کد خبر: 633573
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۷

چهار سال بعد از تنش بي‌سابقه در روابط تركيه با رژيم صهيونيستي، مقام‌هاي دو طرف از مذاكره براي عادي‌سازي روابط صحبت مي‌كنند. به نظر مي‌رسد دولت ادوغان بعد از مطرح كردن سياست نافرجام «تنش صفر» با همسايگاني مانند عراق، سوريه، ايران و ارمنستان، به سمت سياست سنتي عادي‌سازي با اسرائيل در حال چرخش است.

به گزارش «جوان»، «احمد داوداوغلو» وزير امور خارجه تركيه روز دوشنبه اعلام كرد: «آنكارا و تل‌آويو در آستانه عادي‌سازي روابط هستند.» اين اظهارات براي اولين بار بعد از ماجراي حمله سپتامبر 2010 اسرائيل به كشتي‌هاي ماوي مرمره، ميان تركيه و اسرائيل ابراز شده است. داوود اوغلو گفت: «در حال حاضر دو كشور در لحظه حساسي از رويكرد جديد در مذاكرات هستند. مي‌توانيم بگوييم كه اكثر اختلافات به موجب اين مذاكرات جديد رفع شده‌اند و ما به پيشرفت‌هاي مثبتي رسيده‌ايم.» هفته گذشته روزنامه اسرائيلي «هاآرتص» خبر داده بود كه اسرائيل براي كساني كه خانواده‌هاي خود را در جريان حمله به كشتي حامل كمك‌هاي بشردوستانه در سال 2010 از دست داده‌اند، پيشنهاد كمك 20 ميليون دلاري داده است.
 
روزنامه معاريو هم از احتمال امضاي توافقنامه صلح ميان آنكارا و تل‌آويو طي ماه ميلادي جاري خبر داد. به نوشته اين روزنامه صهيونيستي، مقام‌هاي اسرائيل از تركيه خواسته‌اند تا شكايت‌هاي خود را عليه فرماندهان و افسران ارتش اسرائيل به عنوان پيش‌شرطي براي از سرگيري روابط پس بگيرد و قانوني هم براي ممانعت از اقامه چنين دعاويي در آينده تصويب كند.
 
وزير خارجه تركيه در مصاحبه تلويزيوني خود گفته كه تحركي در گفت‌وگوهاي طرفين ايجاد شده، اما در توصيف جزئيات، به عبارت «پيشرفت قابل توجه» اكتفا كرد. دكتر «سيد‌رضا ميرطاهر» كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌و‌گو با «جوان» با اشاره به «دوره فترت در روابط تركيه و اسرائيل» گفت: «اين گام‌ها تا قبل از اين حداقل از نظر ظاهري اولين اقدامي است كه پس از عذرخواهي تركيه از اسرائيل به دنبال حمله كماندوهاي رژيم صهيونيستي به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه عازم غزه و كشته شدن 9فعال ترك در سال 2010 صورت گرفته است.

دلايل عادي‌سازي

ميرطاهر حركت دو طرف به سمت عادي‌سازي را نتيجه چند تحول مي‌داند:

- نزديكي منافع دوطرف در قبال تحولات منطقه‌اي به ويژه در ارتباط با بحران سوريه

- كاستي‌هاي اقتصادي دو طرف و نياز متقابل براي هم‌پوشاني اقتصادي

- نياز ويژه اسرائيل به آب و انرژي

اسرائيل و تركيه متحدين منطقه‌اي

مير طاهر گفت: « مهم‌ترين دليل در اين زمينه، اهميت روابط امنيتي نظامي تركيه و اسرائيل در منطقه است و اينكه تركيه در سال‌هاي اخير قبل از سردي روابط قراردادهاي گسترده با اسرائيل در راستاي بهسازي هواپيماهاي جنگنده و تانك‌ها و تجهيزات زميني و ساخت هواپيماي بدون سرنشين هرون و خريداري از اسرائيل انجام داده است. » به گفته او، اسرائيل هم به تركيه به عنوان متحد منطقه‌اي به منظور برگزاري رزمايش‌هاي مشترك و اعزام نيروهاي دريايي و هوايي و از همه مهم‌تر دسترسي اسرائيل به ايران و جاسوسي در ايران مي‌نگرد.

نتيجه سقوط مرسي

دكتر «محمدصادق كوشكي» استاد دانشگاه و كارشناس مسائل خاورميانه نيز در تحليل دلايل مربوط به وضعيت فعلي روابط آنكارا- تل‌آويو معتقد است: «اين دو با يكديگر روابط متقابلي داشته‌اند كه قطع نشده، ولي در مقاطعي مخصوص اين روابط كم رنگ شده و در شرايط فعلي نيز دولت اردوغان كه خود را منجي جهان اسلام و مدافع آرمان‌هاي فلسطيني‌ها مي‌داند، در ار‌تباط با عادي‌سازي روابط با اسرائيل مانور مي‌دهد. اين امر به ويژه پس از ماجراي كشتي‌هاي ماوي مرمره روند روابط دو طرف را بيش از پيش اهميت بخشيده است.» كوشكي گفت: «اقدامات مشترك دو طرف در اين زمينه از جمله از طريق برگزاري رزمايش مشترك به ويژه پس از سقوط مرسي در مصر و تضعيف اخوان‌المسلمين ترك‌ها را به اين نتيجه رسانده است كه براي حفظ و حتي ارتقا و بهبود روابط با كشور‌هاي هم‌پيمان در منطقه بايد واقع بين بود و روابط را از درگيري و تنش به سمت عادي‌سازي و بهبود مناسبات پيش ببرند.»

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
محمد مهدي
|
-
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
0
تركيه در سياست خارجي اصلا" چشم انداز اساسي ندارد و فاقد نقشه راه است و نميداند دنبال چي هست براي همين منفعالانه تصميم گيري ميكند و هر از چند گاهي از اين شاخه به اون شاخه مي پرد لذا اگر با كشوري قرارداد اقتصادي و امنيتي و دفاعي بست رقيبان و دشمنانش نبايد نگران باشند همينطور اگر تركيه با رقيبان و دشمنانش پيمان دوستي بست نبايد خوشحال باشند خلاصه با رفتنش نبايد ناراحت شد و با امدنش خوشحال به هيچ وجه قابل اعتماد و يا قابل اتكا نيست يعني نه ميتوني به تركيه اعتماد كني و نه ميتوني به تركيه تكيه كني يا به عبارتي هنوز نرفته زود برميگردد و يا هنوز برنگشته سريع ميرود اين نوع سياست نشان دهنده بي برنامگي تركهاست در اين سالها ديگه به اوج وادادگي سياست خارجي خود رسيده اند لذاست كه از اين جور سياستها خيلي راحت ميشه سوء استفاده كرد كه اسرائيل اين سوء استفاده را ميكنه از تركيه در واقع تركيه سياست خارجيه اش را در معرض حراج گذاشته و گاه گداري يك كشور پيدا ميشه تا ميتونه ازش استفاده ميكنه وقتي كه از غنائم بدست اومده ارضاء شد تنهاش ميذاره دوباره يكي ديگر همينطور همين جوري دست بدست ميشه باعث اين نوع سوء استفاده و تعرض سياسي خود تركيه است چرا كه عدم شناخت دوست و دشمن از طرف تركيه و عدم برنامه و نقشه راه و ارزوهاي طولاني و دست نيافتني و غرق در روياها و توهمات و غيره همه ي اينها از عواملي است كه تركيه را به تعرضات سوق ميدهد جالب اينكه همه ي اينها را هم ميخواهد يك شبه بدست بياورد زهي خيال باطل ... تركيه در اين چند سال اخير كه در امور داخلي سوريه دخالت ميكند به اين اندازه منزوي نشده بود كه حالا منزوي شده لذا به فكر ترميم و جراحي زخمهاست از طرفي هم بدنبال وصله و پينه دوزي شكافهاست ولي بنظر براي ترميم و وصله راه را گم كرده و ادرس را اشتباه ميره و از چاله در مياد مي افته به چاه مثل انسان تشنه در بيابان بدنبال اب ميگرده و يا ماهي گرسنه بين كوسه ها دنبال غذا ميگرده خلاصه اين راهي كه اردوغان در پيش گرفته اخرش به نا كجا اباد ختم ميشه .
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
3
چرخش تركيه به «تنش صفر» با اسرائيل
درخصوص مواضع دولت ترکیه با اسراییل چند نکته حایز اهمیت است:
1) وقتی «احمد داوداوغلو» وزير امور خارجه تركيه اعلام كرده است: «آنكارا و تل‌آويو در آستانه عادي‌سازي روابط هستند.» اين اظهارات براي اولين بار بعد از ماجراي حمله سپتامبر 2010 اسرائيل به كشتي‌هاي ماوي مرمره، ميان تركيه و اسرائيل ابراز شده است. داوود اوغلو گفت: «در حال حاضر دو كشور در لحظه حساسي از رويكرد جديد در مذاكرات هستند. مي‌توانيم بگوييم كه اكثر اختلافات به موجب اين مذاكرات جديد رفع شده‌اند و ما به پيشرفت‌هاي مثبتي رسيده‌ايم.»نشان از آن دارد که ترکیه بسمت وحدت راهبردی با اسراییل است
2) بابررسی مواضع یک دهه گذشته ترکیه مشخص میشود ترکیه راهبرد بنیادی واز موضع اصولی در تعامل با اسراییل نداشته است وتنشهای مقطعی ترکیه یک تاکتیک مردم فریبانه است وبه سرعت اسراییل بر حاکمیت ترکیه مستولی خواهد شد.
3) با توجه به همسایگی ترکیه با ایران ، بعنوان سرپل مجرای اعمال تهدید برعلیه کشور خواهد بود ومنافع ملی را جدا به خطر خواهد انداخت.
4) لازم است دستگاه دیپلماسی دولت کشورمان ، با دقت تحرکات فوق را رصد کرده ودر مقاطع مختلف موضع گیری لازم کرده وحداقل مانع تسریع این روابط ضد اسلامی گردد.قصور دولت ... تدبیر وامید پذیرفته نخواهد بود و غیر قابل بخشش.
5) امید است ، تدبیر منافع ملی ومنافع ملل اسلامی را شاهد باشیم ، با توجه به مواضع ضعیف مشاهده شده در برابر شیطان بزرگ ورژیم اشغالگر توسط رییس دولت ووزیر خارجه مان ، نمی توان امیدوار بود
با تشکر - فشارکی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار