کد خبر: 679810
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۳
دكتر يدالله جواني
تحولات اخير در كشور يمن با محوريت الحوثي‌ها به رهبري عبدالمالك الحوثي و قيام فراگير مردم اين كشور بار ديگر امواج خروشان و خاموش‌ناشدني بيداري اسلامي را به نمايش گذاشت. شناخت تحولات يمن و رصد كردن اين تحولات اميدآفرين و فرح‌بخش براي نيروهاي جبهه انقلاب اسلامي در سراسر جهان و ملت پيشتاز و انقلابي ايران، يك ضرورت تاريخي است.
يمن يك كشور اسلامي و عرب‌زبان با مساحت 527‌هزار و 968 كيلومتر مربع با جمعيتي حدود 25 ميليون نفر در جنوب شبه‌جزيره عربستان به پايتختي شهر صنعا و در جنوب‌غرب آسيا (خاورميانه) قرار دارد. اين كشور مهم و تاريخي داراي دو ساحل طولاني و استراتژيك (درياي سرخ و درياي عرب) است و با عربستان و عمان داراي مرز خاكي مي‌باشد.
بر اساس برخي  آمارها از جمعيت 25 ميليوني يمن، حدود 10 تا 11 ميليون نفر اهل تسنن شافعي مذهب، يك اقليت بسيار كم مسيحي و يهودي و اكثريت جمعيت،‌شيعيان زيدي (چهار امامي) و 12 امامي هستند. طي يك دهه اخير، يمن با شش جنبش مواجه شده و از جنبش‌هاي يمني‌ها با محوريت الحوثي‌ها به دليل گستردگي،‌ شعار‌ها و دستاوردها، با عنوان انقلاب ياد مي‌گردد.
الحوثي يك گروه مبارز و جنبش سياسي در شمال يمن در استان صعده است و به اين دليل «الحوثي» خوانده مي‌شود كه نخستين رهبر آن، «حسين بدرالدين الحوثي» بود كه در سال 1383 توسط نيروهاي ارتش يمن و ارتش سعودي به شهادت رسيد. حسين بدرالدين الحوثي فرزند علامه شيخ «بدرالدين الحوثي» از مشايخ بزرگ مذهب زيديه يمن بود. عبدالمالك الحوثي با توجه به ويژگي‌هاي فردي كه سخنوري توانا و مديري با تجربه با قدرت تفكر بالاست از يك سو و موقعيت خانوادگي كه پدري محبوب بين زيدي‌ها دارد از ديگر سو توانسته است تاكنون به خوبي جنبش الحوثي‌ها را رهبري كند. بسياري از صاحب‌نظران بر اين اعتقاد هستند كه حركت حوثي‌ها و رهبري آن، با حركت حزب‌الله لبنان و رهبري آن سيد حسن نصرالله، داراي شباهت‌هاي زيادي است. همان طور كه حزب الله و رهبري آن در ميان تمام لبناني‌ها از موقعيت خاصي برخوردار شده و سيدحسن نصرالله توانسته همه اقوام لبناني را در مسير مقاومت به حركت درآورد، عبدالمالك الحوثي نيز موفق شده در ميان تمامي يمني‌ها و از جمله در ميان اهل سنت شافعي مذهب از موقعيت رهبري براي آنان برخوردار گردد. بنابر اين رهبري عبدالمالك الحوثي را نه تنها شيعيان زيدي، بلكه اكثريت سني‌هاي شافعي مذهب نيز پذيرفته‌اند و رهبري جنبش از اين طريق توانسته، زمينه‌هاي يك جنبش عمومي و فراگير را شكل دهد و ملت يمن را به صورت منسجم و يكپارچه در مقابل حكومت فاسد و وابسته به صحنه آورد.
برخوردار شدن انقلاب يمني‌ها از رهبري واحد با ويژگي‌هاي مورد اشاره، از امتيازات اين حركت در مقطع كنوني است. هدف اصلي جنبش نزديك به انقلاب حوثي‌ها، پايان بخشيدن به فسادها و تبعيض‌ها در سيستم حكومتي و به قدرت رساندن افراد سالم و مردمي، اصلاح ساختارها و در نهايت تحقق حاكميت ملي در قالب يك نظام مردم‌سالار با رويكرد ديني و ضداستكباري و بيگانه است. اكثريت مردم يمن مخالف سرسخت وهابي‌ها و تكفيري‌ها بوده و همين ويژگي مردم يمن، به شدت امريكايي‌ها، صهيونيست‌ها، آل سعود و ديگر شيوخ حاكم بر كشورهاي عربي را نگران ساخته است. بازنده اصلي پيروزي‌ ملت يمن، دولت آل سعود خواهد بود. بر همين اساس سعودي‌ها تحولات يمن را به دقت رصد كرده و از تمام توان خود براي جلوگيري از موفقيت انقلابيون در اين كشور استفاده مي‌نمايند. نگراني اصلي سعودي‌ها از زمان شكل‌گيري جنبش شيعيان «صعده» و متحد شدن آنان با ديگر قبايل در استان‌هاي صعده و آل عمران و همچنين موفقيت حوثي‌ها و رهبري آن در فراگير كردن جنبش آغاز شد. از ديدگاه سعودي‌ها، شيعيان در يمن خطر بالقوه‌اي براي وهابي‌ها بوده و مانع اصلي گسترش تفكرات سعودي در اين كشور مي‌باشند.
برخي از استان‌هاي شيعه‌نشين يمن در مجاورت استان‌هاي شيعه‌نشين عربستان مانند «جازان» و «الشرقيه» قرار دارد و سعودي‌ها به شدت نگران تأثير پذيرفتن شيعيان عربستان از تحولات يمن هستند. به همين دليل عربستان به دنبال زمينه‌سازي براي دخالت امريكا در يمن به بهانه رشد القاعده در اين كشور است.
القاعده و عربستان به عنوان ابزارهاي امريكا در يمن به منزله دو لبه قيچي عليه شيعيان عمل مي‌كنند. از همين رو جنبش يمن و رهبري آن، مقابله با تكفيري‌ها بعد از تغيير دولت را در اولويت خود قرار داده است.
يمن در تاريخ اسلام از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و در صدر اسلام شخصيت‌هاي بزرگي از اين سرزمين اسلام را ياري كردند. مالك اشتر، عمار ياسر و اويس قرني از چهره‌هاي بنام در تاريخ اسلام هستند كه همگي از يمن بوده‌اند. سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان،‌ اصالتاً يمني است و به همين دليل پيوند عميقي بين انصارالله يمن و حزب‌الله لبنان به وجود آمده است و مي‌توان گفت، انصارالله مدل بومي شده حزب‌الله در يمن است. مردم يمن از انقلاب اسلامي در حوزه‌هاي گوناگون تأثير پذيرفته‌اند و جمهوري اسلامي الهام‌بخش رهبران انقلاب يمن است. حركت اخير انقلابيون يمني و پيشروي گسترده حوثي‌ها كه موجب تسلط آنان بر مقر دولت و فرماندهي كل قوا و به دست گرفتن كنترل صنعا شد، ظرفيت بالاي جنبش را به نمايش گذاشت و همين ظرفيت بالاي مردمي بود كه از يك سو دولت را وادار به استعفا كرد و از ديگر سو رئيس‌جمهور را درموقعيت پذيرش خواسته‌هاي حوثي‌ها و امضاي توافقنامه قرار داد.
پيروزي اوليه انقلابيون يمن، به شدت كشور‌هاي حوزه خليج فارس و قدرت‌هاي سلطه‌گر غربي را نگران ساخته و آنان در تلاش هستند به نوعي بر تحولات يمن تأثيرگذار شوند. شواهد نشان مي‌دهد رهبري در حركت انقلابي مردم يمن، از پختگي و تجربه بهتري نسبت به رهبري حركت انقلابي مصر و ديگر كشور‌هاي اسلامي برخوردار است و همين نكته بسيار اميدبخش است كه در پرتو هوشمندي رهبري در يمن، حركت انقلابي و اسلامي در اين كشور، به سرنوشت آنچه در مصر رخ داد مبتلا نگردد. در خصوص نقش انقلاب اسلامي در نهضت بيداري و انقلاب مردم يمن، ذكر همين نكته كفايت مي‌كند كه در مراسم جشن پيروزي يمني‌ها در روزهاي گذشته در صنعا تصاوير بسياري از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در دستان يمني‌ها مشاهده گرديد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار