کد خبر: 631465
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷
آيا به اين امريكا مي‌توان اعتماد كرد؟!
«انتقاد از ديپلماسي دولت نهم و دهم» و «‌خرده گرفتن به سياست‌هايي هسته‌اي تيم مذاكره‌كننده دولت گذشته‌» يك اصل بديهي و قاعده‌اي نهادمند، نزد مقامات رسمي دولت اعتدالگرا طي ماه‌هاي گذشته بوده است.
محمد اسماعيلي

«انتقاد از ديپلماسي دولت نهم و دهم» و «‌خرده گرفتن به سياست‌هايي هسته‌اي تيم مذاكره‌كننده دولت گذشته‌» يك اصل بديهي و قاعده‌اي نهادمند، نزد مقامات رسمي دولت اعتدالگرا طي ماه‌هاي گذشته بوده است.

از همان ابتدايي كه استيلاي منسوبان به دولت اعتدال بر وزارتخانه‌ها مسجل شد، تمام داشته‌ها و دستاوردهاي دولت ماقبل يكسره به نقد و حتي تخريب گذاشته شد تا جايي كه خيز بلند كشور در موضوع هسته‌اي، به عنوان دست‌اندازي در مسير مطالبات عمومي القا ‌و گفته شد كه چرخيدن سانتريفيوژ اجازه نمي‌دهد چرخ اقتصاد كشور بچرخد.

هرچند گستره هجمه عليه فعاليت‌هاي دولت گذشته هيچ‌ مرز مشخصي نداشته اما بايد بيت‌الغزل تخطئه‌ها را حمله به كارنامه دولت اصولگرا در بخش سياست خارجه و به صورت مشخص پرونده هسته‌اي دانست كه اعتدالگرايان آن را مجوزي كردند براي «تغيير رويكرد در ديپلماسي» و حتي «عقب‌نشيني از مواضع هسته‌اي» عنوان كردند.

به هر روي تغيير نگرش ديپلمات‌هاي دولت نهايتاً كار را به پلمب فعاليت تأسيسات هسته‌اي و تعليق غني‌سازي 20د رصد رساند و اين در حالي است كه دريچه نگاه غربي‌ها و به ويژه امريكايي‌ها نسبت به جمهوري اسلامي ايران - و پرونده هسته‌اي كشورمان كه جزئي از يك كلان براي آنهاست- هيچ‌گاه تغيير نكرده بلكه مواضع ضد‌ايراني‌شان را رنگ و بوي عميق‌تري هم داده است.

ثبات انديشه‌هاي امريكايي‌ها در مورد ايران جايي سر باز مي‌كند كه مقامات سياسي اين كشور در يك اقدام بي‌نظير- در طول تاريخ 34 ساله انقلاب اسلامي- در طي پنج ماه اخير هفت بار جمهوري اسلامي ايران را تهديد به حمله نظامي كرده‌اند و در تمام اين مدت ديپلمات‌هاي كاربلد دولت راستگويان تنها تاكتيك «سكوت» دل بسته و عقب‌نشيني را چاره كار دانسته‌اند.

تاكتيك ديپلمات‌هاي خندان در مقابل تهديدهاي كارگزاران نظام سلطه نگراني‌هاي بسياري را براي جامعه به همراه داشته است؛ اينكه؛ نكند به تبع از كار افتادن سانتريفيوژها و امحاي دستاوردهاي هشت ساله هسته‌اي كشور، روحيه ايستادگي و مقاومت در مقابل دشمن به فراموشي سپرده شده و اعتبار و حيثيت نظام به بهانه «لزوم كار تخصصي ديپلماسي» به حراج گذاشته شود؟

نكند خط قرمزهاي نظام و مردم براي دستگاه سياست خارجه مرغوبيت گذشته را نداشته و مفاهيم انقلابي‌گري و انقلابي زيستن جاي خود را به لبخندهاي مستمر و پياپي داده است؟

نكند مطالبات مردم و اهداف راهبردي نظام در لابه‌لاي مفاهيمي نظير «لزوم محرمانه ماندن مذاكرات» گم شده و جاي خود را به انفعال و عقب‌نشيني در مقابل خواسته‌هاي بي‌حد وحصر غربي‌ها بدهد؟

تهديداتي كه تمامي ندارد

در حالي تهديدات بي‌سابقه ايران توسط سياسيون امريكايي همچنان ادامه دارد كه گويا مقامات دولت قصد ندارند، واكنش جدي و متناسب به اين اظهارات نشان دهند و تلاش دارند با ابزارهايي مانند «فرافكني» و «چشم‌پوشي از خطاي ديگران در عرف روابط بين‌الملل» نگذارند تنور به ظاهر گرم شده روابط به سردي بگراييد.

اما عقب‌نشيني محسوس دولت در قالب «ديپلماسي نوين توأم با لبخند» كه به عنوان راهكار مشكلات داخلي و بين‌المللي معرفي شد، اولين پاسخ رسمي را اينگونه از اوباما دريافت كرد: رويكرد امريكا در قبال تسليحات نظامي شيميايي سوريه بايد به ايران نشان دهد كه براي رويارويي تسليحاتي، پتانسيل حل مسئله به شكل ديپلماتيك وجود دارد. رئيس‌جمهور امريكا در عين حال گفت كه ترجيح او براي حل مسئله به شكل ديپلماتيك به اين معنا نيست كه به تهران حمله نظامي نمي‌كند (25/6/92 رئيس‌جمهور امريكا در گفت‌وگو با شبكه‌اي بي‌سي امريكا).

شلدون آدلسون بزرگترين حامي مالي جمهوري‌خواهان در دانشگاه يشيوا هم در شهريورماه اعلام مي‌كند: امريكا بايد قبل از شروع مذاكره با تهران در خصوص برنامه هسته‌اي ايران را با« بمب هسته‌اي» هدف قرار دهد(30/6/92)

باراك اوباما تهديدات علني از نوع امريكايي را كمتر از دو هفته بعد از تهديدات اوليه‌اش در ديدار با نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اظهار كرد: تهران بايد صداقت خود را با اقداماتش ثابت كند... همه گزينه‌ها از جمله «گزينه نظامي» روي ميز باقي مي‌ماند. (9/7/92)

دانكن هانتر، عضو كميته نيروهاي مسلح كنگره هم به مانند ديگر سياسيون امريكايي تأكيد مي‌كند: فكر مي‌كنم اگر ما مجبور باشيم ايران را بزنيم نبايد با نيرو‌هاي زميني عمل كنيم بلكه اين كار را بايد با «بمب اتمي» تاكتيكي انجام دهيم تا آنها را براي يك دو يا سه دهه به عقب برانيم. (15/9/92)

رئيس‌جمهور امريكا بار ديگر در (16/9/92) به صراحت ايران را تهديد به حمله نظامي مي‌كند: اگر ايران به توافق پايبند نماند تحريم‌ها را افزايش مي‌دهيم و آمادگي براي «گزينه نظامي» وجود دارد.

وزير امور خارجه اين كشور هم هماهنگ با رئيس دولتش در (19/6/92) بيان مي‌كند: اگر ايران هر بخشي از توافقنامه را نقض كند همه پيشرفت‌ها متوقف مي‌شود و امريكا مي‌تواند «به صورت نظامي» پاسخ دهد.

جان كري همچنين در گفت‌وگو با العربيه، شبكه اختصاصي سعودي تأكيد مي‌كند: ايران بايد اندوخته اورانيوم5/3 درصد خود را محدود كند. ايران نبايد واجازه ندارد رآكتور اراك را تكميل كند. ايران اگر توافق را كنار بگذارد «گزينه نظامي» در پيش گرفته خواهد شد‌(5/11/92).

اينها شمه‌اي از پاسخ‌هاي در خور توجه امريكايي‌ها نسبت به ديپلماسي لبخند دولتمردان ماست كه همچنان از طرف مقامات رسمي وزارت امور خارجه بدون پاسخ مانده است.

امتيازات پرحجم امريكايي‌ها را جري‌تر كرده؟

هر چند كه جريان ذوق زده از روابط با دنياي غرب، ارائه امتيازات پرحجم از سوي ايران، از جمله تعليق غني‌سازي 20 درصد، تعطيلي رآكتور اراك، اكسيد كردن اورانيوم غني شده 20 درصد كه در نهايت به 27 امتياز رسيد را لازمه «حسن نيت» امريكايي‌ها به ايران القا كند وآن را نقطه آغازي براي كاهش فشارها بداند اما در عمل باعث شد كه امريكايي‌ها پس از توافقنامه ژنو با انتشار برگه اطلاع رساني ديدگاه متناقض خود با ايراني‌ها را درباره اين توافقنامه منتشر كنند.

ديدگاه كاخ سفيد كاملاً در تضاد با ديدگاه مقامات ايران بود. آنها معتقد بودند كه در اين توافقنامه حقي براي غني‌سازي ايران قائل نشدند و توافقنامه مقدمه‌اي براي برچيدن تأسيسات هسته‌اي ايران است.

با اين حال مقامات امريكايي صراحتا گفتند كه اگر اقدام ايران را برخلاف توافقنامه ژنو تشخيص دهند نه تنها ايران را تحريم بلكه با تهران برخورد نظامي مي‌كنند، به گونه‌اي كه پس از توافقنامه ژنو مقامات امريكايي چهار مرتبه از لفظ تهديد نظامي استفاده كردند.

امريكايي‌ها را آنگونه كه هستند ببينيم

هر چند كه «گزينه روي ميز امريكايي‌‌ها» امروز به عنوان يك طنز سياسي جا افتاده است اما آنچه هنوز براي افكار عمومي داخلي بدون پاسخ مانده‌ اين است كه آيا مفهوم «ديپلماسي» در دنياي امروز تنها به صبحانه خوردن‌هاي مستمر، مصافحه‌هاي همراه با خنده‌هاي مستانه و گزارش‌هاي فيس بوكي خلاصه مي‌شود يا روي ديگر مانند «تحقير ملت ايران» را هم دارد.

آيا «تهديدات پياپي» غرور ملي ما را خدشه‌دار نمي‌كند و اعتبار بين‌المللي ما را به سخره نمي‌گيرد، آيا وعده هفتگي امريكايي‌ها مبني بر عقوبت دادن ايران گونه‌اي از «تحقير» را براي جامعه ايراني و دولت برآمده از رأي‌شان به همراه ندارد؟ و در پايان بايد گفت كاش ديپلمات‌هاي دولت راستگويان بيش از اين افكار عمومي را منتظر نگذاشته و پاسخ بدهند كه اعتماد مطلق همراه با ذوق زدگي كدام بخش از«ديپلماسي نوين جهاني» را شامل مي‌شود و تا كجا اين نوع نگرش ما را وادار به سكوت مي‌كند.

كاش آن قدر كه دولتمردان اعتدال گرا از انتقادات سازنده برخي رسانه‌هاي داخلي نسبت به توافقات هسته‌اي، حساس و زود رنج بودند، در مقابل تهديدات پردامنه و تحقير‌آميز غربي‌ها هم واكنش مختصري نشان مي‌دادند تا مردم بيش از گذشته مطمئن شوند كه نمايندگان‌شان در عرصه سياست خارجه هم چيزي براي احقاق حقوق ملت‌شان كم نمي‌گذارند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
4
7
لااقل شماها که در شکست اصولگراها بی گناه نبودید.اون موفع که به دولت نهم میگفتید مدیریت جهانی پیشکش...و دائما ...جریان انحرافی را تکرار میکردید کتر از دوم خردادیها در این ماجرا بی گناه نیستید
پاسخ ها
غزنفر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
اومدم اینجا یک لحظه فکر کردم رجانیوزه!خبراتون کپی پیسته؟
ahmad
|
GERMANY
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
3
9
هر سیا ستمداری که نمیداند که امریکا مسئله هسته ای ایران را با موجودیت نظام جمهوری اسلامی و سوریه و حزب الله و فلسطین و عراق و بحرین و....ارتباط خواهد داد و تا ما قدرتمند تر نشویم دست از سر ما بر نخواهد داشت به درد ایران عزیز نمی خورد.
عاقل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
5
3
نویسنده محترم تا حالا کچا بوده ای که فقط خبر از همن 5 ماه 7 بار تهدید را دیده ای و ترسیده اید امریکا طی 32 سال گذشته هزار باران تهدید کرد اما هیچ غلطی نکرد اتفاقا جای بسیار خندیدن دارند که هنوز پس از سالها گذشت از انقلاب امریکا انقلاب و ملت ایران را درک نکرده بچه 7 ساله من هم این را می داند که تهدید ها نمایشی است چون توان عملی کردن تهدیدها را ندارد پس باید به تهدید بیحودی خندید
شما خیالتان راحت نترسید بسیجیان بیدارند اتفاقا همین خنده ها بعضی از سناتورهای صهیونیست را دیوانه کرده است که دائم بلغور می کنند
پاسخ ها
مهدی عطائی
| UNITED STATES
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
دوست عزیز مسأله ترس نیست کسی نمیترسد،
مسأله این است که دیپلماسی خنده به دشمن، و عقب نشیتی از حقوق مسلم کشور اشتباهی بزرگ است و هیچکاه نباید به امید دشمن بود!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
6
2
روحانی مچکریم وکاسبان تحریم عزایشان مستدام باد
پاسخ ها
ناشناس
| -
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
انشاء الله
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
1
11
تیم مذاکره کننده ایران اگرکوتاه نمی امد.امریکا هیچوقت جرعت نمیکرد.تا مارا تهدیدنظامی کند.تعلیق 20 درصدی اشتباه محض بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
1
8
تیم مذاکره کننده ایران اگرکوتاه نمی امد.امریکا هیچوقت جرعت نمیکرد.تا مارا تهدیدنظامی کند.تعلیق 20 درصدی اشتباه محض بود.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
4
1
آقای اسماعیلی شماکه سفر بی نان ندیدی نمی دانم متول چه سالی هستی که ساز جنگ می زنی الان جوان دهه 60نداریم جوانهای ما میبیند بچهای روسای بالا وفرزندان سردارن سپاه درناز نعمت هستند وما اقشارکم درامد باید توان بدهیم
مدیر پایگاه سلام اسماعيلي هستم دوست عزيز.متولد 63 ، جنگ را آنطور كه بايد نديده اما مفاهيم آن را خوب درك كرده ايم. ما هم طمع نداري و سختي را همچنان مي چشيم اما دوس نداريم با ذلت و تحميل تحقير از طرف بانيان زندان هاي مخوفي نظير گوانتانامو ناني بر سر سفره هايمان بيايد.  برعكس مجدانه مي خواهيم با «تدبير»و «آينده نگري توام با عقلانيت » به خواسته هاي اقتصادي و معنوي  مردم مان برسيم. همين را از دولتمردانمان مي خوايم ولاغير.
ممنون از كامنت شما 
سعيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
1
7
سلام
دکتر روحانی و دیپلمات ايشان فقط و فقط همين لبخند را بلدند و بس.
آنچه که شما از ايشان انتظار داريد، اساساً در قامت ايشان نیست.
هر کاری تخصص خودش را می خواهد.
کليد را هم سر زبانها انداختند که پلمپ تحت الشعاع قرار گیرد و الا کلید کجا بود. مگر کلیدی که طراحی شده باشد برای آنکه قفلهای آمريکايی ها را باز کند.
سعيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
1
5
سلام
دکتر روحانی و دیپلمات ايشان فقط و فقط همين لبخند را بلدند و بس.
آنچه که شما از ايشان انتظار داريد، اساساً در قامت ايشان نیست.
هر کاری تخصص خودش را می خواهد.
کليد را هم سر زبانها انداختند که پلمپ تحت الشعاع قرار گیرد و الا کلید کجا بود. مگر کلیدی که طراحی شده باشد برای آنکه قفلهای آمريکايی ها را باز کند.
زندگی شرافتمندانه
|
-
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
4
0
تلاش برای تخطئه سیاست تنش زدایی دولت روحانی ، وارد فاز جدیدی شده است و مخالفان دولت ، این بار می کوشند به استناد سخنان مقامات آمریکایی و اروپایی، چنین نتیجه گیری کنند که چون آنان صداقت ندارند، نباید در مسیر بهبود روابط با غرب حرکت کرد.

سرمقاله یکی از روزنامه های جریان تخریب در شماره اخیر خود نوشته : « جان‌کری در داووس گفت:آمریکا حتی در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به ایران اطمینان ندارد.
کلاوس شواب رئیس مجمع جهانی اقتصاد به آسوشیتدپرس گفت:هنوز زود است که رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران بتوانند اعتماد جامعه جهانی [غرب]را به دست آورند!
میان مکالمه تلفنی دکتر روحانی با رئیس جمهور آمریکا دو روز فاصله نیفتاد که اوباما در ملاقات با نتانیاهو گفت همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی درباره ایران روی میز است. »

و سپس نتیجه گیری کرده که توافق هسته ای ، "به شکل رگباری تیر خلاص خورد"ه است.

مقدمات استدلال آقایان ، البته صحیح است: غربی ها در سیاست خارجی شان ، صداقت ندارند ، آنها حتی به ما هم اطمینان ندارند ، صرفاً به دنبال منافع خویش هستند و اگر هم بتوانند از زدن هیچ ضربه ای به ما ابا نمی کنند.
لذا اگر کسی بنای تحلیل و اقدام خود را بر اعتماد به غرب بگذارد ، حتماً دچار خطای راهبردی شده است.

تا بدین جای سخن ، مشکلی نیست ؛ اما چند نکته بسیار مهم را نباید مغفول گذاشت:

1 - مشکل راهبری اصحاب تخریب این است که روابط بین المللی را به طرز فجیعی با روابط شخصی و خانوادگی اشتباه گرفته اند. اگر برای دختر آنان ، خواستگاری بیاید که صداقت نداشته باشد و انسان قابل اعتمادی نباشد ، مانند بقیه انسان های عاقل، با ازدواج درخواستی مخالفت می کنند و کسی هم بابت این مخالفت ، سرزنش شان نمی کند.
آنان فکر می کنند که قضیه روابط بین المللی هم نظیر این موضوع خانوادگی است ، حال آن که این دو ، از اساس با یکدیگر متفاوت اند.

آنچه در روابط خصوصی و خانوادگی سالم، ملاک عمل است ، اعتماد متقابل ، حس مشترک ، علائق عاطفی و نظایر این هاست اما در روابط بین المللی ، منفعت طلبی ، استیلاجویی ، خطر زدایی و مفاهیمی مشابه ، ملاک عمل است.

لذا اگر بخواهیم در روابط خارجی ، ملاک های زندگی فردی را مد نظر داشته باشیم ، دقیقاً از همین لحظه باید وزارت خارجه را تعطیل کنیم و با هیچ کشوری ، هیچ رابطه ای نداشته باشیم.

به عنوان مثالی واضح ، اگر بی اعتمادی و سوابق خصومت بار تاریخی و اقدامات غیر همسوی کنونی ، ملاک تصمیم و عمل است، باید حتی روسیه و چین را نیز که در کنار آمریکا به تحریم ایران رأی داده اند از دایره روابط خارجی مان حذف کنیم. حال آن که به دلیل منافعی که برای خود ترسیم کرده ایم با این دو کشور رابطه داریم ولی مثلاً با کشوری مانند بوتان ، علیرغم این که هیچ اقدامی هم علیه ایران نکرده ، رابطه خاصی نداریم ، چون منافع خاصی هم نداریم.

2 - هنر دیپلماسی ، برقراری رابطه با جریان های غیرهمسو ، دفع شر و ضرر آنها و نهایتاً تبدیل تخاصم به تعامل منفعت محور است.
اکنون جمهوری اسلامی ایران ، با دمشق ، روابط خوبی دارد. لذا اگر مقامات ایرانی در رایزنی با سوری ها چند تفاهم نامه همکاری منعقد نمایند که نتیجه اش درآمد سالانه یک میلیارد دلاری برای ایران باشد، هر چند این یک دستاورد است ، اما کار چندان شاقی انجام نداده اند.

اما اگر با جریان مقابل ، مثلاً آمریکا وارد مذاکره شوند و جلوی آسیب های بیشتر آمریکا را بگیرند و رفته رفته و حتی در دراز مدت ، دشمنی که همواره خطر جنگ با آن وجود داشت را به یک طرف تجاری تبدیل کنند، کارشان تاریخی و هنرمندانه است.

چانه زنی با رقبای قدرتمند ، بسیار ارزشمندتر از چای خوری با دوستان گرمابه و گلستان است.

3 - جریان تخریب ، هر چند سیاست تنش زدایی روحانی را با تمام توان تخطئه می کند اما فارغ از شعارهایی مانند مقاومت ، هرگز نمی گوید که اگر راه این نیست ، پس کدام است؟
فرض کنید که دولت جمهوری اسلامی ، راه تنش زدایی را کنار بگذارد و همچنان با این استدلال درست که "حق با ماست" از در تقابل با دنیا برآید ؛ بعدش چه؟
آیا جز این است که ادامه این مسیر، اگر به جنگ هم منتهی نشود، نتیجه ای جز تشدید تحریم های فلج کننده و نابودی اقتصاد ایران و معیشت ایرانیان و نهایتاً بروز بحران های اجتماعی و سیاسی نخواهد داشت؟ آیا این را می خواهیم؟

خط تخریب ، اگر صداقت دارد ، در کنار ... روزانه اش ، بگوید پیشنهاد جایگزین اش برای تنش زدایی چیست؟
...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
ماوانقلابمان 35سال است تهديدميشويم تحريم ميشويم اماهمچنان پرتوان ومقاوم ايستاده ايم تنش زدايي معنايش ازدست دادن عزت وشرف کشورنبست اگرپايمردي ومقاوت براصول انقلاب وارزشهاي امام وشهدا تنش وخواست تنش است ماخواهانش هستيم حاضرنيستيم برسراصول وعزت وخون شهدا وآرمانهاي امام ورهبرعزيزمان تنش زدايي کنيم اينان راحت ترين کاررابراي خودپيداکرده اند ديديدنه چيزي ارزان شد نه تهديدي کم شد نه تحريمي نه پول وسرمايه امان برگشت
دانشجو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
جناب زندگی شرافتمندانه،با سلام و احترام ، در پاسخ شما باید گفت راه چاره را بارها مقام عظمای ولایت بیان داشته اند نقل به مضمون مبنی بر اینکه:1-به مذاکرات خوشبین نیستم.2-به آمریکا نباید اعتماد کرد.3-آمریکا تروریست بالذات است.4-دشمنی آمریکا با ایران مسئله هسته ای نیست بلکه با اساس جمهوری اسلامی دشمنی دارند.5-در مذاکرات باید به قدرت داخلی متکی بود.6-باید با اقتصاد مقاومتی به مقابله به جنگ اقتصادی دشمن رفت.6-دست چدنی دشمن را زیر دستکش مخملی میبینم.7-آمریکا خود مواحه با بزرگترین مشکلات اقتصادی است و بدهکارترین کشور جهان است . و...راستی پلمب هسته ای... یادتان هست؟در مقابل چیزی جز تحقیر و تهدید ملت ایران بدست آوردیم؟آیا عقل حکم نمیکند محتاطتر باشیم؟زندگی شرافتمندانه را باید در درون خود جستجو کرد نه سر سفره شیطان بزرگ!!! با تشکر.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
0
3
جانا سخن از زبان ما میگویی؟
smile
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
2
0
khaak to sare hamchin... i
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
0
1
جناب زندگی شرافتمندانه،با سلام و احترام ، در پاسخ شما باید گفت راه چاره را بارها مقام عظمای ولایت بیان داشته اند نقل به مضمون مبنی بر اینکه:1-به مذاکرات خوشبین نیستم.2-به آمریکا نباید اعتماد کرد.3-آمریکا تروریست بالذات است.4-دشمنی آمریکا با ایران مسئله هسته ای نیست بلکه با اساس جمهوری اسلامی دشمنی دارند.5-در مذاکرات باید به قدرت داخلی متکی بود.6-باید با اقتصاد مقاومتی به مقابله به جنگ اقتصادی دشمن رفت.6-دست چدنی دشمن را زیر دستکش مخملی میبینم.7-آمریکا خود مواحه با بزرگترین مشکلات اقتصادی است و بدهکارترین کشور جهان است . و...راستی پلمب هسته ای توسط همین آقای روحانی یادتان هست؟در مقابل چیزی جز تحقیر و تهدید ملت ایران بدست آوردیم؟آیا عقل حکم نمیکند محتاطتر باشیم؟زندگی شرافتمندانه را باید در درون خود جستجو کرد نه سر سفره شیطان بزرگ!!! با تشکر.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
0
0
شما قانع هستید؟؟؟؟؟؟؟دم خروس یا قسم حضرت عباس؟کدوم ؟مردم میفهمن فرق خانه های بچه های ..رو .ماشینا رو .بهترین جای هر شهر مسکن مهر گرفتین. فرق تو با من چیست که از صبح تا شب با مدرک بالاتر از تو برای روزی کمتر از ده هزار تومان کار کنم که اونم معلوم نیست که پول باشه یا نباشه....یکبار هم اجازه نداد ازش استفاده کنیم چون گفت برای خداست نه پارتی پس ادعا نکنید لطفا.خیلی هاتون انسانهای خوبی هستید ولی خیلی هاتون فقد باعث بدبختی هستید ...وطلبکار.اگه بحث حمایت کشور واسلام ونظام هم بیاد وسط من نامرد باشم جانم کف دستم نباشه ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار