کد خبر: 627152
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۷
ناگفته‌هاي زاكاني از جلسه گروه شش نفره با معترضان انتخابات 88
جمع‌بندي ما براي صحبت با آقاي هاشمي اين بود كه اگر ايشان اطلاعاتي راجع به اعتراض نامزدها داشتند، به ما اين اطلاعات را بدهند و اگر هم در واقع آقاي هاشمي مي‌توانستند فضاي التهاب‌آلود را به سمت فضاي عقلاني سوق بدهند
پس از اعتراض برخي كانديدهاي انتخابات رياست جمهوري سال 88، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي گروه شش نفره‌اي را براي رسيدگي به اعتراض كانديداي معترض انتخابات رياست‌جمهوري در نظر گرفت تا اين گروه براي رسيدگي به شكايات بتوانند مستنداتي را تهيه كنند. اين گروه شش نفره را كاظم جلالي، الياس نادران، عليرضا زاكاني، حجت‌الاسلام سيد‌محمدحسن ابوترابي‌فرد، حميدرضا كاتوزيان و علي عباسپورتهراني تشكيل مي‌دادند. اين گروه فعاليت خود را دقيقاً با شروع ناآرامي‌ها در كشور آغاز كرد و با كانديداي معترض انتخابات و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني جلساتي را تشكيل دادند.
بر همين اساس خبرگزاري تسنيم، گفت‌وگويي را با عليرضا زاكاني يكي از اعضاي كميته شش نفره مجلس شوراي اسلامي براي رسيدگي به اعتراض كانديداي معترض بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 88 انجام داد و در اين گفت‌وگو در مورد ديدارهاي اين كميته با ميرحسين موسوي، مهدي كروبي، محسن رضايي و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني سؤالاتي مطرح شد كه وي نيز اطلاعات مهمي از جلسات‌شان گفت.
زاكاني به جلسه گروه شش نفره با موسوي، كروبي، رضايي و هاشمي اشاره كرد و افزود: جمع‌بندي ما براي صحبت با آقاي هاشمي اين بود كه اگر ايشان اطلاعاتي راجع به اعتراض نامزدها داشتند، به ما اين اطلاعات را بدهند و اگر هم در واقع آقاي هاشمي مي‌توانستند فضاي التهاب‌آلود را به سمت فضاي عقلاني سوق بدهند، به ما كمك كنند. بعد از جلساتي كه داشتيم و در جمع‌بندي من مجدداً از دوستان جدا شده و به سمت بازداشتگاه رفتم كه دانشجويان در آن جمع بودند، تقريباً تا آخر شب نزديك به 12:30 - 1 شب در بازداشتگاه با دانشجوها بوديم كه اواخر شب هم آقاي رهبر رئيس محترم دانشگاه تهران آمدند و معاون اطلاعات ناجا سردار لشكري هم آمدند و عملاً با چهار تا اتوبوس دانشجوها را شبانه آزاد كردند و با آنها آمديم تا داخل كوي رفتند و داخل ساختمان‌ها مستقر شدند و ما برگشتيم.
 
  به موسوي گفتيم جمع حاضر از يك جناح و سليقه نيست
وي تصريح كرد: روز سه‌شنبه 26 خرداد با آقاي موسوي در دفتر كارشان در خيابان پاستور ديدار داشتيم و اين ديدار حدود يك ساعت و نيم طول كشيد و آقاي موسوي تنها بود و ما شش نفر با وي صحبت مي‌كرديم. يكي از دوستان به آقاي موسوي گفت دو نفر از دوستان كه اينجا هستند به شما رأي ندادند، اسم من و آقاي نادران را گفت و دو نفر از نمايندگاني هم كه هستند براي شما ستاد برگزار كردند و قطعاً به شما رأي دادند كه اسم آقاي عباسپور و آقاي كاتوزيان را آورد، به خاطر اينكه آقاي كاتوزيان ستاد اصولگرايان حامي آقاي موسوي را برگزار كرد و بعد هم گفت كه دو نفر هستند كه اشاره به خودشان كرد و گفت، معلوم نيست چه رأيي دارند. در حقيقت اين را بيان كرد كه جمع ما جمع يكپارچه‌اي نيست كه مثلاً شما فكر كنيد براي يك جناح يا يك سليقه و يك نامزد باشند.
زاكاني در خصوص جلسه با موسوي گفت: همه بحث با آقاي موسوي اين بود كه ما اينجا آمديم تا مطالب شما را بشنويم و اگر موضوعي هست كه محل شك است، ما موضوع را پيگيري كنيم و حقيقت را معلوم كنيم، لذا حضور در اينجا حضور جهت فهم اشكالي است كه شما با انتخابات مي‌بينيد و حتماً گفتيم كه اگر اشكالي هست شما بگوييد و ما پيگيري كنيم. در ادامه كار بنده به آقاي موسوي گفتم كه ما از شما خاطره‌خوشي از دوره نخست وزيري در ذهن داريم و به عنوان يك رزمنده شما نخست‌وزير دوران جنگ بوديد، حال اگر حرف و حديثي هم است هنوز اين خاطره خوش شما در ذهن ما هست و اينجا هم كه آمديم ما به شما رأي نداديم ولي علاقه‌منديم كه شما در راستاي توانمندي‌هايتان براي انقلاب در صحنه باشيد اما به هر حال يك نفر از صندوق رأي بيرون مي‌آيد و يك نفر رئيس‌جمهور مي‌شود و اگر شما رئيس‌جمهور نشديد، دليل بر اين نيست كه ما شما را نفي كنيم و آرزومنديم كه شما در صحنه باشيد و بتوانيد كار كنيد ولي دليل اينكه شما اين كار را انجام مي‌دهيد، چيست و اين اعتراضات چيست؟
وي سپس به واكنش موسوي به اظهارات اين گروه اشاره كرد و گفت: آقاي موسوي اولاً اظهار ناراحتي كردند و گفتند كه چرا بخشي از اين سايت‌هايي كه به من مربوط است را بسته‌اند يا محدود كردند و نكته دومي هم كه گفتند اين بود كه هيچ دليلي براي اعتراضات ذكر نمي‌كرد و تنها دليلي كه شنيديم اين بود كه اگر من اعتراض نكنم اين 13 ميليون رأي از من عبور مي‌كند. اعتراض من به خاطر اين است كه يك پيشتازي نسبت به اين 13 ميليون داشته باشم و بتوانم آنها را پشت سر خودم نگه‌‌ دارم، حال اينكه اينها به چه دليل و چه نيتي است را به ما نگفتند، حتي موقعي كه جلسه تمام شد، همان‌جا با خداحافظي مناسبي جدا شديم كه دوستانه و خيلي صميمي بود و اظهار آرزو كرديم كه در فرصتي ديگر مجدد بتوانيم اين جلسات را ادامه بدهيم.
 
 هاشمي گفت موسوي خواستار ابطال انتخابات است
زاكاني همچنين به جلسه اين گروه با هاشمي‌رفسنجاني نيز اشاره كرد و اظهار كرد: وقتي روز چهارشنبه كه هر شش نفر از آقاي موسوي دليلي نشنيديم، تلقي كرديم كه شايد در جلسات بعد بتوانيم دليلي آقاي موسوي بشنويم. فرداي آن روز كه روز 27 خرداد بود با آقاي هاشمي ديدار داشتيم و آقاي هاشمي هم تنها بودند. اولين نفري كه صحبت كرد آقاي ابوترابي‌فرد بود كه ايشان گزارش مثبتي از جلسه ما شش نفر با آقاي موسوي ارائه كرد و فضاي مثبتي را منتقل مي‌كرد. آقاي هاشمي وقتي گزارش آقاي ابوترابي را شنيد، نكته‌اي را گفتند كه آقاي موسوي همه حرف‌هايي را كه هست به شما نگفته‌اند و بحث اين است كه آقاي موسوي خواهان ابطال انتخابات است و اصرار بر تقلب دارند و براي رسيدگي به اعتراضاتشان راه‌هايي كه در چارچوب قانون هست را قبول ندارند. آقاي هاشمي گفت صبح روز شنبه 23 خرداد آقاي خاتمي با من تماس گرفتند و اعلام كرد ما مي‌خواهيم با آقاي سيدحسن خميني و آقاي موسوي پيش شما بياييم و من هم گفتم جلسه مجمع تشخيص مصلحت را بايد بروم و شما بعدازظهر بياييد و آقاي هاشمي گفت كه اين سه نفر ظهر آمدند. آقاي هاشمي گفت، موسوي مي‌گويد تقلب شده و نتايج انتخابات را قبول ندارم و اينكه در حقيقت راه‌هاي قانوني را هم قبول ندارم. اين سه نفر آمده بودند اعتراض كنند و البته گفتند ميزان اعتراض آقاي موسوي نسبت به بقيه بيشتر بود.
وي تصريح كرد: وقتي از آقاي هاشمي خواهش شد كه شما هم اظهار نظر كنيد تا فضاي التهاب آرام شود، آقاي هاشمي گفت، ما ديگر مرجعيت سابق را نداريم. حال اين جوانان و اين دانشگاهيان هستند كه مرجعيت را دارند و اينها كه به خيابان آمدند بازنمي‌گردند، مگر اينكه چيزي را بگيرند، چه بهتر كه خودمان پيشقدم شويم و چيزي را به معترضان بدهيم كه برگردند.
وي به بخشي از سخنان هاشمي‌رفسنجاني در اين ملاقات اشاره كرد و افزود: نكته‌اي را كه آقاي هاشمي گفت اين بود كه در انتخابات تقلب شده و خود آقاي هاشمي هم قائل به تقلب بود و در مورد دو تا از دلايلش براي تقلب گفت: اولاً آقاي ري‌شهري پيش من(هاشمي) آمدند و گفتند كه هفته قبل از انتخابات روز 15 خرداد، يكي از كارمندان آستانه مقدس حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به كرج پيش پدر و مادرشان رفتند و مشاهده كردند پدرشان نيست و بعد از مدتي كه پدرشان برگشت ديدند كه انگشتان پدر جوهري است و جوهر استامپ بوده و بعد هم شناسنامه در دست داشته كه پرسيدم پدر جان كجا بودي؟ پدر گفت من 50 هزار تومان پول گرفتم و به احمدي‌نژاد رأي دادم. بعد آقاي هاشمي گفت ناقل اين صحبت خود آقاي ري‌شهري است، لذا معلوم بوده كه اينها از قبل تقلب در انتخابات را شروع كردند.
وي در ادامه تصريح كرد: علت دوم‌شان هم كه بنده همين جا مي‌گويم كه بعداً وزارت اطلاعات بررسي كرد و نتايج را آقاي اژه‌اي وزير اطلاعات وقت در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به آقاي هاشمي گفت كه اين حرف، حرف دروغي است و به هيچ‌وجه صحت ندارد و همان‌جا چون نقل از آقاي ري‌شهري بود، آقاي ري‌شهري هم سؤال كردند كه صورت موضوع چيست و موضوع را كه گفتند آقاي ري‌شهري به آقاي هاشمي اعتراض كردند كه بنده اين حرف را به شما نگفتم.
زاكاني همچنين نقل قول ديگري از هاشمي عنوان كرد و افزود: نكته دوم، آقاي هاشمي بيانش اين بود كه آقاي محسن رضايي گفت از40 ميليون رأي، 8 ميليون رأي «آب» است كه من سؤال كردم آقا محسن اين را گفتند و آقاي هاشمي گفت بله خود آقاي رضايي به من گفتند. نكته آخر، آقاي هاشمي از مناظره‌اي كه آقاي احمدي‌نژاد داشتند و صحبت‌هايي كه ايشان داشتند اظهار ناراحتي كرد. همچنين از دستگيري خانم فائزه هاشمي هم اظهار ناراحتي كرد ولي همان‌جا گفت افرادي كه خانم فائزه هاشمي را دستگير كردند با وي خيلي خوش‌برخوردي كردند، از اين رو اظهار رضايتمندي كرد.
 
  كروبي :  قبلاً 4 ميليون رأي داشتم!
زاكاني همچنين به ديدار اين گروه با محسن رضايي نيز اشاره كرد و افزود: ما به منزل آقاي رضايي در شهرك شهيد دقايقي رفتيم كه آقاي نادران، آقاي جلالي، آقاي ابوترابي و بنده و آقاي دانش جعفري هم بودند ( آقاي دانش‌جعفري مسئول ستاد آقاي محسن رضايي بودند) طبق معمول نشستيم و بنده راجع به همان سؤال محل اشكالي كه آقاي هاشمي راجع به 32 ميليون رأي و 8 ميليون رأي اضافي سؤال كردم كه شما اين را گفتيد؟ آقاي رضايي تأييد كرد و گفتم چه دليل يا سندي داريد كه 8 ميليون از رأي خودساخته است؟ آقاي رضايي گفت به اين خاطر كه تا ساعت 5 پنج بعدازظهر به ستاد مركزي وزارت كشور مصرف تعرفه 17ميليون تعرفه اعلام شده و ساعت 5 بعداز ظهر تا ساعت 10 شب، 5 ساعت را ضرب در 60 دقيقه ضرب در 60 ثانيه و ضرب در 45 هزارصندوق رأي 21 ميليون نفر مي‌شود كه به اضافه اين 17 ميليون 32 ميليون نفر است و اين ميانگيني بود كه آقا محسن حساب كرده بود را ضرب در اين عدد مي‌كرد و مي‌گفت كه امكان ندارد
22-21 ميليون پاي صندوق رفته باشند.
وي خاطرنشان كرد: همان جا براي آقاي رضايي استدلال كرديم و گفتيم اشكال ما اين است كه به صورت پيوسته مصرف تعرفه اعلام نمي‌شود و ممكن است در يك صندوق پنج بسته مصرف شود و به دليل ازدحام با مركز تماس گرفته نشود و تعرفه مصرفي اعلام نشود. من به آقاي رضايي گفتم اگر اين استدلال شماست، اين استدلال از پايه سست است، به دليل اينكه الكترونيكي نيست كه در لحظه اعلام شود و آقاي رضايي هم پاسخي نداشت و معلوم بود استدلال غلطي را هدف‌گذاري كردند.  زاكاني در خصوص ديدار با كروبي نيز گفت: ‌ما چهار نفر بوديم، آقاي گرامي‌مقدم با آقاي كروبي هم بود كه جمعاً شش نفر شديم. آقاي ابوترابي، جلالي، نادران، بنده، آقاي گرامي‌مقدم با آقاي كروبي. اين جلسه نزديك دو ساعت طول كشيد و جمله‌اي كه آقاي كروبي دائماً تكرار مي‌كرد، اين بود كه من دلم براي «اسلاميت» و «جمهوريت» نظام مي‌سوزد. گفتيم چرا براي اسلاميت و جمهوريت نظام؟ گفت چون تقلب شد. گفتيم دليل تقلب چيست؟ گفت من دفعه قبل 5/4 ميليون رأي آوردم و اين بار 350‌هزار، پس يقيناً تقلب شده و ما گفتيم مردم رأي ندادند اينكه اسمش تقلب نيست! گفت: نه! تقلب شد. ما اصرار كرديم تا اينكه آقاي گرامي‌مقدم به آماري از برخي صندوق‌هاي بزرگ بجنورد اشاره كرد و ما خواهش كرديم شما بياييد اين 700-600 صندوقي را كه در حوزه‌هاي خراسان‌شمالي است، انتخاب كنيد و اصرار از ما بود كه اين كار را انجام بدهيد، آنها ابتدا قبول كردند ولي در آخر قبول نكردند كه صندوق‌هاي رأي را باز كنيم و كمك كنيم و اگر اشكالي هست در هر صندوقي كه خودشان مي‌خواهند، اما قبول نكردند.
 
 هاشمي نامه‌اي نوشت ولي خانواده‌اش مانع انتشار نامه شدند
زاكاني در خصوص ديدار مجدد اين گروه با هاشمي‌رفسنجاني نيز اظهار كرد: روز يك‌شنبه بود كه مجدداً با آقاي هاشمي جلسه گذاشتيم، اين جلسه بعد از خطبه‌هاي نماز جمعه مقام معظم رهبري در 29 خرداد بود و آقاي هاشمي هم خيلي خوشحال بودند و مي‌گفتند مقام معظم رهبري موضع ايشان را مشخص كرده‌اند. ما به آقاي هاشمي گزارش داديم كه صحبتي با دوستان شد و هيچ‌كدام دليلي بر تقلب ارائه نكردند و فقط كلي‌گويي كردند، لذا ما مطالبه داريم كه شما نامه‌اي يا بيانيه‌اي بدهيد كه محصولش اين باشد كه شرايط به سمت حالت غيرالتهابي مي‌رود و خطاب به مردم باشد. آقاي هاشمي گفت من نامه مي‌دهم، البته نامه‌اي كه با سليقه خودم مي‌نويسم. ما گفتيم به هر حال شما موضع خودتان را اعلام كنيد كه بعدها شنيديم نامه را نوشته‌اند اما خانواده مانع انتشار آن شده بودند. اين حاصل پنج ديداري بود كه من خدمت شما گفتم و پس از آن هم در چند كار ما ورود جدي داشتيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار