کد خبر: 620871
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۶
نمايندگان مجلس در گفت‌وگو با «جوان»
مذاكرات ژنو كه در طول سه روز ميان هفت قدرت برتر جهاني يعني امريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان در برابر جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، برخلاف انتظاراتي كه مي‌رفت، فعلاً به توافق يا نتيجه نهايي ختم نشد.
علي رضائي

مذاكرات ژنو كه در طول سه روز ميان هفت قدرت برتر جهاني يعني امريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان در برابر جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، برخلاف انتظاراتي كه مي‌رفت، فعلاً به توافق يا نتيجه نهايي ختم نشد. به نظر مي‌رسد اين بار نوبت فرانسه بود تا در مسير مذاكرات نقش شخصيت نگران و ناراضي ميدان را بازي كند تا فرصتي براي فريبكاري امريكا فراهم شود و بعد از اين بتواند در راستاي باج‌خواهي ديپلماتيك و كاستن از بار بي‌اعتمادي دولت و ملت ايران به دولت ايالات متحده، ادعا كند: «اين تنها امريكا نيست كه نگران برنامه هسته‌اي ايران است، نارضايتي فرانسه از مذاكرات ژنو حاكي از نگراني جامعه جهاني از برنامه هسته‌اي ايران است!»

در اين ارتباط با چهار نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه از اعضاي كميسيون امنيت ملي هستند گفت‌وگو كرده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

مذاكرات در جهت تأييد مواضع ايران بود

محمدرضا محسني ثاني نماينده سبزوار در اين باره به خبرنگار روزنامه جوان گفت: ما در اين مذاكرات توانستيم روي اصول خود بايستيم و طرف‌هاي مقابل را نسبت به زياده خواهي‌هايشان توجيه كنيم.

وي ادامه داد: اما متأسفانه با مداخلاتي كه انجام گرفت و شاهديم كه گاهي امريكا و گاهي انگليس در مذاكرات سنگ‌اندازي مي‌كنند، اين بار نوبت فرانسه رسيد تا بر‌اساس يك برنامه‌ريزي خلاف مسير مذاكرات حركت كند و كاملاً پيداست كه اين اقدامات در راستاي عقب نشاندن ايران از مواضع خود ساخته و پرداخته شده است كه با توكل به خدا و هوشمندي تيم مذاكره‌كننده ايران چنين هدفي محقق نخواهد شد.

اين نماينده مجلس تأكيد كرد: به زودي تمام افكار عمومي در دنيا متوجه خواهد شد كه جمهوري اسلامي ايران فراتر از حقوق قانوني خود كه در NPT براي تمام كشورها پيش بيني شده است، نمي‌خواهد و برخي دولت‌هاي زورگو قصد دارند ايران را از حق خود بازدارند.

وي با اشاره به نظرسنجي در امريكا كه نشان‌دهنده تمايل 75 درصدي مردم امريكا براي مذاكره و توافق با ايران هسته‌اي هستند، گفت: امروز قضايا به قدري براي افكار عمومي روشن شده است كه حتي در امريكا 75 درصد از مردم با نظر سردمداران و دولتمردان خود مخالفند.

محسني ثاني تصريح كرد: مذاكرات ژنو در جهت تأييد مواضع ايران بود كه اين در مجموع ضرري نيست هرچند كه هنوز هم به موفقيت محسوسي در مسير مذاكرات دست نيافته‌ايم.

دشمني 35 ساله در چند جلسه حل نمي‌شود

فتح الله حسيني، نماينده قصر شيرين نيز در اين باره معتقد است: نفس مذاكرات خوب است، اما نبايد انتظار داشته باشيم دشمني 35 ساله در چند جلسه حل شود.

وي با بيان اينكه طرف‌هاي مقابل ايران در مذاكرات حامي رژيم صهيونيستي هستند و از اين نظر يك شكاف جدي ميان سياست خارجي ايران و 1+5 وجود دارد، خاطرنشان كرد: با اين حال آنها در مذاكرات اقتدار جمهوري اسلامي را مشاهده كردند و تيم مذاكره‌كننده ايراني هم بسيار قدر و قوي در صحنه حضور داشت و از مواضع جمهوري اسلامي به طور كامل دفاع كردند.

عضو كميسيون امنيت ملي يادآور شد: آنها فشار مي‌آورند تا مذاكرات به جايي نرسد. همانطور كه مقام معظم رهبري هم گفته بودند ما به اين مذاكرات خوشبين نيستيم و با اين حال اميدواريم اهداف ما از اين طريق محقق شود. اما مي‌بينيم در حالي كه نماينده امريكا به دنبال مذاكره است، رئيس‌جمهور امريكا سعي دارد ايران را با گزينه نظامي تهديد كند و مواضعي را پي مي‌گيرد كه مشخص است در دايره منافع رژيم صهيونيستي مي‌گنجد. بنابراين بايد پذيرفت كه آنها اراده و اختياري از خودشان ندارند. وي تصريح كرد: 1+5 بايد بداند كه جمهوري اسلامي به هيچ وجه از مواضع اصولي خود عقب‌نشيني نمي‌كند و هرگز از آرمان‌هاي خود نمي‌گذريم. حسيني افزود: حداقل سود اين مذاكرات اين است كه افكار عمومي جهان بيش از گذشته متوجه خواهد شد ايران هيچ وقت به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيست. امروز دنيا جمهوري اسلامي را به عنوان يك قدرت باور دارد و به ايران منطقي معتقد است.

ظريف‌ خطوط قرمز رهبري را رعايت مي‌كند

عباسعلي منصوري، نماينده كاشان هم در اين باره گفت: ما شرايط سختي در دو ماه آبان و آذر داريم و از آنجا كه اين مذاكرات مي‌تواند يك نقطه عطف محسوب شود، ممكن است در ادامه راه با مشكلات و پيچيدگي‌هايي مواجه باشيم.

وي با اشاره به سنگ‌اندازي فرانسه در مذاكرات اخير گفت: فرانسه تاثير زيادي در روند مذاكرات نمي‌تواند داشته باشد و آنچه بر اساس تجربه شاهد بوده‌ايم تأثيرگذاري بيشتر امريكا، روسيه، چين و انگليس بوده است و با توجه به آنكه نظرات اين دولت‌ها تا حدود زيادي با نظرات مبتني بر توافق انطباق پيدا كرده است، تأثيرات فرانسه مبنايي نمي‌تواند باشد.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه در ادامه گفت و گوها فكر مي‌كنم گام‌هاي بهتري مي‌توانيم برداريم، افزود: تاكنون هم در مذاكرات روند رو به جلويي داشته ايم و به نظر مي‌رسد كه فرانسه در اين مذاكرات به خاطر اختلافات با ما بر سر كشورهايي چون لبنان، مغرب و سوريه به دنبال امتيازگيري است. وي در ادامه با اشاره به شناختي كه از آقاي ظريف و هوشمندي ايشان در مذاكرات دارد، خاطرنشان كرد: ايشان در جلسات كميسيون امنيت ملي به صراحت اعلام كردند كه تمام جريان‌هاي داخل نظام و انقلاب اسلامي را خودي مي‌داند و از انتقادات سازنده و منصفانه خودي‌ها استقبال مي‌كند. وي با اشاره به اينكه آقاي ظريف به تبعيت كامل از رهنمودهاي مقام معظم رهبري تأكيد كرده‌اند، گفت: وزير امور خارجه تأكيد كرده است كه خط قرمزها از سوي مقام معظم رهبري مشخص شده و من بالاتر از آن را رعايت مي‌كنم، به طوري كه همواره نه تنها خطوط قرمز ايشان را رعايت مي‌كنم بلكه فراتر رفته و حتي در مذاكرات به مرز خطوط قرمز هم نزديك نمي‌شوم و تبعيت كامل از رهبري دارم.

1+5 واقعيات جهان را باور كند

ابراهيم آقامحمدي، نماينده خرم آباد هم در گفت و گو با «جوان» به اين موضوع پرداخت و خاطرنشان كرد: ايران در مذاكرات ژنو به دنبال حقوق هسته‌اي خود است و بنابراين انتظار از آنهايي كه در دنيا ادعاي قانون مداري و حق مداري دارند، اين است كه دست از زورگويي و قلدري در عرصه بين‌المللي بردارند و واقعيات جهان را باور كنند و حقوق هسته‌اي جمهوري اسلامي را كه در NPT براي همه آمده بپذيرند. وي تأكيد كرد: البته تا امروز هم غرب متوجه شده كه هر چقدر با زورگويي جلو آيند، ما راه خود را ادامه مي‌دهيم و تنها راه رسيدن به توافق در مذاكرات، احترام متقابل است. اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسيد كه آنها براي پذيرفتن واقعيات وارد اين دور از مذاكرات شده‌اند، تصريح كرد: خرابكاري فرانسه در مذاكرات بهانه بود براي اينكه پايان مذاكرات را بي‌نتيجه اعلام كنند و بعد از آن با اين تصور كه ايران از حق و حقوق خود كوتاه مي‌آيد، مذاكرات را از سر گيرند اما بايد بدانند كه اين يك خيال و تصور باطل است.

آقامحمدي افزود: خط قرمزها و چارچوب دفاع از حقوق ملت ايران كاملاً مشخص است و بنابراين ما از حق قانوني خود كوتاه نمي‌آييم و 1+5 راهي ندارد غير از آنكه براي توافق با رويكرد احترام متقابل و پذيرفتن حقوق هسته‌اي ما به ميز مذاكرات بازگردد. زيرا مي‌دانند كه ادامه تحريم‌ها و زورگويي‌ها مساوي با پيشرفت روزافزون جمهوري اسلامي است و تحريم و تهديد تاثيري در اراده ملت و دولت ايران ندارد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اخبار استان کاشان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
0
1
عالی بود
با تشکر از نماینده محترم کاشان با اظهارنظر بسیار عالی ایشان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار