کد خبر: 635146
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
گفت‌وگوي «جوان» با حاج صادق‌ از عناصر اطلاعات و عمليات لشكر 14 امام حسين(ع) در عمليات خيبر
مقاومت بچه‌‌هاي ما در جزاير به ويژه در حفظ جزاير، زماني كه امام پيام دادند جزاير بايد حفظ شود ديدني بود. بچه‌هايي كه نگفتند تا ماسك ندهيد نمي‌رويم، شايد شيميايي بزنند. رزمندگاني كه 14 كيلومتر به عمق دشمن رفتند، آن هم بدون دسترسي به عقبه
پويان شريعت

سوم اسفندماه سالروز عمليات خيبر، اولين عمليات بزرگ آبي - خاكي جمهوري اسلامي ايران در طول دوران 10 ساله دفاع مقدس است. اين عمليات در سال 1362 با رمز «يا رسول‌الله(ص)» انجام شد. اين خيبر در دو محور شمالي و جنوبي در جزاير مجنون صورت گرفت كه بخش گسترده اي از اين عمليات در منطقه هورالهويزه انجام شد. به مناسبت سالگرد اين عمليات بزرگ بر آن شديم تا گفت‌وگويي را با هادي كميلي از نيروهاي اطلاعات و عمليات لشكر 14 امام حسين(ع) ترتيب دهيم كه متن اين گفت‌وگو را پيش‌رو داريد.

براي شروع توضيح اجمالي درخصوص عمليات خيبر بدهيد.

عمليات خيبر، دراسفند سال 62 انجام شد. از تيرماه سال 61 مقدمات استراتژيكي تعقيب متجاوز براي رفع فتنه در دستور كار فرماندهان جنگ قرار گرفته بود. بر اساس آن،‌ منطقه هورالهويزه مورد شناسايي قرارگرفت. اين منطقه به وسعت هزار كيلومتر مربع بود و جزاير مجنون به وسعت 200 كيلومتر مربع در آن قرار داشت.

انتخاب اين منطقه براي عمليات دلايل زيادي داشت، اما مهم‌ترين اين دلايل را مي‌توان اينگونه عنوان كرد كه در آن مقطع فرماندهان جنگ به اين نتيجه رسيدند تقريباً در تمام مناطق جبهه جنوب راهكار عمليات بسته شده است.

به همين جهت بر اساس استراتژي تعقيب متجاوز منطقه عملياتي خيبر انتخاب شد. فاصله اين منطقه تا منطقه «القرنه» عراق 15 كيلومتر و بزرگراه بصره – العماره كه از گلوگاه‌‌هاي مهم عراق است از غرب آن مي‌گذشت. شهر هويزه در شمال‌غربي هور قرار دارد و مرز ايران از دل آب‌‌هاي آن عبور مي‌كند. در جنوب آن القرنه و در شمال آن شهرك الغدير قرار دارد. در واقع مي‌توان گفت مهم‌ترين دليل انتخاب اين منطقه استفاده بهينه از نيروهاي پياده و عدم‌توانايي و استفاده عراقي‌ها از يگان‌‌هاي زرهي به دليل شرايط خاص منطقه و وجود آب بود.

وجود نيزارهاي مختلف در اين منطقه سنگر خوب و پناهگاه تقريباً مناسبي براي نيروها به شمار مي‌رفت. از طرفي وقتي به سابقه عملياتي اين منطقه نگاهي كنيم،‌ مي‌بينيم از سال 59 تا 62 به مدت سه چهار سال هيچ عمليات و تحركي از هيچ‌يك از طرفين جنگ در اين منطقه رخ نداده بود به همين جهت خيبر در دستور كار قرار گرفت.

هدف غايي عمليات خيبر چه بود؟ آيا هدف خاصي را دنبال مي‌كرديد؟ توضيحي در خصوص چگونگي انجام عمليات نيز بدهيد.

عمليات خيبر در دو محور مستقل با هدف تصرف شهر بصره انجام شد. محور زير تحت پوشش قرارگاه كربلا و محور هورالهويزه تحت پوشش فرماندهي قرارگاه نجف بود كه فرماندهي عمليات را بر عهده داشتند. در محور هور هم پنج قرارگاه فرعي براي پنج هدف تعبيه شده بود كه عبارت بودند از: قرارگاه نصر، قرارگاه حديد، قرارگاه حنين، قرارگاه فتح و قرارگاه نوح كه هر كدام هدفي را دنبال مي‌كردند.

هدف قرارگاه نصر تصرف جاده العماره – بصره،‌ هدف قرارگاه حديد تصرف القرنه و قرارگاه حنين مسئوليت تصرف جزيره جنوبي و نيمه شرقي و شمالي جزيره شمالي و الحاق با محور طلائيه را بر عهده داشتند. هدف قرارگاه فتح شكستن خط پرمانع طلائيه و باز‌كردن راه زميني براي پشتيباني عنوان شده بود و قرارگاه نوح تأمين و ترابري يگان‌‌هاي عمل‌كننده را به عهده گرفته بود.

به علاوه اينها هوا نيروز مأموريت انتقال نيرو و امكانات از عقب به داخل جزيره را بر عهده داشت و دركنار آن تأمين امنيت هوايي منطقه بر عهده نيروي هوايي بود. به هر حال اينها اهداف خاصي بودند كه طراحي شده بود تا در اين عمليات دسترسي به آنها ميسر شود، يادم است عمليات ساعت 9:30 شب سوم اسفند 62 با رمز يا رسول‌الله(ص) آغاز شد.

گفته شده است كه عراق در عمليات خيبر از سلاح شيميايي كه ممنوع است به كرات استفاده كرده است؟

سلاح شيميايي كه به وفور استفاده شد. يادم است بوي عطر تيروز مي‌آمد و بچه‌ها همگي با هم نفس مي‌كشيديم و به‌به و چه‌چه مي‌كرديم. به هر حال اينكه بي‌وجداني در خون بعثي‌ها بود هيچ شكي نيست، اما اين كار رژيم عراق بسيار دور از همان حقوق بشري است كه امريكايي‌ها با آن گوش دنيا را كر كرده‌اند. در واقع مي‌توان گفت اوج استفاده از شيميايي در خيبر رخ داد.

شما نماد خيبر را چه چيز و چه مسئله‌اي مي‌دانيد؟

مقاومت. مقاومت بچه‌‌هاي ما در جزاير به ويژه در حفظ جزاير، زماني كه امام پيام دادند جزاير بايد حفظ شود ديدني بود. بچه‌هايي كه نگفتند تا ماسك ندهيد نمي‌رويم، شايد شيميايي بزنند. رزمندگاني كه 14 كيلومتر به عمق دشمن رفتند، آن هم بدون دسترسي به عقبه. پس از مقاومت 72 ساعته در جزاير كه به صورت بسيار جانانه‌اي صورت گرفت ماهر عبدالرشيد ژنرال ارتش بعث عراق گفت: «پس گرفتن مجنون از آنچه ما فكر مي‌كرديم بسيار سخت‌تر شده است.» اما اين بچه‌ها فقط به عشق امام خويش براي اينكه امامشان گفته بود جزاير بايد حفظ شود،‌ از همه چيزشان گذشتند و جزاير را حفظ كردند.

خاطره به ياد ماندني كه از خيبر به ياد داريد چيست؟

هر از گاهي فيلم جزيره را تلويزيون پخش مي‌كند! وقتي اين پل خيبري كه حدود 14 كيلومتر طول داشت ساخته و افتتاح شد گوسفندي آوردند تا قرباني كنند. يك موتور تريل روي پل است كه در كنار جمعيتي كه در حال قرباني كردن گوسفند هستند ايستاده و بعد از قرباني كردن حركت مي‌كند،‌ آن موتور تريل راننده‌اش من هستم. وقتي پل افتتاح شد همه نگاه‌ها به پل بود كه يك هواپيماي عراقي آمد. فكر مي‌كرد امروز هم ما دستمان خالي است و ضدهوايي نداريم همين كه آمدند روي پل ضدهوايي او را مورد اصابت قرار داد كه آتش گرفت و معلق‌زنان سقوط كرد، وقتي ضدهوايي، هواپيماي جنگي را زد همه جزيره گويي با هم تكبير مي‌گفتند.

نصب اين پل نبوغ بچه‌‌هاي ما را نشان مي‌داد، پلي به طول 14كيلومتر روي آب. اگر به اسناد نگاهي بيندازيد مي‌بينيد كه خبرگزاري فرانسه درخصوص پل خيبر ما مي‌گويد كه ساخت چنين پلي درتاريخ نظامي مدرن بي‌سابقه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار