کد خبر: 682887
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
با فراهم شدن زيرساخت‌ مناسب براي دادوستد فرآورده‌هاي دامي و طيور در بازار اصلي و فرعي بورس كالا، براي نخستين‌بار امروز، (يك‌شنبه) 4 هزار و 200 تن مرغ منجمد توسط كارگزاري پارس نمودگر پذيرش و عرضه مي‌شود.
بهناز قاسمي
با فراهم شدن زيرساخت‌ مناسب براي دادوستد فرآورده‌هاي دامي و طيور در بازار اصلي و فرعي بورس كالا، براي نخستين‌بار امروز، (يك‌شنبه) 4 هزار و 200 تن مرغ منجمد توسط كارگزاري پارس نمودگر پذيرش و عرضه مي‌شود.
در پي بي‌رونق شدن بازار مرغ، وزارت صنعت تصميم به عرضه مرغ منجمد در بورس كالا گرفت. از اين رو از امروز عرضه عمومي مرغ منجمد با هدف تنظيم بازار داخل و توزيع در تمامي استان‌ها و نيز توسعه مقاصد صادراتي به كشورهاي همسايه صورت مي‌گيرد. محمد يوسفي، رئيس اتحاديه پرورش‌دهندگان مرغ در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص عرضه مرغ در بورس كالا گفت: نمي‌خواهم نقاط منفي اين طرح را در ابتداي كار بگويم، اما به دليل فسادپذيري مرغ احتمالاً عرضه در بورس موفق بوده و موجب رونق اين صنعت مي‌شود. وي افزود: به اعتقاد من اگر معاملات به صورت آتي صورت گيرد، توليد نيز رونق مي‌گيرد و با مازاد توليد مواجه نخواهيم شد.
بر اساس اين گزارش، ‌در مجموع حدود 4 هزار و 200 تن مرغ منجمد در چهار گريد بر اساس تاريخ انقضا و دو گريد بر اساس درجه كيفي، در شهرهاي تهران، مشهد، شيراز، اصفهان و تبريز، عرضه داخلي و نيز مرغ‌هاي منجمد آماده عرضه در رينگ صادرات، علاوه بر گريد تاريخ انقضا و درجه كيفي داراي مجوز، مجوز وزارت بهداشت و با برند حلال در شهرهاي بجنورد، تهران، اهواز، ايلام و اروميه در رينگ صادراتي بورس كالا عرضه خواهد شد. با توجه به تأكيد وزير صنعت، معدن و تجارت بر عرضه كالاهاي اساسي در بورس كالا و نيز تلاش واحد پشتيباني امور دام وزارت جهاد كشاورزي بر استمرار توليد و بالا بردن ميزان بهره‌وري توليدكنندگان، عرضه‌كنندگان و خريداران اين محصولات مي‌توانند در يك بستر شفاف، منطقي و رقابتي و به دور از هيجانات بازار سنتي، محصولاتشان را معامله كنند و كارگزاري پارس نمودگر با هدف توسعه و رونق در بورس كالا و رشد كيفيت و ايجاد رقابت، نخستين قدم را براي عرضه مرغ منجمد برداشته كه اميد است با حمايت‌هاي قانوني دولت و نيز خريد اين كالاي اساسي از طريق بورس كالا براي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگ دولتي، الگوي مناسبي براي ديگر خريداران ايجاد شود.
بر اساس آمار وزارت جهاد كشاورزي، توليد كنوني مرغ، 10 هزار تن مازاد توليد در كشور وجود دارد كه بخشي از آن به هفت كشور منطقه از جمله افغانستان، پاكستان و به خصوص كشور عراق صادر مي‌شود كه با توجه به اتفاقات و جنگ‌هاي اخير در عراق و كم شدن حجم توليد آن كشور، جذابيت بيشتري براي دعوت از خريداران صادراتي اين كالاي اساسي ايجاد شده است. پيش بيني شده است، قيمت عرضه در بازار داخلي با تاريخ انقضاي دو تا سه ماهه هركيلو 55 هزار و 600 ريال و عرضه صادراتي هركيلو 66 هزار و 500 ريال كه معادل هرتن 2 هزار و 493 دلار مي‌باشد، در بورس كالا خريد و فروش شود. ملاك قيمت صادرات نيز نرخ دلار مبادله‌اي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار