کد خبر: 635392
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۹
ضرغامي در سفري به مسجد سليمان موافقت مردم را جلب كرد
سريال «سرزمين كهن» كه پخش آن به دليل اعتراض اقوام بختياري از شبكه سوم سيما قطع شده بود، به احتمال فراوان بار ديگر به تلويزيون باز مي‌گردد. سرنوشت اثر تلويزيوني كمال تبريزي در همان قسمت‌هاي آغازين سريال بنا به آنچه بدنمايي عليه اقوام بختياري ‎عنوان شد، با حواشي بزرگي گره خورد و افراد مختلفي درباره حقانيت اين اعتراض‌ها يا غيرموجه بودن آنها اظهارنظر كردند.
الناز خمامي‌زاده

سريال «سرزمين كهن» كه پخش آن به دليل اعتراض اقوام بختياري از شبكه سوم سيما قطع شده بود، به احتمال فراوان بار ديگر به تلويزيون باز مي‌گردد. سرنوشت اثر تلويزيوني كمال تبريزي در همان قسمت‌هاي آغازين سريال بنا به آنچه بدنمايي عليه اقوام بختياري ‎عنوان شد، با حواشي بزرگي گره خورد و افراد مختلفي درباره حقانيت اين اعتراض‌ها يا غيرموجه بودن آنها اظهارنظر كردند.

حالا اما به‌رغم اعتراضات گسترده مردم بختياري و در حالي كه تصور مي‌شد اين سريال به آرشيو آثار سوخته صدا و سيما منتقل مي‌شود، رئيس رسانه ملي از حذف برخي بخش‌هاي اين سريال و جايگزيني آن با بسته‌اي جذاب براي بختياري‌ها خبر داده است.

صدا و سيما در ماه‌هاي اخير با حواشي بسياري همچون جنجال انتخاب مجري براي سخنراني تلويزيوني رئيس‌جمهور دست به گريبان بوده است، اما شايد هيچ يك از حواشي به اندازه اعتراض گسترده اقوام بختياري شهرها و استان‌هاي مختلف كشور براي صدا و سيما سنگين نبوده باشد.

تلويزيون سريالي را روي آنتن شبكه سوم سيما فرستاد كه تاريخ سياسي- اجتماعي ايران از سال ۱۳۲۰ تا پيروزي انقلاب اسلامي را در بستر زندگي يك پسربچه مرور مي‌كرد اما به فاصله اندكي مردم شهرهاي ايذه، اهواز، اليگودرز، دزفول و مسجد سليمان دست به اعتراض زدند و به سبب آنچه توهين به قوم بختياري در اين سريال عنوان مي‌شد، خواستار قطع پخش «سرزمين كهن» و حتي استعفاي رئيس سازمان صدا و سيما شدند. اقدام ضربتي صدا و سيما در قطع پخش اين سريال و نيز نامه مشترك كارگردان، تهيه‌كننده، مشاور سريال «سرزمين كهن» و مدير گروه فيلم و سريال شبكه سه سيما به معاون سيماي رسانه ملي نيز حكايت از آن داشت كه صدا و سيما به هيچ وجه كشدار شدن اين اعتراض‌ها را به نفع خود نمي‌بيند.

بختياري‌ها بخش بزرگي از جمعيت قومي ايران را تشكيل مي‌دهند و در چنين شرايطي بدون شك هر مدير با ذكاوتي بهترين راه براي سامان بخشيدن به چنين وضعيت آشفته‌اي را در جلب رضايت معترضان بختياري مي‌بيند. حواشي سريال «سرزمين كهن» نيز باعث شده است كه رئيس سازمان صدا و سيما در ماه پاياني سال، روزهاي پر جنب و جوش را پشت سر گذاشته و شخصا براي مرتفع كردن هوشمندانه مشكلات يك ماه اخير «سرزمين‌كهن» سرزده و مردمي به مسجد سليمان برود. اوايل هفته ضرغامي بدون اطلاع مسئولان استاني و حتي محلي مسجدسليمان و بدون هرگونه تشريفاتي به شكلي غير‌منتظره همراه يك نفر در فرودگاه اهواز به زمين مي‌نشيند، پس از آن سوار بر يك خودروي سواري كرايه‌شده و همچون مردم عادي به مسجدسليمان سفر مي‌كند. پس از طي مسافت 120 كيلومتري اهواز تا مسجدسليمان، ضرغامي در بازار مركزي شهر پياده مي‌شود و به صورت مستقيم با مردم گفت‌وگو مي‌كند و بي‌واسطه و مستقيم پاي سخنان شهروندان بختياري مسجدسليمان مي‌نشيند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است: «ضرغامي با روي گشاده و به دقت به حرف مردم گوش مي‌دهد، نمايندگان از اقشار و صنف‌هاي مختلف نقدها و سخنان خود را پيرامون سريال سرزمين كهن و همچنين وفاداري‌هاي قوم بختياري به اسلام، ايران، انقلاب و رهبري به او درميان مي‌گذارند. ضرغامي به خوبي از آنان دلجويي مي‌كند، مردم مهمان‌نواز و خونگرم بختياري مسجدسليمان كه از اين حركت ضرغامي خوشحال و راضي بودند، «لباس چوقاي بختياري» را به نشانه احترام و تقدير بر تن او مي‌كنند.»

ضرغامي سپس در جمع مردم مسجد سليمان بي‌توجهي دست‌اندركاران سريال سرزمين كهن به نامگذاري بختياري در اين فيلم را اشتباهي بزرگ توصيف كرده و گفته است: «اشتباه بزرگ همكارانم كه هرگز آنها را به خاطر اين اشتباه نبخشيدم، اين بود كه نام بختياري را به گونه‌اي به كار بردند كه شبهه اينكه ظرفيت برداشت براي اينكه بخواهند آن را تعميم دهند وجود داشت و مردم حق داشتند... به خدا پناه مي‌برم اگر يك ذره در دل اين مردم فداكار و شهيد داده كه هرچيزي داشته‌اند براي انقلاب داده‌اند، كوچك‌ترين ناراحتي و بي‌اعتمادي از رسانه ملي كه افتخار اتصال به رهبر معظم انقلاب را دارد، به وجود بيايد.»

اما رئيس رسانه ملي با يك تير دو نشان زده است؛ او با استفاده از فرصت ويژه‌اي كه در اين سفر سرزده برايش فراهم شد، توانست سرنوشت نامشخص سريال «سرزمين كهن» را نيز پيش روي همان مردم معترض مسجد سليمان تعيين تكليف كند.

از قضا اين حضور سرزده ضرغامي در مسجد سليمان تأثير بسيار مثبتي در كاهش حساسيت‌هاي ايجاد شده طي روزهاي گذشته داشته است. رئيس رسانه ملي با اين اقدام خود هم به نوعي از بختياري‌ها دلجويي كرده و هم موافقتشان براي پخش مجدد نسخه اصلاح شده سريال «سرزمين كهن» آن هم بدون هر گونه پيش‌داوري را جلب كرده است؛ اتفاقي كه مي‌تواند مانع از به هدر رفتن سرمايه توليد اين سريال تلويزيوني شود.

به گفته ضرغامي، برخي بخش‌هاي «سرزمين كهن» حذف مي‌شود. او گفته است كه زمان را از دست نمي‌دهد و در آينده، زماني كه كل اين بحث بختياري از داستان اين سريال حذف شد، با همكاري فرهيختگان و همكاران يك مجموعه بسيار جذاب و خوب از بختياري‌ها در اين سريال پخش خواهد شد كه اگر اقوام بختياري بار اول آن را ملاحظه كنند، اصرار خواهند كرد كه هر‌چه زودتر باز هم مجموعه‌اي ساخته شود و اين موارد در آن ديده شود!

پيش‌تر عوامل سريال «سرزمين كهن» در نامه خود خطاب به معاون سيما احترام به همه اقوام كشور از جمله مردمان متدين، نجيب و اصيل ايل بختياري را از اصول انكارناپذير دانسته و اعلام كرده بودند كه روند حركت سريال نيز بر همين مدار است. اما با اين وجود پخش سريال «سرزمين‌كهن» در آخرين روزهاي بهمن ماه از شبكه سوم سيما قطع شد تا زمزمه‌هايي مبني بر پيوستن هميشگي اين سريال به آرشيو رسانه ملي آن هم به منظور جلوگيري از گسترده‌تر شدن اعتراضات مردمي اقوام بزرگ بختياري بر سر زبان‌ها بيفتد اما حالا به نظر مي‌رسد كه تلويزيون بايد بار ديگر چشم به راه بازگشت «سرزمين كهن»به كنداكتور خود و مردم بختياري نيز در انتظار آغاز پخش سريالي باشند كه رئيس رسانه ملي شخصاً به آنها وعده داده كه اين بار برايشان حساسيتي ايجاد نخواهد كرد.

غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
7
1
حقا که ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
حقا که چی؟من خودم بختیاریم و فکرمیکنم این توهین به بختیاریها نبود.داره میگه رفتارکمونیستهای اون زمان با بختیاریها چطوربوده.این حرفا داره از دهن یه کمونیست شنیده میشه ن ی آدم عادی.بیاید خوب فکر کنید وزود قضاوت نکنید
مازیار
|
United States
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
3
2
...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
1
7
امیدوارم این سریال که معلوم بود جذاب است دوباره پخش شود.
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
0
3
بزارید دوباره پخش بشه
سمانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
4
حالا میگن چرا رسانه ملی تو برنامه هاش انقدر سانسور داره. بیچاره ها حق دارند.انقد که جنبه ها پایینه همه چیم به خودمون نسبت میدیم.
تینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
0
5
فیلم به این جذابی رو قطع کردند به خاطر هیچی آخه چه توهینی شده بود? ما ایرانیا کلا بی جنبه ایم
به خاطر یه عده پخش فیلم و قطع می کنند , اخه اول فیلمو ببین چی میشه بعد اعتراض کن.
علی افتخاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
0
1
بختیاری مظهر عشق است و مهر
تیره شبهایش پر از سوز است و شعـر

شاهنـامه خوانیش وردِ زبان
مردمـــی بی ادعا و مهربـان

پاک و صادق ، با صفا و بی ریا
قلب بی آلایشش ، سوی خــدا

بختیاری هست آرام و متین
تا زمانی که نبیند ، خصـم و کین

چون زِ دشمن بیند او بی حرمتی
دشمنش دیگر نبینـد ، راحتـی

جمله غیرت میشود ، شیرِ ژیان
با صـلابت ، پر توان و پهلــوان

کورش از این سرزمین برخاسته
او که دنیـا را دگرگون ساختـه

آریو برزن از این قوم عزیز
بوده و فخریست دیگرباره نیـز

یادم آید روزگــار نادری
او که می جست از نژادم یاوری

فتح تهران را بیاد آور کنون
بهـرِ آزادی ایـران ، داده خون

در زمانی که نبوده ارتشی
بختیاری داشته ، بس ارزشــی

ارتش ایران زمین گردیده بود
دشمنان از نام او ترسیـده بود

حفظ کرد ایران زمین را اینچنین
بختیــاری ؛ روزگارت را ببین

هر کسی امروزه بر تو تاختـه
از برای تو ، سخنـها ساختــه

از گُهر تاریخ پر فخرت نگفت
آن جواهر غیرتت را هم نسفت

بختیــاری ، پاک بوده نام تو
پرچم غیرت ، به روی بام تــو

یاوه گویان دست و پاها میزنند
گور خود با این سخنها میکننـد

بدگُهر امروز بیگانه نبــود
بلکه او از مردم این خانه بود

ما چرا با خویش دشمن میشویم
بنده و فرمانبـر من میشویـم

شعرِ ( یارا ) شرحِ درد و غصه ها
پس بخوان اینگونه، پایان قصه ها

بختیاری ، دور از هر تیــر رِس
کی شود دریا به پوزِ سگ نجس


توضیحات:

1- در کتب معتبر تاریخی آمده که کورش کبیر از سرزمین انشان (سرزمین بختیاری) متولد شده و رشد نموده است.(کوروش بزرگ که به کوروش کبیر مشهور است، بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. کوروش در استوانهٔ خود که در بابل کشف شده، خودش را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ کوروش، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است» معرفی می‌کند).به نقل از دانشنامه ویکی پدیا.

2- آریوبرزن فرمانده دلاور سپاه هخامنشی در نبرد با اسکندر مقدونی بختیاری بوده است.

3- نادری اشاره به زمان نادرشاه افشار است که نادر شاه از بختیاریها درخواست کرد تا شهراصفهان ، که افغانها آنرا تصرف کرده بودند را آزاد کنند.

4- اشاره به انقلاب مشروطه و فتح تهران و سرنگونی سلسله قاجار توسط سپاه بختیاری است.

5- اشاره به دوره ای از سلطنت قاجار است که ارتش ایران منحل شده بود و قشون بختیاری محافظت از کشور را به عهده داشتن
الهه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
1
1
خواهش میکنم دوباره بزارید این فیلم پخش شه.چرا همه چی رو به خودتون میگیرید.یه فیلم خوبم که پخش میشه اینطوری خرابش میکنید.دیگه چی بگم.............
آرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید..
امیدوارم هرچه سریعتر این سریال جذاب و تاریخی رو دوباره پخش کنید..
علاقه مندان زیادی چشم به انتظار پخش دوباره سریال "سرزمین کهن" هستن..
على ازتهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
2
0
حق ندارن پخش کنن پخش کنن دوبار صدا وسىما را نابود مىکنىم
ایران سرزمین من
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
1
میخوام صد سال سیاه برنگرده به تلویزیون،سریال تاریخی از روی خیال کارگردان ترک
بختیاری زراسوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
2
1
مگه دست خودشونه حالا رفته مسجد سلیمان که چی باید اعتبار چندینا چند سالمون را ببرنند زیر سوال این همه حماسه آفرینی دارند بختیاری ها چرا از اونا فیلم نمیسازن باید تخیلات یه ... پخش بشه علیه بختیاری ها. اصالت ما را موزه ها فریاد میزنند قومی بدون دستبرد بیگانگان
حسین لر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
3
1
ما بختیاری غیرت داریم،غیرت تو خونمونه،حق ندارین این سریال مزخرفی پخش کنین،حالتون پخش نمیکنی،ادم از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار