کد خبر: 659063
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
انتقاد از انتخاب مسي به‌عنوان بهترين بازيكن جام
تيم آلمان چهارمين قهرماني‌اش در جام جهاني را پس از 24 سال انتظار جشن گرفت.
شيوا نوروزي
تيم آلمان چهارمين قهرماني‌اش در جام جهاني را پس از 24 سال انتظار جشن گرفت. فينال بيستمين دوره جام جهاني در شهر ريودوژانيرو برگزار شد و ژرمن‌ها در وقت‌هاي اضافه با گل پيروزي‌بخش گوتسه موفق به شكست آرژانتين شدند. كاپيتان فيليپ لام در حالي جام را از رئيس‌جمهور برزيل دريافت كرد كه كاپيتان سلسائو حال دست دادن با مقامات حاضر در ورزشگاه را هم نداشت. ژرمن‌ها نخستين تيم اروپايي هستند كه در قاره امريكا فاتح جام جهاني شده‌اند.
 
 
  حق به حق دار رسيد
 
 
تيم يواخيم لو از همان ابتدا براي قهرماني به برزيل آمده بود. هرچند كه در مرحله گروهي با غنا مساوي كرد اما در دور حذفي با از پيش رو برداشتن حريفان سرانجام به هدفش رسيد. اوج قدرت‌نمايي آنها پيروزي شگفت‌انگيز مقابل برزيل بود؛ پس از به ثمر رساندن هفت گل در نيمه نهايي بود كه خيلي‌ها قهرماني سفيدپوشان را قطعي دانستند. پيش‌بيني هواداران و كارشناسان با گل دقيقه 113 گوتسه درست از آب درآمد. در آن سوي ميدان راه راه پوشان كه تصور مي‌كردند توان شكست آلمان را هم دارند هرچه زدند به در بسته خورد و تك گل‌شان نيز آفسايد اعلام شد. حتي ليونل مسي نيز كاري از دستش برنيامد. ستاره آرژانتين نه تنها موقعيت‌هايش را هدر داد بلكه در اواخر بازي باز هم دچار حالت تهوع شد تا سوژه روزنامه اسپانيايي AS شود.
 
 
  ترين‌هاي جام بيستم
 
 
در پايان جام جهاني 2014 فدراسيون جهاني فوتبال برترين‌هاي جام را انتخاب كرد. بر اين اساس ليونل مسي از آرژانتين به عنوان برترين بازيكن جام انتخاب شد، جيمز رودريگز از كلمبيا با شش گل زده آقاي گل رقابت‌ها شد، مانوئل نوير عنوان بهترين دروازه‌بان، پل پوگبا عنوان پديده جام و تيم ملي كلمبيا جايزه بازي جوانمردانه را به خود اختصاص دادند.
 
 
انتخاب برترين‌ها، حرف و حديث‌هاي زيادي را به همراه داشت. كلمبيايي‌ها در شرايطي به عنوان تيم جوانمرد اين دوره شناخته شدند كه بازيكن اين تيم نيمار برزيلي را به شدت مصدوم كرد. دوره گذشته اسپانيا برنده اين جايزه شده بود. همچنين بسياري معتقدند توپ طلا بايد به بازيكن ديگري تعلق مي‌گرفت نه مسي. مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتين از جمله كساني است كه از انتخاب فيفا به شدت انتقاد كرده است.
 
 
از ديگر نكات جالب توجه جام 2014 به ثمر رسيدن 171 گل است كه به عنوان پرگل‌ترين جام‌هاي جهاني تاريخ لقب گرفت. اولين گل جام را مارسلو به اشتباه وارد دروازه خودي كرد و آخرين گل را نيز ماريو گوتسه به ثمر رساند.
 
 
  تيم منتخب جام بيستم
 
 
تيم منتخب جام جهاني برزيل اعلام شد و در اين ميان تيم قهرمان با داشتن شش بازيكن ركورددار است.
 
 دروازه‌بان: مانوئل نوير (آلمان)
 
مدافعان: داويد لوئيز (برزيل)، ماركوس روخو (آرژانتين)، هوملس (آلمان)، لام (آلمان)
 
هافبك‌ها: باستين شواين اشتايگر (آلمان)، توني كروس (آلمان)، جيمز رودريگز (كلمبيا)
 
مهاجمان: آرين روبن (هلند)، توماس مولر (آلمان)، ليونل مسي (آرژانتين)
 
 
 گوتسه روي ابرها
 
 
بهترين بازيكن زمين شادي‌اش از قهرماني آلمان را نمي‌توانست وصف كند. گوتسه 22ساله با گلي كه زد ستاره فينال لقب گرفت. مهاجم بايرن در گفت و گو با خبرنگاران براي توصيف خوشحالي‌اش واژه كم آورد: همه چيز خيلي سريع رخ داد. اما نتيجه گلي كه زدم واقعا فوق‌العاده بود. از هر نظر شايسته قهرماني بوديم چراكه تيم بي‌نظيري هستيم. توصيف لحظات شادي در رختكن دشوار است، مطمئنم در آلمان نيز همين جو برقرار است. در تمام بازي‌هايمان تيمي متحد و يكدست بوديم. همه چيز عالي بود و خيلي‌ها از قهرماني لذت بردند.
 
 
  ما همه خوبيم
 
 
يك‌شنبه شب يواخيم لو در ماركانا نتيجه زحمات 10 ساله‌اش را گرفت. لو كه از سال 2006 به عنوان دستيار كلينزمن كارش را روي نيمكت آلمان آغاز كرد بالاخره در جام بيستم به هدفش رسيد. سرمربي آلماني در پايان بازي به پروژه 10 ساله اشاره كرد: اين پروژه را 10 سال پيش آغاز كرديم. نتيجه‌اي كه در برزيل گرفتيم حاصل تلاش اين سال‌هاست كه از زمان كلينزمن شروع شد. به هدفمان ايمان داشتيم و با جديت كارمان را پيگيري كرديم. اين آلمان بود كه شايستگي قهرماني را داشت. در جريان هفت بازي‌مان فوتبال خوبي ارائه كرديم و از همان ابتدا مي‌دانستم كه موفق مي‌شويم. ملي‌پوشان با قلب و روحشان بازي كردند. آنها قدرت تكنيكي بالايي دارند و به خوبي مي‌دانستند چه بايد بكنند. افتخار مي‌كنيم كه اولين تيم اروپايي هستيم كه در امريكاي جنوبي قهرمان مي‌شويم. تك تك بازيكنان نهايت تلاششان را كردند. خيلي خوب است كه بازيكناني در اين سطح داشته باشي. در مورد ماريو گوتسه هم بايد بگويم كه او معجزه آلمان بود. هميشه مي‌دانستم كه او روزي در يك بازي حساس سرنوشت ساز مي‌شود.
 
 
سرمربي 54 ساله مسئوليت آلمان را دشوارتر از گذشته خواند: به عقيده من كسب چهارمين عنوان قهرماني مسئوليتمان را بيش از پيش سخت‌تر مي‌كند. تيم جواني داريم و بسياري از بازيكنان اين تيم مي‌توانند در آينده به راهشان ادامه دهند.
 
 
 
  هرگز نمي‌ترسيم
 
 
فيليپ لام نيز مثل ساير هم تيمي‌هايش آلمان را سزاوار قهرماني مي‌داند. كاپيتان ژرمن‌ها با اعلام اينكه در فينال هرگز از حريف نترسيده‌اند، گفت: آرام و صبور بازي كرديم. انگار مي‌دانستيم در پايان اتفاق خوشايندي براي ما مي‌افتد. بازي به بازي پيشرفت كرديم و در اين مدت هيچ اتفاقي تمركزمان را به هم نريخت. فقط به راهمان ادامه داديم و قهرمان شديم. احساس باورنكردني دارم. در اختيار داشتن بهترين بازيكن هميشه ملاك نيست، مهم اتحاد تيم است.
 
 
 
 به اين تيم افتخار مي‌كنم
 
 
الخاندرو سابه يا تلخ‌ترين شكست عمرش را تجربه كرد. سرمربي آرژانتين از بازيكنان و هواداران خواست كه سرشان را بالا بگيرند و به اين تيم افتخار كنند: خوب بوديم، فراز و نشيب‌هاي زيادي داشتيم، آلمان مالكيت توپ و ميدان را داشت و از موقعيت‌هاي گل لذت برديم. بازيكنانم بي‌نظير بودند و به همه آنها تبريك مي‌گويم. جدا از ناراحتي شكست، يك مربي هميشه بايد عملكرد تيمش را به خوبي ارزيابي كند. بچه‌ها هركاري مي‌توانستند در زمين انجام دادند و موقعيت گل خلق كردند. اگر كمي دقت به خرج مي‌دادند كار تمام شده بود. خب در چنين تورنمنتي فرصت جبران اشتباه وجود ندارد. به پسرانم به خاطر عملكردشان در جام جهاني افتخار مي‌كنم. بدون شك آنها وقتي در آينه نگاه مي‌كنند عذاب وجدان نخواهند داشت. سابه يا كه گفته پس از اتمام جام جهاني 2014 نيمكت آرژانتين را ترك مي‌كند هيچ صحبتي در خصوص آينده‌اش نكرد: در حال حاضر نمي‌توانم در مورد آينده كاري‌ام حرف بزنم. فقط مي‌توانم بگويم كه به استراحت نياز دارم. پس از چند روز استراحت مي‌توانم تصميم درستي بگيرم.
 
 
  تقصير ما بود
 
 
ستاره ناراحت آرژانتين ضعف مهاجمان را علت اصلي از دست دادن جام قهرماني دانست. ليونل مسي معتقد است اگر مهاجمان تيم قدر موقعيت‌هاي گل خود را مي‌دانستند حسرت قهرماني به دل هواداران نمي‌ماند: خيلي وقت بود كه به فينال نرسيده بوديم. از اين بابت بايد خوشحال باشيم. منتها لياقت ما بيش از اينها بود به همين دليل است كه من تا اين اندازه ناراحت هستم. متأسفانه مهاجمان موقعيت‌ها را يكي پس از ديگري از دست دادند. ناراحت كننده است كه نتوانستيم جام را به مردم هديه دهيم. شكست در ديدار پاياني واقعاً زجرآور است. در يك قدمي قهرماني بوديم اما قدم آخر را برنداشتيم. از طرفي در وقت‌هاي اضافه تيم ما خسته شد در حالي كه آلمان استراحت بيشتري داشت.
 
 
 
 چرا مسي؟
 
 
 
توپ طلا كه به مسي رسيد انتقادها شروع شد. مارادونا هميشه منتقد اين بار از لئو حمايت نكرد: اگر به من باشد كه بهشت را هم به مسي مي‌دهم. ولي اين دليل نمي‌شود جايزه‌ها را فقط به خاطر مسائل تبليغاتي به يك بازيكن بدهند. براي كشورم متأسفم. گل گوتسه قلب همه آرژانتيني‌ها را شكست. معتقدم كه تكليف قهرمان حداقل بايد در ضربات پنالتي مشخص مي‌شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار