کد خبر: 691767
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
قاسم غفوري

جوان آنلاين: ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه سفري دوره‌اي را انجام داد كه پيام‌هاي بسياري براي غرب به همراه دارد. سفرهايي كه تقارن آن با فعال شدن وزير و معاون وزير امور خارجه روسيه در سوريه و لبنان و ارائه طرح گسترده روسيه براي اجراي روند سياسي سوري سوري براي سوريه بيانگر رويكردي قابل توجه در سياست خارجي روسيه است.

در بخشي از سفر تاريخ پوتين به ازبكستاني كه روابط مطلوبي با روسيه نداشته ، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «اسلام کریم اف» رئیس جمهور ازبکستان در کاخ «کوک سرای» شهر «تاشکند» دیدار و گفت وگو کردند که در پایان این دیدارها 4 سند همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

پس از آن رئیس‌جمهور روسیه به منظور امضای توافقنامه‌های دفاعی و انرژی با هند وارد دهلی‌نو پایتخت این کشور شد. ویلادمیر پوتین پیش از سفر به هند روابط مسکو با دهلی‌نو را یک شراکت استراتژیک خوانده و گفته است که ایجاد تعدادی تأسیسات اتمی و همکاری نظامی از موارد مهم مورد بحث این سفرش را تشکیل می‌دهند

اين دو سفر در حالي صورت گرفت كه مجموع توافقنامه‌هاي امضا شده نشانگر دو رويكرد اقتصادي و امنيتي است در حالي كه در قبال سفر وي به هند بخشي از اهداف سفر وي را ميانجي‌گري ميان پاكستان و هند تشكيل مي‌داد.

بسياري از ناظران سياسي بر اين عقيده‌اند كه تحركات اخير غرب عليه روسيه با محوريت اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه اين كشور و نيز تشديد تحركات ناتو عليه مسكو در اوكراين و آسياي مركزي و قفقاز زمينه ساز اين سفرها بوده است. اين امر زماني آشكارتر مي شود كه

ولادیمیر پوتین» قبل از ورود به «دهلی‌نو» در گفت‌وگو با روزنامه «دی هندو» اظهار داشت که روابط حسنه روسیه با پاکستان برای منطقه به ویژه هند خوشایند خواهد بود.وی افزود: دولت روسیه ماه گذشته توافقنامه‌ای در مورد همکاری‌های نظامی و فنی با «اسلام آباد» امضا کرد که این نخستین قرارداد بزرگ بین 2کشور بوده است.رئیس جمهور روسیه همچنین اظهار داشت که روسیه در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر با پاکستان همکاری خواهد کرد.پوتین تاکید کرد: دولت روسیه مطمئن است که همکاری با پاکستان به نفع امنیت منطقه است و گسترش این همکاری‌ها موجب بهبودی روابط روسیه و هند خواهد بود.

اين سخنان نشان مي‌دهد كه ديدگاه مسكو صرفا به اين دو كشور محدود نمي‌شود و ابعاد گسترده‌تري از جمله رويكرد به پاكستان و افغانستان را شامل مي‌شود. مسكو مي‌داند كه اختلاف هند، پاكستان و افغانستان، بهانه غرب براي حضور نظامي و سياسي در منطقه است لذا پوتين با ميانجي‌گري ميان سه كشور طرح مقابله با اين تهديدات را در دستور كار دارد.

رويكردي كه در حوزه گسترده‌تر در توسعه مناسبات روسيه با عراق، جمهوري اسلامي ايران، سوريه و حزب الله لبنان اجرا مي شود چنانكه منابع خبري بخشي از محتوای دیدارهای «میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه که طی دو هفته گذشته دو بار به سوریه و لبنان سفر کرد، فاش کردند که بوگدانوف در دیدار با «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان حامل پیامی مهم از پوتین بود.بنا بر گزارش روزنامه «الدیار» لبنان، رئیس جمهور روسیه در این پیام تاکید کرده است که همه کارخانجات، انبارهای سلاح و همه سلاح‌های پیشرفته مسکو در خدمت مقاومت اسلامی است.

در هفته‌هاي اخير آمريكايي‌ها تسليح گروه‌هاي تروريستي عليه سوريه را تشديد كرده‌اند.عربستان با زير پا گذاشتن حقوق توليد كنندگان نفت و گاز زمينه ساز كاهش بهاي نفت شده است. رژيم صهيونيستي بارديگر حملات هوايي به سوريه را تكرار كرد در حالي كه روسيه به اين رژيم در باب حملات به سوريه هشدار داده بود. با توجه به اينكه كه رفتارهاي صهيونيست‌ها، عربستان و كشورهاي غربي، تماما تهديدي براي منافع روسيه بوده است، مي توان گفت كه روسيه با رويكرد به حزب الله علنا به آمريكا، عربستان و رژيم صهيونيستي اعلام جنگ كرده كه محور آن را نيز تاكيد بر قرار داشتن در كنار مقاومت منطقه تشكيل مي‌دهد.

نكته قابل توجه در باب سفر پوتين به ازبكستان و هند آن است كه اين رويكرد صرفا برگرفته از نگاه يك جانبه روسيه نمي باشد و به نوعي كشورهاي مذكور نيز تحركات غرب را مغاير با امنيت خود احساس كرده و با رويكرد نظامي و اقتصادي به دنبال مقابله با اين طراحي‌ها هستند. اين امر زماني آشكارتر مي‌شود كه ازبكستان در سالهاي اخير رويكرد تقابلي با مسكو داشته حال آنكه در سفر پوتين 4 توافقنامه نظامي و امنيتي ميان طرفين امضا شد و هند نيز رويكرد فراگيري به غرب داشته و بسياري از نيازهاي خود را از اين كشورها تامين مي كرد حال آنكه در سفر پوتين ميان طرفين توافقات اقتصادي و نظامي امضا شد كه چندان تناسبي با همگرايي هند با غرب ندارد.

به هر تقدير مي‌توان گفت كه پوتين راسا در حال تدوين استراتژي دفاعي و اقتصادي ويژه براي پاسخگويي به تهديدات غرب است چنانكه وي چندي پيش رسما اعلام كرد كه غرب توان سرشاخ شدن با روسيه داراي سلاح هسته‌اي را ندارد. هشداري كه يك مفهوم را در خود دارد و آن اينكه مسكو براي مقابله با تهديدات و تامين امنيت و منافع خود حتي حاضر به استفاده از تسليحات اتمي است و حاضر به كوتاه آمدن نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار