کد خبر: 635692
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
از خواص درماني گلاب غافل نشويد
يكي از مهم‌ترين خلأهاي زندگي جديد و شهري ناديده گرفتن كاربردهاي سنتي گياهان مفيد است.
زهرا شكوهي طرقي
 وابستگي ما به مواد شيميايي و استفاده از داروهايي كه حداقل خاصيت آنها با عوارض جانبي همراه است باعث مي‌شود بپذيريم كه در كنار درمان يك بيماري هزار و يك آفت و عوارض غير قابل درمان را به بدن‌مان وارد كنيم. يكي از اصول سبك زندگي ايراني همراه شدن سنت با مدرنيته است و اين اتفاقي است كه در حوزه درمان مي‌شود با استفاده از گياهان و روش‌هاي درماني سنتي به راحتي به اين اصل دسترسي پيدا كرد. يكي از نمونه‌هاي ناديده گرفته شده در حوزه درماني ناديده گرفتن خواص درماني گل‌هايي مانند گل‌محمدي است. در اين شماره از ستون سلامتي شما را با فوايد گل‌محمدي و گلاب استخراج شده از آن آشنا مي‌كنيم. معجوني كه نه تنها بوي خوش دارد، بلكه داراي آثار درماني متنوعي است.
 
داروي سريع براي رفع اسهال كودكان

اسهال بيماري خطرناكي است و يكي از عوامل مهم مرگ و مير در كودكان زير پنج سال به شمار مي‌رود. فرد مبتلا به اسهال به مرور آب و املاح بدن خود را از دست مي‌دهد كه با افزايش غير طبيعي دفعات اجابت مزاج و تغييراتي در مدفوع همراه است. گاهي ابتلا به اسهال به علت آلودگي به ميكروب يا عارضه جانبي برخي از داروهاست.

اما كودكان ما از مصرف دارو استقبال نمي‌كنند و غالباً با اكراه آن را مي‌خورند اما توصيه مي‌كنم در كنار داروهاي استفاده شده اين بار از روش پيشنهادي ما استفاده كنيد و مطمئن باشيد كه كودكان شما هم از آن خوششان مي‌آ‌يد. گلبرگ خشك شده گل‌محمدي را در آب سرد ريخته و مدت يك ربع بجوشانيد بعد از سرد شدن مايع را به كودك بخورانيد.

كارايي اعجاب انگيز گلاب

سوختگي بيماري‌اي سخت و دردناك است. فرد بيمار غالباً قادر به تحمل دردهاي ناشي از آن نيست. درمان سوختگي بايد با دقت فراوان انجام شود كه حداقل آسيب‌ به فرد بيمار برسد. گاهي آنقدر سوختگي زياد و عميق است كه آمار بالاي مرگ و مير را در پي‌دارد. براي تهيه يك ضماد معروف با كارايي بالا در درمان سوختگي بهتر است گلبرگ خشك شده گل‌محمدي را در نيم ليتر آب سرد بريزيد و به مدت 15 دقيقه بجوشانيد و بگذاريد سرد شود. اين دم كرده براي شست‌وشو و ماليدن روي زخم و سوختگي بسيار مفيد است. از فوايد عسل براي رفع جاي سوختگي هم در اين بين غافل نشويد.

جوش‌هاي پوستي را ريشه‌كن كنيد

در ميان دخترها و پسرهاي ما غالباً جوش بدن متداول است كه عوامل زيادي در به وجود آمدن آنها نقش ايفا مي‌كند. خوراك‌هاي جوامع امروز و همچنين لباس‌هايي با انواع الياف مصنوعي تنها بخشي از دلايل جوش‌هاي پوستي است. غالب جوان‌ها درمان اين جوش‌ها را فقط با رفتن نزد پزشك، متخصص پوست و استفاده از دارو مي‌دانند اما داروي اين جوش‌ها غالباً با هزينه‌اي كم كه در دسترس اكثر افراد است تهيه مي‌شود. براي تهيه يك داروي پوستي مناسب مي‌توانيد مقداري گلاب را با جوش شيرين مخلوط و خمير نرمي درست كنيد. سپس خمير را مدت يك ساعت يا تمام شب روي جوش‌هاي خود قرار دهيد.

چشم؛ عضو حساس بدن

چشم عضو حساسي از بدن است. زماني كه چشم قرمز، پلك‌ها متورم و داراي ترشحات چركي شود مي‌گويند كه چشم دچار عفونت شده است. زماني كه كودك شما صبح از خواب بيدار مي‌شود ديدن صورت كودكتان با چشم‌هاي بسته، متورم و قرمز بسيار دردناك است. قبل از اينكه سراغ پماد يا قطره استريل برويد بدانيد كه گلاب به دليل خاصيت ضدعفوني كننده و ضد ميكروبي براي شست‌وشوي چشم مناسب است. البته گلابي كه به اين منظور استفاده مي‌شود، بايد عاري از آلودگي‌ها و به اصطلاح استريل باشد. گلاب براي رفع خستگي چشم نيز مفيد است.

كاربردهاي گل و گلاب در پوست و زيبايي

گلاب استخراج شده از گل پاك كننده‌اي ايده‌آل براي پوست است. پاك كردن پوست با گلاب چين‌هاي ظريف و سطحي پوست را باز مي‌كند. همچنين از اين گياه يا روغن آن براي جلوگيري از سفيد‌شدن موي سر، تقويت مو و ماسك صورت مي‌توان استفاده كرد.

امروزه نيز در صنايع بهداشتي به ويژه در توليد صابون، لوسيون‌هاي پاك كننده پوست، كرم‌ها و لوسيون‌هاي مرطوب كننده از گلاب و اسانس طبيعي گل رز و محمدي استفاده مي‌شود.

گلاب خاصيت مرطوب‌كنندگي و آبرساني به پوست دارد. مويرگ‌هاي آسيب‌ديده، التهاب‌هاي پوستي، قرمزي پوست را به سرعت رفع مي‌‌كند.

براي حفظ طراوت و تازگي پوستتان كافي است پس از هر بار استحمام كه منافذ پوست بازتر هستند، گلاب را به پوست صورت بماليد. در اين حالت اسانس موجود در گلاب به سرعت جذب پوست مي‌شود كه با توجه به اثرات آن در افزايش جريان خون، باعث شادابي پوست مي‌گردد. البته استفاده مداوم از اين روش مي‌تواند اين اثرات مطلوب را ايجاد كند.

گلاب به دليل داشتن خاصيت ضد عفوني‌كننده و هيدراته (آبدار) كردن براي پوست سر و مو مفيد است. براي اين كار، با استفاده از يك قطره چكان، گلاب را روي پوست سر خود بريزيد.

يك دمنوش فوق‌العاده بسازيد

بهترين نمونه دمنوش گل محمدي چاي بهار نارنج همراه با گل محمدي است. براي تهيه اين دمنوش كافي است دو تا سه گرم گل بهار نارنج را در ليوان ريخته و آب جوش را به آن اضافه نماييد. براي مدت 10 تا 15 دقيقه در ليوان را ببنديد تا كاملاً دم بكشد. سپس دو گرم برگ گل محمدي و دو قاشق مرباخوري شهد بهارنارنج را اضافه كنيد. مي‌‌توانيد در صورت دلخواه همراه با نبات سرو نماييد.

شما مي‌توانيد از عرق گل محمدي يا بهارنارنج نيز براي خوش طعم شدن اين دمنوش استفاده كنيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر