کد خبر: 655302
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
ايران- لهستان، هفته پنجم ليگ جهاني واليبال، جمعه ساعت 21
ورزش ايران روزهاي داغ و پر خبري را تجربه مي‌كند، داغ مانند روزهاي اولين ماه تابستان...
سعيد احمديان
ورزش ايران روزهاي داغ و پر خبري را تجربه مي‌كند، داغ مانند روزهاي اولين ماه تابستان. پس از اينكه ديشب تيم ملي فوتبال در جام‌جهاني مقابل بوسني به ميدان رفت تا ضربان قلب ايراني‌ها تند‌تر بزند، جمعه نوبت واليباليست‌هاي ايراني است و ادامه بازي‌هايشان در ليگ جهاني؛ مسابقاتي كه به هفته ششم رسيده و اين بار شاگردان كواچ در دو بازي ميزبان لهستان هستند و پس از‌آن به ورشو مي‌روند تا دو مسابقه هم مهمان اين تيم باشند. مسابقه اول هم جمعه ساعت 21 برگزار مي‌شود. كواچ و شاگردانش كه تا اينجاي ليگ جهاني با شكست برزيل و ايتاليا نتايج فوق‌العاده‌اي گرفته‌اند تيم دوم جدول گروه A هستند و از چهار بازي پاياني شان تنها پنج امتياز براي صعود به فينال ليگ جهاني مي‌خواهند تا واليبالي‌ها هم مانند فوتبالي‌ها، حال و هواي اين روزهاي ورزش را داغ‌تر از هميشه كنند.
   
 
در حالي ايران براي بازي جمعه مقابل لهستان‌آماده مي‌شود كه واليباليست‌هاي كشورمان در آستانه صعود به مرحله نهايي ليگ جهاني قرار دارند. شاگردان كواچ از چهار بازي باقي مانده‌شان براي صعود تنها به دو پيروزي احتياج دارند تا بليت فلورانس براي آنها رزرو شود. اولين گام هم بازي جمعه مقابل لهستان است. ايران تا قبل از رويارويي با لهستان، در هشت مسابقه گذشته برابر ايتاليا و برزيل به ميدان رفته كه توانسته مقابل هر كدام از اين دو تيم پر افتخار ليگ جهاني دو پيروزي و دو شكست كسب كند و مانند سال گذشته باز هم به عنوان يكي از قدرت‌هاي واليبال دنيا معرفي شود. حالا ملي‌پوشان ايران در چهار بازي پاياني‌شان در مرحله مقدماتي ليگ جهاني برابر لهستان قرار مي‌گيرند. دو بازي ابتدايي در تهران و دو بازي پاياني در ورشو برگزار مي‌شود تا پرونده مرحله گروهي بسته شود و چهره‌ تيم‌هاي راه يافته به مرحله نهايي ليگ جهاني مشخص شود.
 
در گروهA كه ايران حضور دارد، ايتاليا با 19 امتياز از 10 بازي صعودش را به مرحله بعد قطعي كرده و تيم اول گروه است. ايران با 13 امتياز از هشت بازي دوم است. لهستان با 11 امتياز از 8 بازي در رده سوم قرار گرفته و برزيل با 11 امتياز از 10 بازي تيم چهارم جدول است. با توجه به شرايط گروه و بازي‌هاي باقي مانده، شاگردان كواچ تنها به پنج امتياز در چهار بازي پاياني‌شان احتياج دارند تا روياي حضور در بين تيم‌هاي نهايي ليگ جهاني واليبال به واقعيت تبديل شود.
   
 
سومين حريف ايران در مسابقات ليگ جهاني امسال، لهستان است. تيمي پرفراز و نشيب. تيم ملي واليبال لهستان مثل ايران چهار پيروزي و چهار شكست دارد. شرايط واليبال اين كشور براي حضور در مسابقات اين دوره بي‌شباهت به ايران نيست، چراكه آنها نيز با تغيير در كادر فني خود مواجه شده‌اند و آنتيگا بازيكن جوان فرانسوي را جايگزين آناستازي نامدار كرده‌اند. آنتيگا هم مانند كواچ نخستين تجربه هدايت يك تيم ملي را پشت سر مي‌گذارد. تيم ملي واليبال لهستان از تيم‌هاي بزرگ و صاحب سبك اروپاست كه حضور مستمري در مسابقات بزرگ جهان واليبال داشته است و حتي مدال المپيك را نيز در كارنامه دارد.
 
 
يك مدال طلا و يك برنز هم دستاورد آنها از حضور در مسابقات ليگ جهاني بوده است. اين كشور از اين جهت پرفزار و نشيب است كه با وجود قهرماني در ليگ جهاني 2012 و درحالي كه مدافع عنوان قهرماني ليگ بيست‌و‌چهارم بود سال گذشته در جايگاه عجيب و دور از انتظار يازدهم ايستاد. اما لهستان هيچگاه تيم دست و پا بسته‌اي نبوده و اين تيم نيز حريف قدرتمندي براي واليبال كشورمان محسوب مي‌شود.
 
 
محمود افشاردوست دبير فدراسيون واليبال درباره لهستان به «جوان» مي‌گويد: « لهستاني‌ها اگر چه پرفراز و نشيب ظاهر مي‌شوند، اما از نظر ساختار تيمي، تيم قدرتمندي هستند. آنها توانسته‌اند برزيل را در برزيل و همچينن ايتاليا را در كشورشان شكست دهند.» افشاردوست در ادامه با اشاره به نقاط قوت حريف جمعه ايران ادامه مي‌دهد: «آنها خوب سرويس مي‌زنند، دفاع خوبي دارند، در حمله، حمله‌كننده‌هاي قوي دارند. با توجه به اين توانايي‌هاي لهستان، ما بايد مقابل اين تيم دريافت‌هاي خوبي داشته باشيم و خوب سرويس بزنيم و البته نقش پاسور ما هم در اين مسابقه اهميت زيادي دارد تا نقشه‌هاي آنها را در دفاع خنثي كند. »
 
 
فابيان يكي از بهترين پاسورهاي جهان كليدي‌ترين مهره لهستان است. پاس‌هاي او جادو مي‌كند و از هر بازيكن بلندقامتي يك اسپكر حرفه‌اي مي‌سازد. او تبحر زيادي در فريب دفاع روي تور حريف دارد و تا پايان هفته پنجم ليگ جهاني به عنوان بهترين پاسور مسابقات شناخته مي‌شود. از سوي ديگر تيم لهستان به كمك سرويس‌هاي نواكوشي خوب امتياز مي‌گيرد. مهار اين سه بازيكن كليدي رمز پيروزي بر تيم قدرتمند لهستان است. از سوي ديگر كونارشي يكي از بهترين اسپكرهاي جهان است كه با تجربه بالاي خود به خوبي از پاس‌هاي فابيان امتياز مي‌سازد. لهستاني‌ها در حالي به ايران مي‌آيند كه در هفته چهارم مقابل برزيل در كشورشان يك شكست و يك برد كسب كرده‌اند و آنها هم مانند ايران يكي از شانس‌هاي صعود هستند و براي امتياز گرفتن از ايران به تهران مي‌آيند تا  انگيزه‌هاي بالاي دو تيم مي‌تواند اين بازي را جذاب و ديدني كند.
   
 
اين دومين بازي رسمي تيم ملي واليبال ايران و لهستان است. اين دو تيم براي اولين بار آذر 90 در مسابقات جام جهاني كه در ژاپن برگزار شد مقابل هم قرار گرفتند، رقابت هايي كه ايران با ولاسكو درخشان ظاهر شد. در اين مسابقه تيم ملي واليبال ايران توانست با نتيجه 3 – 2 لهستان را شكست دهد. حالا اين دو تيم بعد از سه سال دوباره اين بار در رقابت‌هاي ليگ جهاني قرار است برابر هم به ميدان بروند، آن هم در شرايطي كه تركيب دو تيم نسبت به جام جهاني 2011 تغييراتي داشته و لهستان و ايران با تيمي جوان‌تر اين بار روبه‌روي هم قرار مي‌گيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار