کد خبر: 625189
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵
متن تفصيلي جلسه گفت‌و‌شنود رئيس‌جمهور امريكا در مركز سابان مؤسسه بروكينگز
رئيس‌جمهور امريكا در يك جلسه گفت‌و‌شنود در مركز سابان مؤسسه بروكينگز متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران را گزينه‌اي غيرواقع‌گرايانه و ايد‌ه‌آلي توصيف كرد و گفت: «مي‌خواهم همه اين را درك كنند كه چنين گزينه‌اي امكان پذير نيست.»
به گزارش «جوان»، باراك اوباما روز يك‌شنبه گفت‌و‌شنود خود در مركز سابان مؤسسه بروكينگز را با دفاع از توافق ژنو با ايران شروع كرد و با همين موضوع نيز پايان داد؛ گفت‌و‌گويي كه ابعاد مختلف و مهم ديدگاه واقعي امريكا در مورد توافق ژنو را منعكس مي‌كند. او در اين گفت و‌شنود به صراحت گفت كه «گزينه نظامي از روي ميز خارج نشده است»، «در وضعيت پاياني توافق با ايران فقط غني‌سازي اندك ايران» را مي‌پذيرد و اينكه با اسرائيل بر سر مسئله هسته‌اي ايران اختلاف نظر تاكتيكي دارد. او در عين حال، توافق ژنو را گزينه‌اي واقع‌گرايانه در مقابل روند پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران دانست كه متوقف كردن آن امكان‌پذير نيست. متن كامل منتشر شده گفت و شنود اوباما با «هيم سابان» و حاضران در جلسه كه اكثراً از رسانه‌هاي اسرائيلي بودند، 6430 كلمه است و به جز مسئله هسته‌اي ايران، فقط يك موضوع ديگر (صلح خاورميانه) در آن مورد بحث قرار گرفته است.

هيچ گزينه‌اي بيرون ميز نيست

«هيم سابان» مؤسس مركز سابان مؤسسه بروكينگز در ابتداي اين گفت‌و‌شنود گفت كه نظرسنجي‌ها در داخل اسرائيل نشان مي‌دهد 77 درصد اسرائيلي‌ها معتقدند توافق ژنو مانع دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي نمي‌شود. شما در مقابل اين نگراني اسرائيلي‌ها چه براي گفتن داريد؟ اوباما در پاسخ به اين سؤال، به وضعيت برنامه هسته‌اي ايران اشاره كرد و گفت كه تعداد سانتريفيوژهاي ايران از عدد 200 به هزاران سانتريفيوژ رسيده و گفت كه توافق دولت او با ايران، بر اساس تحليل هزينه - فايده بوده است. او يك بار ديگر به اثر تحريم‌ها در ورود ايران به مذاكرات اشاره كرد و گفت: «به خاطر تحريم‌ها بين‌المللي و (تشكيل) يك اتئلاف بين‌المللي بود كه مردم ايران را به واكنش واداشت و (آنها) گفتند كه ما نيازمند يك جهت‌گيري جديد در برخورد با جامعه بين‌المللي و نحوه برخورد با رژيم تحريم‌ها هستيم» وي افزود: «آنچه پرزيدنت روحاني را به قدرت رساند، همين بود.» اوباما در عين حال تأكيد كرد: «اين به معناي آن نيست كه ما بايد به او و هركس ديگري در داخل ايران اعتماد داشته باشيم... . آنچه من به طور مداوم گفته‌ام، اين است كه هرچند ما هيچ گزينه‌اي را از ميز خارج نمي‌كنيم، ولي آنچه بايد تست كنيم، امكان حل ديپلماتيك اين موضوع است.» رئيس‌جمهور امريكا گفت كه توافق ژنو براي اولين بار پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كرده، اطمينان ايجاد كرده كه سانتريفيوژ‌هاي جديدي در فردو و نطنز نصب نخواهد شد، ضمن اينكه آنها (ايراني‌ها) قبول كرده‌اند غني‌سازي 20 درصد خود را هم به عقب ببرند. سابان از اوباما پرسيد: «چه مقدار به عقب ببرند» اوباما پاسخ داد: «به صفر برسانند.»

مي‌توانستيم، همه پيچ و مهر‌ه‌هاي برنامه ايران را متوقف مي‌كرديم

اوباما گفت: «حالا آنچه ما در ازاي آن انجام داديم اين بود كه همه تحريم‌ها را سرجايش نگه داشتيم. سامانه (تحريم‌ها) در مورد نفت، مسائل مالي و بانكي باقي مانده است. آنچه ما انجام داديم اين بود كه ما سر شير را كمي باز كرديم و گفتيم كه حداكثر 7 ميليارد دلار از بيش از 100 ميليارد بلوكه شده آنها در اثر تحريم‌هاي ما را بدهيم.»

رئيس‌جمهور امريكا در بخش ديگري، توافق ژنو با ايران را انتخابي بين «توافق» و «ايده‌آل‌ها» ندانست، بلكه تأكيد كرد كه ژنو يك انتخاب بين «توافق» و ساير انتخاب‌هاي امكان‌پذير جايگزين بود.
 
او توضيح داد: «اگر من گزينه‌اي در اختيار داشتم كه در آن ايران يك يك پيچ‌ها و مهره‌هاي برنامه هسته‌اي خود را از بين مي‌برد و امكان داشتن برنامه هسته‌اي را براي هميشه از دست مي‌داد و در اثر آن، از شر همه توانايي‌هاي نظامي‌اش رها مي‌شد، اين گزينه را انتخاب مي‌كردم، ولي... دوست دارم همه اين را درك كنند كه چنين گزينه (خاصي) در دسترس نيست، در نتيجه كاري كه ما بايد انجام بدهيم، اين است كه تصميمي بگيريم كه با توجه به گزينه‌هاي موجود، بهترين راه براي اطمينان از عدم‌دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي باشد.» او گفت كه بهترين راه اين كار، راه‌حل ديپلماتيك است كه البته بر اعتماد مبتني نباشد، بلكه بر اساس راستي‌‌آزمايي بنا شده باشد. او در جايي ديگر از همين گفت‌و‌شنود گفته: «به ماهيت رژيم ايران بي‌اعتماديم.»

مقداري ديوانه بازي در مذاكره با ايران

از اوباما پرسيده شد: «توماس فريدمن (روزنامه‌نگار امريكايي) در يكي از نوشته‌هايش نگاه جالبي داشت و نوشته بود: «هيچ گاه با ايران بدون اهرم و مقداري ديوانه‌بازي از طرف خودتان مذاكره نكنيد.» آيا ما (حالا) مجبوريم كه ديوانگان را كنار بزنيم؟» اوباما جواب داد: «خب توماس ناظر باهوشي است و البته من مي‌دانم كه دوستم نتانياهو هم قصد دارد بعد از من (در همين جا) صحبت كند. اگر آنطور كه شما توصيف كرديد، توماس مي‌خواسته نتانياهو را توصيف كند كه...» پرسش: «منظور من اين نبود» اوباما: «خب اين مزيت او (نتانياهو ) است» (با خنده).

اوباما سپس به مناسبات ويژه دولت خود با اسرائيل اشاره كرد و گفت كه به عنو‌ان رئيس‌جمهور امريكا، با نخست‌وزير اسرائيل اختلاف تاكتيكي دارد. رئيس‌جمهور امريكا در عين حال تأكيد كرد كه انتخاب گزينه ديپلماسي با ايران، امريكا را از لحاظ بين‌المللي قوي‌تر مي‌كند و «ممكن است به توافقي منجر شود كه با آن به جهان نشان دهيم و در واقع به ما اطمينان مي‌دهد كه ايران به سلاح هسته‌اي دست پيدا نمي‌كند.» اوباما تأكيد كرد كه هدف مشترك تل‌آويو و واشنگتن اطمينان از دست نيافتن ايران به سلاح هسته‌اي است.

ايدئولوژي روحاني دشمني با امريكا واسرائيل است

رئيس‌جمهور امريكا در بخش پرسش و پاسخ اين جلسه تأكيد كرد كه در توافق ژنو، «هيچ چيزي وجود ندارد كه به ايران حق غني‌سازي را بدهد» او گفت: «ما به صراحت گفته‌ايم كه با توجه به رفتار‌هاي گذشته (ايران)، با توجه به قطعنامه‌هاي سازمان ملل و نقض‌هايي كه ايران در مورد تعهدات بين‌المللي‌اش انجام داده، ما چنين حقي (غني‌سازي) را به رسميت نمي‌شناسيم و اگر مذاكرات به هم بخورد، هيچ رسميتي بين‌المللي انجام نشده و اين توافق كنار گذاشته خواهد شد و ما به‌جايي برخواهيم گشت كه پيش از ژنو بوديم و ايران همچنان تحت همه تحريم‌هايي كه بوده، قرار مي‌گيرد و ممكن است ما تحريم‌هاي اضافي هم در نظر بگيريم.»

اوباما در بخش ديگر از اين جلسه گفت و شنود، گفت كه نبايد به توافق با ايران ايده‌آلي نگاه كرد و مدعي شد كه امريكا «نمي‌تواند به ماهيت رژيم ايران اعتماد كند.» رئيس‌جمهور امريكا يك مرتبه ديگر ديدگاه قبلي دولت امريكا در مورد توافق ژنو را تكرار كرد و گفت كه حتي در وضعيت نهايي توافق هم ايران مي‌تواند «غني‌سازي ملايم» داشته باشد نه حق غني‌سازي كامل. اين سخنان اوباما در حالي است كه توافقنامه ژنو صراحت دارد كه كه در وضعيت نهايي «در پي اجراي موفقيت‌آميز گام نهايي براي رسيدن به راه‌حل جامع در طول بازه زماني مشخص شده براي آن، با برنامه هسته‌اي ايران نيز همانند برنامه‌هاي غيرتسليحاتي هسته‌اي ديگر كشورهاي عضو ان‌پي‌تي برخورد خواهد شد.» ناظران حقوقي تأكيد دارند كه اين بند از توافق ژنو بهNPT اشاره دارد و حق كشورها براي غني‌سازي بر اساس بند (4) به رسميت شناخته شده است.

اوباما در پايان با اشاره به انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور و صحبت‌هايي كه در مورد تفاوت نداشتن او با احمدي‌نژاد مي‌شود، گفت: «روحاني بخشي از نظام ايران است و به نظرم، ما بايد فرض بگيريم كه ايدئولوژي او دشمني با امريكا و اسرائيل است.» اوباما احتمال موفقيت توافق ژنو را بيش از 50- 50 ندانست و در ادامه گفت: «اگر از من بپرسيد احتمال اينكه ما بتوانيم به وضعيت نهايي كه قبلاً توصيفش كردم برسيم، من نخواهم گفت كه احتمالش بيش از 50-50 است ولي ما بايد (اين روند) را بيازماييم.»
 
 
امروز تصويب تحريم، 6 ماه بعد اجرا

 يك سناتور امريكايي مي‌گويد كه مي‌خواهد تحريم‌هاي جديد، به‌ويژه در حوزه فروش نفت ايران را همين امروز عليه جمهوري اسلامي به تصويب برساند، ولي تاريخ اجراي آن را، در صورت شكست مذاكرات نهايي اتمي با ايران، به شش ماه ديگر موكول كند.

به گزارش دويچه وله، رابرت منندز سناتور پرنفوذ دمكرات، معتقد است كه اين تاكتيك به اوباما بيشتر فايده خواهد رساند تا زيان. وي مي‌گويد: «براي ايراني‌ها روشن خواهد شد كه اگر به معامله تن ندهند، چه اتفاقي خواهد افتاد.» سناتور منندز به دو نكته در توافق موقت با ايران انتقاد دارد: نخست اينكه در قطعنامه‌هاي كنوني شوراي امنيت سازمان ملل غني‌سازي اورانيوم با صراحت رد شده، ولي در توافق موقت ژنو چنين نيست. دوم اين‌كه توافقنامه عمومي با ايران محدوديت زماني دارد و پس از اين مهلت مقرر، بايد با ايران مانند هر دولت بدون سلاح اتمي ديگر رفتار كرد. به اين معنا كه اين كشور مي‌تواند اورانيوم غني‌سازي كند، بي‌آنكه نگران پيامدي باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
2
8
دشمن اصلى و درجه 1ما آمريکاست.
بعد انگليس و بعدش فرانسه

متاسفانع از غرب صداى هلهله مياد. وخيلى ها حاضر نبودند قبول کنند .

حالا هم که سگ هار نجس منطقه خوشحال است.

جناب ظريف و آقاى روحانى ديگه چه بهانه اى دارين براش؟؟؟
پاسخ ها
قلی
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
ناشناس عزیز
امریکا دشمن است اما پس از انگلیس و روسیه و عربستان
چرا که دوستی با دشمنی چون امریکا شرف دارد به دوستی با انگلیس و روس برو تاریخ را فقط ورق بزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
قلی دشمن دشمن است وخوب وبدهم ندارد وکیلی هم وجود ندارد که میزان دشمنی آمریکا وانگلیس رابا آن وزن کنیم ولی شرارتهای آمریکاوجنگهای این کشوردرجهان وسی سال تحریم یکجانبه وخصومت اودرهدف قراردادن هواپیمای مسافربری و...... نشان دهنده اینست که بدتر ازهمه آمریکاست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
جاب قلی، این دسته بندی که من تو نظرم گذاشتم، دسته بندی ایست که حضرت آقا از دشمنانمون کردند، همیشه باید یادمون باشه شیطان بزرگ آمریکاست
اونه که بقیه کشورها درس میده
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
جناب قلی این نظری که گذاشتی نشان دهنده این است که حرفهای حضرت آقا رو گوش نمیدی، ویا اگر گوش میدی صحبتهاش رو قبول نداری
چون این دسته بندی رو رهبرمون کردند
انگار سخن امام خمینی هم یادتون رفته که گفتند آمریکا شیطان بزرگ است
قلی
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
فرهاد جان مطمئنا من از شما و هم ناشناس عزیز ولایمتدار تر هستم دقت نکردید به کامنت من یک بار دیگر آن را بخوان بعد قضاوت کن
من نوشتم که امریکا دشمن است من که ننوشتم دوست است اما از امریکا بدتر انگلیس و روس هستند البته شاید شما انگلیس و روس را دشمن نمی دانید
اما من این را از امام عزیز خود یاد گرفته ام که هرسه دشمن هستند و اما برو وصیت نامه امام را هم بخوان امریکا شیطان بزرگ است شکی نیست اما اگر این شیطان بزرگ روزی از شیطنت دست کشید دیگر می شود به او گفت شیطان بزرگ
آیا انگلیس و روس بخیال شما دست از دشمنی برداشته اند و یا دیگر شیطنت نمی کنند مدرس با کی مبارزه کرد کاشانی با کی مبارزه کرد آیا انگلیس دوست ما شده بخاطر همین گفتم برو تاریخ را ورق بزن حالا هر دو با هم بروید ورق بزنید بیشتر به هم می توانید کمک کنید
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
جناب قلی چرا سفسطه میکنی؟

آمریکا هنوز آدم نشده که شما اینطور میگی، رهبرمون خودشون گفتند اگر آمریکا آدم شد، خودم اولین نفری هستم که باهاشون مذاکره میکنم،
من انگلیس رو هم دشمن میدونم
اما فرق روسیه با اینا اینه که دنبال براندازی نظام ما نیست، روسیه دلش میخواد تو منطقه در قدرت باشه که به ما موشک اس 300 نمیده و....

مطمئنا آمریکا هنوز آدم نشده که رهبرمون میگن بعضی از اقدامات در سفر نیویورک نابجا بود
آمریکا هنوزم که هنوزه داره مردم دنیا رو میکشه، مردم ما رو هم با تحریم دارو......
و به مردم ما توهین میکنه

مدرس با شوروی و انگلیس مبارزه کرد، اما شوروی الان فروپاشیده، با انگلیس هم ما دوست نیستیم، اونو دشمن میدونیم

آمریکا و انگلیس و فرانسه دنبال براندازی نظام ما هستند.
شما چطور میگی دوستی با دشمنی چون امریکا شرف دارد به دوستی روس

واقعا دوستی با کسی که دستش به خون مردم دنیا آلوده است و در فتنه 88 دنبال براندازی نظام ما بود شرف داره به دوستی با روسی که چند تا موشک به ما نداده؟؟؟؟

مطمئنا منظور شما از روس، شوروی سابق است، اما شوروی فروپاشیده...
قلي
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
فرهاد جان کی گفت امریکا آدم شده
اما در حال حاضر امریکا به این نتیجه رسیده که پی گیری تز بر اندازی بیهوده است و مجبور شده آرام آرام کنار بیاید فرق بین امریکا و انگلیس می دانید چیست گر چه هردو مانند مار هستند اما از دو نوع متفاوت مار امریکایی طعمه را سریع گیر می اندازد می بلعد اگر نتوانست پیگیری طعمه را رها می کن اما مار انگلیسی طعمه را نیش می زند و سم را وارد می کند بعد با خیال راحت سراغ طعمه بی جان می رود و با خیال راحت آن را می بلعد البته تفاوت شیوه امریکا و انگلیس را گفتم تا متوجه شوید در اصل فرقی ندارند اما ... ممکن است امریکا بر اثر ناتوانی خود از کاری دست بردارد اما انگلیس اگر صد سال هم طول بکشد چشم از طعمه بر نمی بردارد
ولی ایران ما ایران دوران قاجار نیست بلکه ایرانی که موشکهای آن تا اروپا هم می رسد
اما برادر من روسیه بر روی آرمانها شوروی سابق خوابیده جان من سهم 50 درصدی خزر ما را کرد 11 درصد
اما باز این را می گویم:
مملکت ما مملکت اما زمان است از هر دد و دشمنی در امان است
برو راحت بخواب
فقط باید با دنیا تعامل کرد
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
جناب قلی شما چجوری متوجه شدی آمریکا داره با ما کنار میاد؟

انقدر راحت شما میتونی گول آمریکا رو بخوری؟
تعامل با دنیا بر سر مسائل منافع ملی مون؟
عزیزم حرفهای امروز جان کری و اوباما رو شنیدی؟

بحث رو کشوندی به مسائل حاشیه ای!
( دشمن اصلى و درجه 1ما آمريکاست.) این عین جمله مقام معظم رهبری است.

شما دلتونو خوش کردید به حرفهای رفسنجانی که با سیاست لبخند میتونیم مشکلاتو حل کنیم، به نظر شما الان تنشها بیشتر نشده؟، آمریکا از این توافق اونقدر سود کرده که ما رو تهدید میکنه درصورتی که ما توافق رو به هم بزنیم حمله نظامی میکنه، این یعنی اونها نگرانند ما این توافق رو به هم بزنیم، چون امتیازهای زیادی بهشون دادیم، درمورد انگلیس هم که شما میگی بدتر از آمریکاست، این دولت روحانی که دوباره داره سفارتشو به کار میندازه،
قلی
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
فرهاد جان دیگر خواستم جوابت را ندهم اما ...
چون ظاهرا هنوز دیپلم نگرفته ای جان من بعد از دیپلم برو رشته علوم سیاسی بدردت می خورد
1 - جنابعالی مسئولین نظام ما را ساده انگاشته ای که راحت گول غرب را می خورند که هرگز اینگونه نیست و مسئولین ما از مقام معظم رهبری تا پائین ترین رده مسئول سیاسی آگاه و هوشیارندنه در عصر قجر هستیم و نه پهلوی
2 - منافع ملی کشورها در دنیا بهم پیوسته است نمی شود دور کشور زا دیوار کشید و با هیچکس رابطه نداشت و کشورهایی که با ما در رابطه مانده اند فقط از ما بهره می برند و هیچ سودی برای منافع ما ندارند پس نمی توان با دیوار کشی به منافع ملی رسید
3 - توی این کامنت ها جای رفسنجانی کجا بود که ذکر نام کرده اید اصلا مرا به رفسنجانی چکار اما جان من وارد دانشگاه شدی برو زنگی و مبارزاتش را در گذشته بخوان زمان حال وی هم به خودش مربوط است
4 - فرهاد جان نترس بقول امام راحل امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند آن اوایل انقلاب نتوانست که ما چیزی نداشتیم حالا که قدرت اول منطقه ای هستیم می تواند کاری بکند تنها کار امریکا این است که دیگر کشورها را با قلدری مجبور می کند با ما تجارت نکنند که در این مذاکرات ما چیزی ندادیم بلکه رقابت افتاد بین آنها تا با ما باب تجاری را باز کنند و این برد ایران است دلبندم
5 - بنده در وهله اول طرفدار نظام هستم و دوم دولت هم تا زمانی که خوب کار کند چون دولت ها می آیند و می روند خوب و بد آنها را تاریخ قضاوت می کند اصل ماندگاری نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در آخر به صاحب اصلی خود برسد
گاها طرفداری طوطیوار و کورکورانه طرفداری که نیست هیچ ایجاد جبهه مقابل می کند دفاع خوب است اما به قول رهبر عزیز دفاع عالمانه
حمزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
1
1
خاک برسر این د...
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
1
2
اگر اصحاب فتنه هم درایثن دولت نباشند ولی آنان هستند که دولت روحانی را اداره میکنند
پویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
1
0
سیاست یعنی این
اباما خوب صهیونیستها را سر کار گذاشت چرا چون می گفت : نباید نبیاید ولی در آخر می گفت : اگر می توانستم چون خودش می داند نمی تواند فقط می خواست صهیونیستهای نگران را آرام کند یا به عبارتی سر کار بگذارد
حالا اگر همین برنامه در میان مجمع ایران طرفدار نظام جمهوری اسلامی بود می دیدید و می شنویدید که اباما دقیقا بر عکس سخن می گفت اما با این تفاوت که به واقعیات و حق و حقوق ایران اعتراف می کرد
کمی هم باید به اباما حق داد که وقتی در جمع صهیونیستها حضور پیدا می کند چون اقتصاد دنیا در دست آنهاست باید جوری حرف بزند هر چند سرکاری که خوششان بیاید هر چند که حرفایش خود بداند حقیقت ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
جوجه هاراآخر پائیز میشمارنداوباما1000سال دیگه خواستهای نامشروع نتانیاهو رابا تقاضای م... روحانی عوض نخواهدکرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
پویا جان، اسرائیل اعتراف کرده این توافق نامه به نفع ماست

کمی چشماتو باز کن،
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
1
2
سلام
ممنونم از مطالب خوبتان
اربده کشی و جرات یافتن دشمنان در اثر حماقت و نادانی بعضی از مسئولین ناشی میشود که با حرفهای نسنجیده ی خود دشمن را پرروتر میکند.
و تاسف من در این است که چرا گوش اینها کشیده نمیشود؟!
naser
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
2
1
لطفا درباره ي آقايان ضريف وروحاني اينطور نگوييد اولا كلي از دارايي مادر اختيارآمريكاست وتحريم ها واقعا بي شرمانه ترين كار ممكن بود كه توسط اين دولت ها برما تحميل شد آن دولتمردان زياد به فكر مردم ميباشند و اولويت اول آرامش مردم است نه انرژي هسته اي ومن ازآنهاميخواهم هم حقوق هسته اي را نگهدارند وهم دوستي با غربي هارا به هر نحوي كه هست حفظ كنند (به اميد ويراني نظام بدون ريشه اسراييل و حكومت بي بناين عربهاي... صفت)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
اگر میخواین آرامش پیدا کنیم و پیشرفت کنیم باید انرژی هسته ای رو داشته باشیم، وگرنه تبدیل میشیم به یک کشور عقب مانده، و باید همچنان درجا بزنیم

آمریکا میدونه ما بمب نمیسازیم، فقط میخواد با این کاراش ما درجا بزنیم و مبادا پیشرفت کنیم، تا تبدیل به تمدن اسلامی بشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
2
1
به جای توهین، خودت از خواب بیدار شو

محض اطلاع شما، بنده لیسانس علوم سیاسی و همچنین سیانس شیمی کاربردی دارم ،

شما نمیخواد به من درس بدی

چقدر هم واقعا بعضی مسئولان از رهبری تبعیت میکنند، که این همه ایشان به مسئولان هشدار میدند اما بازم ...

این حرف شما درست مثل این میمونه که زمان حضرت موسی یه عده حضرت موسی به حضرت موسی گفتند تو و خدات برین بجنگین ما نمیایم

شماهم بهتره از آمریکا انقدر حمایت نکنی
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
0
1
اوباما نگران نباش اگرف... برسر کار باشد درباز کردن پیچ ها ونابودکردن علوم هسته ای که گفته میشود در ذهن ایرانیان جای گرفته وهیچ کارش نمیشود کرد یاریتان خواهد کردکلید این مشکلتان راهم حسن کلید ساز با تعطیل کردن تحقیقات وپزوهش واز کار برکنار کردن دانشمندان ساخته شما الکی نگرانی وقتی دوستی بخوبی حسن داری مگر خودت از مذاکرات محرمانه باحسن حرف نزدی.........
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
عجبببببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار