کد خبر: 691038
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
نانواها از افزايش 30درصدي قيمت نان ناراضي‌اند
معاون رئيس‌جمهور ضمن اشاره به پنج هدف قطعي بودجه سال ۹۴ براي دستيابي به اهداف قانون برنامه پنجم توسعه، علت تصميم دولت براي افزايش ۱۴ درصدي حقوق و دستمزد كارمندان را تشريح كرد.
مهران ابراهيميان
به گزارش «جوان»، محمد باقر نوبخت در نشستي با خبرنگاران از تداوم پرداخت يارانه 45هزار و500 توماني و كسري نداشتن بودجه خبر داد و در تشريح اهداف بودجه خاطر نشان كرد: اهداف بودجه سال 94 عبارت است از رشد سرمايه‌گذاري، رشد توليد، محدود كردن رشد نقدينگي، مهار تورم و افزايش اشتغال. بنابراين گزارش اما ايشان نگفت كه با اين بودجه و حجم تخصيص اعتبارات عمراني در سال جاري، افزايش بيش از 22 درصد درآمدهاي مالياتي، كاهش بودجه شركت‌هاي دولتي بدون هيچ برنامه‌اي، چگونه قرار است اشتغال افزايش يابد.
معاون رئيس‌جمهور گفت: بودجه عمومي با 13.8 درصد رشد نسبت به سال جاري 267 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده و بودجه شركت‌هاي دولتي 596 هزار ميليارد تومان است كه يك دهم درصد كاهش نشان مي‌دهد. به گفته نوبخت، متوسط تورم در سال آينده 14 درصد خواهد بود؛ بنابراين افزايش حقوق كاركنان دولت را 14 درصد پيش‌بيني كرده‌ايم در حالي كه معيار تعيين حقوق، تورم نقطه به نقطه نيست و هدف از افزايش حقوق تأمين حداقل معيشت است.
همچنين به گفته سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي قرار بود اين افزايش 17 درصد باشد، آنچنان كه به گفته رئيس سازمان ماليات و وزير اقتصاد قرار بود ماليات بر مصرف افزايش نيابد اما با دو درصد افزايش به 10 درصد رسيده است !
نوبخت در ادامه با بيان اينكه منابع عمومي درآمدها كه شامل ماليات، عوارض و گمرك است، براي سال آينده 119 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه نسبت به امسال 19.1 درصد رشد دارد و همچنين اين درآمدها شامل ماليات و عوارض بوده كه 86 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده و 22.6 درصد رشد نشان مي‌دهد.
وي با تأكيد بر اينكه سهم نفت در بودجه نسبت به سال جاري كمتر شده و منفي است، بيان داشت: از 224 هزار ميليارد تومان حدود 73 هزار ميليارد تومان يعني يك‌سوم آن از درآمدهاي نفت در نظر گرفته شده و يكي از تفاوت‌هاي بودجه 94 كاهش وابستگي نفت ناشي از فشارهاي اقتصادي است.
بنا براين گزارش، البته اين تصميم نيز نه از سر برنامه‌ريزي كه از سر ناچاري و در اثر كاهش قيمت‌هاي نفتي رخ داده و گرنه عطش هزينه كرد دولت‌ها طي سال‌هاي گذشته هيچ گاه نشان نداده كه كاهش وابستگي بودجه به نفت جزو برنامه‌هاي دولت‌ها بوده و حتي رئيس‌جمهور در مراسم تقديم لايحه بودجه 94 به مجلس نيز يكي از راه‌هاي جبران كسري بودجه را برداشت از حساب صندوق توسعه ملي عنوان كرده بود.
وي در ادامه و با تكرار هميشگي زير سؤال بردن دولت قبل گفت: سال 94 سال عادي نيست و نسبت به سنوات گذشته سخت است و درآمدهاي 110 ميليارد دلاري نصيب دولت تدبير نشده است و ملت مي‌تواند اقتصاد خود را رشد بدهد تا گام‌هاي اساسي برداشته شود.
وي تأكيد كرد: اظهار نمي‌كنيم «همه چيز آروم است و ما چقدر خوشبختيم» و اينكه مانند آدم كوچولوي سريال گاليور ادعا كنيم كه شكست نمي‌خوريم و اينكه كشورها مشكلات ما را نبينند و البته كشورهاي ديگر بخواهند به ما حمله كنند كه البته حمله نظامي مدنظر نيست و با اتكال به خداوند و مردم، كشور را به پيش خواهيم برد.
وي تأكيد كرد: سال گذشته همين موقع، تورم را كمتر از 25 درصد پيش‌بيني كرديم كه براي خيلي‌ها غيرقابل قبول بود و اكنون نيز تورم نقطه به نقطه كاهش يافته و براي سال 94 متوسط نرخ تورم را 14 درصد پيش‌بيني مي‌كنيم. وي همچنين گفت: 10 هزار ميليارد تومان علاوه بر اعتبارات علوم پزشكي براي نظام سلامت درنظر گرفته شده است.
  
 خبر خوش براي استخدام دولتي
در ادامه نوبخت خبر خوش استخدام براي معطلين استخدام در دستگاه‌هاي دولتي را در سال بعد اعلام كرد و گفت: همه افرادي كه مراحل قانوني استخدام‌شان را انجام داده و كار آنها متوقف شده است، در سال 94 استخدام مي‌شوند.
وي افزود: همچنين 2 هزار ميليارد تومان براي كسري صندوق‌هاي بازنشستگي اختصاص يافته و 855 ميليارد تومان براي صندوق نوآوري در راستاي اقتصاد مقاومتي و اعتباراتي نيز براي عدالت آموزشي در مدارس و روزآمد كردن كتابخانه‌ها و همچنين 48 هزار ميليارد تومان براي اعتبارات عمراني پيش‌بيني شده است.
نوبخت در ادامه نشست خبري با اشاره به اينكه در بخش عمراني بودجه حمل و نقل 22 درصد، منابع آب 23 درصد، مسكن و عمران 17 درصد، آموزش 16 و انرژي 17 درصد در سال آينده رشد خواهد كرد، گفت: اولويت‌هاي ديگر طرح‌هاي عمراني مربوط به تقويت خريد تضميني آب، تعيين حريم بستر رودخانه‌ها و توسعه مشاركت بخش غيردولتي است.

  اعتبارات عمراني چگونه توزيع مي‌شوند‌؟
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در ادامه به نحوه تخصيص منابع عمراني در سال بعد پرداخت و گفت: در سال جاري اولويت بودجه به پرداخت طرح‌ها اين گونه بود كه بودجه به طرح‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالاي 80 درصد اختصاص يافت و براي سال آينده هم 210 طرح و 470 پروژه كه بالاي 80 درصد پيشرفت دارند در اولويت هستند.
وي گفت: افزايش فازهاي گاز پارس جنوبي با هدف توليد 75 ميليون مترمكعب گاز و افزايش توليد نفت از اولويت‌ها است چون الان در حد يك ميليون بشكه نفت صادر مي‌كنيم، در حالي كه مي‌توانيم اين رقم را به بيش از دو ميليون بشكه در روز افزايش دهيم. به همين جهت براي آماده كردن خود بعد از رفع تحريم‌ها بايد توانمندي خود را افزايش دهيم، ضمن اينكه براي شرايط بد هم آمادگي داريم.
نوبخت گفت: در سال آينده بيش از هزار و 300 ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت مابه‌التفاوت سود بانك مسكن زوج‌هاي جوان تأمين اعتبار كرديم، تا وام ارزان‌قيمت به آنها داده شود، همچنين 1500 كيلومتر راه و پنج طرح ريلي بزرگ در كشور تكميل و بهره‌برداري خواهد شد.
وي گفت: 300 ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان درنظر گرفته شده است.
وي ادامه داد: غير از اشتغالي كه از طريق بودجه شركت‌هاي دولتي و سرمايه‌گذاري‌ها شكل مي‌گيرد، در لايحه سال آينده هزار ميليارد تومان براي افزايش اشتغال جوانان و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي درنظر گرفته شده كه اين رقم با توصيه شوراي عالي اشتغال منظور شده و براساس پيشرفت كار در معاونت توسعه اشتغال وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي هزينه خواهد شد.
وي همچنين رشد سرمايه‌گذاري كشور در سال آينده را 4 درصد پيش‌بيني كرد و در مورد نرخ ارز در بودجه 94 گفت: براي سال آينده كمتر از 10 درصد و 200 تومان نرخ ارز رشد داشته و بازار بايد خود را با اين شرايط تنظيم كند و تحت هيچ شرايطي حتي در صورت كمبود ارز، قيمت آن را بالا نخواهيم برد، زيرا معتقديم نرخ ارز از نظر رواني روي قيمت كالاهاي ديگر اثرگذار است و قطعاً بدون دستور بازار را كنترل مي‌كنيم و نمي‌گذاريم قيمت آن بالا برود و بايد نرخ بازار خود را به سمت 2 هزار و 850  تومان بانك مركزي نزديك كند.
وي افزود: البته ارز دولتي در اختيار بخش‌هايي قرار مي‌گيرد كه نيازهاي كشور را تأمين كند و اميد داريم منابع ارزي تقويت شده و البته منابع نقدي خوبي در اختيار بانك مركزي قرار دارد تا با مديريت شناور، ارز را اجرا كنيم.
 
   سال 94 نان گران نمي‌شود اما نانواها ناراضي هستند
نوبخت اگر چه درباره افزايش قيمت نان در امسال هم گفته بود به رغم آن كه مصوبه افزايش قيمت را داريم اما افزايش قيمت نان نداريم، درباره افزايش قيمت نان در سال بعد گفت: سال آينده افزايش قيمت نان نداريم
وي در تشريح علت افزايش قيمت نان در ماه اخير گفت: ما مقاومت طولاني در برابر خواسته نانوايان و كارخانه‌هاي آرد داشتيم، حرف اين بود كه قيمت نان افزايش داده شود، در حالي كه يارانه پرداخت مي‌كنيم، اما اين مشكل افزايش مربوط به هزينه كارگر و سوخت است و حتي راضي نيستم و با اين 30 درصد هم مشكل آنها حل نمي‌شود منتها دولت اين را قبول نمي‌كند و مجبور شده در اين حد افزايش را بپذيرد. 70 هزار واحد نانوايي داريم، مسلماً آنها ضرر نخواهند كرد و احتمال كاهش كيفيت نان وجود دارد. از سازمان حمايت از توليد و مصرف‌كننده انتظار داريم كه بر كيفيت و كميت نان نظارت داشته باشد.
وي در خصوص افزايش 88 درصدي اعتبار نهاد رياست‌جمهوري تصريح كرد: اعتبارات اين نهاد مربوط به دو رقم است كه يك رقم آن طلب شركتي بوده كه با دولت قبل در رابطه با همايش‌ها و سمينارها همكاري داشته و از دادگاه براي طلب خود حكم گرفته بود و همچنين استخدام‌هاي زيادي در اين نهاد صورت گرفته كه بالاتر از حد استاندارد است. وي ادامه رفع تحريم‌ها را قريب‌الوقوع دانست و گفت: بانك اطلاعاتي شناسايي پردرآمدها در حال انجام است و سبد غذايي به همين منوال ادامه خواهد يافت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
0
راستی راستی این آقایان هم باورشان شده که تورم پایین آمده چطوری حساب می کنند بیان در تلویزیون هم توضیح بدهند تا مردم هم متوجه شوند یه روز ملا شایعه کرد که در گوچه پایین آش نذری میدهند وبعد خودش هم به طرف کوچه رفت گفت شاید راستی راستی نذری بدهند حالاشدجریان این آقایان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار