کد خبر: 642016
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱
رئيس‌جمهور با بيان اينكه ما نيازي نداريم كه براي راه آينده بانوان خود از غرب الگو بگيريم، تصريح كرد: زن نه‌تنها در زمينه اقتصاد و فرهنگ كه سخن اصلي رهبر انقلاب در سال جديد است مي‌تواند تأثيرگذار باشد بلكه در تمام صحنه‌ها قابليت حضور دارد.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه ما نيازي نداريم كه براي راه آينده بانوان خود از غرب الگو بگيريم، تصريح كرد: زن نه‌تنها در زمينه اقتصاد و فرهنگ كه سخن اصلي رهبر انقلاب در سال جديد است مي‌تواند تأثيرگذار باشد بلكه در تمام صحنه‌ها قابليت حضور دارد.

به گزارش «جوان»، حسن روحاني در همايش ملي زنان نقش‌آفرين عرصه اقتصاد و فرهنگ با اشاره به جايگاه و شخصيت حضرت فاطمه‌زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه نه‌تنها الگويي براي همه زنان بلكه الگويي براي همه انسان‌ها هستند. روحاني ويژگي حضرت زهرا(س) را شهامت، شجاعت، حق‌باوري، حق‌مداري و دفاع از حق خواند و افزود: انتخاب روز ولادت اين بانوي بزرگوار به عنوان روز زن انتخاب بجايي است، البته اين به آن معنا نيست كه سخن گفتن از حقوق بانوان تنها به اين روز اختصاص داشته باشد.

زنان در آغاز نهضت اسلامي در صف اول بودند

وي تعاليم اسلامي در زمينه حقوق زنان و مردان را يادآور شد و افزود: طبق معيارهاي اسلامي نه مرد را جنس اول مي‌دانيم و نه زن را جنس دوم؛ زن و مرد در برابر يكديگر نيستند و زنان در كنار مردان مانند يكديگر داراي مقام و كرامت انساني‌اند.

رئيس‌جمهور با اشاره به حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف از قبيل نهضت تنباكو و نهضت اسلامي تصريح كرد: زنان در آغاز نهضت اسلامي در صف اول بودند و همه‌جا دوشادوش مردان پرچم انقلاب را بر دوش داشتند. وي با بيان اينكه انقلاب فضاي جديدي را براي زنان با ايمان فراهم كرد، ادامه داد: امام(ره) زنان را از گوشه خانه به صحنه جامعه آورد. رئيس‌جمهور افزود: امام كسي بود كه جلوي افرادي كه مي‌خواستند در دانشگاه بين زنان و مردان ديوار بكشند، ايستاد.

روحاني با اشاره به همزماني روز تكريم زن با روز ولادت امام خميني (ره) اظهار داشت: ما راه و مسير آن امام را طي مي‌كنيم؛ زنان ايراني كه در فراز و نشيب تاريخي مشكلات فراواني داشته‌اند و هنوز هم اين مشكلات به اتمام نرسيده است، در دوران حاكميت سنت به گونه‌اي و در زمان ظهور تجدد و مدرنيته نيز از سوي ديگر دچار مشكلاتي بوده‌اند. رئيس‌جمهور با بيان اينكه آن زمان زنان را در پستوها زنداني مي‌كردند و اينچنين مقام و موقعيت زنان را فرو مي‌كاستند، افزود: در زمان تجدد نيز عده‌اي مي‌خواهند زنان بازيچه و ابزار دست مردان قرار گيرند، از اين رو در هر دوره به بانوان ظلم شده است.

وي با تأكيد بر اينكه بعد از انقلاب اسلامي ايران قدم‌هاي مهمي بر مبناي احكام الهي برداشته شد، گفت: خداوند عبادت و خشوع زنان و مردان را در قرآن كنار يكديگر قرار مي‌دهد.

ترس از حضور و تعالي زن را به پاي اسلام و قرآن ننويسيد

روحاني تأكيد كرد: آنهايي كه از حضور زن و تعالي زن مي‌ترسند و چنين ايده و اعتقادي دارند، لطفاً اين اعتقاد غلط را پاي اسلام، دين و قرآن ننويسند. رئيس‌جمهور با بيان اينكه مقام مادري يك مقام بسيار شايسته و والا است، خاطر نشان كرد: ترديدي نيست كه اگر پدر به جامعه مي‌آيد وظيفه و مسئوليت پدري را فراموش نمي‌كند، لذا اگر مادر هم به جامعه بيايد مسئوليت مادري را فراموش نخواهد كرد.

وي ادامه داد: درست است كه هيچ رسالتي بالاتر از تربيت فرزندان و انسان‌ها وجود ندارد اما آيا تربيت فرزند، رسيدگي به امور خانه و رئيس خانواده با حضور در جامعه و رسالت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي تضاد دارد؟

روحاني با طرح اين پرسش كه آيا فقط خانه مأمن زنان است، گفت: ما بايد اين امنيت را به جامعه، خيابان و همه‌جا گسترش دهيم.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: زنان يعني انسان‌هايي كه با استعداد خود در دانشگاه، مدرسه، بيمارستان، كارخانه‌ها و در همه جا حضور يافتند و حضوري تأثيرگذار نيز داشتند، از اين رو امروز كجا را سراغ داريم كه حضور زنان را در آن احساس نكنيم.

روحاني در عين حال خاطر نشان كرد: چرا عده‌اي حضور زن را تهديد احساس مي‌كنند، زن چه تهديدي است. برخي فكر مي‌كنند به محض اينكه زن از در خانه خارج شود، عرش اخلاق و عفت عمومي خدشه‌دار مي‌شود، در حالي كه زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

فرهنگ تبعيض و تبعيض فرهنگي را نمي‌پذيريم

رئيس‌جمهور حضور زنان در صحنه‌هاي اجتماعي را يك فرصت توصيف كرد و گفت: اگر در گوشه‌اي از جامعه هم اشكالي وجود دارد، بايد آن را به خود بانوان واگذار كنند و نبايد با خشونت و تكبر با زنان عزيز جامعه برخورد كرد.

وي تأكيد كرد: ما فرهنگ خشونت، خشونت فرهنگي، فرهنگ تبعيض و تبعيض فرهنگي را براي جامعه و به ويژه زنان نخواهيم پذيرفت.

حسن روحاني با بيان اينكه امروز زنان ما در تمام عرصه‌ها با وقار، كرامت، شخصيت و عفاف مانند مردان فعاليت مي‌كنند، اظهار داشت: مگر مي‌توان نيمي از جامعه را فراموش كرد و 50‌درصد از افراد جامعه را در حاشيه گذاشت.

رئيس‌جمهور ادامه داد: زنان بايد داراي فرصت برابر، مصونيت برابر و حقوق اجتماعي برابر باشند. ما براي آنكه در اين مسير به مقصد برسيم راهي طولاني در پيش داريم.

نياز به الگو پذيري از غرب نداريم

رئيس‌جمهور با بيان اينكه ما نيازي نداريم كه براي راه آينده بانوان خود از غرب الگو بگيريم، تصريح كرد: زن نه‌تنها در زمينه اقتصاد و فرهنگ كه سخن اصلي رهبر انقلاب در سال جديد است مي‌تواند تاثيرگذار باشد بلكه در تمام صحنه‌ها قابليت حضور دارد.

روحاني تصريح كرد: دولت و نظام خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه مشاركت‌جو در صحنه اجتماع و پاي صندوق آرا مي‌داند.

وي با اشاره به وعده دولت در زمينه ايجاد فرصت‌هاي بيشتر براي زنان و دختران در جهت حضور در اجتماع گفت: دولت به اين عهد خود با زنان و دختران وفادار است البته در بسياري از زمينه‌ها دست ياري خود را به سوي ملت، بانوان و ارگان‌هاي ديگر نظام دراز مي‌كنم.

روحاني با بيان اينكه براي رسيدن به هدف نهايي در جهت احقاق حقوق زنان همه بايد كمك كنند، افزود: از انديشمندان و فقهاي انديشمند مي‌خواهم كه به صحنه بيايند و نياز امروز جامعه را با منابع پوياي فقه منطبق كنند زيرا اسلام عزيز براي همه نيازهاي امروز جامعه ما برنامه دارد.

رئيس‌جمهور در پايان خاطرنشان كرد: با نقش و توان زن ما شاهد جامعه‌اي بهتر و توسعه‌يافته‌تر خواهيم بود.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
عيد110
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
0
1
آيا در عالم هستي كسي هست كه بتواند ذره اي از ارزش والا و بي همتاي حضرت زهرا سلام الله عليها كم بكند؟!
كور شود آن چشمي كه نان حضرت زهرا را بخورد و اين بزرگي و عظمت را نبيند.
غفاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
1
1
اگر بانوي ايراني نيازي به الگوي غربي ندارد ، پس شوی لباس همسر جنابعالی در کاخ سعد آباد با آن نوع لباس ها برای چیست؟ این مکوضوع را برای همسر محترمتان بشکافید.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
0
0
اگر زن مسلمان نيازي به الگوي غربي ندارد پس چرا همسر جنابعالي مراسم ...تشكيل داد ؟چرا براي ر...دست زد؟ چرا با انچنان لباس ... ظاهر شد؟ راستي تو كه گفته بودي خزانه خاليست پس اين پولها و كادوها و هديه ها از كجا ميان؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار