کد خبر: 686903
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
گفت‌وگو با احسان باقري عكاسي كه مي‌خواهد يك قاب ماندگار بگيرد
به فاصله 25 روز تا فرا رسيدن اربعين حسيني، يك عكاس ايراني از ثبت پانورامايي تصويري 80 كيلومتري از پياده‌روي عظيم نجف اشرف تا كربلا براي اولين بار در دنيا خبر داده است؛ طرحي كه وي از آن به عنوان فعاليتي رسانه‌اي در جهت نشان دادن عظمت پياده‌روي اربعين حسيني ياد مي‌كند.
الناز خمامي‌زاده
به فاصله 25 روز تا فرا رسيدن اربعين حسيني، يك عكاس ايراني از ثبت پانورامايي تصويري 80 كيلومتري از پياده‌روي عظيم نجف اشرف تا كربلا براي اولين بار در دنيا خبر داده است؛ طرحي كه وي از آن به عنوان فعاليتي رسانه‌اي در جهت نشان دادن عظمت پياده‌روي اربعين حسيني ياد مي‌كند.
سيد احسان باقري كه تا كنون شش سال توفيق سفر زيارتي به كربلا را داشته است با اعلام اين خبر به «جوان» ‌مي‌گويد: « ايده ثبت تصوير پانورامايي از پياده‌روي عظيم نجف تا كربلا كه هر سال در روز اربعين حسيني انجام مي‌شود، از حدود سه‌سال پيش به ذهنم آمد، از سه سال پيش در فكر اين بودم كه يك عكس پانوراما از كل جاده نجف تا كربلا بگيرم و آن را به عنوان طويل‌ترين عكس از عظيم‌ترين پياده‌روي دنيا ثبت ركورد كنم.» پياده‌روي نجف تا كربلا در عين حال پر‌جمعيت‌ترين پياده روي در دنيا است. جمعيت زائران كربلا در پياده‌روي اربعين سال گذشته حدود 25 ميليون نفر تخمين زده شده است. باقري در خصوص طرح عكاسي پانورامايي از اين واقعه عظيم به «جوان» ‌مي‌گويد: ‌«‌فضاي پياده‌روي كربلا، فضاي تختي است و عظمت جمعيت چندان قابل مشاهده نيست. لذا در ذهنم بود كه اين موضوع از بالا ديده شده و اين تجمع عظيم ميليوني كه در دنيا بي‌سابقه است به اين طريق نمايش داده شود.»
باقري قابل‌شمارش بودن و نيز قابل‌استناد بودن را از ويژگي‌هاي مثبت ثبت پانورامايي اين پياده‌روي عظيم عنوان مي‌كند و اين را هم مي‌گويد كه ثبت اين تصاوير مي‌تواند كاري رسانه‌اي براي نشان دادن عظمت اين پياده‌روي بزرگ باشد. اكنون اين عكاس با‌سابقه كه قرار است عكس‌هاي خود را از شش سال سفرش به كربلا در كتابي منتشر و از اين كتاب طي 10 روز آينده رونمايي كند، در حال هماهنگي براي اخذ مجوز از دولت عراق است. ظاهراً گرفتن مجوز از دولت عراق آن هم براي تصويربرداري هوايي كار دشواري است. تا‌كنون از زماني كه اين ايده در ذهن اين عكاس شگل گرفته تا عملي كردن آن سه سال طول كشيده و باقري علت اين تأخير را همين فرآيند دشوار اخذ مجوز عنوان مي‌كند. طرحي كه او قرار است براي اولين بار در دنيا اجرايش كند ثبت تصويري 80 كيلومتري از نجف تا كربلا است اما اينكه تعداد عكس‌هاي اين پانوراما چقدر يا زاويه ديد آن چگونه باشد، هنوز مشخص نيست. وي به « جوان » مي‌گويد: ‌«‌اين گونه اطلاعات، مسائل فني هستند كه در چند جلسه مورد بررسي قرار گرفته‌اند اما بخشي از اين مسائل بايد به صورت عملي در موقعيت و شرايطي كه به واسطه اخذ مجوز امكانپذير مي‌شود، تعيين شود.» او ادامه مي‌دهد: ‌«قطعاً اين طرح شامل چند ده هزار عكس خواهد بود كه همه بايد با هم پردازش شوند. اگر اين تصاوير در مقياس يك هشتادم چاپ شوند طول اين عكس يك كيلومتر خواهد بود.»  تصاوير پانورامايي نجف تا كربلا قرار است با دوربين حرفه‌اي عكاسي و با دستگاه‌هاي پروازي انجام شود. براي انجام اين كار مذاكراتي با دولت عراق انجام شده و اخذ مجوز در حال انجام است، هر چند هنوز قطعي نشده است.
باقري، فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد روان‌شناسي مشاوره كه براي اولين بار در ايران پايان‌نامه كارشناسي ارشد خود را با موضوع «بررسي اثربخشي عكس درماني (phototherapy) براي افزايش خودپنداره‌ دانشجويان» ارائه كرده است، درباره آثار هنري و تاثيرات رواني آنها مي‌گويد: ‌«‌ آثار هنري اثر درماني و رواني دارند و مي‌توانند هم به بهتر شدن احساس و روحيات انسان‌ها كمك كنند و هم چيزهايي را از درون هنرمند به بيرون انتقال دهند. در واقع به چند وجه مي‌توان آثار درماني و روان‌شناختي عكس‌ها را بررسي كرد. وقتي خود هنرمند عكسي را خلق مي‌كند بسياري از درونيات خود را در آن عكس مي‌تواند به نمايش و تحليل بگذارد. ارتباط با عكس به عنوان يك مديوم هنري مي‌تواند تاثير خوب و مثبت روحي بر افراد گذاشته و در آنها تخليه هيجاني ايجاد كند. عكس هم ابزاري است كه مي‌تواند از درون هنرمند سخن بگويد و هم مي‌تواند ابزاري باشد براي اينكه ديگران از آن به عنوان يك ابزار فرافكن استفاده كنند.» وي درباره اهميت ثبت تصوير پانورامايي اربعين نيز خاطر‌نشان مي‌كند: ‌«بسياري از افراد در دنيا و ايران امكان شركت در اين پياده‌روي بزرگ را ندارند، طبيعي است كه اين كار باعث مي‌شود آنها بتوانند اين رويداد بزرگ را ببينند و حتي افراد شركت كننده در آن را به صورت تك تك در اين بعد عظيم مشاهده كنند.»  
باقري از اين طرح به عنوان يك زيارت مجازي ياد مي‌كند و در ادامه درباره نحوه نمايش اين اثر بزرگ به «جوان» مي‌گويد: ‌«از آنجا كه اين اقدام حركتي در جهت نشان دادن عظمت اربعين است، قطعاً تصاوير در قالب كتاب چاپ مي‌شود، ضمن آنكه نمايشگاهي از آن در ايران و ساير كشورهاي دنيا برگزار شده و به نمايش گذاشته مي‌شود. اين تصوير يك ثبت ركورد در دنيا محسوب خواهد شد، چراكه اولين بار است كه در چنين حجم و اندازه‌اي چنين عكسي تهيه مي‌شود.» سيد احسان باقري، عكاس با‌سابقه و مدرس دانشگاه است كه از شهريور گذشته طي حكمي به سمت مديريت خانه عكاسان ايران منصوب شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار