کد خبر: 644093
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
مصوبه فيلتر‌شدن «واتس‌اپ» هنوز اجرا نشده است
امكانات رايگان نرم‌افزاري با وجود فيلتر سايت‌هاي علمي
زهرا چيذري

در اختيار داشتن اطلاعات 450 ميليون كاربر توسط نرم‌افزار «واتس‌اپ» موجب شده تا مارك زاكربرگ صهيونيست اين اپليكيشن را به قيمت 5/19 ميليارد دلار خريداري كند، هر چند خودش معتقد است «اين اطلاعات بيش از اين ارزش دارد». فرش قرمز نرم‌افزار ارتباط تلفني رايگان و شبكه‌هاي اجتماعي در حالي پيش روي كاربران ايراني پهن مي‌شود كه دسترسي ملت ايران به سايت‌هاي اينترنتي علمي از سوي كشورهاي غربي صاحب نرم‌افزارهاي تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي ممنوع است.

نسل‌هاي جديد تلفن همراه با شيوه‌هاي جديد ارتباطات همراه بوده است؛ ‌نرم‌افزارهايي كه در محيط اينترنت امكانات گسترده و جذابي را در اختيار كاربر قرار مي‌دهند و بنا به تأكيد عبدالصمد خرم آبادي، دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، علت استفاده كاربران از اين نرم‌افزارها اين است كه اولاً تمامي خدمات تلفن همراه مانند ارتباطات صوتي - تصويري و ارسال پيامك و پيام‌هاي متني، صوتي و تصويري را رايگان انجام مي‌دهند و ثانياً برخلاف اپراتور‌هاي تلفن، امكان اشتراك‌گذاري اطلاعات را نيز روي موبايل فراهم مي‌كنند و طبيعي است كاربران اينترنت براي اينكه هزينه كمتري پرداخت كنند از اين نرم‌افزارها كه قابليت نصب روي تلفن همراه را دارند، استفاده مي‌كنند. معاون قضايي دادستان كل كشور اما دلايل قابل تأملي را براي فيلتر كردن اين نرم‌افزارها برشمرد.

اگرچه به گفته وي اواخر سال گذشته فيلتر شدن واتس‌اپ از سوي كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه تصويب و جهت اجرا به وزارت ارتباطات نيز ابلاغ شد اما هنوز اين مصوبه اجرا نشده است.

5/19 ميليارد دلار حداقل ارزش اطلاعات 450 ميليون كاربر

شايد چندان عجيب نباشد كه در نرم‌افزارهاي جديد تلفن‌هاي همراه هم به گونه‌اي پاي صهيونيست‌ها به ميان بيايد. اينجا هم يكي از فضاهايي است كه قابليت جاسوسي اطلاعات وجود دارد و به همان اندازه كه چنين نرم‌افزارهايي امكانات در اختيار ما قرار مي‌دهند به همان اندازه هم بهره‌برداري از اطلاعات تلفن همراه پيشرفته ما كه حالا به يك رايانه همراه بيشتر شبيه است، ‌امكان دارد. خرم‌آبادي در اين باره به «ايرنا» گفت: مارك زاكربرگ صهيونيست، مدير سايت فيلتر شده فيس‌بوك، اخيراً نرم‌افزار «واتس‌اپ» را به قيمت 5/19 ميليارد دلار خريداري و اعلام كرده قصد دارد از قابليت‌هاي آن در جهت ارتقا و گسترش فيس‌بوك استفاده كند تا بدين وسيله از ريزش فعلي كاربران آن سايت كاسته و از زوال حتمي آن جلوگيري كند.

قربانيان گمنامي در نرم‌افزارهاي جديد

خرم‌آبادي كه اين موضوع را دليل فيلتر زودتر نرم‌افزار «واتس‌اپ» نسبت به نرم‌افزارهاي مشابه دانست، در بيان علت فيلترينگ اين نرم‌افزارها خاطر نشان كرد: دلايل زيادي براي فيلتر نرم‌افزارهاي خارجي ارتباطي تلفن همراه وجود دارد، اما علت اصلي فيلتر اينگونه نرم‌افزارها توزيع، انتشار و اشتراك‌گذاري غيرقابل كنترل محتواي مجرمانه خلاف اخلاق، عفت عمومي، مقدسات، فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي است.

بنا به تأكيد معاون قضايي دادستان كل كشور دليل ديگر فيلتر اين نرم‌افزارها عدم نظارت مديران و قابليت گمنامي كاربران آنها است و اين شرايط زمينه ارتكاب بسياري از جرائم رايانه‌اي را فراهم مي‌آورند و از آنجا كه مديران و سرورهاي اين نرم‌افزارها در خارج از كشور قرار دارند و هيچگونه همكاري در جهت كشف جرم و حفظ آثار و دلايل وقوع آن با ضابطين و مقامات قضايي ندارند، رسيدگي به بسياري از جرائمي كه از طريق نرم‌افزارهاي مذكور ارتكاب يافته بي‌نتيجه باقي مانده و حقوق شكات و قربانيان جرائم تضييع مي‌شود.

فروش اطلاعات؛ قيمت امكانات رايگان نرم‌افزارهاي جديد

رايگان بودن خدمات نرم‌افزار واتس‌اپ و نرم‌افزارهاي مشابه آن شايد نخستين وجه جذابيت استفاده از اين نرم‌افزارها باشد اما چرا بايد چنين امكاناتي به صورت رايگان در اختيار ساير كشورها از جمله ايران قرار بگيرد؟ آن هم در شرايطي كه امريكا و برخي از كشورهاي اروپايي دسترسي ملت ايران به سايت‌هاي اينترنتي علمي را ممنوع كرده‌اند!

به گفته خرم‌آبادي خدمات واتس‌اپ به 450 ميليون كاربر در سطح جهان چندان هم رايگان نيست. وي در اين باره توضيح داد: اطلاعات ارزشمند‌ترين كالاي عصر اطلاعات و عصر صنعت محسوب مي‌شود و امروزه علاوه بر سرويس‌هاي جاسوسي، بنگاه‌هاي صنعتي، خدماتي، تجاري و فرهنگي نيز براي برنامه‌ريزي توليد و فروش كالاها و خدمات خود نياز به اطلاعات دارند و آن را با قيمت گزاف خريداري مي‌كنند. بنا به تأكيد وي اين شركت‌ها اگر به درآمد مشروع قانوني قانع باشند مي‌توانند سود كلاني از طريق تبليغات و ساير ارزش‌هاي افزوده كسب كنند ولي بسياري از اين شركت‌ها مانند «واتس‌اپ» وابسته به سرويس‌هاي جاسوسي هستند كه هزينه‌هاي آنها را دولت‌هايشان تأمين مي‌كنند و نيازي به انجام تبليغات براي كسب درآمد ندارند. برخي از آنها نيز شركت‌هاي تجاري هستند كه به درآمد تبليغاتي قانع نيستند و براي كسب درآمد بيشتر به «ديتا ماينينگ» و فروش اطلاعات مي‌پردازند.

به باور خرم آبادي قطعاً هدف دشمنان از ارائه اين خدمات رايگان اينترنتي اين است كه اولاً مردم ما را از ارزش‌ها و شاهراه فرهنگ اصيل اسلامي منحرف كرده و به بيراهه ضلالت بكشانند و ثانياً اطلاعات مردم را جمع‌آوري كرده بر اساس آن، كشور را كنترل و برايمان برنامه‌ريزي كنند.

افشاي اطلاعات شهروندان ممنوع !

بنا به تأكيد دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه، كشورهاي زيادي مانند عربستان، مصر، پاكستان، هند ويتنام و... فعاليت اينگونه نرم‌افزارهاي ارتباطي خارجي تلفن همراه را در كشور خود ممنوع كرده يا ممنوعيت آنها را در دستور كار قرار داده‌اند زيرا كشورها به راحتي اجازه نمي‌دهند اطلاعات شهروندانشان در بستر ارتباطات خارجي انجام شود. به بيان ديگر، هيچ كشوري اجازه نمي‌دهد كه اطلاعات شهروندانش مستقيماً در اختيار سرويس‌هاي جاسوسي دشمن قرار گيرد تا به راحتي عليه آنها برنامه‌ريزي كنند.

اين در حالي است كه به گفته معاون قضايي دادستان كل كشور در حال حاضر حدود 200 نرم‌افزار موبايلي خارجي مانند واتس‌اپ، بدون محدويت در ايران فعاليت دارند هر چند تعداد معدودي (تقريباً 12 مورد) از آنها در بين مردم ما متداول شده است.

حمايت از نرم‌افزارهاي داخلي براي حذف نرم‌افزار خارجي

يكي از دلايل مهم ديگر استفاده كاربران ايراني از نرم‌افزارهاي خارجي عدم ارائه نرم‌افزارهاي قوي داخلي است كه موجب مي‌شود حتي در صورت فيلتر شدن نرم‌افزارهاي اينچنيني بخشي از كاربران قانون را دور بزنند و با فيلترشكن وارد چنين فضاهايي بشوند. به باور خرم آبادي نيز اگر نهادهاي ذيربط به نحوي از بخش خصوصي حمايت كنند كه بتوانند اپليكيشن‌هاي داخلي با كيفيت بالا توليد كنند، علاوه بر خودكفايي و صرفه‌جويي ارزي حتي با پيوستن كاربران خارجي، باعث كسب درآمد ارزي براي كشور شده و گام بزرگي در جهت حمايت از كار و سرمايه ايراني و تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي برداشته شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ميرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
0
2
بسمه تعالي شانه
فعلا كه جاسوسي با تمام توان در جاي جاي جهان اتفاق مي افتد و استكبار جهاني ، يكي از راههاي رسيدن به حقوق بشر!!! را همين راه مي داند كه از تمام مسائل خصوصي و عمومي افراد بشر جستجو كند تا يك عده قليلي كه تعدادشان خيلي خيلي خيلي كم است منافعشان حفظ گردد . تنها و تنها اين عده خود را بشر مي دانند و ديگران را در سراسر جهان هيچ و پوچ ؟!
راهي نمانده است و فرصتي براي خود باقي نگذاشته اند .
به همين زودي ها نسلشان از روي كره خاكي بر مي افتد . انشاءالله
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
2
1
اگه یه سر به سایتهای خارجی بزنید میدونید واتساپ هزینه اش از بودجه آمریکا تامین میشه و واتساپ بزرگترین نرم افزار جاسوسی تاریخه و کاملا در اختیار سازمان سیا هست واطلاعات رو به کسی نمیفروشه و سالیانه چهارو نیم ملیارد دلار هزینه تعمیر و نگهداریش میشه آقای خرم آبادی اصلا میدونن واتساپ چیه که درباره اش اضهار نظر میکنن به جای اینکه ... روزی دوتا سایت رو فیلتر کنیم بیایم به مردم آموزش بدیم که چجوری اطلاعاتشون رو حفظ کنن چون فیلتر فقط هزینه اش دانلود یه فیلتر شکنه
الهام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
1
0
سلام چند وقته واسه بروز رسانی وات ساپم مشکل دارم وقتی میخوام نسخه جدیدشو نصب کنم دیگه امکان وارد شدن بهش وجود نداره هرماه کلی خرجش میکنم ولی بازم درست نمیشه.خواهشا اگه کسی چیزی میدونه کمکم کنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار