کد خبر: 636031
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱
وزارت خارجه امريكا در گزارش سالانه حقوق بشر جهان كه عصر پنج‌شنبه به كنگره تقديم كرد، ايران را در ليست اول كشورهايي قرار داده است كه حقوق بشر در آنها نقض مي‌شود. وزارت خارجه امريكا در اين گزارش با اعلام نبود آزادي‌هاي مدني و تخلف انتخاباتي در ايران به رد‌صلاحيت اكبر هاشمي رفسنجاني به عنوان شخص برجسته در انتخابات رياست جمهوري سال 1392 نيز اشاره كرده است.
 

به گزارش «جوان»، در اين گزارش كه از سوي جان كري، وزير خارجه امريكا به كنگره تقديم شد در مورد ايران، دست‌كاري، محدوديت يا رد‌صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي، محدوديت آزادي‌هاي مدني از جمله آزادي بيان و انتخابات منصفانه و عدم توجه به سلامت افرادي كه به صورت غير قانوني و خودسرانه بازداشت، شكنجه يا كشته شدند از جمله مهم‌ترين مسائل حقوق بشري در ايران ناميده و ضمن پرداختن به مواردي ديگر، وضعيت نزديك به ۲۰۰ كشور جهان را ارزيابي كرده است. اين گزارش به رد‌صلاحيت گروه بزرگي از نامزدهاي شركت در انتخابات سال ۱۳۹2، از جمله اكبر هاشمي رفسنجاني نيز اشاره كرده است. در عين حال مواردي مانند «خشونت‌هايي با جنبه‌هاي سياسي»، «احكام غيرانساني»، «بازداشت‌هاي خودسرانه، آزار، تجاوز» و مواردي كه به گفته اين وزارتخانه طي تمام سال به دست نيروهاي امنيتي رخ داده است، از ديگر مسائل نقض حقوق بشر در ايران ناميده شده است.

«حقوق بشر» بهانه جديد امريكا براي مداخله در ايران

در اين گزارش علاوه بر ايران به نقض حقوق بشر در ديگر كشورهاي جهان از جمله اوكراين، ونزوئلا، تركيه، چين، عربستان، بحرين، ايران، سوريه و ده‌ها كشور ديگر نيز اشاره شده است. ايران از جمله كشورهايي است كه گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه امريكا به طور مفصل به شرح موارد مختلف نقض حقوق‌بشر در آن پرداخته است. در اين گزارش، وزارت امورخارجه امريكا وضعيت حقوق بشر در ايران را وخيم ارزيابي كرده است. بنا بر اين گزارش، تخلف و جلوگيري از برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه يكي از مهم‌ترين موارد نقض حقوق بشر در ايران به شمار مي‌آيد. گزارش وزارت امور خارجه امريكا همچنين به تلاش ايران براي محدود كردن اطلاع‌رساني و بازداشت تعدادي از روزنامه‌نگاران و آزار خانواده روزنامه‌نگاران ايراني مقيم خارج از اين كشور اشاره كرده است. از سوي ديگر، اين گزارش به از سرگيري انتشار بعضي از نشريات نزديك به اصلاح‌طلبان به عنوان تحول مثبت ياد كرده است. مداخله‌جويي‌هاي امريكا در امور داخلي ايران مسئله جديدي نيست و اين كشور همواره به انحاي مختلف به مقابله با ايران پرداخته است. از زمان مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 بارها بحث‌هايي چون حقوق‌بشر يا دخالت ايران در كشورهاي منطقه نيز توسط غرب و نهادهاي حقوق‌بشري مطرح شده است. تا پيش از به توافق نرسيدن ايران و 1+5 درباره برنامه هسته‌اي ايران، موضوع تهديد‌‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران موضوع بحث مقامات غربي بود و اكنون پس از توافق ايران و 1+5 درباره برنامه هسته‌اي، امريكا موضوع وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران را برجسته‌تر كرده است تا بهانه ديگري براي مداخله در امور داخلي ايران داشته باشد. پيشتر نيز وندي شرمن، معاون وزير خارجه امريكا، در يك سخنراني در «كميته روابط خارجي سناي امريكا» گفته بود كه ايالات متحده اگرچه مذاكرات خود را براي يافتن يك «راه حل جامع» درباره پرونده هسته‌اي ايران ادامه مي‌دهد اما همچنان «نگران وضعيت حقوق بشر در ايران، حمايت تهران از گروه‌هاي تروريستي و دخالت در كشورهاي منطقه است».

امريكا بزرگ‌ترين ناقض حقوق بشر

انتقاد امريكا از ضعيت حقوق بشر در ساير كشورها درحالي است كه وضعيت حقوق بشر در خود اين كشور به شدت وخيم است و براي ثبت موارد نقض حقوق بشر در امريكا كه بزرگ‌ترين ناقض حقوق بشر در جهان است بايد چندين جلد كتاب منتشر شود. خشونت نژادي ضد سياه‌پوستان تا تشديد شكنجه زندانيان، وجود زندان‌هاي مخفي، حمايت از جنايات رژيم صهيونيستي، شنود مكالمات تلفني شهروندان خارجي، استفاده از سلاح اتمي عليه مردم دفاع ژاپن، حمايت از گروهك تروريستي منافقين و تجاوز نظامي به كشورهاي ديگر، تنها موارد كوچكي از نقض حقوق بشر از سوي دولتمردان امريكاست. دولت امريكا سعي دارد تا با سوء‌استفاده از موقعيت خود به لحاظ قرار گرفتن سازمان‌هاي حقوق بشري در خاك اين كشور و تطميع آنها، براي خود چهره يك مدافع حقوق بشر را بسازد درحالي‌كه نقض مكرر حقوق بشر در امريكا برهمگان واضح است. اتهام نقض حقوق بشر از سوي امريكا در واقع يك حربه واهي براي نيل به مقاصد سياسي است تا از اين طريق هم رفتار ضد‌بشري خود را پوشش دهد و هم كشورهايي مثل ايران را تحت فشار بگذارد، ولي امروز ديگر حناي غرب و امريكا رنگي براي افكار عمومي جهان ندارد و حتي صداي انتقاد از وضعيت بغرنج حقوق بشر از داخل امريكا نيز شنيده مي‌شود.

انتقاد از نقض حقوق بشر در سوريه

همچنين وزارت خارجه امريكا در گزارش سالانه حقوق بشري خود، حمله شيميايي به اطراف دمشق را كه براساس اطلاعات واشنگتن 1429 تن در آن كشته شدند، يكي از فجيع‌ترين موارد نقض حقوق بشر در سوريه دانست. وزارت امور خارجه امريكا دولت دمشق را متهم كرد كه در جنگ سه ساله اين كشور موارد نقض حقوق بشر را جزو برنامه‌هاي روزانه خود قرار داده است. در گزارش مذكور تنها در بخش‌هايي از فصل پاياني آن به جنايت‌هاي شبه نظاميان مخالف سوري اشاره شده و آمده است: «بعضي گرو‌ه‌هاي مسلح افراطي» در جنگ‌هاي سوريه مرتكب جنايت عليه بشريت شده‌اند كه از جمله آن مي‌توان به گلوله‌باران مناطق شهري، ربودن و شكنجه افراد مخالف، اعدام دسته‌جمعي، هدف قرار دادن حاميان دولت و پيروان اقليت‌هاي ديني و كشتن روزنامه نگاران و امدادرسانان بين‌المللي اشاره كرد. امريكا درحالي دولت سوريه را متهم به نقض حقوق بشر مي‌كند كه خود از مهم‌ترين حاميان تروريست‌هاي سوري است. امريكا نه تنها در كنفرانس‌هاي مربوط به صلح سوريه كمكي به حل بحران اين كشور نكرد، حتي در جريان نشست‌هاي ژنو2، اعلام كرد كه سعي دارد تا بار ديگر مخالفان سوري را با سلاح‌هاي جديد تجهيز كند و با اين اقدام خود باعث به شكست كشيده شدن اين مذاكرات شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار