کد خبر: 610455
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۷
تغيير مسير بحث‌‌هاي سنا از «سلاح شيميايي» به «منافع امنيتي» امريكا
در حالي كه هنوز نتيجه رأي كميته حقيقت‌ياب سازمان ملل در خصوص استفاده از سلاح‌هاي شيميايي اعلام نشده، مقامات كاخ سفيد به دنبال گرفتن اجازه حمله به سوريه از كنگره هستند؛ تصميمي كه وزير دفاع امريكا در صورت اجرا نشدن، آن را دستمايه زير سؤال رفتن اعتبار سياست خارجي امريكا مقابل ايران مي‌داند.
فاطمه صناعي

در حالي كه هنوز نتيجه رأي كميته حقيقت‌ياب سازمان ملل در خصوص استفاده از سلاح‌هاي شيميايي اعلام نشده، مقامات كاخ سفيد به دنبال گرفتن اجازه حمله به سوريه از كنگره هستند؛ تصميمي كه وزير دفاع امريكا در صورت اجرا نشدن، آن را دستمايه زير سؤال رفتن اعتبار سياست خارجي امريكا مقابل ايران مي‌داند.

به گزارش «جوان»، «حمله محدود» عبارتي است كه اين روزها بر سر زبان سياستمداران امريكايي افتاده است. پس از آنكه تعويق حمله به سوريه از سوي واشنگتن به هر حال ضربه‌اي بر اعتبار دستگاه سياست خارجي كاخ سفيد وارد شد. پس به ناچار بعد از 10 روز موضع‌گيري براي «حمله» اوباما بايد پاسخي براي افكار عمومي داخلي و خارجي داشته باشد و خود را سرپا نگه دارد. چند روز پس از تصميم لغو حمله عبارت «حمله محدود» از دهان مقامات كاخ سفيد مطرح شد و در رسانه‌هاي غربي شدت گرفت تا اينكه ديروز چاك هاگل صراحتاً در جلسه استماع كميته روابط خارجي سنا بيان كرد كه عدم اقدام نظامي در سوريه اعتبار ما را نزد ايران زير سؤال مي‌برد. اين سخن هاگل نشان مي‌دهد كه حالا ديگر بحث «استفاده از سلاح شيميايي» مطرح نيست، مسئله «اعتبار امريكا»ست نه منافع جهاني!

وي گفت ما از مخالفان سوريه حمايت‌هاي زيادي كرده‌ايم و ميليون‌ها دلار كمك غيركشنده براي آنها فرستاده‌ايم. پنتاگون در كمك تسليحاتي به مخالفان اسد مستقيماً دخالتي ندارد و اين موضوع به سازمان سي آي‌اي برمي گردد.وي افزود: «اجتناب از اقدام (عليه سوريه) اعتبار ديگر تعهدات امنيتي امريكا از جمله تعهد رئيس جمهور( اوباما) براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي را از بين مي برد.»

هاگل بلافاصله پس از سخن گفتن درباره ايران گفت كه ما اين را مي‌فهميم كه گزينه‌هاي تصميم‌گيري كشور محدود به استفاده از نيروي نظامي است و از هزينه‌ها و ويران‌گري‌هاي جنگ هم ناآگاه نيستيم، ولي اين را هم درك مي‌كنيم كه امريكا بايد از مردم خودش و منافع ملي خودش حفاظت كند. اين بزرگ‌ترين مسئوليت ماست.

حمايت متحدان منطقه‌اي واشنگتن از حمله

رئيس پنتاگون همچنين گفت، متحدان كليدي در منطقه قوياً از حملات نظامي به سوريه حمايت مي‌كنند. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، قدرت‌هاي غربي و متحدان آنان در منطقه به ويژه قطر، عربستان سعودي و تركيه از شبه‌نظاميان معارض دولت در سوريه حمايت مي‌كنند.

با اين حال، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه اعلام كرد در صورت مخالفت كنگره امريكا با حمله نظامي به سوريه، كشورش به تنهايي وارد اين جنگ نمي‌شود. سخنگوي دولت تركيه هم اعلام كرد كه دولت اجازه پارلمان را براي حمله نظامي به سوريه و شمال عراق اخذ كرده و همه تدابير لازم را براي اين امر اتخاذ خواهد كرد. در عين حال جمعي از مردم امريكا و فرانسه با برگزاري تظاهراتي در پايتخت‌هاي كشورهاي خود مخالفت‌شان را با هرگونه اقدام نظامي عليه سوريه اعلام كردند. مخالفان جنگ در انگليس نيز عصر سه‌شنبه عليه حمله احتمالي امريكا به سوريه در مقابل سفارت امريكا در لندن تظاهرات كردند. اين در حالي است كه طبق جديدترين نظرسنجي‌‌هاي مشترك دو رسانه امريكايي، ۵۹ درصد امريكايي‌ها با اقدام نظامي امريكا عليه سوريه مخالفند و همچنين ۷۰ درصد آنها نيز مخالف مسلح كردن تروريست‌هاي سوري هستند.

فشار كري براي حمله

اين سخنان هاگل در حالي مطرح شد كه روز گذشته مجلس سنا طرح حمله به سوريه را تصويب كرد و آن را به كنگره فرستاد. كنگره روز نهم سپتامبر اين طرح را بررسي مي‌كند. رابرت منندز، رئيس كميته روابط خارجي سناي امريكا روز سه‌شنبه پيش‌نويسي را در خصوص استفاده از راهكار نظامي عليه سوريه ارائه داد كه در آن محدوده زماني مشخص 60 روزه براي حمله به سوريه تعيين شده است كه امكان تمديد آن براي 30 روز ديگر وجود دارد. شبكه اسكاي نيوز عربي گزارش داد، پيش‌نويس مذكور بر عدم اعزام نيروهاي امريكايي به اراضي سوري تأكيد دارد.

چند نفر از مخالفان مداخله نظامی در سوریه هنگام سخنرانی وزیر خارجه امریکا در سنا به سخنان وی اعتراض کردند و برای لحظاتی نظم جلسه را به هم ریختند و مأموران هم این معترضان را از جلسه بیرون کردند.

جان كري، وزير خارجه امريكا نيز براي پيشبرد اين هدف با اعمال فشار به سناتورهاي اين كشور گفت كه اكنون زمان «برخاستن و عمل كردن» رسيده است. وي به كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا گفت: «اكنون زمان نشستن بر صندلي انزواطلبي نيست.» كري ادعا كرد، مدارك و شواهد به روشني نشان مي‌دهد كه دولت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه مسئول حمله ۲۱آگوست است و امريكايي‌ها نمي‌توانند «نظاره‌گر كشتار» باشند. سكون و عدم واكنش به اين حمله شيميايي، «تبعاتي خطرناك» در پي خواهد داشت و به اعتبار امريكا آسيب وارد خواهد كرد. جان كري از امكان حضور زميني نيروهاي نظامي امريكا در سوريه حرف زد ولي بلافاصله گفت: «صرفاً داشتم بلند بلند فكر مي‌كردم»‏ اما اوباما ديروز در جمع رهبران كنگره اظهار كرد كه اقدام نظامي مد نظر وي عليه سوريه «محدود و متناسب» خواهد بود و اين اقدام نظامي شامل اعزام نيروهاي زميني به سوريه نخواهد بود.

جي 20 تحت‌الشعاع سوريه

مسئله سوريه جي 20 را هم تحت‌الشعاع قرار داده و بار ديگر رئيس‌جمهور روسيه و امريكا را مقابل هم قرار داده است. در حالي كه چندي پيش مقامات روسي اعلام كردند كه در حاشيه جي 20 پوتين نشستي با اوباما نخواهد داشت، يكي از مسئولان كاخ سفيد نيز اعلام كرد كه اوباما قصد برگزاري نشست دو جانبه رسمي با ولاديمير پوتين همتاي رسمي خود را ندارد و احتمالاً اوباما و پوتين در حاشيه نشست‌ گروه 20 با يكديگر گفت‌وگو كنند. همچنين باراك اوباما قرار است نشستي دو جانبه را با شي جينگ پينگ، رئيس‌جمهوري چين و فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه در سن‌پترزبورگ روسيه و در حاشيه نشست گروه 20 برگزار كند. فرانسه فعلاً تنها هم پيماني است كه با امريكا بر سر حمله به سوريه پابرجا مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار