کد خبر: 617653
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۸
گزارش «جوان» از پشت صحنه شهادت 14 مرزبان كشور در منطقه سراوان
برخي مناطق مرزي ايران روزهاي ملتهبي را پشت سر مي‌گذارد.
جعفر تكبيري
برخي مناطق مرزي ايران روزهاي ملتهبي را پشت سر مي‌گذارد. التهابي كه ناشي از حضور گروه‌هاي تروريستي در اين مناطق است و اجازه نمي‌دهد اهالي مرزنشين، بويي جز بوي باروت را استنشاق كنند. از منطقه بانه در مرزهاي غربي كشور گرفته تا مناطق مرزي سراوان در شرق ايران، اين روزها اخبار مختلفي از درگيري ميان تروريست‌هاي مسلح با نيروهاي نظامي و انتظامي به گوش مي‌رسد؛ درگيري‌هايي كه گاهي نيز به شهادت مرزبانان جمهوري اسلامي منجر مي‌شود.
نگاهي به عملكرد اين گروه‌هاي تروريستي كه همگي در پوششي مذهبي در غرب و شرق كشور به اعمال تروريستي خود مشغول هستند، مؤيد اين مطلب است كه سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه و امريكا مي‌كوشند با بهره‌گيري از اين بازوهاي تروريستي خود، در مناطق شرقي و غربي ايران پروژه اختلاف‌افكني ميان شيعه و سني را به مرحله اجرا برسانند. ترور حجت‌الاسلام مهدي توكلي يكي از روحانيون شيعه در شهر خاش، ايجاد درگيري مسلحانه در مدرسه علميه اهل تسنن در شهرستان ايرانشهر، ترور مولوي شيخ علي دهواري امام جمعه اهل سنت مسجد صديق اكبر شهرستان سراوان، ايجاد انفجار در مسجد الغدير زاهدان، حمله انتحاري به مسجد علي‌بن‌ابيطالب شهر زاهدان، حمله انتحاري به نشست سران قبايل در شهرستان سرباز، حمله انتحاري به مسجد جامع زاهدان و در ديگر سو ترور شهيد ماموستا شيخ‌الاسلام نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري و شهيد ماموستا برهان عالي امام جمعه موقت سنندج همگي حكايت‌كننده اين طراحي شوم براي وحدت ايرانيان است.

   سپاه عليه ضد انقلاب
اما وقايع جمعه شب استان سيستان و بلوچستان در حالي است كه همزمان در مناطق غربي ايران، يك گروهك ضد انقلاب با هدف انجام عمليات تروريستي وارد خاك كشور شده بود كه به گفته سرهنگ امير اكبري فرمانده سپاه بانه بلافاصله پس از ورود اين تيم به بانه و اطلاع‌رساني بجا و فوري مردم غيور اين شهرستان به نهاد‌هاي امنيتي، تيم عملياتي در حمله‌اي كه رأس ساعت 15:30 بعد از ظهر جمعه در بخش ننور شهرستان انجام شد، اين گروهك را منهدم كرد.  فرمانده سپاه بانه از به هلاكت رسيدن سه تن از عناصر اين تيم در درگيري با نيرو‌هاي سپاه خبر داد و تصريح كرد: سه تن از عوامل مزدور ضد انقلاب نيز دستگير شده‌اند كه هم اكنون در رده‌هاي اطلاعاتي در حال گذراندن مراحل قانوني هستند.

  تروريست‌هاي شرقي تحت پوشش عربستان
اما واقعيت اين است كه گروه‌هاي تروريستي در شرق ايران موفق‌تر از همتايان خود در غرب كشور عمل كردند و باعث شهادت 14 تن از مرزبانان كشور شدند.  همزمان با افزايش دامنه نفوذ رژيم آل‌سعود در كشور پاكستان و با توجه به استقرار مقر اصلي گروهك تروريستي و تندرو طالبان در اين كشور، سرويس جاسوسي آل‌سعود تلاش‌هاي زيادي را نيز براي ايجاد نا‌امني در منطقه سيستان و بلوچستان ايران از طريق اين گروهك تروريستي آغاز كرده است. اقدامي كه در تلافي ناكامي‌هاي عربستان در سوريه است و اين كشور با حمايت از وهابيون و سلفي‌ها مي‌كوشد انتقام اين بن‌بست و شكست را از ايران به عنوان حامي اصلي سوريه بگيرد. بنابراين عربستان با گسيل گروه‌هاي تروريستي وابسته به القائده و طالبان به داخل خاك ايران، زمينه ايجاد ناامني و ايجاد فشار به جمهوري اسلامي را فراهم مي‌كند.
 
  حمله اشرار به پاسگاه مرزي سراوان
اما همزمان با اين رويكرد عربستان سعودي، رسانه‌ها ديروز از حمله اشرار مسلح به پاسگاه مرزي سراوان خبر دادند كه باعث شهادت 14 مرزبان و مجروحيت هفت تن شد.
بر اساس گزارش‌هاي ارسالي از منطقه، گروهك تروريستي جيش العدل به سركردگي صلاح‌الدين فاروقي از تروريست‌هاي وابسته به القاعده مسئوليت اين عمليات تروريستي را به عهده گرفته است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه اين گروهك پيش‌تر نيز با حمله به پاسگاه‌هاي مرزي و خودروهاي گشتي نيروي انتظامي باعث ايجاد ناآرامي در مناطق مختلف سيستان و بلوچستان از جمله منطقه خاش و سرباز شده‌اند.
درگيري جمعه شب كه در محدوده پاسگاه 167 گزبستان سراوان رخ داده به روايت خبرگزاري‌هاي مختلف باعث شهادت 14 نفر از مرزبانان كشورمان شده كه تا ظهر ديروز پيكر مطهر همه شهدا به پزشكي قانوني شهرستان زاهدان منتقل شده بود، گفتني است تعدادي نيز در اين حادثه مجروح شده‌اند.  اسامي شهداي حادثه مرزباني سراوان به شرح ذيل است:
1- محمد قرايي 2- اميد پارادال 3- امين آبراش 4- مهدي عارفي 5- حامد عبداللهي 6- مهدي زبردست 7- پژمان شاهوند 8- حميد لزگي 9- محمد صادق‌نژاد 10- احمد لنگري 11- سعيد فتنقريي 12- مسعود معصومي 13- سيدعلي سيادت 14- محمد سليماني.
نماينده مردم سراوان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها، با تأييد اين خبر درباره جزئيات آن اظهار داشت: درگيري مرزبانان سيستان و بلوچستان در محدوده پاسگاه «گزبستان» در نقطه صفر مرزي در شامگاه جمعه موجب شهادت 17 نفر از مرزبانان شد.  هدايت‌الله ميرمرادزهي همچنين خبر از مجروح شدن هفت مرزبان در جريان اين حادثه داد.  وي ضمن تسليت و تبريك به مناسبت شهادت اين فرزندان برومند ايران اسلامي كه براي حفظ امنيت و پاسداري از خاك ميهن جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند، افزود: به‌طور حتم نحوه شهادت و چگونگي اين اتفاق از طريق راهكارهاي قانوني در مجلس مورد پيگيري ويژه قرار خواهد گرفت.  مرادزهي با بيان اينكه اين حوادث تبعات سنگين و ناگواري براي مردم استان به همراه خواهد داشت، ادامه داد: بايد هر چه زودتر با عاملان اين جنايات برخورد جدي صورت گيرد.

  پيدا شدن سه نفر از مرزبانان
اما در حالي كه تا ظهر ديروز، رسانه‌هاي مختلف تعداد شهدا را 17 نفر اعلام مي‌كردند و برخي رسانه‌هاي ديگر از گروگان گرفتن سه نفر از نيروهاي مرزباني كشور توسط اين گروهك تروريستي سخن مي‌گفتند، از ظهر هنگام با سالم پيدا شدن سه نفر از مأموران مرزباني اين شايعات و اخبار غلط پايان يافت.
  كميسيون امنيت ملي، پيگير ماجراي سراوان
در همين حال، اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، با اشاره به شهادت تعدادي از مرزبانان ناجا در سراوان در درگيري با اشرار مسلح اظهار داشت: اين موضوع هفته جاري با حضور مسئولان مربوطه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد.  وي افزود: براي مجلس قابل قبول نيست كه عده‌اي تروريست عليه امنيت ملي ايران اقدام كنند، همچنين محمدحسن آصفري ديگر عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به حادثه تروريستي روز جمعه، در سراوان و به دنبال آن به شهادت رسيدن 14 نفر از مرزبانان ناجا در مبارزه با اشرار مسلح گفت: با توجه به اهميت اتفاق رخ داده در سراوان، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اين هفته به بررسي اين حادثه مي‌پردازد.  وي افزود: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در اولين جلسه خود با حضور مسئولان مربوطه از نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات ابعاد حادثه را مورد بررسي قرار مي‌دهد، چون موضوع برخورد با اشرار از موارد كاري دستگاه‌هاي امنيتي است كه امروز نيروي انتظامي و سپاه در جهت مبارزه با آن فعال هستند. اين عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت كه اعضاي اين كميسيون در اولين فرصت سفري به سراوان براي بررسي اين حادثه خواهند داشت.

   مهاجمان از آن طرف مرز آمده‌اند
عبداللهي معاون امنيتي - انتظامي وزير كشور نيز با تأكيد بر اينكه مهاجمان از آن طرف مرز و كشور پاكستان وارد خاك كشورمان شده‌اند، اظهار كرد: اقدامات تروريستي كه تاكنون در سيستان و بلوچستان خنثي شده به مراتب بيشتر از اتفاقات اين‌چنيني است، البته ما نمي‌گوييم اين اتفاق، عادي است. حتماً بايد بررسي شود و اشكالي در كار وجود داشته است اما ما اين موضوع را بررسي مي‌كنيم و نتيجه آن را اعلام خواهيم كرد.  وي همچنين با بيان اينكه «بارها گفته‌ايم گروه‌هايي در آن سوي مرزها براي انجام چنين اقداماتي آموزش مي‌بينند»، در پاسخ به اين پرسش كه «آيا با وجود امضاي توافقنامه مرزي از سوي پاكستان فكر نمي‌كنيد اين كشور به تعهدات خود در اين راستا پايبند نيست؟» گفت: اين موضوع را بايد بررسي كنيم و بررسي اين موضوع نيز نيازمند زمان است و هم‌اكنون نمي‌توانيم در اين باره اعلام نظر كنيم.  معاون امنيتي - انتظامي وزير كشور در پايان اظهار كرد: در كوتاه‌ترين زمان، حادثه درگيري خونين در منطقه مرزي سراوان را بررسي كرده و نتيجه آن را به اطلاع مردم عزيز مي‌رسانيم.
 
 اسارت مرزبانان صحت ندارد
فرمانده مرزباني كشور نيز با تأييد خبر شهادت ۱۴ مرزبان در درگيري با اشرار تأكيد كرد: هيچ يك از مرزبانان به اسارت اشرار درنيامده‌اند.
سردار حسين ذوالفقاري در تشريح حادثه حمله به قرارگاه مرزي در سراوان گفت: در درگيري با اشرار كه بامداد ديروز رخ داد، هشت نفر از مرزبانان غيور به شهادت رسيدند.  وي ادامه داد: در جريان درگيري، شش نفر ديگر از مرزبانان نيز مجروح شدند كه به علت جراحات وارده به فيض شهادت نائل آمدند.
فرمانده مرزباني تأكيد كرد كه تاكنون تنها 14 مرزبان به شهادت رسيده‌اند و اخبار ديگر در اين ارتباط صحت ندارند.  وي همچنين اسارت و گروگان گرفته شدن تعدادي از مرزبانان توسط اشرار را تكذيب كرد و گفت: در اين حادثه هيچ يك از مرزبانان به اسارت گرفته نشده‌اند.
 
  اطلاعي از تلفات اشرار در دست نيست
معاون سياسي - امنيتي استاندار سيستان و بلوچستان نيز در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان كرد كه اطلاعي از تلفات اشرار در دست نيست.  رجبعلي شيخ‌زاده اظهار داشت: شامگاه جمعه در نقطه صفر مرزي بخش كوهك سراوان در نتيجه درگيري نيروهاي مرزباني با اشرار و گروهك‌هاي معاند كه قصد ورود به داخل خاك كشور را داشتند، تعدادي از كاركنان مرزباني شهيد شدند.  معاون استاندار سيستان و بلوچستان گفت: مهاجمان پس از درگيري بلافاصله به داخل خاك كشور پاكستان عقب‌نشيني كردند، لذا اطلاعي از چگونگي تلفات اشرار فعلاً دردست نيست.

  اعدام 16 نفر از اشرار سيستان و بلوچستان
محمد مرزيه دادستان عمومي و انقلاب زاهدان نيز درباره حادثه جمع شب و حمله به مرزبانان در سراوان اظهار داشت: صبح ديروز ۱۶ نفر از اعضاي وابسته به گروهك جيش‌العدل را اعدام كرديم.
وي با بيان اينكه اين افراد وابسته به گروهك جيش‌العدل، انصار و ساير گروه‌هاي شرارت بودند، گفت: اين اعدام‌ها در پاسخ به اقدام شب گذشته آنها بود. قبلاً به آنها اعلام كرده بوديم كه اگر اقدامي كنند، قطعاً پاسخش را خواهند گرفت و اعدام‌هاي صبح ديروز تنها يكي از پاسخ‌هاي ما به آنها بود.  دادستان‌ عمومي و انقلاب زاهدان با بيان اينكه اطلاعات جزئي مربوط به اين حادثه را ساير مسئولان بايد اعلام كنند، گفت: پيگيري قضايي اين حادثه صورت گرفته و اين در حالي است كه تعداد زيادي از افراد وابسته به اين گروهك پيش از اين دستگير شده و رسيدگي قضايي به پرونده آنها در حال انجام است و در آينده احكام آنها صادر مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
محمد حسین خادمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
0
9
باید با قاطعیت مطابق آیه شریفه (اشدا. علی الکفار) عمل شود
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
0
5
باید انها را به دام انداخت .
اجازه دهید کاملا وارد خاک ایران شوند انگاه با تله همه انها را دستگیر و یا متلاشی کنید
چرا اجازه دادید فرار کنند مگر ما تجهزات کافی برای دفاع نداریم یعنی کمتر از عربستانیم
ایران دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
0
4
همه اینها از ساده لوحی مسئولان است ! 34 سال از مثلث شیطانی صهیونی صلیبی سلفی ضربه خوردیم حالا یکی می خواهد با کد خدا ببندد و آن دیگری پهپاد ساخت کشور را به روسیه پیمان شکن هدیه می دهد مزد تحویل اس 300 !! و .....قس علیهذا !
پاسخ ها
حمزه
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
برادر عزیز اینها فراترازساده لوحی بلکه حماقت ونادانیست شما ببینیدآمریکا باعراق لیبی ومصرکه دوستانش بودند چه کرد.....باطل بودن آمریکارا کودکان هم میدانندولی مسئولین این دولت نه.........
صابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
0
6
انشاءالله اینها هم مثل آن بت بزرگ ریگی بدست جوانان عزیز این ملت به اسفل سافلین می پیوندند
حق گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
1
5
با اين دولت بي عرضه . خدا به داد ما برسد !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار