپ «‌علي اكبر‌» (از يگان‌هاي حمايت عتبات مقدسه) پيشتر، از خارج شدن يك چتر حاوي تجهيزات و مهمات از بالگرد امريكايي در مناطق يثرب وتل الذهب خبر داده بود و به دنبال آن، منطقه بلد با عدم حضور نيروهاي امنيتي با حملات خمپاره‌اي روبه‌رو شد. فرماندار منطقه بلد روز شنبه دولت عراق را به تحقيق درباره اين قضيه با هدف پي بردن به جزئيات و عوامل پشت پرده آن فراخواند ولي شواهد اين مسئله به اندازه‌اي بود كه مثال آلوسي، عضو كميته روابط خارجي پارلمان عراق خواستار احضار سفير امريكا در عراق به خاطر مسئله مربوط به پرتاب سلاح از سوي هواپيماهاي امريكايي براي داعشي‌ها شد.

به گزارش پايگاه النهرين، مثال آلوسي گفته كه اگر اين اخبار صحت داشته باشد كه هواپيماهاي امريكايي در مناطق تحت كنترل داعش در استان صلاح الدين سلاح پرتاب مي‌كنند بايد سفير امريكا در بغداد احضار شود.

آلوسي تأكيد كرد: صحت اين اخبار به اين مفهوم است كه مشكل كنوني بايد از طريق مواضع رسمي و نه حرف‌هاي قشنگ حل شود. تعدادي از كشورهاي عربي از داعش حمايت مي‌كنند. حنان الفتلاوي نماينده مستقل پارلمان عراق نيز گفت: جنگنده‌هاي ائتلاف بين‌المللي مركز نظاميان عراقي را در بيجي هدف قرار داده‌اند و سبب كشته شدن تعدادي از نيروهاي عراقي شده‌اند. وي افزود: دولت عراق بايد در اين باره واكنش نشان دهد. سكوت فرمانده كل نيروهاي مسلح و وزارت دفاع عراق در اين باره تامل برانگيز است. آيا ما بايد دوباره باور كنيم كه اين اقدامي غير عمدي و اشتباهي بوده است؟ آيا اشتباه فقط بايد درباره ارتش و نيروهاي مردمي عراق رخ دهد؟ آيا ارسال سلاح براي داعشي‌ها در منطقه بلد اشتباهي است؟ ما نياز به پاسخ روشن داريم. همچنين قاسم الاعرجي رئيس فراكسيون بدر در پارلمان عراق روز گذشته امريكا را به كمك و حمايت مالي از گروه موسوم به داعش در عراق متهم و تأكيد كرد امريكا سعي دارد نبرد عليه داعش را طولاني و نيروهاي زميني در عراق پياده كند.

پيشروي چشمگير كردها در كوباني

ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرد كه يگان‌هاي حمايت از كردهاي سوريه ظرف چند روز اخير موفق شدند بخش‌هاي گسترده‌اي ‏از شهر كوباني در نوار مرزي سوريه با تركيه را به كنترل خود درآورند. ‏به گزارش (ايسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي الحيا، رامي عبدالرحمان، مدير ديده‌بان حقوق ‏بشر سوريه كه مقر آن در لندن قرار دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: يگان‌هاي حمايت از كردهاي سوريه ‏موفق شدند ظرف روزهاي گذشته بخش‌هاي وسيعي از شهر كوباني در مرز تركيه را از اشغال گروه تروريستي داعش خارج ‏كنند. ‏وي افزود: بيش از 60 درصد شهر كوباني در حال حاضر تحت سلطه كردها قرار دارد و گروه داعش از شمار زيادي از مناطق ‏اين شهر كه كردها هنوز وارد آن نشده‌اند، خارج شده است.

حمايت رسمي منافقين از داعش
گزارش‌هاي مختلف حاكي از همكاري گسترده اطلاعاتي و ميداني منافقين با داعش در عراق است كه با سكوت اين گروهك مواجه شده بود، ولي اكنون منافقين با ابراز خشم از هماهنگي تهران و بغداد براي مبارزه عليه اين گروه تروريستي تكفيري، خواستار توقف فوري اقدامات ضد‌داعشي شده است. به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري العرب، گروهك تروريستي منافقين در بيانيه‌اي كه روز شنبه منتشر شد در حمايت آشكار از داعش و جنجال آفريني عليه اقدامات ضدداعشي نوشته است: اقدام عليه داعش نقض آشكار موافقتنامه‌هاي شوراي امنيت است. در بيانيه منافقين كه نسخه‌اي از آن در اختيار العرب قرار گرفته اين گروهك بدون اشاره به مشاركت گسترده قبايل اهل سنت و قشرهاي مختلف قومي و اعتقادي عراق در قالب شبه نظاميان با هماهنگي ارتش اين كشور براي مبارزه با تروريست‌هاي تكفيري، ادعا كرده است كه «همكاري تهران و بغداد در مبارزه با داعش، اهدافي ضد سني دارد». گروهك منافقين در بيانيه خود به موج كشتار مردم به ويژه زنان و كودكان كرد و ايزدي توسط داعشي‌ها اشاره‌اي نكرده است. آذرماه سال جاري هم رئيس هيئت سياسي جريان انتفاضه شعبانيه عراق گفته بود: اطلاعات موجود نشان مي‌دهد، گروهك تروريستي منافقين، اطلاعات و نقشه‌هاي مناطقي از عراق را در اختيار داعش قرار داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار