کد خبر: 663827
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
نگاهي به حملات مقطعي واشنگتن در عراق
حملات كنوني نيروهاي آمريكايي كه از چند روز پيش آغاز شده كاملا گزينشي،‌ مقطعي و نقطه اي است. به گونه اي كه بسياري از تحليل گران بر اين اعتقاد هستند كه هدف آمريكا شكست داعش نيست بلكه تنها به تضعيف مقطعي آن مي انديشد
جوان‌آنلاين: تروريست هاي داعش طي روزهاي گذشته از يك سو اقليت هاي قومي و مذهبي مسيحي و ايزدي را مورد هجوم قرار داده و از سوي ديگر نشان داده اند كه به دنبال تصرف شهر اربيل،‌ مركز اقليم كردستان عراق است.

اين عامل باعث شده تا آمريكا دست به اقدام نظامي محدود عليه داعش بزند. در حالي كه اين گروه از بيستم خرداد تا كنون (دو ماه) در عراق حضور دارد و با تصرف شهر مهم موصل در حال خونريزي، كشتار دست جمعي و تجاوز به مال و ناموس ملت عراق است.

حملات كنوني نيروهاي آمريكايي كه از چند روز پيش آغاز شده كاملا گزينشي،‌ مقطعي و نقطه اي است. به گونه اي كه بسياري از تحليل گران بر اين اعتقاد هستند كه هدف آمريكا شكست داعش نيست بلكه تنها به تضعيف مقطعي آن مي انديشد و هم اينكه به دنبال آن هستند تا اين گروه تروريستي شهر اربيل را به تصرف خود در نياورد. آمريكا در واكنش به طرح استقلال كردستان عراق كه از سوي مسعود بارزاني مطرح شد، با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه واشنگتن «فعلا» از وحدت عراق حمايت مي كند. از اين منظر نشان مي دهد كه فعلا به اين منطقه كردستان حساس است.

اما سوال اين است كه چرا آمريكا به داعش حملات گسترده انجام نمي دهد و تنها به دنبال تضعيف و عقب نشيني مقطعي آنها هستند؟ آمريكا تا كنون توانسته است از داعش بهره لازم را ببرد اما هنوز نتوانسته به هدف اصلي خود در عراق برسد. هدف اوليه آمريكا در استفاده ابزاري از داعش اين است كه با فشار لازم نوري مالكي را متقاعد و مجبور به عقب نشيني از اصرار بر ماندن در پست رياست جمهوري كند.

در انتخابات پارلماني اخير ائتلاف نوري مالكي به پيروزي رسيده است و به لحاظ قانوني از اين موقعيت برخوردار است كه براي بار سوم پست نخست وزيري را به دست بگيرد. در حالي كه برخي از مخالفان داخلي، منطقه اي و همچنين بين المللي وي براي جلوگيري از اين مسئله طرح تنش سازي در عراق را كليد زده اند كه ابراز فعلي آن نيز داعش است.

در حالي كه داعش در برخي مواقع حتي از بانيان و حاميان خود حرف شنوي لازم را ندارد. اين مسئله پس از استقلال اقتصادي آن افزايش پيدا كرده است. استقلال مالي كه از طريق تصرف منابع نفتي و فروش آن به يك سوم قيمت شكل گرفته است.

از اين منظر آمريكا و متحدانش سعي دارند فعلا داعش را در عراق حفظ كرده و در مسير خواسته هاي خود قرار دهند. اين طيف معتقد هستند كه عملكرد نوري مالكي باعث چنين تحولات و بحران هايي در عراق شده است. اين در حالي است كه مالكي در پي هر انتخابات پيروز ميدان بوده است.

اما بر اساس قانون اساسي عراق فواد معصوم، رئيس جمهور كنوني عراق مي بايست حزب پيروز را براي تشكيل كابينه به مجلس معرفي مي كرد. در حالي كه وي حيدر العبادي، از اعضاي برجسته حزب  الدعوه را به عنوان نامزد نخست وزير معرفي كرده است. اين مسئله باعث شده تا نوري مالكي دست به اعتراض زده و آن را غيرقانوني بداند. 

آمريكا و متحدانش تاكيد دارند كه با خروج مالكي از قدرت دولتي با توافق ملي انتخاب شود. مقصود از توافق ملي خارج كردن قدرت از دست طيف پيروز انتخابات است.

اخبار منتشر شده از رسانه ها در خصوص بغداد گوياي اين مسئله است كه برخي از نيروهاي امنيتي وارد خيابان هاي بغداد شده اند تا از تنش هاي احتمالي جلوگيري كنند. مالكي تاكيد كرده است كه از رئيس جمهور به دليل نقض قانون اساسي شكايت خواهد كرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
2
2
سردمداران امریکا"باهرکشور"هرحزب"
هرگروه ودسته"حتی سیاستمداری که
خارج ازچهار چوب "سیاست های امریکا حرکت کند"سر جنگ دارند"برای رسیدن به اهداف خود "هرگونه وسیله برای انها توجیه پذیر است.
امامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
1
3
آمریکا و انگلیس خبیث و اسرائیل و سلفی ها وعربستان وهابی و.... فقط و فقط و فقط با شیعه و ایران در جنگ اند و بس ! تا روزی بر نفت و گاز خلیج فارس و جنوب عراق و خوزستان و بوشهر ایران دست یابند !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار