کد خبر: 630322
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷
فرمان خودرو ارزان در دست شوراي رقابت
در شرايطي كه خودروسازان براي خروج از نابساماني مالي به دنبال راهكارهاي جديدي از جمله تأمين نقدينگي با گراني سوخت هستند، شوراي رقابت با طراحي سناريوي جديد براي قيمت‌گذاري خودرو در سال 93 و برخلاف آنچه تاكنون نعمت‌زاده و خودروسازان و قطعه‌سازان مي‌گفتند كاهش قيمت خودرو را كليد زد.
بهناز قاسمي

در شرايطي كه خودروسازان براي خروج از نابساماني مالي به دنبال راهكارهاي جديدي از جمله تأمين نقدينگي با گراني سوخت هستند، شوراي رقابت با طراحي سناريوي جديد براي قيمت‌گذاري خودرو در سال 93 و برخلاف آنچه تاكنون نعمت‌زاده و خودروسازان و قطعه‌سازان مي‌گفتند كاهش قيمت خودرو را كليد زد.

به گزارش «جوان»، تحريم صنعت خودرو از روز گذشته برداشته شد و از اين پس خودروسازان مي‌توانند با همكاري شركاي خارجي و واردات قطعات مورد نياز توليد خودرو را افزايش دهند اما به دليل مشكلات مالي كه دو خودروساز بزرگ كشور با آن مواجهند، از طريق يكي از كارشناسان اقتصادي و فعال صنعت خودرو پيشنهاد افزايش نرخ سوخت را به 3 هزار تومان به رئيس كل بانك مركزي ارائه داده‌اند.

سعيد ليلاز كه گفته مي‌شود با يكي از خودروسازان خارجي ارتباط خوبي دارد در اين طرح به رئيس‌كل بانك مركزي پيشنهاد داده كه دولت قيمت سوخت را افزايش بدهد و از ناحيه درآمد حاصله، وام و تسهيلات در اختيار صنايع كشور به خصوص «صنعت خودرو» بگذارد.

اما همزمان با تلاش خودروسازان براي جذب اعتبارات جديد، شوراي رقابت به دنبال نسخه جديد قيمت خودرو براي سال آينده است. در اين باره با توجه به متغيرهاي دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو از جمله نرخ ارز، اين دستورالعمل براي سال آينده بايد تجديد‌نظر ‌شود. عيسي امامي در گفت و گو با خانه ملت گفت: در جلسه اخير شوراي رقابت اعضاي اين شورا در خواست ديدار با رئيس مجلس و رئيس‌جمهور را ارائه دادند اما زمان اين ديدار مشخص نشده است.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش با بيان اينكه در جلسه گذشته شوراي رقابت درباره دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو نيز بحث شد، افزود: دستورالعمل فعلي قيمت‌گذاري خودرو مربوط به سال جاري است و شاخص‌هاي آن مانند شاخص تورم بخشي، نرخ ارز و شاخص سازمان ملي استاندارد براي سال آينده مي‌تواند تغيير كند.

اين نماينده مردم در مجلس نهم ادامه داد: نظر شوراي رقابت اين است كه اگر نوساني در نرخ ارز و تورم بخشي رخ دهد اثر آن بايد در قيمت خودرو نمايان شود، به طوري كه طي چند ماه گذشته نرخ ارز به شدت كاهش يافته است اما خودروسازان همچنان ناراضي هستند.

ارز 2650 تومان بايد مبناي نرخ ارز خودروسازان قرار گيرد

امامي با اشاره به اينكه دولت در نظر دارد نرخ ارز را براي سال 93 تك‌نرخي كند، ادامه داد: دولت يك رابطه نزديك بين نرخ ارز آزاد و نرخ ارز مرجع ايجاد كرد و نرخ 2 هزار و 650 تومان را در لايحه بودجه پيشنهاد داده است كه در صورت تصويب در صحن علني بايد مبناي محاسبات ارزي خودروسازان نيز قرار گيرد.

عضو ناظر مجلس در شوراي رقابت ادامه داد: اگر نرخ 2 هزار و 650 تومان مبناي محاسبات درآمدهاي ارزي براي سال آينده در بودجه تصويب شود قيمت خودرو در سال آينده بايد در مقايسه با امسال كاهش يابد.

تجديد‌نظر در دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو براي سال آينده

وي با تأكيد بر اينكه با توجه به متغيرهاي دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو از جمله نرخ ارز، اين دستورالعمل براي سال آينده بايد تجديد‌نظر ‌ شود، تأكيد كرد: قيمت نهايي خودرو بايد بر اساس قيمت تمام شده توليد، مبناي نرخ ارز كه خودروسازان از آن استفاده مي‌كنند، تعيين شود. عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو ناظر بر تمام خودروهاي توليد داخل است و خودروسازان بايد از آن تبعيت كنند.

امامي گفت: شوراي رقابت در نظر دارد در صورت لزوم به تعيين نرخ تورم بخشي ورود كند؛ ضمن اينكه ديدگاهي در شوراي رقابت وجود دارد مبني بر اينكه علاوه بر تعيين دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو، قيمت‌گذاري خودرو نيز از سوي شورا تعيين شود.

عضو ناظر مجلس در شوراي رقابت افزود: منتظر جمع‌بندي نظر اعضاي شوراي رقابت براي ورود اين شوراي به قيمت‌گذاري خودرو هستيم كه اين موضوع در هفته آينده به صورت جديد بحث مي‌شود.

اظهارات نعمت بخش

براي خودرو ملاك نيست

وي همچنين در واكنش به اظهارات نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان مبني بر اينكه در صورت كاهش نرخ ارز تا 2 هزار و 500 تومان و حذف تحريم‌ها قيمت خودرو كاهش نمي‌يابد، بلكه سال پايه قيمت‌گذاري نيز بايد تغيير كند، گفت: اين اظهار‌نظر نعمت‌بخش منطقي نيست چراكه وي يك مسئوليت صنفي دارد و اظهارات وي ملاك نيست.

در همين باره فرشيد اشرفي كه چندي پيش در گفت و گو با «جوان» از روند كاهشي قيمت خودروتا پايان سال خبر داده بود درباره كاهش قيمت خودرو در سال آينده و ماه‌‌هاي آخر سال گفت: در صورت اجراي وعده‌هاي مورد توافق با غربي‌ها و آزاد‌سازي سرمايه‌هاي ايران در خارج و گشايش‌هاي بيشتر نه تنها بايد انتظار كاهش قيمت‌ها را در سال آينده بلكه كاهش قيمت‌ها از 10 روز ديگر نيز بود.

وي با تأكيد بر اينكه رفتار غربي‌ها غير‌قابل پيش‌بيني است ادامه داد: با اخبار منتشره اين روزها به طور حتم پيش فروش‌هاي بهمن و اسفند خودروسازان تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و خودروسازان ناگزيرند براي جلب نظر مردم شرايط بهتر وكاهش قيمت را در دستور كار خود پيش از آغاز سال و قبل از دستور شوراي رقابت عملي كنند و گرنه بازار و فروش امسال را از دست خواهند داد.

اين كارشناس خودرو خاطر‌نشان كرد: به علاوه اخبار حاكي است كه احتمالا دولت و خودروسازان در‌باره تعيين قيمت خودرو در ماه‌هاي پاياني سال منافع مشتركي را دنبال نمي‌كنند و دولت تمايل دارد تا با كنترل و كاهش قيمت خودروها نرخ تورم را‌ پايين‌تر بكشد لذا احتمالاً بازار خودرو طي هفته آينده با تأييد كاهش اندك قيمت‌ها در شوراي رقابت و وعده تثبيت اين قيمت‌ها براي سال آينده پرونده قيمت‌گذاري خودرو را تا چند ماه خواهند بست.

وي درباره تأثير افزايش احتمالي قيمت بنزين در بازارگفت: بعيد است كه قيمت بنزين به عنوان مؤلفه‌اي اثر‌گذار در بازار خودرو نقش داشته باشد. تجربه ثابت كرده با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و تبعات آن و نيز با وجود ضعف حمل و نقل عمومي، سهم خودرو شخصي در سيستم حمل و نقل كاهش نمي‌يابد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
1
32
اقايون خودرو ساز اكه نميصرفه بذارين از خارج خودرو بخريم كه ارزونتر هم هست
احمد
|
United States
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
0
21
سی ساله به صورت انحصاری صنعت خودرو این مردم رو ... حالا با دوسال تحریم مشخص شده هیج قطعه ای رو خودش نمی تونه بسازه بازار خودرو را رقابتی کنید تا مردم با پول خودشون هر چی دوست دارن بخرن
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
0
21
قیمت خودروهای داخلی باید 50 درصد کاهش یابند.
اگه خودروسازها راضی نیستند دولت بیاد واردات رو آزاد کنه بعدا خودروسازا سمندو میدن 5 میلیون...
saman
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
0
10
صنعت خودرو اگر در انحصار دولت نیست چرا این همه کش و قوس در تعیین قیمت خودرو ،بازار رقابتی شود تا مردم نفس راحتی بکشند همچنانکه قیمت انواع انرژی بایستی مطابق فوب خلیج فارس باشد برای دولت ،قیمت خودرو هم مطابق قیمتهای جهانی باشد تا برای مردم مقرون بصرفه باشد و سرمایه مملکت بیخودی باعث واردات قطعات غیر استاندارد چینی با نام صنعت خودرو سازی وارد کشور نشودکه پشیزی ارزش ندارند.
ابراهیم
|
United Kingdom
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
2
11
بابا اینا همش ... قیمت ماشین فقط میره بالا ...
azade
|
Germany
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
0
11
قیمت ها باید کلی بیاد پایین تا مردم بتونن خرید کنن....
وطنم ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
1
5
بحث سر بیکاری کارگرانه خودروسازها میباشد که از طریق واردات خودرو با کیفیت و در نتیجه صرفه جویی در هرینه های نگه داری خودرو وتصادفات و هرینه های اجتماعی بعد ار ان و هرینه های کنترل محیط زیست میتئان برای این تعداد کارگر بیکار شده شغل های دیگر به غیر خودرو ساری ایجاد کرد.
معترض
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
1
11
ملت هرچی میکشه تقصیر خودشونه
خلایق هرچه لایق
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
0
11
تو را خدا مردم را اذیت نکنید والله گناه دارنن ماشین چهار یا پنج میلیونی آخه برای چی بیست و خرده ای به مردم قالب میکنید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
4
4
ماهم چندساله منتظریم ارزون بشه بعد بریم بخریم ولی نه تنها ارزون نشد گرونترم شده....حالا مجبور شدم تو گرونی بخرم....ارزونی تو ایران مثل خوابهای شبه
نازانم
|
United States
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
1
3
بعد یه سال همه دیدیم چیزی که شورای رقابت گفت...وباز مثل هر سال در سال 93هم شاهد افزایش خودرو بودیم
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
1
4
با سلام از دوستان سئوالی داشتم که مدتهاست ذهنم را مشغول کرده.آیا وانت کاپرا یا مثلا اگر اشتباه نکنم هرور مرتب خودرو از نظر تکنولوژی دوبرابر بالاتر از پژو 206 تیپ پنج هستن؟یا از نظر وزنی اگر بخواهیم کیلویی حساب کنیم دو برابر سنگین تر هستند.اگر نه پس چرا قیمتشان دوبرابر یا بیشتر هست؟با تشکر
had
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
0
9
محض خدا بیارید قیمتو بایین ارزوی یه براید رو دلمون موند که موند
مسلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
1
4
ممنون .تروخدا به زحمت نیوفتید.نمیخوایم یبار ضرر کنید
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
8
اگر مردم همت کنند نخرند درست میششه
خودرو ایرانی = قیمت بالا + کیفیت پایین + خط تولید دوره قاجار + امنیت صفر + اشانتیون " فرشته ای بنام ازرائیل "
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
0
3
خدایا که این پرده بازیهای این قیمت گزاری و دست داشتن خودروسازو کارشناسو دولت و همه سر این مردم تموم میشه بابا راه کار من غیر متخصص اتومبیل خارجی برای رقابت با گمرکی وعوارض پایین اجازه ورود بدین قیمتها رقابتی میشه وخودش میاد پایین اینقدر هم مردم و سرکار نذارین اخخخخخخخخخخخخخخخخخخ از دست شما
جواد
|
United States
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
2
با سلام.سال 93 تموم شد و باز هم شاهد افزايش قيمت خودرو بوديم.اي مردم همت كنيد اين لگن هاي كه مي سازند رو نخريد.حداقل براي 1 سال.چرا قيمت 4 تا 5 برابر رفته بالا.بخاطر اينكه سودشون 5 تا 4 برابر رفته بالا.اصلا از اين لگن ها نخريد.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
0
واقعا متاسفم برا خودرو سازان ایران حیف .....
صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
1
اقایون با قیمت سه برابری بازار جهانی نمیتونن این دو تا شرکت رو اداره کنن به ازی هر خانواده ایرانی 20 میلیون مازاد بر قیمت خودرو پول گرفتن نخرید نخرید نخرید نخرید
صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
0
اقایون با قیمت سه برابری بازار جهانی نمیتونن این دو تا شرکت رو اداره کنن به ازی هر خانواده ایرانی 20 میلیون مازاد بر قیمت خودرو پول گرفتن نخرید نخرید نخرید نخرید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
ما مردم. نميخريم تا ارزان بشه دیگه از ظلم خسته شدیم
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
0
0
کاشکی بنزین گران میشد خودرو ارزان میشد هردو گران شدن
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
0
کشک چی پشم چی ارزونی کجا بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار