کد خبر: 653867
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
نگاهی به سفر منطقه اي وزير خارجه آمريكا
برخی مقامات اردنی اذعان کرده اند که اعضای داعش توسط کارشناسان امریکایی در یک پایگاه مخفی در این کشور آموزش دیده اند.
دکتر سید رضا میرطاهر

جوان آنلاين: در بحبوحه بحران و درگیری ها در عراق، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا عازم خاورمیانه شد. کری روز شنبه 31 خرداد واشنگتن را به مقصد امان پایتخت اردن ترک کرد و پس از آن قرار است به بروکسل و پاریس برود. انتظار می رود کری سفری نیز به عراق داشته باشد اما زمان دقیق آن اعلام نشده است. این سفر، دومین سفر وزیر امور خارجه امریکا به عراق از ابتدای سال 2013 محسوب می شود.پیشتر وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد، گروهی از مشاوران نظامی آمریکا برای ارزیابی توان نیروهای دولتی عراق و فراهم کردن زمینه برای ورود سایر کارشناسان نظامی این کشور وارد عراق شده اند. در این زمینه جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که وزیر امور خارجه، به دستور باراک اوباما به منظور بررسی بحران عراق، مدت پنج روز عازم خاورمیانه شده و سپس راهی اروپا می شود.به گفته وی ، جان کری اول تیرماه برای گفت و گو با کشورهای متحد در خصوص برقراری حکومتی فراگیر درعراق، شرکت در نشست وزرای خارجه ناتو و بحث امنیت خاورمیانه راهی اردن، بلژیک و سپس فرانسه خواهد شد. در برنامه سفر جان کری به اردن دیدار با "ناصر جده" همتای اردنی وی گنجانده شده که بحث اصلی این دیدار درباره نگرانی از وضع کنونی خاورمیانه عنوان شده است. وی سپس در بلژیک در نشست وزرای کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با همتایان خود گفت وگو خواهد کرد.

تکرار نگرانی ها

گفتنی است جمعه گذشته و همزمان با ادامه حملات گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به شهرهای مختلف عراق ، باراک اوباما ، رییس جمهوری آمریکا از اعزام 300 مشاور نظامی این کشور به عراق خبر داد . این در حالی بود که پیش از این ، برخی احتمالات از مشارکت هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین آمریکا در عملیات مشترک با ارتش عراق در حمله به مواضع تروریست ها حکایت داشت . در عین حال اوباما برای کمک رسانی به عراق به منظور مقابله با فعالیت تروریست ها ، شرایطی همچون تغییر دولت یا تغییر رویکرد دولت عراق را اعلام کرده است . همچنین، باراک اوباما بر تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای همسایه عراق برای کمک به مقابله با گسترش اقدامات داعش تاکید کرده است. منابع رسانه ای عراقی اخیرا فاش کرده اند که سران 13 گروه تروریستی عراق با "ابوبکر البغدادی" سرکرده گروه تروریستی داعش پیش از حمله به عراق و اشغال موصل و چند شهر دیگر این کشور در اردن زیر نظر آمریکا بیعت کردند. این موضع ، انتقاداتی را متوجه کاخ سفید کرده است . برخی از منتقدان دولت آمریکا معتقدند تعلل کاخ سفید در برابر پیشروی های گروه داعش در عراق ، نه فقط این کشور ، بلکه کل خاورمیانه را در معرض خطر فوری قرار خواهد داد و به گسترش فعالیت افراط گرایان در گوشه و کنار جهان منجر می شود . این در حالی است که برخی دیگر از منتقدان ، بویژه در درون حزب جمهوریخواه معتقدند اقدامات اشتباه دولت اوباما در عراق و سوریه در نهایت به ظهور گروه داعش منجر شد و کاخ سفید باید در سیاست های جاری خود تجدید نظر کند . در برابر این انتقادات ، دولت اوباما مواضع متناقضی گرفته است . همین مساله موجب جدال های سیاسی در داخل آمریکا و ارسال پیام های اشتباه به طرف های درگیر در عراق شده است .

تصریح اهداف

اوباما روز پنج‌شنبه ۲۹ خرداد در کاخ سفید درباره اهداف آمریکا در عراق تصریح کرد که «نیروهای مسلح برای جنگ در عراق اعزام نمی‌شوند.»به گفته رئیس جمهور امریکا، واشنگتن برای انجام اقدام نظامی دقیق و «هدفمند» علیه گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق آماده است.اوباما تصریح کرد: «ما این توان را نداریم تا با اعزام ده‌ها هزار نظامی این مشکل را به سادگی حل کنیم و بار دیگر خون‌ها و سرمایه در عراق از دست بدهیم.»وی افزود: «در نهایت، این چیزی است که باید به دست عراقی‌ها حل‌وفصل شود.»رئیس جمهور امریکا این سخنان را پس از نشست با اعضای تیم امنیتی خود از جمله جان کری و چاک هیگل، وزرای خارجه و دفاع امریکا بیان کرد.

در همین حال، شماری از چهره‌های برجسته حزب دموکرات امریکا از باراک اوباما خواستند گزینه حمله نظامی علیه داعش در عراق را مورد بررسی قرار دهد.دیان فاینشتین، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای امریکا، روز پنج‌شنبه گفت حملات هوایی می‌تواند «به طور قطع» جنبه‌ای از اقدام مستقیم باشد.

واقعیات پشت پرده

اظهارات اوباما و ادعای وی در زمینه مبارزه با داعش در حالی عنوان شده است که برخی مقامات اردنی اذعان کرده اند که اعضای داعش توسط کارشناسان امریکایی در یک پایگاه مخفی در این کشور آموزش دیده اند.طبق گزارشها دهها تن از اعضای داعش در سال 2012 در شهرک "الصفاوی" در منطقه بیابانی شمال اردن آموزش دیده اند و این خدمات به عنوان بخشی از کمک های مخفیانه به شبه نظامیانی بود که ابتدا قصد حمله به سوریه را داشتند، که ظاهرا هدف بعدی از این آموزش ها اجرای عملیات در عراق بود.با توجه به این گونه گزارشها و دیگر شواهد و قرائن اساسا صداقت آمریکا در باره مبارزه با تروریسم محل تردید است .نباید فراموش کرد که آمریکا در بحث مبارزه با تروریسم نیز موضعی دوگانه دارد.در مواردی مانند مبارزه با دولت قانونی سوریه ، آمریکا از انواع گروههای تروریستی از جمله تکفیری ها به صورت آشکار و پنهان حمایت کرده است. اما اکنون در عراق با توجه به اقدامات داعش و چشم انداز آینده آن بویژه بخطر افتادن حاکمیت متحدان آمریکا در منطقه بویژه در اردن ، سخن از مبارزه با تروریسم می گوید.در صورتی که از دیدگاه آمریکا اقدامات همین گروه تروریستی در سوریه دارای مشروعیت بوده است.

جمع بندی

اوباما عملا قصد سوء استفاده از مساله کمک به عراق برای سرکوب داعش را دارد .آمریکاییها ادعا می کنند که اقدامات و سیاست های نوری المالکی نخست وزیر عراق از علل عمده اقدامات داعش در عراق بشمار می آید و لذا در این راستا خواهان تغییر سیاستهای داخلی و خارجی مالکی هستند.ضمن اینکه از اینکه فرد دیگری از سیاستمداران عراقی جایگزین مالکی شود ، نا خشنود نیستند. اساسا دولت آمریکا خواهان استقرار یک دولت تکثر گرا متشکل از کردها و سنی ها در عراق است. به گفته یکی از مقامات آمریکایی ، دولت آمریکا تلاش می دارد با انجام مذاکرات جدی و سخت بین تمامی جوامع، بر تشکیل یک دولت تکثر گرا در عراق تأکید کند. به همین دلیل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از سوی باراک اوباما راهی خاورمیانه و اروپا شده است.با این همه اوباما در باره مداخله در عراق از چند سو تحت فشار قرار دارد. از یک سو جمهوری خواهان به دنبال برخورد با داعش هستند و بر این مساله تاکید می کنند که در صورت عدم برخورد با داعش در عراق باید در وهله بعد در نیویورک با آنها مواجه شد. در عین حال اوباما خواهان اعزام نیروهای زمینی به عراق نیست و به همین جهت در مرحله کنونی به اعزام مشاوران نظامی بسنده کرده است. اوباما در این باره تصریح کرده است که آمریکا حداکثر ۳۰۰ مشاور نظامی به عراق اعزام خواهد کرد، اما این اقدام به معنای بازگشت نیروهای امریکایی به میدان نبرد نیست.با این همه ممکن است در مرحله بعدی موضوع استفاده از هواپیماهای رزمی بدون سرنشین و سرنشین دارجهت حمله به داعش مد نظر قرار گیرد .بهرحال باید انتظار داشت که دیدار جان کری از بغداد نقشی تعیین کننده درمشخص کردن سمت و سوی آینده اقدامات آمریکا در عراق داشته باشد./


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
0
0
...
رویترز:
کری در مورد اختلال احتمالی صادرات نفت عراق با مقامات عربی گفت‌وگو می‌کند
....
اسلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
0
1
برای تکمیل آرام کودتای آمریکایی داعش بر ضد مردم سالاری عراقی ها و منتخب صندوق رای یعنی نوری المالکی سر افراز ! و کاستن از فشار حملات عراقی ها به تروریست های داعش !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار