کد خبر: 658468
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
محمد اسكندري مجري شبكه «شما»:
محمد اسكندري ازجمله مجريان تلويزيوني است كه اولين بار در سال 81 با برنامه «صبح بخير ايران» از شبكه يك وارد تلويزيون شد و آيتم صبا را اجرا كرد سپس درشبكه‌هاي سه، تهران، آموزش، قرآن و جام‌جم به‌ عنوان مجري حضور يافت. در دو سال گذشته اسكندري بار ديگر با برنامه پرمخاطب«هفت‌ترانه» از شبكه شما خوش درخشيد
معصومه طاهري
محمد اسكندري ازجمله مجريان تلويزيوني است كه اولين بار در سال 81 با برنامه «صبح بخير ايران» از شبكه يك وارد تلويزيون شد و آيتم صبا را اجرا كرد سپس درشبكه‌هاي سه، تهران، آموزش، قرآن و جام‌جم به‌ عنوان مجري حضور يافت. در دو سال گذشته اسكندري بار ديگر با  برنامه پرمخاطب«هفت‌ترانه» از شبكه شما خوش درخشيد؛ برنامه‌‌اي كه شايد به جرئت بتوان گفت شناخته‌شده‌‌ترين اثر اين شبكه تلويزيوني محسوب مي‌شود و به گفته خودش نقطه عطف فعاليت‌‌هاي رسانه‌‌اي اوست. به همين بهانه با وي گپ وگفتي داشتيم.

در ابتدا برايمان بگوييد خاستگاه اوليه «هفت‌ترانه» از كجاست؟
دوسال پيش آقاي تاجيك تهيه‌كننده تلويزيون با من تماس گرفت گفت مي‌خواهيم درباره ترانه‌هاي ملي و حماسي همچنين آئيني برنامه‌‌اي بسازيم نگاهت به موسيقي چطور است بعد از صحبت‌‌هايي كه داشتيم تصميم گرفتيم برنامه‌‌اي با همين مضمون درهفته دفاع مقدس شروع شود و چون قرار بود در اين برنامه ترانه پخش شود به ميمنت هفت روز هفته دفاع مقدس اسم برنامه «هفت ترانه» انتخاب شد تا متأثر از شهدا و خانواده آنها باشد.

از همان ابتدا شما به‌ عنوان مجري برنامه انتخاب شديد؟
بله مجري خودم بودم ولي بعد از  شش تا  هفت ماه به دليل اينكه در شبكه‌هاي ديگر هم فعاليت داشتم حضورم نامنظم شد و براي همين يكي از خانم‌‌ها كه در شبكه يك كار مي‌كرد به همكاري آمد و كم‌كم كار همين طور ادامه پيدا كرد

سال گذشته در ماه رمضان «هفت‌ترانه» پخش مي‌شد چرا امسال اين اتفاق نيفتاد؟
بله سال گذشته در ماه رمضان بدون وقفه برنامه پخش مي‌شد و با اقبال خوبي هم از سوي مخاطبان مواجه بوديم. در اين دو سال اصلاً تعطيلي نداشتيم حتي شب‌‌هاي شهادت، نام برنامه هفت مرثيه بود. امسال دكتر احمدي مديريت شبكه كه درعرصه موسيقي هم دستي دارد تصميم گرفت درماه رمضان «هفت‌ترانه» پخش نشود و يك بازنگري در برنامه داشته باشيم تا دچار روزمرگي نشويم و بتوانيم با احترام نظر مخاطب، نگاه عميق و جديدي به آنچه تاكنون بوديم داشته باشيم و «هفت‌ترانه» با چارچوب سازوكار تازه‌‌اي وارد رسانه شود به‌ همين خاطر مقرر شد امسال ماه رمضان برنامه نداشته باشيم و دوستان نه استراحت، بلكه برنامه را بازنگري مجدد كنند.

همين تيم «هفت‌ترانه» فعاليت خواهند داشت؟
بله همين گروه با همين شيوه، منتها با يك اتاق فكر و طراحي جديد كه همراه با بخش‌‌هاي تازه خواهد بود و دقيقا عيد سعيد فطر با تمام توان جديد وارد كار مي‌شويم.

واكنش مخاطبان به برنامه «هفت ترانه» چه بوده است؟
براي مردم خيلي جالب و شگفت‌‌انگيز بود به جهت اينكه جاي چنين برنامه‌‌اي را در رسانه ملي خالي مي‌ديدند در نظرسنجي ميداني هم كه داشتيم متوجه شديم مردم از برنامه راضي هستند اگرچه نقدهايي هم وارد است و براي نظرات مخالف احترام قائل هستيم اما خود رئيس صداوسيما هم از كار ابراز رضايت كردند زيرا ديدگاه مردم براي سازمان اهميت دارد. رئيس سازمان ملي از برنامه حمايت مي‌كند و دكتر طهماسبي معاونت امور استان‌‌ها هم به شدت نسبت به خود من و برنامه محبت داشته‌‌اند.

عمده نقدهاي وارد شده به برنامه چه چيزهايي بوده است؟
اينكه تجميع ترانه‌هاي پاپ و سنتي كنار هم در يك شب مناسب نيست و نبايد اين كار را انجام بدهيم به‌ طورمثال خواننده‌‌ها اعتراض داشتند كه چرا صداي ما را با فلان سنتي‌‌خوان يا پاپ كنار هم گذاشتيد مثلاً همايون شجريان به من اعتراض مي‌كند كه چرا من كنار فلان خواننده پاپ قرار گرفتم طبيعتاً رأي‌‌ها متفاوت مي‌شود يا صداي آنهايي كه صاحب اصالت و مكتب هستند مانند زنده‌ياد بنان پيشكسوت موسيقي سنتي وقتي كنار خواننده‌هاي امروزي پاپ قرار مي‌گيرند، كمرنگ مي‌شوند براي همين تصميم گرفتيم يك تجديدنظري داشته باشيم.

يعني در سري جديد  به دنبال تجديد نظر در كار هستيد؟
بله قطعا اما اجازه بدهيد اين را نگويم كه چه اهدافي در سري جديد در نظر داريم چون مثل داستان فيلمي است كه تا شروع نشده نبايد از آن حرفي زد.

گاهي در برنامه «هفت ترانه» خواننده‌‌هايي حضور پيدا  مي‌كنند كه خط قرمزها وحريم‌‌هاي رسانه ملي را مي‌شكنند  نسبت به اين موارد چه برخوردهايي صورت گرفته است؟
ما درخدمت مردم هستيم هر آنچه مردم بخواهند و اراده كنند را بر محور آرمان‌‌ها و اهداف رسانه ملي اطاعت مي‌كنيم. دعوت از برخي خواننده‌‌ها در برنامه هم به اصرار مردم است و ما ناگزيري به اطاعت هستيم. اخيرا خواننده‌‌اي در برنامه دعوت شد كه كمي سروصدا كرد و انتقادهايي را به‌ همراه داشت. واقعيت امر اين است كه خودمان هم در برنامه زنده پيش‌‌بيني چنين اتفاقي را نمي‌كرديم چون پيش‌‌بيني برخي اتفاقات امكان‌‌پذير نيست. آن خواننده هم يك جوان ايراني و علاقه‌مند به كشورش است ولي واقعاً دست خودش نبود و آن حركات را انجام داد ما هم متأثر شديم البته خود او خيلي درباره بازخورد كار از من سؤال مي‌كرد كه چي شد. گفتم اين كارها را انجام نمي‌دادي بهتر بود چون مردم دوست ندارند. اين مسئله نشان داد كه فرهنگ مردم، فرهنگ غني است و هرگونه رفتاري را نمي‌پذيرند براي همين برخي رفتارها ممكن است صداها را از بين ببرد. مثلاً اين خواننده زياد خوانده بود و صدايش مورد قبول مخاطبانشان بود اما وقتي حضوري آمد مخاطبانش را از دست داد اين بزرگ‌ترين ضربه به خود خواننده شد؛ «هفت ترانه» از اين مسئله دلخور شد حتي من در برنامه از مردم عذرخواهي كردم كه ما هم ناگزير بوديم چون در برنامه زنده حقيقتا پيش‌‌بيني اين امور ممكن نيست لذا اين تجربه اگرچه تلخ ولي آموزنده بود و راه را براي ما كمي مشخص‌‌تر كرد.

در برنامه زنده خاطرات زيادي وجود دارد يكي را گلچين كنيد.
بله خاطرات تلخ و شيرين زياد است. بهترين خاطره سال تحويل امسال بود. خيلي از خواننده‌‌ها به اتاق فرمان برنامه آمده بودند ولي چون برنامه ما مهمان‌‌محور نيست و سياست از اول اين بوده كه فقط ترانه پخش كنيم و با استان‌ها مرتبط شويم و ازخواننده‌هاي استان‌‌هاي ديگر در برنامه استفاده كنيم، همه در اتاق فرمان بودند و آن شب از اتاق فرمان با اين هنرمندان صحبت مي‌كرديم و به جلوي دوربين نيامدند. آخرشب برنامه رو به پايان بود كه آقاي عليرضا افتخاري به برنامه آمد و وارد استوديو شد ما به خاطر اينكه پيشكسوت است نمي‌توانستيم مانع ورودشان بشويم. ايشان روي آنتن گفت با توجه به تعاريفي كه از برنامه شما شنيده بودم پرسان پرسان خودم اينجا آمدم و استوديوي برنامه را پيدا كردم. من در تمام شبكه‌‌ها با دعوت رفته‌‌ام ولي «هفت‌ترانه» را بدون دعوت آمدم تا بگويم اين برنامه جايگاه و موقعيت خوبي بين مردم دارد و من خودم از بيننده‌هاي آن هستم. اين اتفاق برايم خاطره جالبي بود.

«هفت ترانه» تا چه اندازه در نهادينه كردن موسيقي اصيل درجامعه مي‌تواند مؤثر باشد؟
قطعا بي‌تأثير نخواهد بود اما زماني اين اتفاق مي‌افتد كه تمام اصحاب موسيقي كشور در عرصه سنتي و پاپ دست ياري به ما بدهند. ما يك بستر رسانه‌‌اي فراهم كرديم تا موسيقي سنتي و پاپ احيا شود. قصد داريم تا موسيقي‌‌هاي خوبي كه به‌ ورطه فراموشي سپرده شده را در قالب اين برنامه براي مخاطبان بشناسانيم و احيا كنيم تا جوانان به هويت خود پي‌ ببرند. بنابر اين بايد كارشناسان موسيقي هم به ما كمك بيشتري كنند و وارد ميدان شوند، ما با آغوش باز پذيرا هستيم. در واقع «هفت‌ترانه» يكي از گام‌‌هاي اساسي در اين رابطه است ولي به تنهايي نمي‌تواند موفق باشد بايد يك گروه منسجم در كنار هم باشيم.

در سري جديد مباحث كارشناسي موسيقي هم داريد؟
به اين مسئله هم فكر كرديم تا به صورت يك آيتم كارشناسي، موسيقي‌‌ها داوري شوند ولي درحال حاضر به نظر قطعي نرسيديم.
خود شما چقدر در حوزه موسيقي شناخت داريد؟
بله من از فضاي موسيقي دور نيستم. هفت هشت سالي ني مي‌نواختم مدتي سه تار زدم، سازهاي زهي را تا اندازه‌‌اي كاركردم. نت موسيقي را تا اندازه‌‌اي مي‌شناسم و با گوشه‌‌ها و رديف‌‌هاي آوازي آشنا هستم.
پس براي همين در برنامه «هفت ترانه» توفيق داشتيد...
من صادقانه عرض مي‌كنم اگر توفيقي هست لطف خدا، اهل بيت و دعاي پدر و مادرم و همراهي خوب همسرم و پشتيباني خوب تهيه كننده برنامه عامل اصلي بوده است من اصولا در اجرا راحت هستم خب وقتي سخني از دل برآيد لاجرم هم بر دل مي‌نشيند، من واقعاً از ته دل اجرا مي‌كنم بارها شده درحرم حضرت امام رضا(ع) برابر ضريح آقا ايستادم تا سلام بدهم خيلي از بزرگترها و پدر و مادرهاي شهيد ابراز محبت كردند وگفتند ما سجاده پهن كرديم دعاگويتان بوده‌‌ايم چون شادي به خانه ما مي‌آوري و انرژِي مي‌دهي اين براي من كافي است.

اغلب گفته مي‌شود شخصيت مجريان تلويزيوني جلوي دوربين و پشت دوربين فرق دارد درست است؟
من هميشه همين‌‌گونه هستم فرقي ندارد ادا در نمي‌‌آورم تا خودم را شاد نشان بدهم. جلو وپشت دوربين يك جورهستم دوست دارم صادقانه با مردم ارتباط داشته باشم زيرا ما مجريان اگر بخواهيم مصنوعي عمل كنيم بينده متوجه مي‌شود پس بايد هميشه يك جور و صادق بود.

شما در برنامه‌هاي مختلف اجرا داشتيد كه شايد هيچ كدام به هم مربوط نبوده‌‌اند آيا اين باعث تداخل در كار نيست؟
 از نگاه استادان رسانه درست نيست كه يك مجري در فضاهاي مختلف كار كند يعني يك مجري اجتماعي در حوزه سياسي يا اقتصادي و. . . اجرا داشته باشد ولي من اين انعطاف‌‌پذيري و توان را در خودم ديدم كه اگر در فضاهاي مختلف ورود پيدا كنم با مشكل مواجه نشوم و احساس مي‌كنم مي‌توانم در حوزه‌هاي مختلف ورود داشته باشم و تا به حال مشكلي نبوده است.

عمدتا مجريان تلويزيوني بعد ازمدتي كه به شهرت مي‌رسند به بازيگري و خوانندگي روي مي‌آورند شما چطور اين موقعيت براي شما پيش آمده است؟
البته بازيگري را دوست دارم ولي تا الان فرصت آن پيش نيامده است، يكي دوبار پيشنهاد داشتم مرحوم مسعود رسام و داريوش فرهنگ كه از من براي بازي دعوت كردند ولي در خودم هنوز اين را نديدم كه بتوانم بازي كنم يا در ديگر رشته‌هاي هنري ورود داشته باشم.

خوانندگي چطور؟
نه اصلاً چون صداي خوبي ندارم.
 
درحوزه قرآن هم فعاليت داريد؟
بله من از يك خانواده مذهبي هستم و سال‌‌ها پيش در گروه تواشيح و مديحه‌‌سرايي بودم، در زمينه حفظ و تلاوت قرآن كار كردم، در حدي كه با قرآن مانوس باشم و از قرآن بتوانم در زندگي خودم بهره ببرم در چندين دوره از مسابقات كشوري هم رتبه‌‌هايي به دست آوردم.

به نظر شما رمز توفيق و اقبال يك مجري تلويزيوني چيست؟
مردمي بودن و خودماني بودن يك مجري، رعايت اخلاق و تواضع خيلي مهم است. مجري بايد تواضع حكيمانه داشته باشد چون نماينده رسانه است؛ بنابراين بايد ادبيات رسانه را محترم بشمرد به جهت اينكه مي‌خواهيم مردمي حرفي بزند و راحت باشد نبايد از الفاظ و كلماتي استفاده كند كه فرهنگ ما قبول نمي‌كند و مردم دوست ندارند. ادبيات و رفتار و اخلاق وارداتي به سبك ماهواره مناسب يك مجري در تلويزيون نيست. مجري بايد با مردم روراست  باشد. خوش برخورد وخوش خلق باشد در كنار اينها از اطلاعات روز باخبر باشد از همه مهم‌تر در كارش به خدا توكل كند و از قرآن بهره ببرد.

در بين كارهايي كه تاكنون داشته‌‌ايد به كدام بيشتر علاقه داريد؟
من مسابقه‌هاي خانوادگي را دوست دارم، در بين كارهايم برنامه «صبح آمد» را دوست داشتم و از همه در حال حاضر تنوري‌ تر وتازه‌‌تر از همه كارهايم برنامه «هفت ترانه» است كه واقعاً آن را دوست دارم.

در آخر اگر صحبت خاصي داريد بفرماييد.
 از مردم خواهش مي‌كنم در اين ماه مبارك رمضان وقت افطار و سحر براي فرج آقا امام زمان(عج)، شفاي بيماران دعا كنند و همچنين براي حفظ آبروي من و دوستان رسانه‌‌اي دعا كنند. از شما و روزنامه خوب جوان هم سپاسگزارم و آرزوي توفيق روز افزون برايتان از درگاه خداوند دارم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
0
0
مجریان هفت ترانه بر نمی گردند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار