کد خبر: 657315
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
دكتر يدالله جواني
بعضاً خوشحاليم از اينكه با نصب ديش ماهواره و استفاده از شبكه‌هاي مختلف ماهواره‌اي، به دنياي مدرن پيوسته‌ايم و ديگر دوستان، آشنايان و همسايگان ما را بي‌فرهنگ و عقب‌مانده از قافله پيشرفت و تمدن نمي‌دانند. از اين پس، همسر و فرزندانمان از نداشتن ماهواره پيش فاميل و دوستانشان خجالت نمي‌كشند و از داشتن ماهواره بر خود مي‌بالند. اما اين يك روي سكه بوده و اين سكه روي ديگري هم دارد. واقعيت آن روي سكه را مي‌توانيم از پاسخ به دهها سؤال به دست آوريم. سؤالاتي از قبيل:
1- سرمايه‌گذاران اصلي شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان چه كساني هستند؟
2- شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان كه همانند قارچ در سال‌هاي اخير روييده‌اند، چه سياست‌ها و اهدافي را در قبال مخاطبين دنبال مي‌كنند؟‌
3- نسبت سرمايه‌گذاران اين شبكه‌ها با استكبار جهاني به سركردگي امريكا و صهيونيسم بين‌الملل به سركردگي رژيم صهيونيستي چگونه است؟
4- برنامه‌هاي گوناگون اين شبكه‌ها در قالب فيلم‌ها، مستندها و سريال‌ها، چه نوع سبك زندگي را در جامعه ايران تبليغ و ترويج مي‌نمايد و اين سبك زندگي با هويت اسلامي- ايراني ما چه نسبتي دارد؟‌
5- آيا اين شبكه‌ها به تحكيم خانواده به عنوان هسته اصلي جامعه كمك مي‌كند يا بالعكس، عامل مهمي در فروريختن بنيان خانواده است؟‌
6- آيا شبكه‌هاي ماهواره‌اي بر ايمان، حيا، عفت و پاكدامني همسر و فرزندانمان مي‌افزايد يا اينكه بسان دزدي عمل مي‌كند كه همه اينها را به يكباره سرقت مي‌كند؟
آري براي فهم آن روي سكه ماهواره، بايد سؤالاتي از اين دست را پاسخ داد. به اين سؤالات پاسخ دهيم و آنگاه؛ اگر بر بالاي بام ديش نبرده‌ايم، نسبت به بالا بردنش بيشتر تأمل كنيم و اگر برده‌ايم، در حفظ و نگهداري و استفاده از آن دورانديشانه تصميم بگيريم.
در كل جهان 300 ماهواره تلويزيوني فعال است كه از اين تعداد 116 ماهواره فضاي ايران را پوشش مي‌دهند. شبكه‌هاي فارسي‌زبان كه فقط براي فارسي‌زبانان و خصوصاً ايراني‌ها برنامه توليد و پخش مي‌كنند، هم‌اينك به بيش از 160 كانال رسيده است. اما ماهواره‌هايي كه در فضاي ايران فعالند، امكان دريافت حدود 18 هزار شبكه تلويزيوني را فراهم كرده‌اند و از اين تعداد حدود 2 هزار شبكه را با ديش‌هاي معمولي مي‌توان با كيفيت بالا دريافت كرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد، در بين اين شبكه‌ها، 380 كانال به صورت شبانه روز در حال پخش موسيقي، كليپ، رقص، آهنگ‌هاي درخواستي و كنسرت هستند. حدود هزار و 200 شبكه در خلال برنامه‌هاي خود، كليپ‌ها و شوهاي موزيكال پخش مي‌كنند. حدود 80 شبكه به نمايش مد و لباس اختصاص دارند. در يك تحليل محتوايي،‌ عمده آنچه اين شبكه‌ها پخش مي‌كنند و روي مخاطب اثر مي‌گذارند، با سنت و فرهنگ اسلامي- ايراني در تضاد بوده و آثار بسيار مخرب روحي و رواني دارند. شبكه‌هاي فارسي‌زبان در ابتداي راه‌اندازي، بيشتر موضوعات سياسي را دنبال مي‌كردند، لكن هم‌اكنون وارد حوزه فرهنگ شده، تغيير و تحولات فرهنگي را به صورت هدفمند در ايران دنبال مي‌كنند. برخي از اين شبكه‌ها مانند BBC فارسي، VOA، من و تو و فارسي وان، در ميان مخاطبين شهرت بيشتري يافته‌ و توانسته‌اند بخشي از جامعه ايراني را تحت تأثير خود قرار دهند.
در ميان اين شبكه‌ها،‌شبكه فارسي وان بيشتر از ديگر شبكه‌ها، كانون خانواده را مورد توجه قرار داده است.
در خصوص اين شبكه و ديگر شبكه‌هاي فارسي‌زبان، دو نكته اساسي را بايد مورد توجه قرار داد: 1- مديريت و گردانندگان؛ 2- اهداف و محتوا. شايد بينندگان اين شبكه‌ها تصور كنند عده‌اي دلسوزانه و براي پر كردن اوقات فراغت، به دنبال فراهم كردن زمينه‌هاي تفريح و سرگرمي آنان هستند، لكن تأمل در دو نكته مذكور نتايج ديگري را به دست مي‌دهد.
چهارمين مرد ثروتمند آسيا، يك يهودي استراليايي به نام
«رابرد مرداك» است. رابرد مرداك به يك امپراتوري رسانه‌اي و در واقع به «سلطان شيطاني رسانه‌ها» معروف است. مرداك يهودي، داراي 60 شبكه تلويزيوني به 13 زبان مختلف بوده و مسئوليت 100 روزنامه و مجله معروف چون ديلي تلگراف، وال‌استريت‌ژورنال، تايمز، ساندي تايمز، نيويورك‌پست و نيز شبكه‌هاي معروفي چون فاكس، فاكس‌نيوز، اسكاي نيوز و سايت‌هايي چون «مامي اسپيس» را بر عهده دارد. آري شبكه فارسي وان، متعلق به چنين فرد يهودي است؛ فردي كه به لحاظ ماهيت عملكردي رسانه‌هايش، او را «سلطان شيطاني رسانه‌ها» نام نهاده‌اند. براي دست يافتن به درك بهتري از ماهيت مرداك، همين نكته كفايت مي‌كند كه بدانيم‌ پرتيراژ‌ترين مجله انگليسي «نيوز آو ورلد» كه يك مجله جنسي‌ و سكسي است، متعلق به اوست! همين مقدار اطلاعات در مورد صاحب شبكه فارسي‌ وان، كفايت مي‌كند تا بفهميم او براي خانواده‌هاي ايراني، چه برنامه‌ها و نقشه‌هايي را تدارك ديده و مي‌بيند.
مستندها، فيلم‌ها و سريال‌هاي شبكه فارسي وان كه دفتر مركزي‌اش در «هنگ‌كنگ» قرار دارد، از ميان برنامه‌هاي روز امريكا و اروپا انتخاب و براي مخاطب فارسي‌زبان دوبله مي‌شوند. بررسي و تحليل محتوايي مجموعه‌اي از برنامه‌هاي فارسي‌وان، نشان مي‌دهد كه دست‌اندركاران اين شبكه، چگونه به جنگ اعتقادات، باورها و ارزش‌هاي انساني، اسلامي و ايراني خانواده‌هاي ايراني آمده‌اند و از طريق رسانه به دنبال تغيير هويت و فرهنگ ملت ايران هستند. نكات برجسته اين سريال‌ها و فيلم‌ها كه هر يك از آنها براي فروپاشي يك خانواده ضعيف‌الايمان كفايت مي‌كند، عبارتند از:
- ترويج و عادي جلوه دادن خيانت زن به همسر و شوهر به زن از طريق ارتباط با ديگران
- عادي جلوه دادن رابطه جنسي دختران و پسران قبل از ازدواج و حتي باردار شدن دختران قبل از ازدواج
- هويت‌زدايي از مفهوم خانواده و بي‌اهميت جلوه دادن احترام به والدين در محيط خانه
- عادي جلوه دادن سقط جنين براي دختران قبل از ازدواج
- ترويج فمنيسم و خشونت
- زمينه‌سازي ذهني براي پذيرش تفكر شيطان‌پرستي در جوانان و نوجوانان
آري، بسياري از آنچه اين روزها در جامعه ايراني و در شهر‌هاي بزرگ به صورت اخبار ناگوار از خانواده‌هاي ايراني به گوش مي‌رسد، ارمغان اين شبكه‌هاي ماهواره‌اي براي مخاطبان است. شبكه‌هاي ماهواره‌اي يكي از كارآمدترين ابزار‌هاي مؤثر دشمنان در جنگ نرم عليه انقلاب اسلامي و ملت ايران هستند. برخي از اين شبكه‌ها، بنيان خانواده ايراني را به عنوان هدف نشانه رفته‌اند. بنيان خانواده‌اي كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در خصوص اهميت و نقش آن مي‌فرمايند: «هر كشوري كه در آن بنيان خانواده مستحكم باشد، بسياري از مشكلات آن كشور، به خصوص مشكلات اخلاقي و معنوي آن به بركت خانواده سالم و مستحكم برطرف مي‌شود يا اصلاً به وجود نمي‌آيد.»
غرب براي فروريختن مقاومت ملت ايران و ويران ساختن جامعه ايران، خانواده‌هاي ايراني را از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي با صرف هزينه‌هاي ميلياردي نشانه رفته است.
 بنيان هر خانواده‌، آنگاه فرو خواهد ريخت، كه تعهدات زناشويي و اعتماد متقابل زن و شوهر نسبت به يكديگر، از بين برود. شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان همانند فارسي‌وان، اين تعهدات زناشويي و اعتماد متقابل را نشانه رفته‌اند. با فروريختن اعتماد متقابل در هر خانه‌اي بين زن و شوهر، اين خانواده در سراشيبي سقوط و فروپاشي قرار مي‌گيرد. بر اساس آمار در سال 1392 به ازاي هر 7/4 ازدواج (كمتر از 5) يك طلاق در كشور ثبت شده است و نسبت طلاق به ازدواج در اين سال به حدود 21 درصد افزايش داشته است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد، برنامه‌هاي ماهواره‌اي از عوامل مؤثر در پيدايي شرايط و زمينه‌هاي منجر به طلاق است. يكي از افرادي كه خانواده‌اش اينگونه فرو ريخته است، مي‌گويد: «نزديك به 10 سال قبل ازدواج كردم و حاصل اين ازدواج دو فرزند است.  سال گذشته تصميم گرفتم كه يك دستگاه ماهواره خريداري كنم، اما همسرم با اين تصميم به شدت مخالفت كرد تا اينكه بالاخره در اثر اصرار‌هاي مكرر و بدون توجه به نظر وي اقدام به خريد و نصب ماهواره كردم. پس از مدتي، با تماشاي برنامه‌هاي شبكه‌هاي مختلف، از كرده خود پشيمان شدم اما چون اين اقدام با اصرار خودم عملي شده بود، به روي خود نياوردم تا اينكه پس از گذشت چندين ماه متوجه شدم رفتار‌هاي همسرم تغيير كرده و چون سريال‌هاي فارسي‌وان در رأس همه امور زندگي ما قرارگرفته بود، كمتر به انجام فرايض ديني اهميت مي‌داد. ... مزاحمت‌هاي تلفني، رد و بدل كردن پيام و بي‌توجهي همسرم به من و بچه‌ها و... باعث شد كه پس از مدتي متوجه شوم همسرم به تقليد از سريال‌هاي شبكه فارسي‌وان با جواني دوست شده است. در پي اين رسوايي درخواست طلاق داده و همسرم نيز بي‌تفاوت نسبت به موضوع، من و بچه‌ها را رها كرده و به منزل پدرش در تهران رفته است!»
آري اين اعتراف، نمونه‌اي از دستاوردهاي پيوستن به قافله تمدن با ماهواره است. نمونه‌اي كه بايد هر شنونده و خواننده اين مطلب را به فكر فرو ببرد.
بايد فكر كرد و به آسيب‌ها و خطرات ناشي از تماشاي برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره براي خود، همسر و فرزندان توجه نمود. سست شدن بنيان خانواده، ترويج خشونت،‌زياد شدن آمار دختران فراري، اختلافات خانوادگي و شكستن حريم‌هاي خانواده، بدحجابي و افزايش تعداد زنان خياباني، تنوع‌طلبي و هوس‌بازي در زنان و مردان، بلوغ زودرس در جوانان دختر و پسر،‌ افزايش سن ازدواج و ترويج زندگي مجردي،‌ افزايش طلاق و شكستن قبح گناه و از بين رفتن حيا و بي‌عفتي در جامعه، نمونه‌هايي از اين خطرات و آسيب‌هاست.
چه بايد كرد؟ اين سؤالي است كه به ذهن هر دلسوزي و انسان با غيرتي خطور مي‌كند. براي پاسخ به اين سؤال، بايد اول بدانيم و به ديگران بفهمانيم كه دشمن خط مقدم نبرد و جنگ نرم را به بالاي پشت‌بام‌هاي ما كشانده است. البته اين خود ما هستيم كه دشمن را دراين عرصه به پيش آورده‌ايم. پس بايد اراده كنيم و خط مقدم دشمن را فرو ريزيم. بايد اراده كنيم و به تعميق باور‌هاي ديني و اعتقادي در سطح جامعه و خانواده همت گماريم. بايد با همت و كار و تلاش و تقويت روحيه استقلال،‌سبك زندگي اسلامي- ايراني را در خود، خانواده و جامعه مبناي هر نوع عملي قرار دهيم. اگر چنين رويكردهايي را در پيش گرفتيم، آنگاه از خطرات ناشي از ماهواره‌ها در امان خواهيم بود.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ابراهیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
0
0
مطالب بلحاظ محتوا درسطح بالایی تهیه شده واسیبهای اجتماعی رابنحو مطلوب مورد بررسی قزار داده ولی کو گوش شنوا؟ دیگر کار از فرهنگ سازی ونگاشتن مطالب مفید گذشته وبخش عمده ای از جوانان این مملکت با این تهاجم فرهنگی منحرف بار امده اند. بهتر است بجای نگارش مقالات یک قانون درمجلس تصویب شود که اگر درپشت بام خانه ای دیش مشاهده شود اب وبرق وتلفن وگاز ان خانه ویا ان مجموعه قطع وامکان وصل ان وجود نخواهد داشت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
0
0
دکتر جان از شبکه و گروه جم که بیشترین مخاطب را جذب کرده است چیزی نگفتید ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار