کد خبر: 644979
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
علم به ما می گوید بیشتر آبی که وارد حوضه دریاچه ارومیه می شود هنوز می تواند به گونه ای طبیعی به دریاچه جریان داشته باشد و موجب احیای آن شود.
سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد روز دوشنبه توافقنامه ای را در تهران به امضا رساندند که براساس آن دولت ژاپن کمکی به مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص می دهد.

به گزارش ایرنا از دفتر سازمان ملل درتهران، این مبلغ در اختیار دفتر برنامه توسعه ملل متحد در تهران قرار گرفته است. علاوه براین این کمک به عنوان مولفه ای جدید در راستای پروژه در دست اجرای حفاظت از تالاب های ایران به مصرف خواهد رسید که برنامه توسعه ملل متحد در حال حاضر با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در دست اجرا دارد.

طبق این گزارش، براساس برنامه ریزی انجام شده این پروژه تا فوریه 2015 تکمیل خواهد شد. در این مدت، این مولفه جدید پروژه در نظر دارد به سه هدف زیر دست یابد:

• شیوه های کشاورزی پایدار را به 40 روستا در حوضه دریاچه اورمیه معرفی کند که موجب صرفه جویی حداقل 35 درصدی در مصرف آب خواهد شد.

• آگاهی و درک جامعه محلی را نسبت به نقش مهم آنان در استفاده از روش های کشاروزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه ارتقا بخشد.

• بررسی گزینه های اجرای حداقل یک نمونه طرح های سطوح آبگیر در یکی از سه جزیره اصلی دریاچه به منظور تضمین تامین پایدار آب جهت حفظ تنوع زیستی .

دریاچه ارومیه که قبلا یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان بود، در حال حاضر به گونه ای نگران کننده در حال خشک شدن است.

 در دو دهه گذشته سطح دریاچه از پنج هزار کیلومتر مربع به کمتر از دو هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است.

 این کاهش یعنی رسیدن به کمتر از 40 درصد اندازه واقعی دریاچه، موجب از بین رفتن میزان حجم آب بیشتری شده، زیرا هنگامی که دریاچه وسعتی پنج هزار کیلومتر مربعی داشت، میانگین عمق آب آن شش متر بود. حال با دو هزار کیلومتر مربع وسعت آب، میانگین عمق تنها یک متر است.

در مراسم امضای توافقنامه، گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران گفت: علم به ما می گوید بیشتر آبی که وارد حوضه دریاچه ارومیه می شود هنوز می تواند به گونه ای طبیعی به دریاچه جریان داشته باشد، موجب احیای آن شود و نیرویی دوباره به جوامع اطراف آن برگرداند در حالیکه همچنان آب کافی برای تغذیه کشاورزی و صنعت باقی بماند. این مساله توازن است و این مشکل قابل حل است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حميد رضا نوحه گري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
0
پايه هاي پلي كه زده شده مي بايست از ابتدا ايزوله مي شد تا كمتر آب درياچه تبخير شود بازهم ميشود از تبخير آب و هدايت رودها به درياچه تا حدود زيادي در يك دهه ديگر درياچه را پرآب ديد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
2
0
آخه یک میلیون هم شد پول اونهم برای ژاپن ثروتمند ؟! در ثانی خطر بزرگتر در ارومیه زمین خواری های ... اسپانسر حلقه انحرافی است تا خشکیدن دریای نمک !
پاسخ ها
یک دوست
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
سلام دوستم به مسایل کمی عمیق تر فکر کنیند؟ چرا تاوان کاری را که خودمان کردیم را ژاپن بپردازد. این مقدار کمک هم نشان از انسانیت و سخاوت مافوق درک است؟ تاوان خشکاندن دریاچه ارومیه را باید اهالی منطقه و کل ایران بدهند کمی همت کمی غیرت کمی پول کمی صرفه جویی کمی تغییر نگرش تغییر الگوی مصرف لازم است تا همیشه آب رودخانه ها بتوانند بدریا برسند. باید برنامه ای باشد که بستر رودخانه هیچ وقت خشک نشود
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
0
1
در ارومیه استان اذربایجان غربی که قطب مهم کشاورزی ایران بخصوص سیب و انگور و چغندر و علوفه (گیاهان پر نیاز به آب)محسوب مشیود آیا تا بحال به هزینه های زیست محیطی این مقدار تولید توجهی صورت گرفته است؟. بیش از 99 درصد از باغات و اراضی ارومیه به طور سنتی غرقابی آبیاری می شوند؟ یعنی اگر مساحت اراضی باغات منطقه را طی سی سال گذشته دربیاریم و ضربدر حدود 20 هزار مترمکعب آب صرف شده در هرهکتار و در 30 سال گذشته بکنید عدد حاصله تقریبا معادل مقدار آبی است که از دریاچه کم شده است. این یعنی اینکه ما بدست خود یکی از رشته های حیاتی خود را قطع کرده ایم. یعنی اضافه برداشت از حساب جاری که منجر به بسته شدن حساب می گردد. یعنی تحمیل فشار کمرشکن به طبیعت! چرا از باغداران ارومیه عوارض و مالیات خشکاندن ارومیه اخذ نمی شود تا مجبور باشند باغات خود را به روشهای آبیاری مجهز تجهیز کنند. بسیاری از این باغداران با چلاندن طبیعت ثروت های نجومی کسب کرده اند و اکنون فارغ از هر نوع نگرانی نظاره گر دود آتشی هستند که خود بر افروخته اند و دود حاصل از آن به چشم کل جهان خواهد رفت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار