کد خبر: 646116
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
بيم و اميدهاي كاروان اعزامي به اينچئون
هفدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون كره جنوبي در حالي كمتر از چهار ماه ديگر برگزار مي‌شود كه بي‌شك پس از جام جهاني بيشترين اهميت را در عرصه ورزش بين‌المللي براي ورزش كشورمان دارد
وحید صابری
هفدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون كره جنوبي در حالي كمتر از چهار ماه ديگر برگزار مي‌شود كه بي‌شك پس از جام جهاني بيشترين اهميت را در عرصه ورزش بين‌المللي براي ورزش كشورمان دارد.  كاروان كشورمان در دوره قبلي بازي‌ها يعني 2010 گوانجو بسيار خوش درخشيد و عنوان چهارمي را از آن خود كرد؛ عملكردي كه تحسين همگان را برانگيخت. در دوره گذشته كاروان 362 نفره كشورمان با كسب 20 طلا در تاريخ ورزش كشورمان شگفتي‌ساز شد. همين خلق حماسه باعث خواهد شد تا بازي‌هاي اينچئون از حساسيت بيشتري برخوردار شود.  ورزش ايران مدت‌هاست خود را آماده حضوري پرقدرت در اين آوردگاه مي‌كند. مثل هميشه انتظار مدال‌آوري از قهرمانان و ورزشكاران مي‌رود البته اين انتظار از برخي رشته‌ها بسيار بيشتر است؛ رشته‌هايي كه تقريباً هميشه سرآمد بوده‌اند.

  كشتي مدال‌آورترين رشته
قطعاً يكي از مدال‌آورترين رشته‌ها در بازي‌هاي آسيايي، كشتي است. كشتي آزاد با سه مدال طلا و فرنگي با چهار مدال طلا هر دو قهرمان گوانگژو شدند. در 2010 گوانگژو شاگردان بنا در حالي قهرمان شدند كه بنا امروز نيست. قهر دوباره او نوربخش را سرمربي كرده و موضوع دغدغه مسئولان است و شك و ترديد را براي تكرار قهرماني به‌وجود آورده است. اين در حالي است كه تغييرات جديد در كشتي و كم شدن اوزان هم يكي ديگر از عوامل كم شدن مدال در كشتي است.  در حال حاضر تيم ملي كشتي فرنگي و آزاد با نفرات المپيكي خود در اردو به سر مي‌برند. فرنگي‌كاران در حالي در اردو هستند كه خود را براي مسابقات جام جهاني كشتي فرنگي تهران آماده مي‌كنند.  البته كشتي آزاد با حاشيه كمتري به كار خود ادامه مي‌دهد و اميد مدال‌آوري بيشتري نسبت به فرنگي از آن مي‌رود. آنچه مسلم است اينكه كشتي اميد اول مدال‌آوري براي كاروان ايران است و اگر ناآماده باشد آنوقت بايد قيد بسياري از مدال‌ها را زد.
  وزنه‌برداري به دور از حاشيه
وزنه برداران كشورمان اين روزها تمريناتشان را در اردو زيرنظر زارع انجام مي‌دهند. آنها مدتي است به دور از حاشيه فقط تمرين مي‌كنند. حتي مثبت اعلام شدن نمونه دوپينگ يكي از وزنه برداران نوجوان هم نتوانست آرامش اين تيم را بر هم بزند. البته خروج انوشيرواني به خاطر بيماري تنها شوك به كادر فني بودچراكه اين المپيكي مدال‌آور به راحتي مي‌توانست كسب يكي از مدال‌هاي اينچئون را تضمين كند. تيم ملي وزنه‌برداري كشورمان دوره قبل در 2010 گوانگژو توانست با كسب يك طلا، دو نقره و يك برنز به كار خود خاتمه دهد.

  رزمي‌كاران، پشتوانه كاروان
تكواندو، كاراته، ووشو و تا حدودي جودو مي‌توانند با ملي‌پوشاني كه در اختيار دارند براي كاروان كشورمان مدال‌آوري كنند و پشتوانه كاروان ورزشي ايران در بازي‌هاي آسيايي باشند.

  تكواندو
تكواندو از جمله رشته‌هاي رزمي است كه در اين 13 دوره كه ايران در بازي‌هاي آسيايي شركت كرده همواره جزو پرمدال‌ترين رشته‌هاي ورزشي بوده است. در بازي‌هاي آسيايي 2014 مثل ادوار گذشته هر كشور حق شركت دادن شش نماينده از هشت وزن را دارد. شنيده‌ها حاكي از آن است كه طي نشست فني قرار شده، اوزان اول و سوم تيم ملي حذف شوند و تكواندوكاران اوزان دوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم كه به چهار وزن المپيكي نزديك تر هستند به اين مسابقات اينچئون اعزام شوند.

  كاراته
پشت سر گذاشتن 21 مرحله اردوي آماده‌سازي براي تيم ملي مردان تا بازي‌هاي آسيايي اينچئون همه حكايت از كسب مدال در اين رشته دارد. اين در حالي است كه رقابت‌هاي انتخابي براي حضور در بازي‌هاي آسيايي رقابت و حساسيت خاصي را در بين كاراته‌كاران به‌وجود آورده است. مدتي پيش در پايان يك دوره مسابقه انتخابي كه كاراته كاران روي تاتامي رفتند، سمندر، احمدي و پورشيب توانستند جواز حضور در اردوهاي تيم ملي را به دست آورند.
  ووشو به دنبال تكرار حماسه گوانگژو
ووشو از جمله رشته‌هاي ورزشي است كه با تلاش و برنامه‌ريزي صورت گرفته جايگاه خوبي را در آسيا و جهان براي خود به دست آورده است و همين موضوع باعث شده تا امروز حساب ويژه‌اي روي مدال‌آوري اين ورزش در بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون كره جنوبي به‌ وجود ‌آيد.  اين رشته رزمي در چهار وزن نمايندگان خود را به بازي‌هاي آسيايي اعزام مي‌كند. فدراسيون ووشو مهم‌ترين برنامه سال جاري خود را مدال آوري در بازي‌هاي آسيايي قرار داده و مي‌خواهد با طراحي يك برنامه هدفمند به دنبال تكرار نتايج خوب چهار سال قبل البته اين بار در اينچئون باشد.

  جودو در انديشه مدال
جودو اين روزها حال و روز خوبي ندارد هر چند به گفته سرمربي‌شان يكي از اميدهاي ايران براي كسب مدال در بازي‌هاي اينچئون هستند اما به نظر نمي‌رسد اين رشته رزمي بتواند براي كشورمان مدال‌آوري كند. تيم ملي جودو طبق برنامه‌ريزي قرار است در مسير آماده‌سازي خود براي بازي‌هاي آسيايي اينچئون در قالب دو تيم مجزا به مسابقات جايزه بزرگ باكو و اردوي مشترك تركيه اعزام شوند.

  دووميداني و چند ستاره
رشته دووميداني يك رشته مادر است كه 24 مدال دارد و پرمدال‌ترين رشته ورزشي محسوب مي‌شود. احسان حدادي، سجاد مرادي، برادران صميمي، ليلا رجبي، مريم طوسي، كاوه و سپهرزاد و بسياري ديگر از دووميداني كاران كه از نظر مرادي رئيس فدراسيون دووميداني تعدادشان به 30 نفر مي‌رسد هر كدام لياقت كسب مدال را در بازي‌هاي اينچئون دارند. در حال حاضر همه آنها در اردو هستند و خود را براي 2014 اينچئون آماده مي‌كنند.  تمامي نفراتي كه نامشان برده شد مي‌توانند در بازي‌هاي آسيايي كاروان كشورمان را صاحب مدال كنند. آنها در دوره قبلي اين را ثابت كرده‌اند و مي‌توانند با تكرار آن شايستگي‌هاي خود را نشان دهند.

  رشته‌هاي تيمي؛ تشنه قهرماني
كاروان ورزشي كشورمان هر چند در اين چند دوره مدال‌آوري‌هايي در رشته‌هاي گوناگون ورزشي داشته است اما آنچه مشخص است اينكه بيشتر تعداد مدال‌ها به صورت انفرادي كسب شده است. يعني اينكه ما  در ورزش‌هاي تيمي نسبت به ساير كشورها بسيار ضعيف‌تر عمل كرده‌ايم.  البته ما در واليبال، بسكتبال، فوتبال و هندبال شانس بالايي براي كسب مدال و رفتن روي سكو داريم اما از آنجا كه رشته‌هاي تيمي نتوانستند هميشه موفق باشند بنابر اين امروز هم زياد نمي‌توان روي آنها حساب باز كرد به ويژه آنكه در نهايت يك مدال براي آنها محسوب مي‌شود البته نبايد از ارزش مدال آنها غافل شد. بازي‌‌هاي اينچئون مي‌تواند رويداد متفاوتي براي رشته‌هاي تيمي ما باشد به ويژه اينكه حالا در هر چهار رشته سرآمد آسيا هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار