کد خبر: 655200
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
همزمان با انتشار اسناد جديدي درباره تقلب در انتخابات رياست جمهوري افغانستان از سوي ستاد عبدالله عبدالله، هزاران تن از طرفداران وي در چندين منطقه كابل دست به تظاهرات زدند.
همزمان با انتشار اسناد جديدي درباره تقلب در انتخابات رياست جمهوري افغانستان از سوي ستاد عبدالله عبدالله، هزاران تن از طرفداران وي در چندين منطقه كابل دست به تظاهرات زدند.

به گزارش بي‌بي‌سي، گروه انتخاباتي اصلاحات و همگرايي به رهبري عبدالله عبدالله، يكي از دو نامزد دور دوم انتخابات رياست جمهوري افغانستان مدارك تازه‌اي درباره تقلب در اين انتخابات منتشر كرده كه شامل يك فيلم ويديويي و يك فايل صوتي است. جبار شلگري، عضو ستاد انتخاباتي عبدالله عبدالله كه در يك نشست خبري درباره اين مدارك توضيح مي‌داد گفت كه بر اساس اين مدارك، «‌مقام‌هاي محلي دولتي و نيروهاي امنيتي در تقلب به نفع اشرف‌غني احمدزي دست داشته‌اند.»

وي افزود: اين مدارك، ادعاهاي تيم اصلاحات و همگرايي مبني بر اينكه در دور دوم انتخابات «‌تقلب سازمان يافته و گسترده» صورت گرفته است را مستند مي‌سازد. شلگري همچنين گفت: «اين تقلب از سوي ده، بيست نفر نيست بلكه شبكه منظمي است كه از اول تشكيل شده و رأس آن در كميسيون مستقل انتخابات است. با ارائه اين مدارك، تأكيد ما بر اين است كه امرخيل تنها فرد متقلب نيست، او در رأس يك شبكه تقلب در كميسيون قرار داشت و ريشه اين تقلب به خيلي جاهاي ديگر مي‌رسد.» بر اساس اين گزارش، مدارك تازه‌اي كه ستاد انتخاباتي عبدالله عبدالله منتشر كرده شامل يك فايل ويديويي است كه افرادي را در يك اتاق نشان مي‌دهد كه لباس نيروهاي امنيتي افغانستان را به تن دارند و مشغول پر كردن صندوق‌‎هاي رأي به نفع اشرف‌غني احمدزي هستند. هنوز مكاني كه اين ويديو در آن ضبط شده روشن نيست و ستاد آقاي عبدالله هم نگفته كه اين فيلم را چگونه به دست آورده‌ است. مدرك دومي كه روز جمعه از سوي ستاد آقاي عبدالله منتشر شد، فايل صوتي يك مكالمه تلفني است كه گفته مي‌شود منسوب به مجيد خوگياني، والي ولايت ميدان وردك است و او به طرف مقابل كه ادعا شده يك افسر ارتش ملي افغانستان است، سفارش مي‌كند تا براي حل مشكلي، با اعضاي ستاد انتخاباتي اشرف‌غني احمدزي در ميدان وردك تماس بگيرد. ستاد انتخاباتي عبدالله پيشتر نوار صوتي منسوب به ضياءالحق امرخيل، رئيس پيشين دبيرخانه كميسيون انتخابات را منتشر كرد و خواستار بركناري امرخيل شد كه سرانجام امرخيل تصميم به كناره‌گيري از مقام خود گرفت. در همين حال، هزاران نفر از طرفداران عبدالله در اعتراض به تقلب در جريان انتخابات از سوي مقامات دولتي و مسئولان انتخاباتي، دست به تظاهرات گسترده زدند. معترضان كه در اطراف كاخ رياست‌جمهوري افغانستان تجمع كرده بودند شعار مي‌دادند رئيس‌جمهور آنها عبدالله عبدالله است. در اين تظاهرات دست‌كم 10 هزار نفر از حاميان عبدالله كه عمدتا از قوميت تاجيك بودند حضور داشتند. معترضان اقدام به پاره كردن تصاوير حامد كرزي، رئيس‌جمهور فعلي اين كشور كرده و وي را مسئول اين تقلب دانستند. با توجه به اينكه قوم تاجيك دومين اقليت بزرگ اين كشور به شمار مي‌رود نگراني‌ها درباره تشديد تنش‌ها ميان قوميت‌ها در افغانستان تشديد شده‌ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار